Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista

Vierailija
21.08.2026 |

IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista

Mies sanoo hankkineensa ruokansa ruoka-avusta, käteisellä tai syönyt ystävillään, ja piti Kelan pyyntöä hämmentävänä.

Matti yllättyi toden teolla Kansaneläkelaitoksen (Kelan) erikoisesta pyynnöstä. Saadakseen toimeentulotukea hänen piti esittää selvitys hänen ruokaostoksistaan. Kela ei ollut koskaan aiemmin pyytänyt häneltä mitään vastaavaa.

Viittäkymmentä ikävuotta lähestyvä Matti on ollut työelämässä melkein koko ikänsä. Jokin aika sitten hän kuitenkin jäi työttömäksi, ja nyt hän saa elämiseensä toimeentulotukea.

"Jouduin lukemaan pari kertaa, että onko siinä joku virhe, mutta eihän siinä ollut", hän sanoo.

"Selvitys päivittäisten ruokaostosten puuttumisesta tiliotteilta", luki Kelan selvityspyynnössä.

Iltalehti on nähnyt Kelan selvityspyynnön. Matin nimi on muutettu asian arkaluontoisuuden vuoksi. Matin koko nimi on toimituksen tiedossa.

Matti hämmästyi pyynnöstä, sillä hän oli jo toimittanut Kelalle tiliotteensa, josta näkyy mihin kaikkeen hänen rahansa kuluvat. Hän huolestui myös siitä, mitä kaikkea muuta Kela voisi pyytää nähtäväksi.

Selvitykseen vastaamisen hän sen sijaan koki hankalaksi, koska Kela ei täsmentänyt, millaisia tietoja se tarvitsi.

"Minkälainen selvitys se voi olla? Tyhjä jääkaappikuva vai mitä ihmettä?" Matti hämmästelee.

"Kuinka paljon ne haluavat, että köyhä ihminen käyttää rahaa kuukaudessa ruokaan?" hän kysyy.

Ei ole saanut vastausta

Matti kertoo kysyneensä Kelalta, millaisen selvityksen se tarvitsi. Hän on kysynyt tarkennusta sekä kirjallisesti että puhelimitse.

Matti ei ole toistaiseksi saanut asiaan vastausta.

Matti kertoo, että hänen tiliotteessaan ei näkynyt menoja ruokaostoksista, sillä hän oli hankkinut ruokaostokset käteisellä tai hakenut ne ruoka-avusta. Toisinaan hän oli syönyt esimerkiksi ystäviensä luona.

"Saan Kelalta parisataa, joka jää käteen kuukaudeksi. Mihinkäs muualle se menisi kuin ruokaan", hän ihmettelee.

"Ihan mahdottomia juttuja pitäisi heille toimittaa", hän sanoo.

Matti sai heinäkuussa Kelalta toimeentulotukea vähän yli 11 euroa.

"On tottunut, kun töissä käy ja saa pari tonnia, niin sitten ruvetaan vittuilemaan siitä, et koittaa säästellä vähän ruokaostoksissa", hän ihmettelee.

Matti ei ymmärrä, mitä hänelle saapuneissa selvityspyynnöissä haetaan. Epäselvän sisällön lisäksi Mattia ärsyttää se, miten paljon aikaa pyyntöihin vastaaminen vie.

Oikeisto odottaa vesi kielellä että digieuro saadaan käyttöön ja Suomi takuulla lopettaa ensimmäisenä käteisen käytön, jotta varmaan nähdään ettei työtön ei saa mustikoista ylimääräisiä myyntituloja tai pulloista palautusta (ainakin kuitti että se on hänen maksamastaan pantista) jne. Oikeistopolpon Kelakyttien virkoja perustetaan persaukisten maksuliikennettä seuraamaan sadoittain. 

Kommentit (768)

Vierailija
681/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoja saa kokoaikatyöstä 2000 brutto - verot ja eläkemaksut ja pitää olla oma auto käytössä. Noilla tuloilla puoliso saa pelkän 595 yleistuen, jos kaksi lasta. Pitää maksaa vuokrat, autoremontit, ihan kaikki.

Noilla tuloilla saatte asumistukea, paitsi jos perheasunto on poikkeuksellisen edullinen.

Ei saa. Kela laskee asumistuen bruttotuloista eli mukana verot ja lomarahat.

Väitit sen 2000 olevan miehen bruttopalkka. Koitapa nyt pysyä tarinassa.

No, niin se menee. Käy itse laskemassa. Sun pitää laittaa molempien rahat bruttona laskuriin eli verot mukana ja lomarahat.  Eli toisen puolison palkka bruttona ja toisen työttömyyskorvaus bruttona.

Vierailija
682/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on mun tt-tuki meikkeihin ja vaatteisiin, kun olen työkokeilussa? Milloin saan rahaa uimahallissa käymiseen tai baariin? Kiusaan sitten niitä lapsia, kun en saa mitään palkaksi itselle.

Kuulostat kyllä vain anteeksi, idiootilta. On sullakin huvit.

Itse olet idiootti. Suomella on yhdenvertaisuuslaki. Jos en saa meikkirahaa kiusaan lapsia työkokeilussa. Koita kestää.

Jokainen tallaa tavallaan, mutta etsisin sinuna puhelinnumeron ennemmin sinne sosiaalitoimen mielenterveyspuolelle kun lapsista alat puhua tuohon sävyyn.

Kävin jo. Ei sairaspäivärahaa. Kelan vastaus: ei ole mielenterveyssairautta ja nyt olen menossa työkokeiluun päiväkotiin.

Hyvän neuvon antajalle, että etsisi puhelinnumeron jne. Ihan turha mitään puhelinnumeroja on etsiä. Ei nykyisin saa mielenterveyspalveluja. Vatsahuuhtelun ja muiden fyysisille jaloille nostamisen jälkeen potilaat lähetetetään "avohoitoon kadulle" ja valitettavasti työkokeiluihin töihin joihin ei sovellu, kykene, eikä ole koulutusta, kuten päiväkoteihin. Edes rikosrekisteriotetta ei tarkisteta, kuten on nähty. Näin tämä maa nyt makaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ohjeita noudattaa työpaikalla, jos ei palkkaa makseta?

Työnantaja sanoo, että astiat pestään Fairylla niin pesee vessaharjalla.

Karenssi varmaan auttaa sua. Ja se puolisoskin jättää sut, ei kukaan siedä tuollaista ihmistä.

Sitten onkin hyvä yksinään ja mt-ongelmaisena nostella toimeentulotukea ja lähetellä liitteitä ja selvityspyyntöjä.

Ei mun tarvitse kertoa työnantajalle, että tiskasin vessaharjalla ja laitoin takaisin puhtaiden joukkoon tiskikoneeseen.

Vierailija
684/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on mun tt-tuki meikkeihin ja vaatteisiin, kun olen työkokeilussa? Milloin saan rahaa uimahallissa käymiseen tai baariin? Kiusaan sitten niitä lapsia, kun en saa mitään palkaksi itselle.

Oletko sä se vammainen joka on jostain syystä laitettu päiväkotiin "töihin" ja pidetty siellä siitäkin huolimatta että et ymmärrä edes noudattaa sinulle annettuja ohjeita? 

Siinä tapauksessa sut pitäis laittaa pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle ja estää työnteko tai mikä tahansa toiminta kaikissa sellaisissa paikoissa joissa olet vaaraksi muiden turvallisuudelle ja terveydelle. 

Et säkään noudata sääntöjä. Käytät tt-tuen muuhun kuin ravintomenoihin.

Mä juon tässä lonkeroa, käyn ruokajonossa ja just olin Kelan maksamassa kuntoutuksessa täysihoidolla. Sen lisäksi että sain ilmaisen kylpylä loman, söin varmaan koko kuukauden edestä eli ruokaan ei ole mennyt normaalia määrää rahaa. Ensi viikolla lähden puolukkaan tienaamaan pimeänä säästöön talven varalle.

Todennäköisesti uusi kuntoutus vielä tänä vuonna.

Mahtaa sua vituttaa.

Vierailija
685/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi varmaan auttaa sua. Ja se puolisoskin jättää sut, ei kukaan siedä tuollaista ihmistä.

Sitten onkin hyvä yksinään ja mt-ongelmaisena nostella toimeentulotukea ja lähetellä liitteitä ja selvityspyyntöjä.

Ei mun tarvitse kertoa työnantajalle, että tiskasin vessaharjalla ja laitoin takaisin puhtaiden joukkoon tiskikoneeseen.

Ei se työnantaja huomaa että vessaharja on tiskikoneessa 🤔

Ei sun sönkötyksessä ole järkeä.

Ja sä pääset kyllä toimeentulotuelle kun hommaat itsesi tarpeeksi huonoon jamaan, eikun vaan.

Vierailija
686/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä jos muuttaa telttaan? Pitää tietenki ilmoittaa kelalle, että ei tarvi rahaa sähköön, vuokraan tai muuhunkaan, että kela voi vähentää sen tuistaan.

Kyllä on alettu Suomi pohjamutiin. Edes maissa missä kodittomuutta oikeasti on ei olla noin julmia.

Luuletko, että Suomessa ei ole oikeasti kodittomuutta?

Vierailija
687/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä se vammainen joka on jostain syystä laitettu päiväkotiin "töihin" ja pidetty siellä siitäkin huolimatta että et ymmärrä edes noudattaa sinulle annettuja ohjeita? 

Siinä tapauksessa sut pitäis laittaa pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle ja estää työnteko tai mikä tahansa toiminta kaikissa sellaisissa paikoissa joissa olet vaaraksi muiden turvallisuudelle ja terveydelle. 

Et säkään noudata sääntöjä. Käytät tt-tuen muuhun kuin ravintomenoihin.

Lopeta trollaaminen tai käy lukemassa Kelan sivuilta, mitä tt-tuesta sanotaan. Siellä ei sanota, että vain ravintomenoihin saa käyttää. Jos et ymmärrä lukemaasi, suosittelen ottamaan yhteyttä sosiaalityöntekijään, koska luultavasti silloin on muitakin asioita, joissa tarvitset apua.

Vierailija
688/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoja saa kokoaikatyöstä 2000 brutto - verot ja eläkemaksut ja pitää olla oma auto käytössä. Noilla tuloilla puoliso saa pelkän 595 yleistuen, jos kaksi lasta. Pitää maksaa vuokrat, autoremontit, ihan kaikki.

Noilla tuloilla saatte asumistukea, paitsi jos perheasunto on poikkeuksellisen edullinen.

No, niin se menee. Käy itse laskemassa. Sun pitää laittaa molempien rahat bruttona laskuriin eli verot mukana ja lomarahat.  Eli toisen puolison palkka bruttona ja toisen työttömyyskorvaus bruttona.

No kerropa mulle ne bruttotulot, vuokra ja onko vesimaksua.

Vierailija
689/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä pääset kyllä toimeentulotuelle kun hommaat itsesi tarpeeksi huonoon jamaan, eikun vaan.

En mä vessaharjaa sinne tiskikoneeseen laita vaan sillä tiskatut tiskit puhtaiden joukkoon koneeseen.

Vierailija
690/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa mulle ne bruttotulot, vuokra ja onko vesimaksua.

Tottakai kaikilla on vesimaksu. Kokeile itse eri suuruisilla vuokrilla. Yleistuki on 800 brutto eli 595 netto. Laitat laskuriin sen 800 brutto ja puolison palkkaa lisäät lomarahat bruttopalkkaan.

Vierailija
691/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisella ihmisellä puolisoa ole

Vierailija
692/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voin soittaa kelaan, että naapuri ei ole yh vaan sillä on mies niin sekin saa pelkän 595 yleistuen.

Vierailija
693/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matti taitaa myös salailla jotakin. Moni myös alentuu ruikuttamaan Kelasta ylimääräistä rahaa vain kokeillakseen meneekö tämä läpi. Hyvin alhaista.

Ei kyllä 11 euron takia viitsisi itse edes jatkossa hakea, jos täytyy alkaa kauppakuittejakin jo lähetellä. Itse ostan kerran viikossa viikon ruuat ja eväät töihin, eli tyypillisesti 70e/vko. Ei tiliotteissa näy yhtään ruokaostosta. 

Vierailija
694/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, voin soittaa kelaan, että naapuri ei ole yh vaan sillä on mies niin sekin saa pelkän 595 yleistuen.

Minäkin luulin, että naapurini on ikisinkku, mutta olikin leski. Eli luulo ei ole tiedon väärti..

Vierailija
695/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei saa korotettuja lapsilisiä, eikä asumistukea eikä tt-tukea.

Vierailija
696/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vessaharjaa sinne tiskikoneeseen laita vaan sillä tiskatut tiskit puhtaiden joukkoon koneeseen.

Missä välissä sä ajattelit sen tehdä, kun sua täytyy jatkuvasti olla vahtimassa? 

Vierailija
697/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ennen toimeentulotukea on saanut sen könttäsumman, ja se on ollut sitten oma asia, miten sen käyttää. Ei ole tarvinnnut selvittää, meneekö mikä osa ruokaan ja mikä johonkin muuhun. 

Ja kyllä toimeentulotuen saaja on saanut ottaa vastaan ruokalahjoja, käydä ruokajakelussa, viljellä perunoita ja onkia. 

Ja toiset joutuu käymään töissä ja saa pelkän vuokran ja ruoan. En ihmettele, että toiset alkavat kiusaamaan muita kostoksi.

Hyvä! Hyvä! Köyhä on saatu tappelemaan toista köyhää vastaan. Kumpi köyhä voittaa? Mitäpä luulette? Kuka on se voittaja, joka taas nauraa matkalla sinne pankkin? 

Vierailija
698/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulin, että naapurini on ikisinkku, mutta olikin leski. Eli luulo ei ole tiedon väärti..

Mun naapuri ei ole leski, sen ex-mies hakee lapsia välillä. Ja on uusi ukko. Soitan kelaan.

Vierailija
699/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene kauaa kun Kelalle annetaan oikeus suorittaa kotietsintöjä toimeentulotukiasiakkaan asuntoon varoittamatta etukäteen. Poliisi ja isännöinti antaa virka-apua. Ja jos toimeentulotukiasiakkaalta löydetään esim. kultakoruja, ne pitää myydä, ja toimeentukotukea leikataan siltä osin. Ja jos henkilöllä on esim. kaksi rannekelloa tai televisiota, toinen pitää myydä. Köyhän pitää olla köyhä. Jne. 

Niin se homma etenee. 

Ei Kelaa edelleenkään kiinnosta se onko köyhä köyhä myös tulevaisuudessa. Pikemminkin se toivoo sitä että köyhä ei olisi niin köyhä että hänelle on perusteet maksaa toimeetulotukea. Rikastua Kelan tuilla ei ole ollut koskaan tarkoituskaan.

Jos "kela" eli hallitus toivoisi että töistä saisi tuloja, se plalauttaisi suojaosan. Nyt ei ole mitään mahdollisuuksia saada mistään lisää, jos ei onnistu saamaan kokoaikatyötä (mitä ei vaan ole tarpeeksi kaikille).

Mikä siinä suojaosan puutteessa estää sen, että et voi mennä esim. kokopäivätyöhön?

No esim. osa-aikatyöstä saa edes jotakin irti cv:seen jolla sitten paremmin sijoittuu työnhaussa ylipäätään. Nyt monet jättäneet sen pikkutyön, koska tekisitkö itse puolella palkalla hommiasi, tulosi ei juuri nouse piiruakaan? Ne joilla on vielä esim. 25-30h viikkoja niin varmaan edelleen tekee, koska se sentään vielä kannattaa. Suojaosien poisto ei auttanut työllistymeen yhtään paremmin, mutta poistaminen aiheutti sen että teet nälkäpalkalla. 

Et sinä vastannut kysymykseen, eli mikä siinä suojaosan poistossa estää sen, ettet voi tehdä kokopäivätyötä, tai jos kerran haluat cv:hesi täytettä niin noita osapäivätöitäkin?

Ensinnäkin, typerä kysymys koska ei se tietenkään estä ketään hakemasta kokopäivätyötä, oli suojaosaa tai ei. Mutta poistaminen on tehnyt entistä kannattamattomaksi tehdä edes sitä 5h viikossa, joka taas tuo aktiviisuutta suoja-osan kanssa siten, että todellakin saat työstä edes kohtuullisen palkan eikä hiluja.

Ja just mainitsit että tarvitset sen cv:hen joten selvästikin sinulla on motiivi tehdä sitä suojaosan poistosta huolimatta.

Jos rahat ei riitä, niin tee lisää tunteja, silleen tää maailma toimii. 

Eri "Jos rahat ei riitä, niin tee lisää tunteja, silleen tää maailma toimii". Olet joko periaatteellinen ja yksinkertainen jankkaaja, jolla ei ole (vielä?) mitään tietoa yhteiskunnan toiminnasta tai tietyn Nuorisojärjestön röllikkä, jolle on kaikki muu on ihan sama, kunhan itsellä menee tulevaisuudessakin yhtä hyvin.

Ei yhtään argumenttia tylsien nimittelyjen lisäksi? Vähän heikot on evääsi.

Enkä tiedä miksi joku suojaosuudesta poliittisen puolueensa käskystä palstalla spämmivä yrittää opettaa jotain maailman ja työelämän toimimisesta kun teikäläisillä ei tuppaa olemaan yhteensäkään koko järjestössä työkokemusta mistään normityöstä sen vertaa kuin taviksella.

Mites muuten kun demarina roikut palstalla demarit meinaa lisätä maahan oikeita yrityksiä ja oikeaa palkkaa maksavia yksityisen sektorin työpaikkoja, vai onko kaikki "työllistäminen" vaan tätä valtion varoilla puuhastelua jossa kierrätetään työtöntä toimenpiteistä toiseen ja leikitään että se on töissä kun se ei ole nimellisesti työtön?

Yksipuoliset, vaikka eivät ehkä köyhät, näyttävät sinunkin evääsi olevan. En ole demari joten en osaa vastata demarien tarkoituksiin ja aikeisiin. En kuulu mihinkään poliittiseen puolueeseen enkä "spämmi" kenenkään käskystä. Veikkaan, että olen tehnyt useamman vuosikymmenen töitä kuin sinä. Julkisuudessa erittäin oikealla olevan puolueen edustaja oli samaa mieltä kanssasi tuosta "oikeista yrityksistä ja oikeista palkoista yksityisellä sektorilla". Haluatte ajaa alas hyvinvointiyhteiskunnan ja vielä käyttämällä mainoksissa termejä Työväen puolue ja kaikki pidetään mukana, jne. Hyödyllisiin uppoavat varmaan seuraavissakin vaaleissa. 

Nykyisellään Pk-yritykset on jätetty heitteille entisen yrittäjäpuolueenkin keskittyessä pelkästään ylimmälle desiilille rahan lapioimiseen. Demarit ovat luonnollisesti kosiskelemassa heitteille jätettyjä, jotka ovat nyt haluttua vaalikarjaa. Kiirettä pitää, että saatte heidät palaamaan takaisin, kun katkeria konkurssin tehneitä ja sitä pelkäävää Pk-yrittäjien äänestäjälauma harhailee nyt kuivuneilla laitumilla.

Selvästi olet puolueessa kun oletat vastapuolenkin olevan. Lisäksi propagandasi on samaa peetä kuin vasemmisto muutenkin hokee, ja tuskin sinulla on sitä työkokemustakaan koska teillä on taipumus valehdella. Henkilökohtaisesti olen havainnut että kaikki suomen puolueet on liki tai täysin toivottomia, punapetterin kokoomus mukaanlukien. Joten äänestäessä valinta on lähinnä vähiten umpisurkeasta joka viittaa muualle kuin vasemmistoon jolta kansalle ei ole muuta tarjolla kuin propagandaa.

Minua ei kiinnosta mitä mieltä olet kokoomuksesta, persuista tai nasseista joten turha yrittää tuhlata aikaa noiden solvaamiseenkaan.

Ja edelleen, suojaosuudesta hokeminen on vasemmiston eli demarien tässä tapauksessa vaalitäky. Työtöntä ja köyhää tuo ei auta, oli se olemassa tai ei. Suomen sosiaaliturvajärjestelmä tarvitsee enemmänkin täysremontin pois monimutkaisuudesta kuin lisää erikoisuuksia byrokratioineen eri tilanteisiin. 

Vierailija
700/768 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alussa oli monta viestiä, joissa epäillään, että Matin jutussa on jotain "hämärää". Mutta koko pointti menee ohi.

Jutun "Matti" voi toki olla vaikka alkoholisti, joka ei ole täysin rehellinen edes itselleen siitä, mihin hänen rahansa menevät.

Mutta ainakin vielä aiemman toimeentulotukisysteemin mukaan tämä ei olisi kuulunut viranomaisille mitenkään. Toimeentulotukeen on ainakin ennen ollut oikeutettu, jos laskukaavan perusteella hyväksyttyjä menoja on enemmän kuin tuloja. Siinä se. Laskennallisesta perusosasta kuuluu mennä ruuat - ja vaikkapa se alkoholi - eikä se ole ikinä viranomaisia kiinnostanut, vaikka koko raha käytettäisiin massiiviseen määrään Brie-juustoa.

Mielenkiintoiseksi menee, jos tästä lähin aletaan oikein vahtia, käyttääkö köyhä sen perusosansa "oikein" tai "väärin".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän