Miten saada vauva juomaan pullosta - vinkkejä
Moi!
Alkaa paniikki hiipiä äidin mieleen kun meidän reilu 6 vk vanha vauva ei oikein osaa juoda pullosta. Täysimetän siis, mutta ihan oman hyvinvoinnin vuoksi on PAKKO päästä välillä tuulettumaan lenkille tai tanssitunnille. Tyttö vaan ei oikein huoli pulloa. Juo hetken aikaa (ja osa valuu toisesta suupielestä ulos) ja sitten lopettaa. Maitoa menee pullosta tosi vähän (max 40-50 ml) ja sekin aika tuskaisesti. Olisiko antaa vinkkejä tai jakaa kokemuksia?
Meillä on käytössä se ihan tavallinen Ainun tutti ja pullo ja myös Ainun Mam Ultivent (tai mikä sen nimi nyt olikaan).
Terkuin,
Likk@
Kommentit (12)
Yritettiin opettaa, kokeiltiin erilaisia tutteja, mutta ei. Ja rintamaitoa olisi pullosta saanut, koska sitä tuli niin yliäyräiden pitkään. Eli jos jonnekin mielin mennä niin menin silloin kun tyttö illalla nukkuin päikkäreitä, tai sitten niin kun olin juuri imettänyt niin lähdin ja olin pikkasen reilun kaksi tuntia poissa.
Toki sitten kun lapsi alkoi 6kk ikäisenä saada kiinteitä niin hetken päästä ei ollut enää pakko tulla niin nopeaan takaisin...kun esim illalla mies saattoi antaa välipalana poikkeuksellisesti hedelmäsosetta, jos tyttö vaikutti nälkäiseltä.
Mutta tsemppiä...koita päästä edes hieman lenkille lähistölle tai jotain vastaavaa, että pääset irti arjen pyörityksestä. Sekin jo auttaa, että lähtee vaa ulos jonnekin. Kotona ollessa, vaikka mies lupaisikin hoitaa hetken ja antaa äidin olla rauhassa niin siitä ei pääse kunnolla irti.
... vaan kiinteitä kehiin vain, vauva kyllä pärjää soseilla ja puuroilla niin monta tuntia että hyvin pääset harrastuksiin.
Minun 2 ensimmäistä lastani ei koskaan oppinut juomaan pullosta, puolen vuoden iässä aloin tarjota aterioilla maitoa nokkamukista, mutta mukista toki meni vähän, imetin vuoden ikään. Mutta monta tuntia pystyi olemaan poissa vauvan luota. Nyt meidän kolmosemme oppi juomaan pullosta parikuisena, ja hallitsi taidon kunnes tässä 5-6 kk iässä alkoi kieltäytyä pullosta. Nyt kuitenkin menee kiinteitä (ikä 6.5 kk) niin hyvin ettei se yhtään haittaa. Olen käynyt kerran viikossa iltaharrastuksessa siitä lähtien kun vauva 3 kk, ja aluksi tosiaan kiltisti söi pullosta, ja nyt syö kiinteitä. Olen kaksi kertaa ollut poissa niin että isä laittanut vauvan nukkumaan, ja tämäkin sujunut hyvin koska vauva ei ole tottunut nukahtamaan rinnalle vaan laitetaan hereillä sänkyyn. Isä syöttänyt iltapuuron ja laittanut sänkyyn.
Eli kun nyt olet jo yli 6 kk ikään päässyt, niin ihan hyvin pääset harrastuksiin ym vaikkei vauvasi ikinä pullosta joisikaan.
Mari ja 3 lasta
.... eli perun kaikki edelliset puheeni....
Mutta kokeile Aventin tuttipulloa, sitä tarjosimme tälle kolmoselle joka siis huoli pulloa, kahdelle ekalle meillä ole ne tavallisemman muotoiset Ainut (ja ne ei kelvanneet)
Aventin pulloon saa niittä tutteja sitten eri" tehoilla" . Imetyksen ohella annoin ensin 1-tuttia n. 2kk ja sitten 2.sta melkein 6kk ikään. ja nyt kukausi imetyksen loppumisesta on vasta päästy siirtymään 3-tuttiin josta tulee vieläkin vähän hitaammin kuin Ainun tuteista, joita saatiin Suomesta lahjaksi muutamat ja niihin meinasi aina tukehtua kun niitä ei tarvinnut juurikaan imeä vaan maito lensi kaaressa. Vaikea ymmärtää miten ne yleensä toimivat imetyksen ohella...ilman että lapsi alkaisi hylkiä rintaa. Varmasti NUK.n tutitkin toimii ja voivat olla suomessa halvempiakin. Tsemppiä.
Meillä oli ihan samanlainen tilanne neitimme ollessa pienempi. Laitoksella kyllä söi pullosta, koska oli lastenosastolla eka viikon, mutta kun kotiin tultua alkoi imetys sujumaan niin teki täyden pullolakon. Meillä pullo ei valitettavasti alkanut kelpaamaan missään vaiheessa, vaikka tarjottiin tosi ahkerasti ja " vähän pakollakin" , kokeiltiin kaikki kaupasta löytyvät erilaiset tuttiosat, tarjottiin omaa maitoa ja korviketta, lämpimänä ja kylmänä. Meillä terkan kommentti oli, että jotkut vauvat ei vaan sitä pulloa huoli.
Tilanne kyllä helpotti sitten, kun aloimme antaa vauvalle 3kk iässä velliä - sitä syötettiin aluksi lusikalla, ja lusikan avulla neiti aina tykkäsikin syödä. Olihan se aikaa vievempää, mutta tuli samalla harjoittelua myöhempiä kiinteitä varten ja kyllä tuolla keinolla ainakin pahimman nälän sai äidin poissaollessa taltutettua :) Aloimme myös opetella mukista juomista neidin ollessa 4kk ja siitä joi heti mielellään, vaikka menihän sitä aluksi enemmän ohi suusta kuin mahaan saakka.
Mutta vaikka oma yrityksemme päättyi tuloksettomana ja noin 5kk paikkeilla päätimme, ettei pullolle enää edes koeteta opettaa, niin tsemppiä toivon sulle. Mielestäni voisit ihan hyvin jättää lapsenne esim. isälle hoitoon ja mennä sinne lenkille tai jumppaan tai kaveria moikkaamaan tai mitä sitten haluatkin. Voi olla, että vauva huolii maitoa pullosta, kun sinä et ole paikalla. Ja jos ei huoli, niin kyllä vauva pärjää sen pari tuntia ilmankin. Varmaan sitten, kun tarpeeksi on nälkä, kokeilee ainakin sitä pulloa ja meneehän siitä kuitenkin vähän maitoa teillä. Meillä neiti vaan käänsi päätään pois ja alkoi itkeä jo pullon nähdessään eli ei koettanutkaan juoda siitä. Tarjoaa vaikka sen 40-50 milliä ja sitten vähän päästä lisää, jos ei kerralla enempää huoli.
Nyt vaan tuulettumaan, jos siltä alkaa tuntumaan! Nimimerkillä olin niin sidoksissa vauvaan ekat puoli vuotta, että vieläkin hirvittää ;)
Ja kiitos vastauksista!
Itse asiassa ollaan lähinnä koitettu juottaa pullosta korviketta (kun painoa saisi tulla vähän reilumpaa vauhtia). Taidetaan välillä testailla äidinmaidolla, sillä korvikkeen makukin voi tietty vastustaa.
Edelleen siis yritetään harjoitella ja olen toki pieniä pätkiä jo päässyt kotoa poiskin kun isä on vaunuillut sinä aikana :)
Likk@
kokeile erillaisia tutteja tuttipulloon,JA MUISTATHAN LÄMMITTÄÄ MAIDON KÄDENLÄMPÖISEKSI MIKROSSA,KOSKA TISSIMAITOKI KÄDENLÄMPÖISTÄ
meillä sama homma, mutta vielä niin, että maito ei mene nimenomaan ÄIDIN syöttämänä.. isän kylläkin. vissiin " tissit tuoksuu" eli meillä hamutaan mieluummin niitä :)
Lämmitetty on maito aina kun ollaan tarjottu. Voisin kokeilla ehkä Aventin pulloa. Meillä taitaa esikoisen ajoilta olla se (käyttämättömänä), mutta tuttiosa täytyy tietysti uusia.
Toisaalta neuvolan täti oli sitä mieltä, että kyllä se sitten tosi paikan tullen - kun on kunnon nälkä - syö melkein mistä vain...
Kiitos kommenteista ja lisääkin saa laittaa.
Likk@
rinnanpään muotoinen tuttiosa pullossa.
lisäksi vaadittiin pitkä totutteluaika (eli turha odottaa että heti huomenna jo onnistuu, vaikka mieli tekis..) eli sitkeästi aina tarjottiin, helpointa oli kokeilla juuri kun heräsi ja oli vielä vähän unenpöpperössä ja isä otti samanlaiseen asentoon kun normaalisti oli äidillä imetyksessä (eli meillä makuuasennossa silloin ihan pienenä vieressä). mutta aikaa siihen meni, ehkä vasta 3kk iässä toimi kunnolla.
lycka till. kyllä se vielä onnistuu jos jaksaa olla rauhallinen ja sitkeä;)
Meillä ainakin onnistui kun mä olin poissa kotoa, eli ainut keino saada maitoa oli huolia pulloa. Kun ei ollut äitiä (ja rintoja) läsnä houkuttelemassa, poika joi pullosta ihan hienosti! Sitä ennen ei ollut huolinut, ja itse olinkin sen verran lähellä että olisin voinut tulla äkkiä kotiin imettämään. Mutta isä ja poika pärjäsivät hyvin, ja maito tosiaan maistui pullosta. Eli yhtyisin siinä neuvolan tätiin, että kyllä se vauva juo pullosta jos muuta ei ole tarjolla. Voi ensin kiukkuilla itsensä tosi nälkäiseksi, mutta kyllähän se isän syli ja -tarjoama maito auttavat hätään kuin hätään :)
kokeilin kaikennäköisiä pulloja ja tuttiosia,kunnes löytyi yksi,nukin muki jossa rinnanpäätä muistuttava tuttiosa.vaavi 6kk,täysimetän,mutta myös minä halusin edes joskus irrottautua vaavista,siksi halusin opettaa myös pullosta juomaan.ja sain juomaan tästä mukista ensin niin että hän sai itse mukin käteen ja tökkäsi suuhunsa :o) siitä se lähti.