Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aina luullaan, että vuokralla asujat ovat köyhiä, tai työttömiä?

Vierailija
21.08.2026 |

Itse myin velattoman asunto-osakkeeni ja jäin siihen vuokralle. Yhtenä syynä elämisen vaivattomuus, koska terveys ei enää ole paras mahdollinen.

Toinen syy on, ettei jälkipolville jää riippakiveä, mistä ei välttämättä pääse edes eroon. Nykyaikana ei vältsisti löydä edes asiallista vuokralaista ja vanhassa talossa voi aina remontit yllättää.

Laitoin rahat rahastoihin ja toki tilille mahdollista perintöveroa varten. Ja kyllä, perintöveronkin voi maksaa suoraan vainajan tilillä olevista rahoista.

En pidä itseäni kovin köyhänä, koska maksan pelkkää tuloveroa 900€/kk. Ei sillä kuuhun mennä, mutta pärjää.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska alueella, jossa asumme, asuntojen hinnat ovat aivan järkyttävän korkeat. Maksamme ihan mielellämme 1800€/kk vuokraa siitä, että asumme yli 700k€+ asunnossa kaupungin "öky" alueella. Kahdelle aikuiselle, joiden nettotulot 7000€/kk, tuo ei ole mikään ongelma.

1800€/kk vuokraan? Sillä saisi kaksi uutta omakotitaloa hyvältä paikalta

Miksi kaikkien pitäisi haluta omakotitaloon? Voi elämä

Koska siellä on hyvä ihmisen asua toisin kuin kerrostalossa.

Minä tykkään asua kerrostalossa. Olen omakotitalossakin asunut.

Ja kärpäset tykkää paskasta

Vierailija
22/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä luulet, että muut luulee, että vuokralla asujat ovat köyhiä, tai työttömiä? Luulet olevasi jotenkin poikkeus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä ihmiset luulee. Käyn töissä (palkka suht hyvä, tulen toimeen), ja asun vuokralla. Eron jälkeen en halunnut ostaa omaa, mun mielestä vuokalla asuminen on helppoa, eipähän jää lapsille omistusasuntoa käsiin jos vaikka eivät saakkaan myytyä. Muutenkaan en aio jättää perintöä, käytän kaiken itse esim matkusteluun.

Vierailija
24/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska alueella, jossa asumme, asuntojen hinnat ovat aivan järkyttävän korkeat. Maksamme ihan mielellämme 1800€/kk vuokraa siitä, että asumme yli 700k€+ asunnossa kaupungin "öky" alueella. Kahdelle aikuiselle, joiden nettotulot 7000€/kk, tuo ei ole mikään ongelma.

Koska:

- haluan asua palvelujen ja tapahtumien äärellä, joihin pääsee kävelemällä tai julkisella ovelta ovelle
- haluan asua veden äärellä
- haluan päästä helposti ja nopeasti lentokentälle
- en halua sitoa pääomaa asuntoon, tai stressata siitä millään tavoin

Vierailija
25/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiotulosi ovat suuruusluokaltaan noin 38 000 – 42 000 euroa vuodessa, se on aika lähellä köyhyyttä. Mahdollinen työttömyys, sairaus yms syö aika nopeasti sitä sinun vanhuudenturvaa. En uskaltaisi vielä noilla tuloilla siirtyä vuokra-asujaksi.

Vierailija
26/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

900€/kk tuloveroa? Kuinka pienet tulot sulla on? 

Mun tulovero on melkein 4000€/kk mutta en asukaan vuokralla saati kerrostalossa

Olenkin eläkkeellä. En kansanedustaja, joka maksaa veronsa verorahoin kustannetusta palkasta.

Vierailija
27/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien pitäisi haluta omakotitaloon? Voi elämä

Koska siellä on hyvä ihmisen asua toisin kuin kerrostalossa.

Älä vertaa vuokrakasarmeja esim. Ullanlinnan alueeseen

Vierailija
28/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä velattomassa, 100-neliöisessä omistusasunnossani ja olen työtön. Nauran näitä korkokatyojen vertailijoita, jotka tänäkin aamuna tukkivat Lahdenväylän päästäkseen maksamaan taas vähän lisää korkokattoa itselleen.

Vierailija
29/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

900€/kk tuloveroa? Kuinka pienet tulot sulla on? 

Mun tulovero on melkein 4000€/kk mutta en asukaan vuokralla saati kerrostalossa

Olenkin eläkkeellä. En kansanedustaja, joka maksaa veronsa verorahoin kustannetusta palkasta.

Etkä ole, kuhan provoilet.

Vierailija
30/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä samanlainen käsitys kuin luottokortin käyttö maksamisessa, koska ei ole varaa ostaa kuin velaksi. Luottokortti on "maksuturvakortti", harva sitä luottoa siitä käyttää ja maksaa korkoja.

Vierailija
31/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua velkavangiksi työleirille.

Vierailija
32/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä samanlainen käsitys kuin luottokortin käyttö maksamisessa, koska ei ole varaa ostaa kuin velaksi. Luottokortti on "maksuturvakortti", harva sitä luottoa siitä käyttää ja maksaa korkoja.

Tunnustan itsekin ajatelleeni näin. Nykyään maksan lähes kaiken luottokortilla ja luottokortin nollille ennen kuin korko alkaa juoksemaan.

Vierailija
33/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Itse tienaan IT-alalta hyvin (noin 8000 e/k brutto). Ei ole koskaan kiinnostanut hankkia omistusasuntoa. Koska olen sinkku ja aion sellaisena myös pysyä, tykkään vapaudesta ja helppoudesta, minkä vuokra-asuminen tarjoaa. Enkä koe mitään tarvetta kerätä omaisuutta asunnosta, valtiolle se vaan menee kun minusta aika jättää, kun lapsia ei ole eikä tule.

Vierailija
34/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun vuokralla. Olen sinkku ja eläkkeellä. Ei ole tullut erinäisistä syistä hankittua omistusasuntoa ja kenties hyväkin tässä vaiheessa sillä moni ikäluokkani eläkeläistuttava on vaikeuksissa omistusasumisensa kohonneiden kustannusten kanssa, kun taloyhtiöihin on jouduttu tekemäön isoja remontteja. Eläkkeeni on hieman naisten keskimääräistä eläkettä parempi, asuntoni vuokra on kohtuullinen enkä saa asumistukea, mutta pärjään kyllä näillä eväillä. En ole tuntenut koskaan elämässäni minkään asian suhteen omistamisen pakkoa.

Vierailija
35/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan itsekin ajatelleeni näin. Nykyään maksan lähes kaiken luottokortilla ja luottokortin nollille ennen kuin korko alkaa juoksemaan.

Juuri näin. Lisäksi luottokortteihin on liitetty kaikenlaisia etuisuuksia kortin myöntäjän perusteella. Vakuutuksia, lounge-pääsyjä, kanta-asiakaspisteitä etc.

Vierailija
36/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin kuvittele kuin jotkut 1950-luvulla syntyneet ja siitä vanhemmat

Vierailija
37/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska varmaan 98% vuokralla asujista asuu vuokralla asumistukien tähden. Sellainen henkilö joka joutuu itse maksamaan asumisensa laskee kokonaiskustannukset asumiselleen ja usein vuokra on suurempi kuin lainanlyhennykset. Lisäksi jäämistönä on kiinteä omaisuus 

Vierailija
38/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat ajatuskapasiteetiltaan mustavalkoisia yhden totuuden  joko tai -ihmisiä. Vähänkin monimuotoisempi ajattelu- tai elämäntyyli, ja ne kaksi aivosolua törmää toisiinsa ja nyrjähtää lopullisesti 🤣.

Vierailija
39/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska varmaan 98% vuokralla asujista asuu vuokralla asumistukien tähden. Sellainen henkilö joka joutuu itse maksamaan asumisensa laskee kokonaiskustannukset asumiselleen ja usein vuokra on suurempi kuin lainanlyhennykset. Lisäksi jäämistönä on kiinteä omaisuus 

En saa asumistukea. Olen varma, että perilliset ottavat mieluummin jäämistönä osakesalkkuni kuin asunnon hevonkuusessa.

Vierailija
40/42 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo toiseen ketjuun mutta se poistettiin.

Tuttuni on yrittänyt myydä perintöosakettaan nyt jo muutaman kuukauden, jos/kun joskus pääsee siitä eroon, itse saa vain muutaman kymmenen tuhatta (loput menee taloyhtiölainaan). 

Mietin vain paljonko se perittävä oli rahojaan tuohonkin kankkulan kaivoon syytänyt vuosien varrella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän