Miksi aina luullaan, että vuokralla asujat ovat köyhiä, tai työttömiä?
Itse myin velattoman asunto-osakkeeni ja jäin siihen vuokralle. Yhtenä syynä elämisen vaivattomuus, koska terveys ei enää ole paras mahdollinen.
Toinen syy on, ettei jälkipolville jää riippakiveä, mistä ei välttämättä pääse edes eroon. Nykyaikana ei vältsisti löydä edes asiallista vuokralaista ja vanhassa talossa voi aina remontit yllättää.
Laitoin rahat rahastoihin ja toki tilille mahdollista perintöveroa varten. Ja kyllä, perintöveronkin voi maksaa suoraan vainajan tilillä olevista rahoista.
En pidä itseäni kovin köyhänä, koska maksan pelkkää tuloveroa 900€/kk. Ei sillä kuuhun mennä, mutta pärjää.
Kommentit (42)
Ap. Älä yleistä että aina luullaan. Asukkot ihmiset miten parhaakseen äkeet.... normaali ihmistä ei kiinosta.
Tienaan kuusinumeroisen summan vuodessa ja säästössä on kuuden numeron verran myöskin. Olen asunut vuokralla viimeiset yli 15 vuotta, nykyinen vuokra on hyvin edullinen. Tuskin muutan ikinä enää omistusasuntoon koska en halua omistamisen velvotteita tai olla sidottu johonkin. T: nimim entinen omakotitalon omistaja.
koska ihmiset (ne luulijat) ovat pohjimmiltaan TODELLA tyhmää sakkia eivätkä osaa ajatella muuten kuin ennakkoluuloillaan.
Kai iso osa on köyhiä kun asumistukia saa vain vuokra-asuntoihin ja sitä menee paljon.
"Muinaisjäänne" 1800-luvulta kun oli rikkaat aateliset ja köyhät torpparit .
Yksi syy voi olla se, että ei ymmärretä vaihtoehtoiskustannusta. Tai sitä, että vuokra ei ole aina tosi kallis.
Moni myös tuntuu ajattelevan, että vuokra-asunto on automaattisesti epäviihtyisä läävä. Muutin nykyiseen asuntooni omistajan muutettua siitä pois ja asunto pysyi yhtä viihtyisänä asukkaan vaihtumisesta huolimatta.
Jos joutuu vaikka muuttamaan työnsä vuoksi, niin silloin vuokralla asuminen on todella oikea ratkaisu.
No varmaan kaikki köyhät asuvat vuokralla, koska omaan ei ole varaa. Useimmiten tulojen kartuttua suurin osa on halunnut oman kodin. Ja sitten on poikkeuksia, kuten varakas AP vuokralla.
(Itse olen keskiluokkainen ja sen verran pihi, etten halua kartuttaa varallisuutta toisille omasta pussistani asumalla vuokralla. )
Asun itse Oulussa ja en tule ikinä saamaan omiani takaisin (tai jos kuolen ennenaikojaan niin perikunta) , sitten kun eläkkeelle päästyäni myyn tämän ja muutan Helsinkiin lasten lähelle. Kadun NIIN KADUN että ostin tämän kolmion v 2015. 11 vuodessa arvosta on sulanut jo kolmannes tuntemani välittäjän arvion mikaan.
Suomessa on paljon alueita, joissa ei ehkä ole tulevaisuudessa töitä ja asuntojen hinnat laskevat. Jalkaan ei välttämättä kannata hankkia palloa, josta ei pääse eroon edes ottamalla myyntihinnassa kunnolla takkiin.
900€/kk tuloveroa? Kuinka pienet tulot sulla on?
Mun tulovero on melkein 4000€/kk mutta en asukaan vuokralla saati kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Oulussa ja en tule ikinä saamaan omiani takaisin (tai jos kuolen ennenaikojaan niin perikunta) , sitten kun eläkkeelle päästyäni myyn tämän ja muutan Helsinkiin lasten lähelle. Kadun NIIN KADUN että ostin tämän kolmion v 2015. 11 vuodessa arvosta on sulanut jo kolmannes tuntemani välittäjän arvion mikaan.
Elämiseen menee rahaa. En ostanut kotia, että sen arvo pitää säilyä. Olisi sitä rahaa mennyt vuokraankin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ostanut okt kuten järkevät ihmiset ovat tehneet. Oma taloni jonka rakensin 2014 on kasvattanut arvoaan reippaasti, saisin lähes tuplat myymällä.
Koska alueella, jossa asumme, asuntojen hinnat ovat aivan järkyttävän korkeat. Maksamme ihan mielellämme 1800€/kk vuokraa siitä, että asumme yli 700k€+ asunnossa kaupungin "öky" alueella. Kahdelle aikuiselle, joiden nettotulot 7000€/kk, tuo ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Koska alueella, jossa asumme, asuntojen hinnat ovat aivan järkyttävän korkeat. Maksamme ihan mielellämme 1800€/kk vuokraa siitä, että asumme yli 700k€+ asunnossa kaupungin "öky" alueella. Kahdelle aikuiselle, joiden nettotulot 7000€/kk, tuo ei ole mikään ongelma.
1800€/kk vuokraan? Sillä saisi kaksi uutta omakotitaloa hyvältä paikalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitäisi haluta omakotitaloon? Voi elämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä on hyvä ihmisen asua toisin kuin kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä on hyvä ihmisen asua toisin kuin kerrostalossa.
Minä tykkään asua kerrostalossa. Olen omakotitalossakin asunut.
Asun erään poliittisia piirejä lähellä olevan säätiön omistamassa asunnossa, vuokraa menee vastikkeen verran.
Minulla on useita sijoitusasuntoja, muttta mieluummin pidän sijoitetut rahat tuottamassa kuin käyttäisin omaan asuntoon.