Työhuonevähennyksen poistuminen, onpa kiva!
Minulla on pakko olla kotona kunnollinen työtila isolla pöydällä, koska koululla on tarjolla vain 30 senttiä pöydänpätkää isossa opehuoneessa. Siinä ei mahdu edes olemaan kirja/kalenteri ja läppäri yhtä aikaa. Ylipäätään kokeidenkin sommittelu pelkällä läppärillä on ihan tuhoontuomittua. Tilassa myös koko ajan meteli, joten ei siinä myöskään mitään pysty keskittymään.
Ja sitten on kaikki kirjat, muut materiaalit, koepohjat, kokeiden mallit jne. Ei niillekään koululla mitään paikkaa ole! Omaa luokkaakaan ei ole vaan kuljen koko päivän eri luokissa eli mihinkään ei niitä tavaroita siellä saa. 10 senttiä korkea postilokero ainoa "oma tila".
Mikähän ajatuspieru tämäkin nyt on!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ne etätyöt eivät ole mikään kansalaisoikeus joten miksi niistä pitäisi saada verohelpotuksia?
Ei ole kansalaisoikeus mutta koronan myötä mun työpaikka muutti paljon pienempiin tiloihin avokonttoriin ja sinne ei kertakaikkiaan mahdu. Paljon helpompaa tehdä töitä kotoa käsin kun ei tarvitse kuunnella muiden Teams-kokouksia, myyntimiesten kailotusta yms.
Vierailija kirjoitti:
Ne etätyöt eivät ole mikään kansalaisoikeus joten miksi niistä pitäisi saada verohelpotuksia?
Sen takia, että asunnon pitää olla niin iso, että jossain kohdassa voi keskittyä työntekoon.
Mutta monet ovat kateellisia ja/tai jämähtäneitä vanhanaikaiseen ajatteluun. Hesarikin yhteen aikaan mustamaalasi toistuvasti etätyön tekemistä.
Kaikissa työpaikoissa ei ole toimistoissa riittävästi kunnollisia työpisteitä kaikille. Ei Suomeen synny innovaatioita ja talouskasvua siten, että kaikki pakotetaan samaan muottiin ja asiat pitää tehdä samoin kuin 1970-luvulla.
Etätyö mahdollistaa asumisen kaukana työpaikasta, myös seuduilla, joissa ei ole toimivaa julkista liikennettä. Suomi voidaan pitää tasaisemmin asuttuna. Miksi kaikkien pitäisi ahtautua kaupunkeihin, joissa on sitten pakko rakentaa lisää viheralueille jo siellä asuvien harmiksi?
Poliitikot saisivat seuraavaksi leikata itseltään - ainakin puoluetuet joutavat leikkuuriin, kerran kaikkien muidenkin pitäisi pärjätä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ruokapöytä ja keittiössä työtasot. Järjestele niiden åäällä paperit jne. Suunnittele työ valmiiksi, ole tehokas ja tee kerralla koko työvaihe.
Ainiin eihän se käy kun sulla on viisi nepsykakaraa ja mieskun on aut.isti 🙄
Missä me sitten syömme? Et taida tietää, että opettajillaKIN on salassapitovelvollisuus, eli ei kotona voi levitellä keittiön pöydälle kaikkien nepsyoppilaitten juttuja, eikä muitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla nuo kotityöt ovat velvollisuus. Älä puutu aikuisten asioihin, et ymmärrä työnteosta kumminkaan yhtään mitään.
Opettajana toimiminen on myös ammatinvalintakysymys. Aina voi valita toisen uran, jos tällainen työ ei kiinnosta.
Miksi et vain laskuta vuokraa koululta.
Vierailija kirjoitti:
Jos valtion talous on kuralla, aika moni syytön joutuu nyt kantamaan kortensa kekoon. Ei toimeentulotuellakaan elävän leikkaukset ole reiluja, mutta sellaisiakin on tehty.
Itse työskentelee 100 %:sti etätöissä kotona. Toimistolla käyn keskimäärin kerran kuukaudessa, jos sinne tulee sidosryhmiä, joille pitää esitellä tekemistä tms. Työhuonevähennystä en ole ikinä verottajalle ilmoittanut, eli en ole saanut sitä vaikka oikeus olisi ollut useita vuosia saada se. Minä nyt en olekaan yhtään itsekäs, ei minun ole pakko saada kaikkia mahdollisia etuuksia, joita tässä maassa jaetaan. Ylipäätään työtätekevällä väestöllä on pääsääntöisesti rahaa maksaa oma elämä, muulla osalla ei aina ole. Eli en käytä työnantajan lounasetua, en kulttuuri/virike-etua, en käy syömässä ilmaisia lounaita, jne. Voin maksaa itse omat ruokani ja viihteeni, kuten myös oman työhuoneeni. En vaadi sitä muilta, mutta ainahan jokainen voi miettiä, onko pakko ottaa kaikki mitä tarjotaan, vai pärjääkö ihan yhtä hyvin hieman vähemmällä.
Kiillota, kiillota niin kirkkaimman kruunun saat XD XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä työhuonevähennyksellä ei ole rahallisesti just mitään merkitystä. Ehkä parikymppiä kuussa. Itse teen etätöitä ja olkaani vaan kohautin.
Kuten joku jo aiemmin sanoi, se on vähennys tulosta, ei verosta. Ja opettaja ei saisi täyttä vähennystä muutenkaan kun on päivät työpaikalla.
Tuleehan siitä satoja euroja vuodessa. Miksi ei enää saa vähennyksiä, moni työ tehdään etänä nykyään.
Koska hillotolppariippuvainen Riikka Purra myötäilee tässäkin EK:n tavoitteita: toimitilojen vuokraajien, lounasravintoloiden, liikennöitsijöiden, parturi-kampaamoiden, kosmetologien, vaateliikkeiden jne.
Etätyö on myrkkyä monelle elinkeinoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että asunnon pitää olla niin iso, että jossain kohdassa voi keskittyä työntekoon.
Mutta monet ovat kateellisia ja/tai jämähtäneitä vanhanaikaiseen ajatteluun. Hesarikin yhteen aikaan mustamaalasi toistuvasti etätyön tekemistä.
Kaikissa työpaikoissa ei ole toimistoissa riittävästi kunnollisia työpisteitä kaikille. Ei Suomeen synny innovaatioita ja talouskasvua siten, että kaikki pakotetaan samaan muottiin ja asiat pitää tehdä samoin kuin 1970-luvulla.
Etätyö mahdollistaa asumisen kaukana työpaikasta, myös seuduilla, joissa ei ole toimivaa julkista liikennettä. Suomi voidaan pitää tasaisemmin asuttuna. Miksi kaikkien pitäisi ahtautua kaupunkeihin, joissa on sitten pakko rakentaa lisää viheralueille jo siellä asuvien harmiksi?
Poliitikot saisivat seuraavaksi leikata itseltään - ainakin puoluetuet joutavat leikkuuriin, kerran kaikkien muidenkin pitäisi pärjätä omillaan.
Hesaria ei kiinnosta julkispalvelujen etätyöt Kuopiossa tai Tohmajärvellä, heitä huolettaa korporaatio-omisteisten toimistotilojen näivettyminen Helsingin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuskaan sitten ne koepinkat joka päivä kaiken muun kaman lisäksi sinne koululle korjatakseni niitä tunnin? Jo nyt minulla on olkalaukku, laukku ja mummokärry, joita roudaan edestakaisin. Sitten otan vielä matkalaukun koepinoille? Missä sitä säilytetään koko koulupäivä?
Koeviikkojahan on aivan solkenaan. Aivan hyvin voit ottaa sellaisen kabiinilaukun kokeille jos et nyt mitään muuta kerta kaikkiaan keksi, sen kun raahat mukanasi. Tuntuu että tässä nyt saa olla kaiken neuvomassa ja sinä kuitenkin meistä olet se opettaja.
Mitä ihmeen "koeviikkoja"?????
Sinä olet käynyt kansakoulua joskus 70-luvulla ja sen jälkeen et muita kouluja olekaan käynyt?
Ei kaikissa kouluissa ole mitään koeviikkoja, idiootti! Lukioissa ja niiden yhteydessä olevissa yläkouluissa lähinnä. Ja jos siellä koululla pystyy korjaamaan tunnin päivässä, sitä yhtäkin koepinkkaa pitää raijata mukana vähintään 10 työpäivää, jotta sen saa korjattua.
Eli siis tiedät sittenkin mikä on koeviikko. Miksi sitten kyselet tyhmiä?
Täällä taas kateelliset huutelee, että kun minä en työnkuvani vuoksi voi tehdä etätöitä niin ei pitäisi kenenkään muunkaan. Hohhoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Ja kuskaan sitten ne koepinkat joka päivä kaiken muun kaman lisäksi sinne koululle korjatakseni niitä tunnin? Jo nyt minulla on olkalaukku, laukku ja mummokärry, joita roudaan edestakaisin. Sitten otan vielä matkalaukun koepinoille? Missä sitä säilytetään koko koulupäivä?
Mitä työnantaja sanoo vaatimuksiin asianmukaisesta työtilasta? Tai edes vaatimusta lukittavasta säilytystilasta? Olen sitä ikäluokkaa, joka on elänyt ay-toiminnan kulta-aikoja, mutta tunnistan kyllä OAJ:n munattomuuden. Olet varmaan epäpätevä määräaikainen, joka ei uskalla avata suutaan, jotta ei menetä mahdollisuutta seuraavaan määräaikaisuuteen? En tosiaan välittäisi säilyttää kotona omien kakaroitten, vieraitten ym. käpälöitävänä oppilaitteni koepapereita.
Missä on sellainen koulu, jossa ei ole enää aineenopettajien luokkia?
No eiköhän opettajankin palkalla saa työuransa aikana maksettua sen Ikean edullisimman pöydän.... Tai sitten ostaa Torista käytetyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä työhuonevähennyksellä ei ole rahallisesti just mitään merkitystä. Ehkä parikymppiä kuussa. Itse teen etätöitä ja olkaani vaan kohautin.
Kuten joku jo aiemmin sanoi, se on vähennys tulosta, ei verosta. Ja opettaja ei saisi täyttä vähennystä muutenkaan kun on päivät työpaikalla.
Tuleehan siitä satoja euroja vuodessa. Miksi ei enää saa vähennyksiä, moni työ tehdään etänä nykyään.
Koska hillotolppariippuvainen Riikka Purra myötäilee tässäkin EK:n tavoitteita: toimitilojen vuokraajien, lounasravintoloiden, liikennöitsijöiden, parturi-kampaamoiden, kosmetologien, vaateliikkeiden jne.
Ja vasuri vääntää joka ketjun persuista jankutukseen ihan aiheesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla nuo kotityöt ovat velvollisuus. Älä puutu aikuisten asioihin, et ymmärrä työnteosta kumminkaan yhtään mitään.
Opettajana toimiminen on myös ammatinvalintakysymys. Aina voi valita toisen uran, jos tällainen työ ei kiinnosta.
Näin minä toimin. Nyt olen valtion virassa, jossa minulla ei tule olemaan jatkossa omaa työtilaa 5 työpäivänä viikossa. Siksi olen pakotettu tekemään etätyötä.
Tässä keskustelussa on kyse myös etätyöstä yleensä, ei vain opettajien etätyöstä. Sen verran olen opetustyötäkin tehnyt, että tiedän useimpien opettajien kohdalla tuon ongelma olevan ratkaistavissa sillä, että on A) oma luokka jokaisella opettajalla ja siellä lukittava kaappi B) oma työtila jotenkin samaan tapaan kuin kirjastojen lukusaleissa C) riittävän iso ja rauhallinen opettajainhuone, jossa voi tehdä rauhassa omia töitä ainakin silloin, kun suurin osa muista opettajista on tunneilla. Kaikkia näitä olen omassa työssäni nähnyt ja hyväksi todennut. Ei kokonaan kotitehtäviä poistanut, mutta kovasti vähensi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kateelliset huutelee, että kun minä en työnkuvani vuoksi voi tehdä etätöitä niin ei pitäisi kenenkään muunkaan. Hohhoijaa...
Jos olet opettaja koulussa, niin millä logiikalla sinulle pitäisi maksaa etätyötila kun työsi on siellä koulussa kuten oppilaatkin?
Jossain hommissa etätyö on aika lailla loogisempi vaihtoehto kuin vaikka opettajilla, kaupan kassoilla, putkimiehillä etc, eli hommissa joissa työ tehdään jossain tietyssä paikassa ja siellä on oltava paikanpäällä.
Valita sille rehtorillesi jos tarvitset isomman tilan korjata kokeita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vasuri vääntää joka ketjun persuista jankutukseen ihan aiheesta riippumatta.
Totuus sattuu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työnantaja sanoo vaatimuksiin asianmukaisesta työtilasta? Tai edes vaatimusta lukittavasta säilytystilasta? Olen sitä ikäluokkaa, joka on elänyt ay-toiminnan kulta-aikoja, mutta tunnistan kyllä OAJ:n munattomuuden. Olet varmaan epäpätevä määräaikainen, joka ei uskalla avata suutaan, jotta ei menetä mahdollisuutta seuraavaan määräaikaisuuteen? En tosiaan välittäisi säilyttää kotona omien kakaroitten, vieraitten ym. käpälöitävänä oppilaitteni koepapereita.
Mistähän sinä puhut? Tottakai kouluissa luokkia on, mutta ei niitä ole niin paljon, että niissä olisi työtilat muuhun kuin opettamiseen. Et kyllä tajua todellisuudesta yhtikäs mitään!
Meillä on 102 opettajaa peruskoulun puolella. Meillä on yhteinen ns. opettajahuone saman rakennuksen neuvolan, oppilashuollon, eskarin jne. kanssa. Yksi työpöytä, jossa paikat kuudelle.
Että ei sieltä paljon vaadita mitään työtiloja, koska se vaatisi erillisen uuden siiven rakentamista...
Edellisessä koulussani oli neljä työskentelypaikkaa 95 opettajalle.
Ja tosiaan ne hälyt menee päälle 17.00. Aamulla päiväkodin ansiosta voi sentään mennä jo 6.30, mutta aika pitkä työpäivä tulee, kun tunteja on kello 16 asti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 102 opettajaa peruskoulun puolella. Meillä on yhteinen ns. opettajahuone saman rakennuksen neuvolan, oppilashuollon, eskarin jne. kanssa. Yksi työpöytä, jossa paikat kuudelle.
Että ei sieltä paljon vaadita mitään työtiloja, koska se vaatisi erillisen uuden siiven rakentamista...
Edellisessä koulussani oli neljä työskentelypaikkaa 95 opettajalle.
Ja tosiaan ne hälyt menee päälle 17.00. Aamulla päiväkodin ansiosta voi sentään mennä jo 6.30, mutta aika pitkä työpäivä tulee, kun tunteja on kello 16 asti.
Kuulostaa samalta arkkitehdiltä joka suunnitteli sairaalan missä ei ole työntekijöiden pukuhuoneita lainkaan, tyhjiä aulatiloja vain koko rakennus täynnänsä
Kyllä huomaa, että sinulla ei ole mitään käsitystä opettajan työstä. Oletko itse saanut edes peruskoulusta päättötodistusta?