Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhuonevähennyksen poistuminen, onpa kiva!

Vierailija
21.08.2026 |

Minulla on pakko olla kotona kunnollinen työtila isolla pöydällä, koska koululla on tarjolla vain 30 senttiä pöydänpätkää isossa opehuoneessa. Siinä ei mahdu edes olemaan kirja/kalenteri ja läppäri yhtä aikaa. Ylipäätään kokeidenkin sommittelu pelkällä läppärillä on ihan tuhoontuomittua. Tilassa myös koko ajan meteli, joten ei siinä myöskään mitään pysty keskittymään.

Ja sitten on kaikki kirjat, muut materiaalit, koepohjat, kokeiden mallit jne. Ei niillekään koululla mitään paikkaa ole! Omaa luokkaakaan ei ole vaan kuljen koko päivän eri luokissa eli mihinkään ei niitä tavaroita siellä saa. 10 senttiä korkea postilokero ainoa "oma tila".

Mikähän ajatuspieru tämäkin nyt on!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululle ei edes pääse iltaisin/viikonloppuisin niitä tekemään…

Ai sulla ei ole avainta?

Älä munaa itseäsi enempää, kakara. Siellä on hälytykset päällä ja rajoitetut kulkuoikeudet.  Ei siellä rampata kuin hollituvassa. 

Vierailija
42/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä työhuonevähennyksellä ei ole rahallisesti just mitään merkitystä. Ehkä parikymppiä kuussa. Itse teen etätöitä ja olkaani vaan kohautin.

Kuten joku jo aiemmin sanoi, se on vähennys tulosta, ei verosta. Ja opettaja ei saisi täyttä vähennystä muutenkaan kun on päivät työpaikalla.

Tuleehan siitä satoja euroja vuodessa. Miksi ei enää saa vähennyksiä, moni työ tehdään etänä nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuskaan sitten ne koepinkat joka päivä kaiken muun kaman lisäksi sinne koululle korjatakseni niitä tunnin? Jo nyt minulla on olkalaukku, laukku ja mummokärry, joita roudaan edestakaisin. Sitten otan vielä matkalaukun koepinoille? Missä sitä säilytetään koko koulupäivä?

Koeviikkojahan on aivan solkenaan. Aivan hyvin voit ottaa sellaisen kabiinilaukun kokeille jos et nyt mitään muuta kerta kaikkiaan keksi, sen kun raahat mukanasi. Tuntuu että tässä nyt saa olla kaiken neuvomassa ja sinä kuitenkin meistä olet se opettaja.

Mitä ihmeen "koeviikkoja"?????

Vierailija
44/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä perusteella saa työhuonevähennystä, ettei halua tehdä töitään annetussa työpisteessä konttorilla. Valita sille koulullesi että tarvitset lisää tilaa. 

Vierailija
45/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuskaan sitten ne koepinkat joka päivä kaiken muun kaman lisäksi sinne koululle korjatakseni niitä tunnin? Jo nyt minulla on olkalaukku, laukku ja mummokärry, joita roudaan edestakaisin. Sitten otan vielä matkalaukun koepinoille? Missä sitä säilytetään koko koulupäivä?

Koeviikkojahan on aivan solkenaan. Aivan hyvin voit ottaa sellaisen kabiinilaukun kokeille jos et nyt mitään muuta kerta kaikkiaan keksi, sen kun raahat mukanasi. Tuntuu että tässä nyt saa olla kaiken neuvomassa ja sinä kuitenkin meistä olet se opettaja.

Sinä olet käynyt kansakoulua joskus 70-luvulla ja sen jälkeen et muita kouluja olekaan käynyt?

Vierailija
46/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niissä luokissa isot opettajan pöydät. 

Vierailija
47/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan niissä luokissa isot opettajan pöydät. 

Ja? Niissä luokissa on opetusta. Eikä kaikkialla ole mitään isoja pöytiä. Parhaimmillaan on sellainen pystybaaripöytä.

Vierailija
48/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet käynyt kansakoulua joskus 70-luvulla ja sen jälkeen et muita kouluja olekaan käynyt?

Ei kaikissa kouluissa ole mitään koeviikkoja, idiootti! Lukioissa ja niiden yhteydessä olevissa yläkouluissa lähinnä. Ja jos siellä koululla pystyy korjaamaan tunnin päivässä, sitä yhtäkin koepinkkaa pitää raijata mukana vähintään 10 työpäivää, jotta sen saa korjattua.

Vierailija
49/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienistä asioista tuntuu ihmisen elämä menevät pilalle.

Vierailija
50/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtion talous on kuralla, aika moni syytön joutuu nyt kantamaan kortensa kekoon. Ei toimeentulotuellakaan elävän leikkaukset ole reiluja, mutta sellaisiakin on tehty.

Itse työskentelee 100 %:sti etätöissä kotona. Toimistolla käyn keskimäärin kerran kuukaudessa, jos sinne tulee sidosryhmiä, joille pitää esitellä tekemistä tms. Työhuonevähennystä en ole ikinä verottajalle ilmoittanut, eli en ole saanut sitä vaikka oikeus olisi ollut useita vuosia saada se. Minä nyt en olekaan yhtään itsekäs, ei minun ole pakko saada kaikkia mahdollisia etuuksia, joita tässä maassa jaetaan. Ylipäätään työtätekevällä väestöllä on pääsääntöisesti rahaa maksaa oma elämä, muulla osalla ei aina ole. Eli en käytä työnantajan lounasetua, en kulttuuri/virike-etua, en käy syömässä ilmaisia lounaita, jne. Voin maksaa itse omat ruokani ja viihteeni, kuten myös oman työhuoneeni. En vaadi sitä muilta, mutta ainahan jokainen voi miettiä, onko pakko ottaa kaikki mitä tarjotaan, vai pärjääkö ihan yhtä hyvin hieman vähemmällä.  

Vierailija
51/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Eikä kukaan tule poistamaan sun kodista sitä sun työhuonetta joten sen kun jatkat hommiasi kotona.

Vierailija
52/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtion talous on kuralla, aika moni syytön joutuu nyt kantamaan kortensa kekoon. Ei toimeentulotuellakaan elävän leikkaukset ole reiluja, mutta sellaisiakin on tehty.

Itse työskentelee 100 %:sti etätöissä kotona. Toimistolla käyn keskimäärin kerran kuukaudessa, jos sinne tulee sidosryhmiä, joille pitää esitellä tekemistä tms. Työhuonevähennystä en ole ikinä verottajalle ilmoittanut, eli en ole saanut sitä vaikka oikeus olisi ollut useita vuosia saada se. Minä nyt en olekaan yhtään itsekäs, ei minun ole pakko saada kaikkia mahdollisia etuuksia, joita tässä maassa jaetaan. Ylipäätään työtätekevällä väestöllä on pääsääntöisesti rahaa maksaa oma elämä, muulla osalla ei aina ole. Eli en käytä työnantajan lounasetua, en kulttuuri/virike-etua, en käy syömässä ilmaisia lounaita, jne. Voin maksaa itse omat ruokani ja viihteeni, kuten myös oman työhuoneeni. En vaadi sitä muilta, mutta ainahan jokainen voi miettiä, onko pakko ottaa kaikki mitä tarjotaan, vai pärjääkö ihan yhtä hyvin hieman vähemmällä.  

Tietäsitpä vaan esim. lääkärit kuinka paljon he konfressoivat ym lääkeyhtiöiden piikkiin. Asiakas/Kela nekin viime kädessä maksaa hinnoissa.

Vierailija
53/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on todella pienestä bruttotulosta tehtävästä vähennyksestä, max 490€ opettajalle, tod.näk. 245€

980 euroa: Jatkuva ja kokopäiväinen käyttö / yli 50 % työpäivistä.

490 euroa: Jatkuva ja osapäiväinen käyttö / enintään 50 % työpäivistä.

245 euroa: Satunnainen käyttö

Vierailija
54/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhuonevähennys poistui, jonka vaikutus verotukseen on ollut minimaalinen. Jokaiselle yli 18.000 e/vuosi ansiotuloja saavalle on tehty ja tehdään verotuksessa 750 euron tulonhankkimisvähennys. Eli nettovaikutus tuolla työhuonevähennyksellä on ollut 210 euroa vuodessa, joka on vähennetty tuloistasi. Käytännössä sillä on ollut muutaman kympin vaikutus käteen jäävissä tuloissa.

Vaikka tuo vähennys poistui, on yhä mahdollista ilmoittaa tulonhankkimiseen liittyvät menot verotukseesi. Eli jos investointisi tuohon työhuoneeseen tai tilaan ylittävät tuon automaattisesti tehtävän 750 euron vähennyksen, voit ne ilmoittaa verotuksessa tulonhankkimisvähennyksiin.

Vierailija
55/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän on todella pienestä bruttotulosta tehtävästä vähennyksestä, max 490€ opettajalle, tod.näk. 245€

Jos ope tekisi näitä lähellekään 50 % työajastaan, hänellähän olisi päivät pitkät aikaa korjata kokeita siellä koulullakin jonka ovet meni kiinni klo 17:30

Vierailija
56/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäsitpä vaan esim. lääkärit kuinka paljon he konfressoivat ym lääkeyhtiöiden piikkiin. Asiakas/Kela nekin viime kädessä maksaa hinnoissa.

Tiedän, velikin työskenteli lääkeyhtiössä ja tietää paljon käytänteistä. MUTTA kukaan ei pakota ottamaan "ilmaisia" etuja, ei kukaan pakota sinua lähtemään ulkomaanmatkalle lääkefirman piikkiin tai syömään "ilmaista" lounasta. Minä olen jättänyt kaiken tämmöisen ilmaisen pois heti työuran alussa (töissä nyt 30 vuotta). Suosittelen muille samaa, enkä näe tarpeelliseksi ihmetellä paljonko kukakin saa etuja ja kuka ne lopulta maksaa, sillä me kaikkihan ne lopulta maksamme.

Vierailija
57/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö OAJ voi tehdä asian hyväksi mitään? Onhan tuo aivan järjetöntä, että ei ole enää edes omaa luokkaa saati sitten työtilaa.

Ennen vanhaan eli noin 10 vuotta sitten aineenopettajilla oli oma luokka ja oppilaat vaelsivat. Alaluokilla ei 0-6 oli oma luokka, joka oli yhteinen sekä opettajille että oppilaille.

Jos sinun opetettava aine on sellainen, että on vaellettava luokkien välillä, vaadi työnantajaa järjestämään asianmukainen työtila. Aineenopettajilla se oli ennen omassa luokassa.

Vierailija
58/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ope tekisi näitä lähellekään 50 % työajastaan, hänellähän olisi päivät pitkät aikaa korjata kokeita siellä koulullakin jonka ovet meni kiinni klo 17:30

Et tainnut tulla ajatelleeksi, että ope tekee päivät pitkät mm. oppilaitten opetusta. Vai tapahtuiko tuo amiksessa?

Vierailija
59/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne etätyöt eivät ole mikään kansalaisoikeus joten miksi niistä pitäisi saada verohelpotuksia? 

Ei oikeus vaan eräillä velvollisuus. Kuten aloittaja kirjoittaa, käytännössä usein ainoa vaihtoehto.

Valtion toimistoissakin on aika rajallisesti tilaa, eli ei kaikille ole omia työtiloja eikä varsinkaan työtiloja. Siksi on käytännössä pakko tehdä etätyötä osa ajasta.

Vierailija
60/76 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut tulla ajatelleeksi, että ope tekee päivät pitkät mm. oppilaitten opetusta. Vai tapahtuiko tuo amiksessa?

No jos hän tekee päivät pitkät opetusta, eihän hän olisi saanut kuin satunnaisen käytön verran vähennystä eli mikä tämä ap:n parku on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi