Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kortisonihoidon aloitus, missä vaiheessa?

26.05.2007 |

Mikälaisissa tilanteissa teille on aloitettu kortisonihoito etukäteen lihakseen pistettynä? Onko aloitukselle jotakin tiettyjä kriteerejä vauvan tilanteeseen liittyen? Onko kohdunsuun oltava auki, supistuksia kuinka pitkään tai tiheästi?Eikös sen olisi hyvä keretä vaikuttaa jopa 7 vuorokautta?Onko siitä haittaa jos sen saa ennakkoon, jos tilanne näyttää siltä että vauva tulossa ennenaikaisesti?Kuka sitä voi kuitenkaan varmaksi sanoa että on ennenaikaisesti tulossa.

Kiitos vastauksista etukäteen!Täällä pähkäilen kun ma. neuvola, että pitäisikö asia ottaa puheeksi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin rv 23+6 näytille supistusten takia, todettiin merkittävä ennenaikaisen synnytyksen uhka (vaikka edellispäivän kontrollissa kaikki oli ollu ok), heti lyötiin eka kortisonipiikki, siirrettiin ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan, jossa vuorokauden päästä sitten toinen piikki, ja tästä vuorokauden päästä pojat syntyi. Kuulemma ehti juuri optimaalisen ajan vaikuttaa nuo kortisonit. Toki vauvojen keuhkotilanne oli niistä huolimatta huono, varsinkin B:llä, koska viikkoja oli niin vähän.

Meillä muuten B ei meinannut millään vierottua hengityskoneesta, oli siinä 2 kk, ja lopulta syyksi havaittiin lisämunuaisen vajaatoiminta - mielenkiintoista lukea, että se voisi liittyä noihin kortisoneihin! Kortisonilla ja adrenaliinilla sitä muistaakseni sitten hoidettiinkin.

Vierailija
2/8 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi supistukset vk 32.Sairaalaan mentyä sain kortisoonipiikin ja

supistuksen esto piikin.Seuraavana päivänä sain uudestaan kortisoonipiikin ja supistuksen esto lääkettä suoraan suoneen 48h,sen kauempaa sitä ei saanut antaa.Joten tyttö syntyi vk 32+2,eikä joutunut edes keskoskaappiin sai vähän alussa happea vaan.Neiti on nyt 7,5kk ja voi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supparit olivat saannollisia muutaman minuutin valein ja kohdunsuu oli auennut jonkin verran. Samalla annettiin suoneen supistuksia poistavaa laaketta; olin kylla siina vaiheessa kerennyt olla sairaalassa tiputuksessa jo viikon. Poika syntyi kuitenkin lopulta vasta vkolla 37. Tarvittava vaikutusaika on kuulemma 48 h etta keuhkot kypsyvat. Haittojakin kortisonista on, joten ihan " varmuuden vuoksi" sita ei kannata ottaa: tutkimuksissa on osoitettu etta lapsilla jotka ovat saaneet kortisonihoidon on jo ihan varhaisessa lapsuudessa korkea verenpaine. Ainakin meidan pojalla tama pitanee paikkansa koska paineet ovat jo nyt (16 kk) ollet korkeammat kuin ikaisellansa kuuluisi olla...

masuvauva-07:

Mikälaisissa tilanteissa teille on aloitettu kortisonihoito etukäteen lihakseen pistettynä? Onko aloitukselle jotakin tiettyjä kriteerejä vauvan tilanteeseen liittyen? Onko kohdunsuun oltava auki, supistuksia kuinka pitkään tai tiheästi?Eikös sen olisi hyvä keretä vaikuttaa jopa 7 vuorokautta?Onko siitä haittaa jos sen saa ennakkoon, jos tilanne näyttää siltä että vauva tulossa ennenaikaisesti?Kuka sitä voi kuitenkaan varmaksi sanoa että on ennenaikaisesti tulossa.

Kiitos vastauksista etukäteen!Täällä pähkäilen kun ma. neuvola, että pitäisikö asia ottaa puheeksi.

Vierailija
4/8 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai tämän vuoksi lisämunuaislaman, johon söi cortef-lääkettä ja sai taas puolestaan siitä vatsahaavan (oksensi verta), jonka jälkeen söi kukauden verran vatsan limakalvoa korjaavaa lääkettä. Kuopukselle ei tullut mitään sivuoireita. Eli ei ole aivan riskitön.

Vierailija
5/8 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle pistettiin kun olin sairaalassa ollut neljä päivää raskausmyrkytyksen vuoksi. Paineet oli koholla, valkuaista virtsassa ja lääkärit epäili ettei raskautta voida kauan jatkaa. Kahtena päivänä kortisonit onneksi kerettiin antaa ja tyttö syntyi rv26+5. Hengityskoneessa oli 1kk ja yläpainenasaalissa 1kk, lisähapella vielä 1kk.

Nyt tytöllä infektioastma, mikä onneksi saatu lääkkeillä kuriin.

Vierailija
6/8 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni kortisonihoito aloitetaan vasta synnytyssairaalassa, jos tilanne menee niin pahaksi että sinne joutuu lähteen. Minulla edellinen syntyi rv33+4 ja jo rv 20 alkoi supistelemaan joka sit pehmensi ja avasi kohdunkaulaa. Kun rv oli kertyny 25 alkoi yks iltapäivä supisteleen säännöllisesti 10min välein ja kun olin kattonu sitä 3h, lähdin sairaalaan ja ne pisti siel heti estolääkityksen kera kortisonit varmuudenvuoksi. Ja sit maattiinki sairaalas 3vk... Mutta kannattaa kysästä neuvolatädiltä jos arveluttaa, varmaan lähettää sut tarkenpaan syyniin jos tarvetta on

Vierailija
7/8 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksestasi!

Vierailija
8/8 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauksissa kortisonit. Ekassa kun jouduin osastolle pahan raskausmyrkytyksen takia ja tiedettiin että poika ei kauan enää masussa voinut olla, syntyi rv:lla 29+5. Tyttöä kun odotin jouduin osastolle virtausmuutoksien takia rv:lla 32, sain silloin kortisonit varmuuden vuoksi jos olisi jouduttu sektioon jo silloin, mutta pääsinkin vielä osastolta kotiin ja pääsin rv:lle 35+5.:) Tyttö on nyt 2kk.