Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan viettänyt joulua/uutta vuotta ulkomailla? Millaista siellä on ollut?

Vierailija
20.08.2026 |

Saa kertoa. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissakin maissa olen ollut matkalla joulun ja  uuden vuoden aikaan. Kalliimmissa turistipaikoissa on ollut usein  vähän överi blingbling-tunnelma, ylihinnoitellut joulupäivälliset ja henkilökunnalla isot odotukset tippien suhteen. Vaatimattomissa paikoissa ei joulua ole juuri huomannutkaan. Joulu keskittyy yleensä vain Joulupäivään, jouluaatto on monessa paikassa vielä normaali työpäivä.

Mieleenpainuvinta on ollut Goalla Intiassa Bollywood-tanssibileet uima-altaalla Joulupäivän iltana, Thaimaassa thai-boxing-esitykset Tapaninpäivänä (Boxing day), Malagassa ihmismassat parhaimpiinsa pukeutuneina kävelyllä juhlavalaistulla  kadulla vanhan kaupungin sydämessä. Espanjaan suuntaan ensi joulunakin.

Vierailija
22/25 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu Ruotsissa oli kyllä aika samanlainen kuin joulu Suomessa, oli joulukuusi ja lahjat, tosin lahjat kävi tuomassa tomten joka jätti lahjat ulko-ovelle. Brittijoulukin oli kiva, aattona koristeltiin joulukuusi, ulkoiltiin ja käytiin kaupungilla, lahjat oli tietty vasta joulupäivänä joulukuusen luona.

Olen lapsena ollut jouluna Thaimaassa perheen kanssa, se on oikeastaan ainoa erilainen joulu, kun ei ollut lunta vaan lämmintä ja aurinkoista. Hotellilla oli kyllä jonkinlainen joulukuusi, mutta ei siellä ihan samanlaista joulutunnelmaa ollut, joulupäivänä oltiin retkellä. Tapaninpäivän tsunami lopetti sen loman, mutta se suunnilleen viikko kun oltiin siellä oli ihan kiva. Ei ehkä niin joulunviettoa, mutta lomailua lämpimässä pitkän syksyn jälkeen pois pimeästä ja talvisesta Suomesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoimmat uuden vuoden ilotulitukset ovat olleet Madeiran Funchalissa.

Vierailija
24/25 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viettänyt joulun Espanjassa ja Afrikassa. Kotona paras, koska olen todellinen jouluihminen ja nautin kaikesta jouluun liittyvästä. Kotona sitä vietetäänkin ainakin kuukauden verran.

Olimme aikoinaan nelihenkisenä perheenä vanhempien kanssa Etelä-Espanjan Aurinkorannikkolla suunnilleen joulun ja uudenvuoden välisen ajan. Lensimme Vantaan lentokentältä Malagan lentokentälle ja olimme pääosin Torremolinoksessa. Teimme siltä käsin matkoja Granadaan (Alhambran palatsi) ja Afrikan mantereella oleviin Ceutaan ja Tétouaniin. Joulukuun lopulla lämpötila oli siellä noin +20 astetta kun Suomessa lähtiessä se oli ollut ainakin -10 astetta. Se oli ihan mukava reissu. 

Koti-Suomessa vietimme yhden joulun myös kesämökillä ja teimme järveen avannon, jossa tuli käytyä saunan yhteydessä.

Vierailija
25/25 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viettänyt pari joulua ulkomailla. Ei ollut sellaista joulun tunnelmaa kuin Suomessa. 

Olen minäkin, eikä joulu tietenkään tunnu hotellihuoneessa miltään, mutta esim. Wienin ja Berliinin joulutorit ovat hienoja, ja Rooman kirkoissa on taidokkaita seimirakennelmia. Katolisissa maissa jouluaatto on tavallinen arkipäivä, ja joulua vietetään vasta joulupäivänä. Silloin on kaikki paikat kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme