Markus Lohi: Työttömät ”ilmaistöihin”
"Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi ehdottaa, että työttömiltä voitaisiin edellyttää esimerkiksi järjestötyöhön osallistumista täyden etuuden saamiseksi. Hänestä kyse olisi ennen kaikkea syrjäytymisen ehkäisystä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14d6d355-1f10-4946-b369-b6ec54c1a…
Hyvä ehdotus, nyt kun järjestöjen STEA rahoituksia leikataan työttömät voisivat tehdä järjestötyöt.
Kommentit (676)
Jos töitä on siitä pitää maksaa myös palkkaa!!
kansanedustajille voitaisiin korvaukseksi 6kk töistä maksaa työttömyyskorvausta ja pitkien lomien sijaan 6kk ajaksi täyttelemään vähintään 4kpl työhakemuksia per kk. jotain tartteis heidänkin vastineeksi tehdä. kulukorvaukset 9e/pv työpäiviltä eli max 4pv/vko.
Vierailija kirjoitti:
Koittaisivat nyt päättää että mitä se työtön saa tehdä. Työkkärin mielestä et saa edes harrastaa tai tehdä vapaaehtoistyötä mutta nyt yhtäkkiä onkin ihan ok mennä mummoja ulkoiluttamaan tai myymään makkaraa urheiluseuran nimissä.
Itse toimin eräässä järjestössä vapaaehtoisena ja se homma vaatii omaa halua ja mielenkiintoa. Ei siitä mitään tule jos sinne pakotetaan tyypit.
Antaisivat työttömien harrastaa, opiskella yms. niin ei tulisi syrjäytymistä. Tottakai tällä nykytyylillä syrjäytyy kun ainoa oikea tapa olla työtön on olla kiltisti kotona, kirjoitella hakemuksia ja odotella soittoja.
Odotella soittoja, joita ei koskaan tule, kun kukaan ei halua palkata työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomen hyvinvointialue irtisanoo 600 eli nämä velvoitetöihin?
Tai Pandan tehtaalta Jyväskylästä irtisanottavat.
Liitoista saavat alkuun ja jospa tämä huono taloustilanne muuttuisi pikkuhiljaa.
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omat palkkatulot, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
No mutta eihän tuollainen käy! Jos olet mukana järjestötoiminnassa (saati vapaaehtoistöissä) et ole työmarkkinoiden käytettävissä ja täten tuet evätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.
Kyllä sen työttömyyskorvauksenkin eteen pitää jotain tehdä.
Työttömyyskorvaus on korvausta siitä, että valtio rikkoo ihmisoikeuksia.
Ihmisellä on oikeus elättää itsensä omalla työllään. Työttömyyskorvaus on korvausta siitä, että valtio on paskonut asiansa niin että perustavaa laatua oleva oikeus on kansalaiselta riistetty.
Sama käytäntö on muissakin maissa.Huvittava tämä työttömien kitinä kun joutuisi jotain tekemään tukiensa eteen.Niin kauan kun teille ei osa-aikatyöt kelpaa ei ole teiltä riistetty mitään.
Sinäkö lupaat Lohen puolesta, että minulle ei laiteta mitään velvollisuuksia, koska teen osa-aikatyötä ja saan tukia? MAHTAVAA. Toivottavasti poistavat työnhakuvelvollisuudenkin.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.
Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.
Työstä kuuluu saada oikeaa TESsin mukaista palkkaa ja edut oikeassa työsuhteessa.
Niin, jos on pätevä, suurin osa työttömistä on vempuloita jotka ei osaa mitään
57000 työtöntä on suorittanut korkeakoulututkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.
Työstä kuuluu saada oikeaa TESsin mukaista palkkaa ja edut oikeassa työsuhteessa.
Hyvä, laitetaan ne vempulat sun työpaikalle. Aluksi vaikka 100. Ai niin, ei sulla töitä edes ole. Teeskentelet täällä rikasta koska olet ahdistunut tulevista leikkauksista etkä keksi muuta paikkaa missä päästää höyryjä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää suostuko. Nyt jo ei saa ruokaa ja käsikauppalääkkeitä leikatulla tt-tuella. Missä köyhät asuvat enää kun rahaa ei ole. Ihmisten kiristäminen saisi loppua ja tämä uhkailu. Herätkää, osa jo onkin.
Onpa kamalaa uhkailua kun joutuisi muutaman tunnin tekemään jotain tukien eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan työton jotain työttömyyspäivärahaa tekemättä mitään. Työssä käyvän tarttee kuitenkin tehdä useampi päivä niitä töitä, että saa saman summan. Eli sinä saat rahaa tekemättä mitään mutta minä en saa yhtään vastikkeetonta rahaa.
Työstä maksetaan palkkaa ja työttömyydestä tukea.
Miksi toisille pitäisi maksaa palkkaa (josta kertyy eläkettä) ja toisille ei maksettaisi palkkaa tehdystä työstä? Kerrotko minulle, miksi?
Kertyyhän sitä työeläkettä äitiyslomalta, vanhempainvapaalta ja opiskelusta...miksei siis myös tuosta ehdotuksesta? Kehittämisen paikka
Millä rahoilla tällaistä systeemiä oikein pyöritettäisiin, jos työtä alettaisiin tehdä yhä enemmän yhteiskunnan tuloilla? Miksi yhteiskunnan pitäisi tarjota organisaatioilla ilmaista työvoimaa ja eriarvoistaa ihmisiä kahteen kastiin?
Jos se työttömyyspäiväraha on jotain 600e ja sen edestä tekisi töitä kuukausittain vaikka 20tuntia töitä, ei siitä paljon eläkettä kerry mutta jotakin kuitenkin. Eli yhteiskunnan menot ei varmaan kauheesti lisäänny. Hullumpaankin humppaan rahoja kyllä menee.
Ja kaikki tuosta työttömien joukosta ei ole oikeesti työkykyisiä, ei heitä voi laitta vanhuksia avustamaan tai haravoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät nimenomaan haluavat töitä MISTÄ MAKSETAAN PALKKAA vtun uuvatti
Niin kauan kun kiljutte suojaosan perään jota ilman ei työnteko "kannata",on turha puhua mistään halusta tehdä töitä.
Itsehän teenkin vapaaehtoistyötä järjestölle, mutta jos se paljastuisi, menettäisin yleistuen. Jos se pykälä poistetaan, minulla ei ole mitään hätää. Muita en kuitenkaan halua pakottaa, on niin paljon ihmisiä joista olisi järjestötyössä lähinnä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaavat siis lukea? Ja tehdä voileipiä? Vai ovatko ylikoulutettuja ko.hommiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan työton jotain työttömyyspäivärahaa tekemättä mitään. Työssä käyvän tarttee kuitenkin tehdä useampi päivä niitä töitä, että saa saman summan. Eli sinä saat rahaa tekemättä mitään mutta minä en saa yhtään vastikkeetonta rahaa.
Työstä maksetaan palkkaa ja työttömyydestä tukea.
Miksi toisille pitäisi maksaa palkkaa (josta kertyy eläkettä) ja toisille ei maksettaisi palkkaa tehdystä työstä? Kerrotko minulle, miksi?
Kertyyhän sitä työeläkettä äitiyslomalta, vanhempainvapaalta ja opiskelusta...miksei siis myös tuosta ehdotuksesta? Kehittämisen paikka
Millä rahoilla tällaistä systeemiä oikein pyöritettäisiin, jos työtä alettaisiin tehdä yhä enemmän yhteiskunnan tuloilla? Miksi yhteiskunnan pitäisi tarjota organisaatioilla ilmaista työvoimaa ja eriarvoistaa ihmisiä kahteen kastiin?
Jos se työttömyyspäiväraha on jotain 600e ja sen edestä tekisi töitä kuukausittain vaikka 20tuntia töitä, ei siitä paljon eläkettä kerry mutta jotakin kuitenkin. Eli yhteiskunnan menot ei varmaan kauheesti lisäänny. Hullumpaankin humppaan rahoja kyllä menee.
Ja kaikki tuosta työttömien joukosta ei ole oikeesti työkykyisiä, ei heitä voi laitta vanhuksia avustamaan tai haravoimaan.
Yleistuesta ei kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaavat siis lukea? Ja tehdä voileipiä? Vai ovatko ylikoulutettuja ko.hommiin?
Keski-Suomen hyvinvointialue irtisanoo 500 ja Panda siirtää Jyväskylästä suklaan tuotannon Viroon.
Tt-tuessa lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua, ne pitää myydä.
Eli Pandan tehtaalta 140 ilmaistöihin ja keski-suomen hyvinvointialueelta 500. Vantaan kaupunki irtisanoo 200.
Työttömyystuki olisi hyvä ja jos pääsisi noihin palkattomiin työllistämistoimiin mukaan, niin niistäkin kertyisi eläkettä.