Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Markus Lohi: Työttömät ”ilmaistöihin”

Vierailija
20.08.2026 |

"Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi ehdottaa, että työttömiltä voitaisiin edellyttää esimerkiksi järjestötyöhön osallistumista täyden etuuden saamiseksi. Hänestä kyse olisi ennen kaikkea syrjäytymisen ehkäisystä."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14d6d355-1f10-4946-b369-b6ec54c1a…

Hyvä ehdotus, nyt kun järjestöjen STEA rahoituksia leikataan työttömät voisivat tehdä järjestötyöt.

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Lohi menettää äänestäjä sä. Jo oli aikakin.

Vierailija
2/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa Markus Lohi. Voisiko näihin vanhusten hoivalaitoksiin PALKATA kunnollisella rahapalkalla joka työstä saadaan, joku henkilö lukemaan näitä kirjoja? Miksi sen pitäisi olla työtön ihminen joka vastikkeeksi saa työttömyyskorvauksen?

Vierailija
4/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.

Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.

Vierailija
5/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli töitä olisikin tarjolla, niistä ei vaan haluta maksaa palkkaa? 

Vierailija
6/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaisivat nyt päättää että mitä se työtön saa tehdä. Työkkärin mielestä et saa edes harrastaa tai tehdä vapaaehtoistyötä mutta nyt yhtäkkiä onkin ihan ok mennä mummoja ulkoiluttamaan tai myymään makkaraa urheiluseuran nimissä. 

Itse toimin eräässä järjestössä vapaaehtoisena ja se homma vaatii omaa halua ja mielenkiintoa. Ei siitä mitään tule jos sinne pakotetaan tyypit. 

Antaisivat työttömien harrastaa, opiskella yms. niin ei tulisi syrjäytymistä. Tottakai tällä nykytyylillä syrjäytyy kun ainoa oikea tapa olla työtön on olla kiltisti kotona, kirjoitella hakemuksia ja odotella soittoja.

Vierailija
7/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.

Työstä kuuluu saada oikeaa TESsin mukaista palkkaa ja edut oikeassa työsuhteessa.

Vierailija
8/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittaisivat nyt päättää että mitä se työtön saa tehdä. Työkkärin mielestä et saa edes harrastaa tai tehdä vapaaehtoistyötä mutta nyt yhtäkkiä onkin ihan ok mennä mummoja ulkoiluttamaan tai myymään makkaraa urheiluseuran nimissä. 

Itse toimin eräässä järjestössä vapaaehtoisena ja se homma vaatii omaa halua ja mielenkiintoa. Ei siitä mitään tule jos sinne pakotetaan tyypit. 

Antaisivat työttömien harrastaa, opiskella yms. niin ei tulisi syrjäytymistä. Tottakai tällä nykytyylillä syrjäytyy kun ainoa oikea tapa olla työtön on olla kiltisti kotona, kirjoitella hakemuksia ja odotella soittoja.

Tämä. Mutta lainsäätäjä Lohi ei ole (hänkään) yhtään kartalla miten asiat on. Esim. tuo on että ne vapaaehtoistyöthän pääsääntöisesti on kiellettyjä. 

Vierailija
9/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein muutamia vapaaehtoistöitä kun jouduin hetkeksi työttömäksi aikoinaan. Omasta halusta ja osittain siksi, että oli tullut ero ja kuopuskin muutti omilleen joten olin yksinäinen. Täytyy sanoa, että en olisi päivääkään tehnyt näitä töitä jos joku olisi "pakottanut" ja ei ollut oma sydän mukana näissä missä kävin plus se, että oma elämäntilanne antoi sille aikaa. Tyttäreni on nyt vastaavasti työtön, mutta hänen päivänsä ovat täyttä työtä kun on 4 lasta, 2 koiraa ja koti hoidettavana (mies tekee reissutöitä) sekä hakee aktiivisesi töitä (tekee hakemuksia, käy haastatteluissa). Ei tyttäreni elämäntilanteeseen sovi vapaaehtoistyöt. 

Vierailija
10/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha kuvitella ettei sitä ymmärretä mihin työtön käyttää aikaansa, siitä se on kiinni että mikään muu osallistuminen ei houkuta, itse kun olin työttömänä niin hyvä jos pakollisen työhakemuksen ja kerran kuukaudessa yhteydenoton ehti ja sekin tuntui puuttumiselta, kuin myös veetutti että työnantajat vastaili tietyllä kaavaformaatilla.

Vierailija
11/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaan sitten niin, että Lesta-Markus tekee tästä lähtien ilmaiseksi oman työnsä. 

Vierailija
12/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkareet  vie  järjestöiltä rahat.  Niistä  joutuvat  ihmiset  pois työstä.  Paljon osaamista  menee hukkaan,  mutta  ei haluta, että he  tekisivät edes jotain. Keskusta ei ole  viemässä työttömyyskorvauksia,  niin  kuin  perskokkareet.

Vierailija
13/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sit voidaan katkaista tuet, koska henkilö ei ole käytettävissä työmarkkinoille kokoaikatyöhön.

Vierailija
14/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä tehdään ilmaiseksi niin silloin työn laadullakaan ei ole väliä. Sitä ei tarvitse hyvin tehdä mistä ei palkkaa saa. Ilmaistyötä tekevän työntekijän ei tarvitse välittää mm. asiakaspalvelutaidoista, henkilökohtaisesta hygieniasta tai rasistisesta kielenkäytöstä.

Vierailija
15/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustalla paine äänestäjistä kun viiden hehtaarin pientilat tyhjentyneet jo vuosia, ja viljelijäväestöä on enää Kirkkonummen suurtilalliset. Vastuullinen teko työttömyyden ennaltaehkäisyssä olisi esimerkiksi lakkauttaa sellaiset oppituolit yliopistoissa, joista ei ole työllistynyt enää neuvostoliiton romahduksen jälkeen yksikään valmistunut opiskelija. Samoin jos perheellinen tai itsenäinen ihminen joutuu työttömäksi suhdannesyistä, tai kun firma myydään ulkomaisiin käsiin, eli käytännössä lakkautetaan Suomen toiminnot, koska Suomessa se on halvin tehdä. Saksassa työntekijän irtisanominen on erittäin kallista. Niin eihän se ole sen henkilön itsensä aiheuttama asia, eikä sitä henkilöä pidä kivittää. 

Vierailija
16/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perskokkareet  vie  järjestöiltä rahat.  Niistä  joutuvat  ihmiset  pois työstä.  Paljon osaamista  menee hukkaan,  mutta  ei haluta, että he  tekisivät edes jotain. Keskusta ei ole  viemässä työttömyyskorvauksia,  niin  kuin  perskokkareet.

Paskakokkare jankuttaa iskulauseiteen sen sijaan että keskustelisi asioista.

Vierailija
17/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä sodi sitä nykyistä periaatetta vastaan, että työttömän on oltava 24/7 valmis vastaanottamaan työtä? Tähän mennessä ei ole nimittäin saanut edes harrastaa mitään (esim musiikkia, blogia, kahvin kaatamista tapahtumassa), ilman että menettää tuet.

Miten voi vastaanottaa työtä, jos tekee ilmaistyötä?? Mutta eihän nämä kultapossukerholaiset koskaan ymmärrä tosielämästä ja itse luomistaan byrokratioista yhtään mitään.

Vierailija
18/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, missähän olen tällaisen ratkaisun aiemmin nähnyt? Oliko Neuvostoliiton Komsomol ja Saksan Valtakunnan työpalvelu 1930-luvulla?

Vierailija
19/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeus työttömillä on kotona lorvailla? Töihin vaan vaikka ilmaiseksi. Syrjäytyminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle.

Vierailija
20/154 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto pitää tätä vapautta oleskeluyhteiskuntana, joka ei heille käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme