Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Markus Lohi: Työttömät ”ilmaistöihin”

Vierailija
20.08.2026 |

"Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi ehdottaa, että työttömiltä voitaisiin edellyttää esimerkiksi järjestötyöhön osallistumista täyden etuuden saamiseksi. Hänestä kyse olisi ennen kaikkea syrjäytymisen ehkäisystä."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14d6d355-1f10-4946-b369-b6ec54c1a…

Hyvä ehdotus, nyt kun järjestöjen STEA rahoituksia leikataan työttömät voisivat tehdä järjestötyöt.

Kommentit (357)

Vierailija
301/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.

Saavathan he jo kaikkia niitä tukia ja avustuksia. Kyllä niidenkin eteen täytyisi töitä tehdä. Ja jos eivät tee, niin sitten rahat pois.

Älä sitten valita kun sinä saat potkut ja tilallesi tulee palkaton työtön tekemään tukia vastaan sinun työsi. Kaikki haluavat ilmaisia duunarita.

Ei tätä arkkitehdin työtä osaa kukaan työtön.

Tekoäly kyllä osaa. Kohta olet sinäkin työtön ja joudut keräämään roskia, että saat 595 euroa. Onneksi olkoon, kun valitsit noin hyödyttömän alan, etkä osannut ennakoida, että teknologia vie työsi.

En usko et tekoäly tekee tätä työtä 2100-luvullakaan.

2100-luvulla ei ole ketään tekemässä yhtään mitään.

Vierailija
302/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markus Lohella on kahdeksan lasta. Haluaisin tietää montako paskavaippaa hän on vaihtanut, kun tavaraa on tullut kahdeksasta tuutista. Sitä vain, että luultavammin lestadiolainen Lohi on itse voinut keskittyä palkkatöihin, kun hänen vaimonsa on painanut palkatonta työtä kotona. 

Ihan varmasti enemmän ykskään teistä vela-naisista tai vaan yhen lapsen äideistä. 

Niinpä! Just siks me ollaan veloja, ku ilmaisen orjatyön tekeminen on älytöntä.

Markus Lohiki on sit tehny ilmaistyötä aika paljon nii se saa vaatia sitä myös teiltä

Vaatia aina saa, mutta en tee. Mä teen ihan hyvin palkattua työtä.

kyllähä sä teet ku laitetaan juridiikka sen osalta kuntoon. Tai sit et saa tukiakaan mikö seki ratkasee ongelman.

En tee enkä nosta tukia, osaan tehdä rahaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos Markus palkattaisiin niihin töihin työntekijöitä, niin kas, enää ei olisi työttömiä!

Jos ihminen tekee työtä, hän ei ole työtön. Jos siitä työstä ei saa palkkaa ja sitä on silti tehtävä, kyseessä on orja.

Vierailija
304/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säikähdin jo melko varmana keskustan äänestäjänä, että pitääkö tässä uutta puoluetta alkaa etsimään tai voisiko vaihtoehtoisesti Lohi loikata perskokkareisiin, mutta nyt kun luin Iltalehden jutun kokonaan, niin ei tarvita kumpaakaan. Ei ole onneksi keskustalla tarkoitus luoda mitään uutta välimallin työmarkkinaa, vaan ne työt olisivat sellaisia, jotka eivät kenenkään työpaikkaa vie. Vaikkapa seuran pitämistä vanhainkotien vanhuksille jne. Myös opiskelu näytti olevan vaihtoehto vastikkeellisuudelle. Nämä nyt vielä voi hyväksyä ilman, että meno alkaisi kuulostamaan liian oikeistolaiselta.

Jaa-a, mahtaisikohan sitten onnistua se, jos työtön haluaa lähteä opiskelemaan yliopistoon taidehistoriaa tai meteorologiaa työttömyystuella? Veikkaan että tuo "opiskelu" tarkoittaa jotain cv-kursseja, työnhakuvalmennusta ja muuta paskaa, tai ehkä jotain lähihoitajanopintoja.

Vierailija
305/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen järjestötyön maksaa? Eihän sen tekeminen ilmaista ole kuitenkaan. Maksaahan työn tekeminenkin, itse maksan 300€ siitä että käyn töissä josta saan reilu 2000€ palkkaa. Meinaavatko tosissaan että ilman kuluja pystyy kukaan tekemään yhtään mitään?

Mitäköhän ihmettä sä teet työkses

Tehtaassa töissä, ohjelmoin robotteja metallialan tehtaassa. Olen ollut yli 20 vuotta samassa työpaikassa. Puhutaan siis nettotuloista tottakai. Mutta maksaahan se liikkuminen töihin ja pois, auto ja bensat. Matka korvaukset ovat pieni osa.

Lol laskit kodin ja työpaikan väliset kulut muka työssäkäynnin hinnaksi, vaikka neki saa vähentää verotukses!

Ei niitä vakuutusmaksuja liikennevak.  huollot renkaat bensa saa takaisin.

Kilometrien mukaan tuleva määrä  vähentäö verotettavan tulon määrää. Ei sitä rahana saa. Vähennyksiin 100 euroo, niin siitä summasta ei veroteta sitä omaa veroprossaa.

Omavastuu on satoja euroja

Jos sä 300 euroa kuussa tunget työmatkakuluihin nii kyllähä sä saat maksimaaliset työtulovähennykset. Tai ajat liian kalliilla autolla.

En saa koska veroprossani on pieni. Siinä vähennyksessä ei ole vähennettävää kuin jotain alle 10 prossaa.

Lasken sulle esimerkin kohta

Vierailija
306/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan että erotetaan kaikki työntekijät ja sen jälkeen nakitetaan heidät samoihin töihin ilman palkkaa. Aloitetaan Markus Lohesta.

Vierailija
307/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeloisetkin vaan ilmaistöihin. 

Vierailija
308/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos Markus palkattaisiin niihin töihin työntekijöitä, niin kas, enää ei olisi työttömiä!

Jos ihminen tekee työtä, hän ei ole työtön. Jos siitä työstä ei saa palkkaa ja sitä on silti tehtävä, kyseessä on orja.

Jokainen meistä on tämän järjestelmän orja tavalla tai toisella. 

Vierailija
309/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markus Lohella on kahdeksan lasta. Haluaisin tietää montako paskavaippaa hän on vaihtanut, kun tavaraa on tullut kahdeksasta tuutista. Sitä vain, että luultavammin lestadiolainen Lohi on itse voinut keskittyä palkkatöihin, kun hänen vaimonsa on painanut palkatonta työtä kotona. 

Ihan varmasti enemmän ykskään teistä vela-naisista tai vaan yhen lapsen äideistä. 

Markus Lohiki on sit tehny ilmaistyötä aika paljon nii se saa vaatia sitä myös teiltä

kyllähä sä teet ku laitetaan juridiikka sen osalta kuntoon. Tai sit et saa tukiakaan mikö seki ratkasee ongelman.

Sit voi liittyä katujengiin ja alkaa ryöstää persujen ja kokkareiden omaisuutta

Go ahead. Älä sit itke jos joku lyöki sulta nokan poskelle

Vierailija
310/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.

Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.

Mitä on palkaton työ jos ei työtä? orjatyötä ei lasketa? 

Vierailija
311/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko sä orja sillon ku sä olit varusmies?

Vierailija
312/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee enkä nosta tukia, osaan tehdä rahaa itse.

No sit tää asia ei koske sua ja itket täällä ihan turhaan.

Vierailija
313/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen järjestötyön maksaa? Eihän sen tekeminen ilmaista ole kuitenkaan. Maksaahan työn tekeminenkin, itse maksan 300€ siitä että käyn töissä josta saan reilu 2000€ palkkaa. Meinaavatko tosissaan että ilman kuluja pystyy kukaan tekemään yhtään mitään?

Tehtaassa töissä, ohjelmoin robotteja metallialan tehtaassa. Olen ollut yli 20 vuotta samassa työpaikassa. Puhutaan siis nettotuloista tottakai. Mutta maksaahan se liikkuminen töihin ja pois, auto ja bensat. Matka korvaukset ovat pieni osa.

Lol laskit kodin ja työpaikan väliset kulut muka työssäkäynnin hinnaksi, vaikka neki saa vähentää verotukses!

Lol! Onko vielä niin tolloja että ajattelee vähennysten riittävän korvaamaan kulut? Ostat 10 000€ auton jolla ajat vaikka 10 vuotta työmatkaa 40km päivä. Siitä matkasta saat noin tonnin matkakorvauksia per vuosi. Auto josta maksoit 10 000€ on 10 vuoden päästä maksimissaan 3000€ auto. Jää 3000€, se ei riitä alkuunkaan edes renkaisiin ja huoltoon siinä 10 vuoden aikana, ei puoleenkaan. Bensat ovat maksaneet tuolle matkalle 2 viikon välein tankki täyteen eli 100€ kerta, 200€ kuussa, 2400€, yli 2000€ vuodessa maksat siitä että käyt töissä. Näin se vaan on.

Vierailija
314/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ideassa tuen pitäisi olla suurempi, jos sillä pitäisi kustantaa myös työmatkat. Tietenkin työterveys olisi tarpeen, esim. lukijalle silmälasit. Moni vähävarainen sinnittelee vanhojen lasien kanssa.

Opinnoista voisi myös maksaa opintojen rekisteröintimaksut. Monella ei ole niihinkään varaa.

Vierailija
315/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä on tämän järjestelmän orja tavalla tai toisella. 

OK. Itse olen mieluummin "järjestelmän orja" sillä tavalla, että minulla on paljon rahaa ja vapaa-aikaa. Sinä voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi Lohen orjatyökokeiluun.

Vierailija
316/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko sä orja sillon ku sä olit varusmies?

Kyllä olin.

Vierailija
317/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol! Onko vielä niin tolloja että ajattelee vähennysten riittävän korvaamaan kulut? Ostat 10 000€ auton jolla ajat vaikka 10 vuotta työmatkaa 40km päivä. Siitä matkasta saat noin tonnin matkakorvauksia per vuosi. Auto josta maksoit 10 000€ on 10 vuoden päästä maksimissaan 3000€ auto. Jää 3000€, se ei riitä alkuunkaan edes renkaisiin ja huoltoon siinä 10 vuoden aikana, ei puoleenkaan. Bensat ovat maksaneet tuolle matkalle 2 viikon välein tankki täyteen eli 100€ kerta, 200€ kuussa, 2400€, yli 2000€ vuodessa maksat siitä että käyt töissä. Näin se vaan on.

Työmatkavähennyksen ei oo tarkotus korvata kymppitonnin auton kaikkia kuluja arvonalenemineen kaikkineen.

Vierailija
318/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi itse tuskin laskee itseään joukkoon, joka tekisi moisia ilmaistöitä. Edes siinä tilanteessa, ettei tule enää valituksi eduskuntaan.

Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon...

Vierailija
319/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä avauksia tulee parin vuoden välein säännöllisesti. On tullut viimeiset 20 vuotta.

Se kaatuu aina siihen, että näiden ilmaisten vapaaehtoisten pakkotöiden (sic) teettäminen maksaa paljon rahaa. Ajatus on se, että sen kun vaan työttömät menee tekemään töitä, mutta totuus on monen miljardin päässä, kun sitä oikeasti lähdetään toteuttamaan.

Ja lisäksi, 100% varmuudella kaikki tehtävissä olevan työn teettäminen ilmaiseksi tulee syrjäyttämään palkkatyötä. Se syrjäyttää nyt jo - harjoittelijat, työkokeilijat, kuntoutusorjat ja muut työnäytepotilaat.

Ajat muuttuvat. Vielä 20 v sitten ei oltu nähty EK:n laatimaa hallitusohjemaa. Nyt sekin on totta. Rahaa on juniin ja garden-hankkeisiin. Oikeisto on oppinut paremmat suhmurointikeinot ("kukaan ei tiedä, missä kokouksessa rahat luvattiin, kuka lupasi ja mistä ehdotus edes tuli pöydälle"). 

Rahaa on varmasti jatkossa paremmin myös työttömien kiusaamisohjelmiin, kunhan pidetään huolta, että hyötyjäosapuoli on kokpersun kaveri. Ennen oli pelko siitä, että rahat palaisivat takaisin valtiolle. Nyt ei sellaista enää suvaita. 

Vierailija
320/357 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

RKP haluaa palauttaa työttömyysturvan suojaosan – kokoomus ei valmis pakittamaan

Etelä-Suomen sanomat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä