Markus Lohi: Työttömät ”ilmaistöihin”
"Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi ehdottaa, että työttömiltä voitaisiin edellyttää esimerkiksi järjestötyöhön osallistumista täyden etuuden saamiseksi. Hänestä kyse olisi ennen kaikkea syrjäytymisen ehkäisystä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14d6d355-1f10-4946-b369-b6ec54c1a…
Hyvä ehdotus, nyt kun järjestöjen STEA rahoituksia leikataan työttömät voisivat tehdä järjestötyöt.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Lohi voi vaikka tunkea lohen takamukseensa ja lähteä itsekin ilmaistöihin. Suosittelen ketjun arkkitehdille samaa, niin oppii nöyryyttä.
Mä olin intis 362 vrk ilmaistöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.
Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.
Työstä kuuluu saada oikeaa TESsin mukaista palkkaa ja edut oikeassa työsuhteessa.
Tämä on totta, jokaisen pitää saada reilu korvaus tehdystä työstä.
Eli samalla logiikalla, jos ei tee töitä, ei ansaitse rahaakaan, koska se on reilua.
Eihän työssä käyvä ole työtön, vaan työntekijä. Kuka maksaa työnantajakulut, vakuutukset, työterveyshuollon jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestihän kuntakin Suomessa 50- luvulla työttömille hätäaputöitä? Kaiken maailman lapiohommia. Jostain syystä ne loppuivat. Mikä siinä on, että vaikka markkinataloudessa pitää olla tietty määrä työttömyyttä, muuten se ei toimi. Niin tätä asiaa ei ymmärretä, ja varsinkin kun suhdannetyöttömyys lisääntyy, kuten nyt, niin aletaan pyörittää näitä samoja ikivanhoja ideoita, marjanpoiminnasta ties mihin puhdeaskareisiin?
Kaikkein älyttömintä on se, että kaikki ideat ovat aina jotain suorittavan tason töitä. 50-luvulla valtaosa työstä olikin sellaista, mutta nykyisin vain pieni osa työstä on suorittavaa työtä. Silti tällaista, usein vieläpä fyysisesti raskasta, ehdotetaan ihan kaikille. Itse en ole työtön, mutta jos olisin, niin en pystyisi tekemään mitään tuollaista. Minulla on ollut kaksi välilevynpullistumaa, olen pienikokoinen ja lihasvoimaa ei ole paljon. Fyssari on neuvonut olemaan nostelematta mitään painavaa, joten en edes kanna kauppakasseja pitkää matkaa (kaupasta bussipysäkille voin kantaa). Mitään lääkärintodistusta ei ole, koska en ole sellaista elämässäni tarvinnut: teen asiantuntijatyötä tietokoneella. Jos tämä työ loppuisi, en todellakaan etsisi fyysisesti rasittavaa työtä.
Mut pitääkö sua sit palkita siitä huonosta fyysisestä kunnosta ja ettet oo liiemmin harrastanu liikuntaa sillä et saat elää veronmaksajien piikkiin tekemättä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesburgeriin on vaikeampi päästä kesätöihin kuin lääkikseen opiskelemaan, mutta joku kenellä on vielä työ (jota inhoaa) viitsii kuitenkin haukkua ihmistä, joka ei ole palkkatyössä.
Mä rakastan työtäni, mut inhoan teitä työttömiä. Moni teistä työttömistä on varmasti jättäny armeijan käymättä (on nainen tai fyysisesti/psyykkisesti vajavainen mies) + ootte kasvanu jossain kaupungin kerrostalossa jossa ei mitään tarvinu tehä nii teille on hirvee kauhistus jos käsketään jotain.
Työttömät eivät ole mikään yksi iso homogeeninen massa. Syitä työttömyyteen on tuhansia. Oma tilanteeni on esimerkiksi sellainen, että todellisuudessa teen jo palkatonta työtä yli 30 tuntia viikossa.
Tui ykski työtön perseenreikä tässä alko selittää että on maalta kotosin mut jätti täysin vastaamatta onko asevelvollisuus suoritettu.
Olen nainen. Ei naiset edes päässeet armeijaan silloin kun aloitin yliopistossa.
Jos et oo päässy armeijaan naisena nii oot niin vanha et oot jo iän puolesta eläkkeellä. Eli 50-luvulla syntyny.
No ei sulla oikein matikkapäätä taida olla. Naiset pääsi armeijaan vasta syksyllä 1995 ensimmäisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohi voi vaikka tunkea lohen takamukseensa ja lähteä itsekin ilmaistöihin. Suosittelen ketjun arkkitehdille samaa, niin oppii nöyryyttä.
Vähän iäkkäämpi ihminen ei muistelisi mitään inttikokemustaan tässä kohtaa, eli olet todennäköisesti nuori/nuorehko vielä. Elämä opettaa ja loppuu tuo elostelu ja lesoilu.
Minä en suostu tekemään mitään työtä ilmaiseksi!En anna itseäni käyttää hyväksi!En ilmaisella työllä,mistä ei makseta edes palkkaa.Hyväksikäyttö ei palvele kenenkään etua.Ei kenenkään!
Toimin itse taidealalla, ja koska minulla on välillä .lyhyehköjä työttömyyspätkiä, joudun rajoittamaan sitä, mitä voin alallani ja työssäni tehdä. En esim. uskalla pitää julkista somea markkinoidakseni teoksiani, en uskalla liittyä oman alani osuuskuntaan, vaikka se parantaisi mahdollisuuksiani työllistymiseen, en uskalla tehdä pienimuotoista yritystoimintaa, en uskalla tehdä keikkatyötä laskutuspalvelua käyttäen. Ainoa, miten voin työskennellä, on apurahatyöskentely. Tällaisessa tilanteessa kuulostaa aivan naurettavalta, että vaikka en voi omalla alallani toimia työllistymistöni edellyttävällä tavalla, ja vaikka en esim. voi liittyä osuuskuntaan, pitäisi kuitenkin mennä pakotettuna muka-vapaaehtoiseksi jonnekin aivan toisen alan yhdistykseen tekemään jotain itselleni täysin yhdentekevää ja oman työllistymiseni kannalta täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesburgeriin on vaikeampi päästä kesätöihin kuin lääkikseen opiskelemaan, mutta joku kenellä on vielä työ (jota inhoaa) viitsii kuitenkin haukkua ihmistä, joka ei ole palkkatyössä.
Mä rakastan työtäni, mut inhoan teitä työttömiä. Moni teistä työttömistä on varmasti jättäny armeijan käymättä (on nainen tai fyysisesti/psyykkisesti vajavainen mies) + ootte kasvanu jossain kaupungin kerrostalossa jossa ei mitään tarvinu tehä nii teille on hirvee kauhistus jos käsketään jotain.
Työttömät eivät ole mikään yksi iso homogeeninen massa. Syitä työttömyyteen on tuhansia. Oma tilanteeni on esimerkiksi sellainen, että todellisuudessa teen jo palkatonta työtä yli 30 tuntia viikossa.
Tui ykski työtön perseenreikä tässä alko selittää että on maalta kotosin mut jätti täysin vastaamatta onko asevelvollisuus suoritettu.
Olen nainen. Ei naiset edes päässeet armeijaan silloin kun aloitin yliopistossa.
Jos et oo päässy armeijaan naisena nii oot niin vanha et oot jo iän puolesta eläkkeellä. Eli 50-luvulla syntyny.
No ei sulla oikein matikkapäätä taida olla. Naiset pääsi armeijaan vasta syksyllä 1995 ensimmäisen kerran.
Ja yläikäraja on ollu 29 vuotta. 1995-29=1966 jälkeen syntyneillä naisilla ei oo enää tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse taidealalla, ja koska minulla on välillä .lyhyehköjä työttömyyspätkiä, joudun rajoittamaan sitä, mitä voin alallani ja työssäni tehdä. En esim. uskalla pitää julkista somea markkinoidakseni teoksiani, en uskalla liittyä oman alani osuuskuntaan, vaikka se parantaisi mahdollisuuksiani työllistymiseen, en uskalla tehdä pienimuotoista yritystoimintaa, en uskalla tehdä keikkatyötä laskutuspalvelua käyttäen. Ainoa, miten voin työskennellä, on apurahatyöskentely. Tällaisessa tilanteessa kuulostaa aivan naurettavalta, että vaikka en voi omalla alallani toimia työllistymistöni edellyttävällä tavalla, ja vaikka en esim. voi liittyä osuuskuntaan, pitäisi kuitenkin mennä pakotettuna muka-vapaaehtoiseksi jonnekin aivan toisen alan yhdistykseen tekemään jotain itselleni täysin yhdentekevää ja oman työllistymiseni kannalta täysin turhaa.
Olet esimerkki siitä, miten nykyinen järjestelmä on täysin järjenvastainen eikä todellisuudessa kannusta työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän iäkkäämpi ihminen ei muistelisi mitään inttikokemustaan tässä kohtaa, eli olet todennäköisesti nuori/nuorehko vielä. Elämä opettaa ja loppuu tuo elostelu ja lesoilu.
Mitä vittua. Mun isä on joku 80 ja muistelee inttiä vieläki
Tämä Lohen ulostulo on kuitenkin ensimmäisiä merkkejä ja osviittoja siitä, että Suomen taloustilanteen vakavuus alkaa realisoitua vasemmistohenkiselläkin puolella.
Eilen linkitin tänne kansainvälisen tubessa esitetyn arvion siitä, että Suomi voi olla ensimmäinen maa Euroopassa tällä vuosikymmenellä, joka tekee Kreikat. Ja kuitenkin reilu kymmenkunta vuotat sitten oppimestarimaisesti kerroimme heikäläisille, miten taloutta kuuluisi hoitaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yläikäraja on ollu 29 vuotta. 1995-29=1966 jälkeen syntyneillä naisilla ei oo enää tekosyitä.
Aloitin yliopistossa 19-vuotiaana. Opintojen jälkeenkään en olisi voinut mennä inttiin (vaikka tuolloin naiset jo pääsi), koska olin raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestihän kuntakin Suomessa 50- luvulla työttömille hätäaputöitä? Kaiken maailman lapiohommia. Jostain syystä ne loppuivat. Mikä siinä on, että vaikka markkinataloudessa pitää olla tietty määrä työttömyyttä, muuten se ei toimi. Niin tätä asiaa ei ymmärretä, ja varsinkin kun suhdannetyöttömyys lisääntyy, kuten nyt, niin aletaan pyörittää näitä samoja ikivanhoja ideoita, marjanpoiminnasta ties mihin puhdeaskareisiin?
Kaikkein älyttömintä on se, että kaikki ideat ovat aina jotain suorittavan tason töitä. 50-luvulla valtaosa työstä olikin sellaista, mutta nykyisin vain pieni osa työstä on suorittavaa työtä. Silti tällaista, usein vieläpä fyysisesti raskasta, ehdotetaan ihan kaikille. Itse en ole työtön, mutta jos olisin, niin en pystyisi tekemään mitään tuollaista. Minulla on ollut kaksi välilevynpullistumaa, olen pienikokoinen ja lihasvoimaa ei ole paljon. Fyssari on neuvonut olemaan nostelematta mitään painavaa, joten en edes kanna kauppakasseja pitkää matkaa (kaupasta bussipysäkille voin kantaa). Mitään lääkärintodistusta ei ole, koska en ole sellaista elämässäni tarvinnut: teen asiantuntijatyötä tietokoneella. Jos tämä työ loppuisi, en todellakaan etsisi fyysisesti rasittavaa työtä.
Mut pitääkö sua sit palkita siitä huonosta fyysisestä kunnosta ja ettet oo liiemmin harrastanu liikuntaa sillä et saat elää veronmaksajien piikkiin tekemättä mitään?
Jos jäisin työttömäksi, niin kyllä. Ja olen itse asiassa harrastanut liikuntaa - et taida oikein tietää välilevyistä mitään, mutta välilevynpullistumia voi tulla jopa paljonkin treenaaville. Mutta vaikka joku olisikin liikkumaton, niin entäs sitten? Ei täällä kuitenkaan mitään liikuntaharrastuspakkoa ole. Ihan samalla lailla maksetaan muistisairauksien hoidosta, vaikka osa henkilöistä ei olisi pitänyt huolta aivoistaan lukemalla kirjoja.
"Maassa on paljon tekemätöntä työtä, joka sopisi työttömille, muttei jokaiselle heistä. Kotona asuva liikuntakykyinen vanhus pysyy paremmassa kunnossa, jos joku käy vaikka juttelemassa ja taluttaa häntä ulkona lyhyellä kävelyllä. Tai joku juttelee vuodepotilaalle ja lukee hänelle. On tullut käsitys, että näistä avustajista on pulaa. Työtön voi viedä roskapussin ja auttaa ottamaan märät pyykit pesukoneesta."
Mene ja kerro työllisyysvirkailijallesi, että teet kaikkea tuota omaisesi puolesta. Alkaa uskomaton hiillostus siitä, oletko lainkaan työmarkkinoiden käytettävissä ja pitäisiköhän sinulta siksi ottaa työttömyyskorvaus pois. Alkaa myös ehdottelu, voisitko alkaa omaishoitajajaksi. Arvaa miksi? Omaishoitajan korvaus voi olla minimissään vain 530 euroa MIINUS verot. Otathan varmasti mieluummin sen kuin 595 euroa.
Kannatan vastikkeetonta perustuloa kaikille. Se voidaan verottaa pois heiltä, jotka sitä eivät tarvitse. Näin moninainen työnteko olisi aidosti kannattavaa.
Vihdoinki asiaa kun saadaan kermapersetyöttömät aktivoitumaan. On aika purkaa oleskeluyhteiskunta vihdoin ja viimein. Työtä vieroksivat kuriin niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin yliopistossa 19-vuotiaana. Opintojen jälkeenkään en olisi voinut mennä inttiin (vaikka tuolloin naiset jo pääsi), koska olin raskaana.
Nii, sitä opiskelupaikkaaha voi siirtää ja ilmottautua poissaolevaksi. Niin minäki tein.
229. Kerran katselin apurahoja saaneiden taiteilijoiden nimiä. En tunnistanut heistä yhtäkään. Mitä se tämä sakki siis perimmiltään oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet esimerkki siitä, miten nykyinen järjestelmä on täysin järjenvastainen eikä todellisuudessa kannusta työntekoon.
Kyllä. Koska taiteilijana varmasti teen tätä työtä niin kauan kuin aivot toimivat, niin paradoksaalisesti pääsen ehkä kunnolla tekemään työtäni vasta sitten kun pääsen eläkkeelle. Siihen on vielä parisenkymmentä vuotta aikaa ja niin kauan täytyy olla varovainen te-toimiston takia. Täytyy toivoa, että aivoni toimivat pitkään, että voisin EDES sitten vanhana ottaa takaisin osan hukatuista mahdollisuuksista.
Jos tuo hallitus löytäisi töitä edes nuoremmille, alle neljäkymppisille. Muuten on kohta tilanne, ettei ole ketään työkykyistä tekemään mitään töitä. Ja ammattikoulutukseen pitäisi panostaa enemmän. Ei riitä, että koulussa käydään tai etäopiskellaan, jos töitä ei harjoitella oikeissa töissä ja työpaikoissa.