Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa todella paljon ihmisten pahuus eläimiä kohtaan

Vierailija
19.08.2026 |

Siis tämä Hesarin juttu tänään siitä miten sikoja kohdellaan. Oikeasti ihan sydän särkyy ja sattuu näkemään on paljon. Onneksi, onneksi! olen ollut kasvissyöjä 2/3 elämästäni. Mutta mitä muuta voin tehdä? 

Olen niin järkyttynyt ja surullinen. Miten me suomalaiset voimme olla noin alhaalla?

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirvee oli myös se SDP:n kissanpentuja kid uttanut tyyppi. En voi koskaan äänestää joukkoa joka pitää riveissään jotain niin kamalaa ja sairasta tehnyttä ukkoa. 

Siksi kannattaa äänestää vasemmistoliittoa, ei SDP:tä.

Vierailija
162/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi karmeimmista rääkkäyksen muodoista on halalliha. Sen Suomeen tuominen ja tarjoaminen pitäisi kieltää lailla. Tässä vihreille hommaa. 

Hiilidioksiditainnutuskaan ei ole kivuton. Se on yleisin Suomessa käytetty sikojen tainnutusmenetelmä. Hiilidioksidi polttaa hengitysteitä ja siat jopa murtavat luitaan yrittäessään päästä kaasukammiosta ulos.

En tiedä, miksi juuri sikoja saa kohdella ihan miten huvittaa. Älykkäämpiä ne ovat kuin esimerkiksi naudat, jotka sentään pulttipyssyllä tainnutetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minuakin ahdistaa. Siksi olenkin ollut syömättä tehotuotettua lihaa 16 vuotta. Kalankin kanssa kipuilen mutta jotain minunkin pitää syödä. 

No siis maailmassa on aika paljon muutakin ruokaa kuin liha ja kala.

Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva. Kasvit eivät ole ihmisen ruokaa.

Ihminen on sekasyöjä eli ihminen voi käyttää ravinnokseen kasveja. Taitaa muutkin apinat olla sekasyöjiä.

a) Ihminen ei ole apina ja b) ihminen on luontaisesti hyper-karnivori. Eläinperäisestä ravinnosta ihminen saa kaiken tarvitsemansa ja kasveista ei. Siksi ylisukupolvista vegaaniutta ei ole missään.

Ei todellakaan ole hyperkarnivori, tällaista ei ole missään osoitettu. Alueellisesta vaihtelua on ollut ruokavaliossa, jollakin alueella on voitu syödä paljonkin lihaa, mutta ihmisellä ei ole karnivorien piirteitä.

Vierailija
164/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirvee oli myös se SDP:n kissanpentuja kid uttanut tyyppi. En voi koskaan äänestää joukkoa joka pitää riveissään jotain niin kamalaa ja sairasta tehnyttä ukkoa. 

Vaikka kuinka selittäisi nuoruuden tymyydellä, harva pystyy tuollaiseen julmuuteen. Kauhea tilanne myös niiden kissojen omistajalle.

Vierailija
165/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sianliha on epäterveellistä ja sen tuotanto äärimmäisen epäeettistä, joten miksi ei laiteta koko tuotantoa jo alas?

Vierailija
166/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sikoja tuollain kasvattaisi. Mutta en kyllä sikoja muutenkaan kasvattais. 

Vierailija
167/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minuakin ahdistaa. Siksi olenkin ollut syömättä tehotuotettua lihaa 16 vuotta. Kalankin kanssa kipuilen mutta jotain minunkin pitää syödä. 

No siis maailmassa on aika paljon muutakin ruokaa kuin liha ja kala.

Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva. Kasvit eivät ole ihmisen ruokaa.

Ihminen on sekasyöjä eli ihminen voi käyttää ravinnokseen kasveja. Taitaa muutkin apinat olla sekasyöjiä.

a) Ihminen ei ole apina ja b) ihminen on luontaisesti hyper-karnivori. Eläinperäisestä ravinnosta ihminen saa kaiken tarvitsemansa ja kasveista ei. Siksi ylisukupolvista vegaaniutta ei ole missään.

Mitä hiton tekemistä tällä on sen kanssa, että eläimiä kidutetaan kasvattamalla ne täysin luonnottomissa olosuhteissa koko ikänsä ja kohtelemalla muutenkin aivan päin persettä? Ei minulla ainakaan ole ongelmaa lihan kanssa, kunhan se hankitaan sillä lailla kuin ihminen on luontaisesti ja perinteisesti sen hankkinut. Yksikään laji ei harrasta tällaista rääkkäystä. 

Tähän voi onneksi itse vaikuttaa ostamalla lihaa esimerkiksi rekosta tai suoraan tiloilta sellaisilta tiloilta, joissa eläimillä on mahdollista elää hyvää elämää. On myös monia tiloja, joissa on tilateurastamo tai ainakin eläimet ajetaan henkilökunnan toimesta omalla autolla teuraalle. Esimerkiksi Paimiossa on perkkiön tila, jossa siat pääsevät laitumelle ja muutenkin pääsevät toteuttamaan lajinomaista käytöstä. Vaihtoehtoja on, jos vähän perehtyy asiaan.

Vierailija
168/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sianliha on epäterveellistä ja sen tuotanto äärimmäisen epäeettistä, joten miksi ei laiteta koko tuotantoa jo alas?

Suosittelen tutustumaan Perkkiön tilaan Paimiossa. Näinkin on mahdollista kasvattaa sikoja.

Vierailija
169/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan Perkkiön tilaan Paimiossa. Näinkin on mahdollista kasvattaa sikoja.

Miten teurastus tapahtuu? Yleensä siat kokevat kivuliaan lopun.

Vierailija
170/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta toisaalta pidän eläimistä ja on kyllä surullista tuo eläinten kohtelu. Miten, jos alkaisin pikkuhiljaa siirtymään kasvispainotteiseen ruokavalioon, mutta vaikeaa se on, kun pidän niin paljon liharuoista. Ristiriitaista, kun surettaa noiden eläinten kohtelu, eikä tuota voi mitenkään hyväksyä.

Vierailija
171/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ällöttää vegaanit, jotka kieltäytyvät hyväksikäyttämästä eläimiä, mutta ihmisiä voi hyväksikäyttää ja kohdella miten vaan.

Eipä kuvailemaasi vegaania ole koskaan tullut vastaan.

Tuollaisia riehuu tälläkin palstalla. Tässäkin ketjussa.

Vierailija
172/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ällöttää vegaanit, jotka kieltäytyvät hyväksikäyttämästä eläimiä, mutta ihmisiä voi hyväksikäyttää ja kohdella miten vaan.

Riehuvat hyvästä syystä. Harva kun omaa koiraparkaansa tai lastaan laittaisi kokemaan sen, mitä siat kokevat.

Vierailija
173/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riehuvat hyvästä syystä. Harva kun omaa koiraparkaansa tai lastaan laittaisi kokemaan sen, mitä siat kokevat.

Mutta ovat sitä mieltä että esimerkiksi moni ihminen amsaitsee. Siinä onkin sen toiminnan tekopyhyys.

Vierailija
174/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ovat sitä mieltä että esimerkiksi moni ihminen amsaitsee. Siinä onkin sen toiminnan tekopyhyys.

Silmä silmästä, eikö vain?

Vierailija
175/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi?

Vierailija
176/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi?

Ehkä. Moni vain kauhistelee, että hui kamala, mutta silti suuntaa heti huomenna lihahyllylle ostamaan pihviä.

Vierailija
177/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi?

Ehkä. Moni vain kauhistelee, että hui kamala, mutta silti suuntaa heti huomenna lihahyllylle ostamaan pihviä.

Pidät eläintä ja ihmistä yhdenvertaisina, mutta sallit yhden kaltoinkohtelun ja tuomitset toisen? Olet ihan yhtä paha.

Vierailija
178/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi?

Pidät eläintä ja ihmistä yhdenvertaisina, mutta sallit yhden kaltoinkohtelun ja tuomitset toisen? Olet ihan yhtä paha.

Ihminen päättää tehdä pahoja asioita. Eläin ei.

Vierailija
179/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvosen Pentti kirjoitti:

Minäkin olen lihansyöjä koska olen siihen taaperosta asti oppinut se ei kuitenkaan tarkoita että hyväksyisin mitään julmuutta eläimiä kohtaan en todellakaan hyväksy oli kyseessä mikä tahansa eläin olen eläinrakas ja syön lihaa vain koska pienestä asti tottunut niin tekemään ja kyllä minulle maistuu myös kasvisruoka

Miksi et sitten ala kasvissyöjäksi, jos kasvisruoka kuitenkin maistuu?

Vierailija
180/195 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karvosen Pentti kirjoitti:

Minäkin olen lihansyöjä koska olen siihen taaperosta asti oppinut se ei kuitenkaan tarkoita että hyväksyisin mitään julmuutta eläimiä kohtaan en todellakaan hyväksy oli kyseessä mikä tahansa eläin olen eläinrakas ja syön lihaa vain koska pienestä asti tottunut niin tekemään ja kyllä minulle maistuu myös kasvisruoka

Miksi et sitten ala kasvissyöjäksi, jos kasvisruoka kuitenkin maistuu?

Sekasyöjälle voi oikein hyvin maistua kaikenlainen ruoka ilman pakotetta siirtyä kannattamaan juuri kasviruokaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi