Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa todella paljon ihmisten pahuus eläimiä kohtaan

Vierailija
19.08.2026 |

Siis tämä Hesarin juttu tänään siitä miten sikoja kohdellaan. Oikeasti ihan sydän särkyy ja sattuu näkemään on paljon. Onneksi, onneksi! olen ollut kasvissyöjä 2/3 elämästäni. Mutta mitä muuta voin tehdä? 

Olen niin järkyttynyt ja surullinen. Miten me suomalaiset voimme olla noin alhaalla?

Kommentit (195)

Vierailija
101/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmisten pahuus toisiaan kohtaan ei ahdista? Yllätys.

Aidosti välittävä ihminen välittää myös huonosti kohdelluista ihmisistä. Empatia ei poissulje tai arvota kärsimyksiä. Itse olen tehnyt sekä eläinsuojelutyötä sekä ihmisten hyväksi tehtävää työtä. Kova on auttamisenhalu ja usein se on tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Jokaista ihmistä tai eläintä ei pysty pelastamaan, vaikka miten haluaisi. 

Olet oikeassa. Mutta. On tavallaan turhaa puhua eläinten oikeuksista kun edes ne ihmisten oikeudet eivät toteudu.

Miksi olisi turhaa?

Koska se on tekopyhää.

Taisetele sinä ihmisoikeuksien puolesta. Tässä maailmassa on niin paljon taisteltavia asioita, että hyvä vain, että homma jakautuu useammalle rintamalle.

Tekopyhää siksi, että mitään muutosta ei saada aikaiseksi ennen kuin perusta on korjattu. Ihmiskunnan perusta on mätä. Jos tuo perusta saadaan korjattua, nuo eläinten oikeudet korjaantuvat itsestään.

Jos sinusta on ok laittaa pää pensaaseen ja piiloutua tuon itse luomasi ajatuksen tekopyyhyydestä taakse, niin se on ok. Ja jos et välitä tarpeeksi taistellaksesi omalla tavallasi tärkeäksi kokemasi asian puolesta, sekin on ok. Sen sijaan on pelkkää typeryyttä arvostella heitä, jotka yrittävät muuttaa maailmaa ja niitä läpimätiä perusteita. 

Ihmiskunta, edes täysin vegaanisena, ei selviytysi täällä ilman eläimiä, joten siksi eläinten oikeuksia ei voi erottaa ihmisoikeukista.

Vierailija
102/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidosti välittävä ihminen välittää myös huonosti kohdelluista ihmisistä. Empatia ei poissulje tai arvota kärsimyksiä. Itse olen tehnyt sekä eläinsuojelutyötä sekä ihmisten hyväksi tehtävää työtä. Kova on auttamisenhalu ja usein se on tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Jokaista ihmistä tai eläintä ei pysty pelastamaan, vaikka miten haluaisi. 

Olet oikeassa. Mutta. On tavallaan turhaa puhua eläinten oikeuksista kun edes ne ihmisten oikeudet eivät toteudu.

Miksi olisi turhaa?

Koska se on tekopyhää.

Taisetele sinä ihmisoikeuksien puolesta. Tässä maailmassa on niin paljon taisteltavia asioita, että hyvä vain, että homma jakautuu useammalle rintamalle.

Tekopyhää siksi, että mitään muutosta ei saada aikaiseksi ennen kuin perusta on korjattu. Ihmiskunnan perusta on mätä. Jos tuo perusta saadaan korjattua, nuo eläinten oikeudet korjaantuvat itsestään.

Jos sinusta on ok laittaa pää pensaaseen ja piiloutua tuon itse luomasi ajatuksen tekopyyhyydestä taakse, niin se on ok. Ja jos et välitä tarpeeksi taistellaksesi omalla tavallasi tärkeäksi kokemasi asian puolesta, sekin on ok. Sen sijaan on pelkkää typeryyttä arvostella heitä, jotka yrittävät muuttaa maailmaa ja niitä läpimätiä perusteita. 

Ihmiskunta, edes täysin vegaanisena, ei selviytysi täällä ilman eläimiä, joten siksi eläinten oikeuksia ei voi erottaa ihmisoikeukista.

🤦

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minuakin ahdistaa. Siksi olenkin ollut syömättä tehotuotettua lihaa 16 vuotta. Kalankin kanssa kipuilen mutta jotain minunkin pitää syödä. 

Vierailija
104/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi turhaa?

Koska se on tekopyhää.

No joo, mutku mun on paljon helpompi hyväksyä tää että toimin jatkuvasti omia arvojani vastaan jos muut tekee samalla tavalla. En mä halua ajatella epämukavii asioit.

Vierailija
105/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minuakin ahdistaa. Siksi olenkin ollut syömättä tehotuotettua lihaa 16 vuotta. Kalankin kanssa kipuilen mutta jotain minunkin pitää syödä. 

No siis maailmassa on aika paljon muutakin ruokaa kuin liha ja kala.

Vierailija
106/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on hyvää.

Liha on hyvää, mutta sitä toivoo, että ne teurastettavatkin saisivat elää ilman pieksentää ja kidutusta. Luomuna, villinä ja vapaana jossain laitumella.

Liha ei ole hyvää, varsinkaan kun tietää, mistä se tulee. Kun lihaa syödessään ei sivuuta, että eläin on tapettu ja teurastettu vastoin tahtoaan, ei liha maistu. Lihansyönti on perusteltua lähinnä jossain selviytymistilanteessa, jossa ei ole muuta ravintoa saatavilla.

Vierailija
107/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa kun ihmiset pitää koiruleita ja kissuleita pienissä asunnoissa ja taloissa vankeina 

Vierailija
108/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa kun ihmiset pitää koiruleita ja kissuleita pienissä asunnoissa ja taloissa vankeina 

Ihan pätevä syy ahdistua, mutta ei se muuta tuotantoeläinten tilannetta.

Vierailija
109/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ällöttää vegaanit, jotka kieltäytyvät hyväksikäyttämästä eläimiä, mutta ihmisiä voi hyväksikäyttää ja kohdella miten vaan.

Vierailija
110/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ällöttää vegaanit, jotka kieltäytyvät hyväksikäyttämästä eläimiä, mutta ihmisiä voi hyväksikäyttää ja kohdella miten vaan.

No mut he jättävät sentään yhden ryhmän hyväksikäyttämättä. Ihmisiä hyväksikäyttävät sekaanit hyväksikäyttävät ihmisten lisäksi myös eläimiä. Eli kahdesta pahasta vegaanit on edelleen se pienempi paha.

Vierailija
111/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kuvailemaasi vegaania ole koskaan tullut vastaan.

Vierailija
112/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauttisin jos pääsisin tekemään samat jutut kyseisille rääkkääjille ja oikeastaan kaikille maailman eläinrääkkääjille. Kannattaisi rääkkääjien pari kertaa miettiä mitä tekevät. Joku päivä voi olla että pääsevät maistamaan omaa lääkettään....

Mielestäni tällainen kommentointi on sairasta. Eläinten rääkkäminen on väärin ja tuomittavaa. Se että itse haluaa toimia samoin rääkkäjiä kohtaan, on vain kierteen jatkamista eikä tee kyseisestä henkilöstä parempaa kuin eläinrääkkääjä vaan ovat samaa kastia.

Niin että sanotaan vaan "soosoo, älä viitti enää rääkätä" ja se jotenkin auttaa? Silmä silmästä, ihan toimiva konsepti monessa asiassa. 

Kova vankeusrangaistus esimerkiksi. Pointtini oli siinä, että yhtä sekopäinen olisi se rääkkääjälle kostaja. Samanlainen päänsisältö kuin sillä eläinrääkkääjällä.

Epäuskottavaa, koska rankaisijan motiivi on tasata tilit, kun mikään muu ei sitä tee. Eläinrääkkääjän motiivi on välinpitämättömyys vastuullaan olevista eläimistä ja heidän arvonsa kieltäminen. Siis vaikka teot ovat samankaltaista, ovat ne syntyisin erilaisista ajatuksista.

Vierailija
113/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pelkkää lihaa. Kohtelen muurahaisia kaltoin. Yritin olla hellä ja karkoittaa kanelilla, mutta niitä vaan tulee ja tulee ja pyyhin ne pois rätillä. Murskaan ne kaikki pikkuiset ja jos ne on tunkeutunut mun ruokaan nielasen ne surutta.

Olin kasvissyöjä.

En ole nähnyt enkä lukenut possuista, mutta voin kuvitella. Turhautuminen ja voimattomuus vai saada pahuudet liikkeelle.

Vierailija
114/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi turhaa?

Koska se on tekopyhää.

No joo, mutku mun on paljon helpompi hyväksyä tää että toimin jatkuvasti omia arvojani vastaan jos muut tekee samalla tavalla. En mä halua ajatella epämukavii asioit.

Nii mutku sitku sillai tollei ku kaikki muutki. Emmä kestä ku ahistaa. On typerin ja tyhmin ajatusmaailma. 

Niin monet ovat kuolleet lyijyn, asbestoksen, teflonin, lasisen vauvatutin ym. Takia. Koska kaikki muutkin ja lääkäri sanoo että se on okei.

On okei täyttää iho tatskoilla, on okei käyttää ozempiciä, on okei pistää botoxia on okei kohdella kaltoin eläimiä, on ok tappaa kärpäset spreyllä, on okei syödä värikkäit muroja aamulla. Kun nii  tehdään, ja kaikki tekee nii. Ni! 

Strutsit piilottaa pään hiekkaan ku alkaa pelottaa.

Vierailija
115/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa eläintarhat ja aquariumit. Eläimiä pidetään luonnontilaan verraten aivan liian pienissä tiloissa, ilmastoissa, joissa ne eivät ole sopeutuneet luonnossa asumaan. Kaikki vain ihmisten viihdytyksen vuoksi. Nykyään on pelit ja vehkeet, joilla voi tehdä ja katsoa luontodokumentteja, joissa eläimet ovat omassa ympäristöissään. Joten on pelkkiä huonoja syitä käydä eläintarhassa töllistelemässä eläimiä lähempää. Eläinsuojelupuistot ovat onnistuneempi ratkaisu, vaikka ei sinnekään turistien tarvitsisi ängetä safareille kuikuilemaan saati sitten metsästämään.

Vierailija
116/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on hyvää.

Liha on hyvää, mutta sitä toivoo, että ne teurastettavatkin saisivat elää ilman pieksentää ja kidutusta. Luomuna, villinä ja vapaana jossain laitumella.

Liha ei ole hyvää, varsinkaan kun tietää, mistä se tulee. Kun lihaa syödessään ei sivuuta, että eläin on tapettu ja teurastettu vastoin tahtoaan, ei liha maistu. Lihansyönti on perusteltua lähinnä jossain selviytymistilanteessa, jossa ei ole muuta ravintoa saatavilla.

Niin kuin se yksi lento-onnettomuus Andeilla, kun ihmiset joutuivat syömään toisiaan selviytyäkseen.

Vierailija
117/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksissani eläimiä rakastavat, mutta ihmisiä vihaavat yksilöt ovat mielenvikaisia ja ongelmallisia tapauksia, jotka ulkoistavat ihmiskontaktin puutteen eläimiin, joita sitten, ironista kyllä, inhimillistävät. Palstalla on paljon näitä mielenvikaisia ihmisiä. 

Vierailija
118/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on hyvää.

Varsin narsistista sinulta projisoida omat subjektiiviset tuntemuksesi kaikkiin muihin ihmisiin. Mutta tällaisia te vegaanit(?) usein olette. Omalta osaltani voin sanoa, että liha on erittäin hyvää ja totta kai eläin on teurastettu vasten tahtoaan. No shit. Ei niin, että eläimellä olisi kummoista tahtotilaa ihmisen näkökulmasta. Ei tämä estä minua kuitenkaan nauttimasta lihasta. Ihmiskunta on läpi historian arvostanut lihaa eniten kaikista ruuista, joten selvästi lihan syöminen nauttii laajaa suosiota, sanoit sinä omassa narsismissasi sitten mitä tahansa. 

Vierailija
119/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksissani eläimiä rakastavat, mutta ihmisiä vihaavat yksilöt ovat mielenvikaisia ja ongelmallisia tapauksia, jotka ulkoistavat ihmiskontaktin puutteen eläimiin, joita sitten, ironista kyllä, inhimillistävät. Palstalla on paljon näitä mielenvikaisia ihmisiä. 

Ja toisaalta palstalla on paljon enemmän niitä toisella tavalla mielenvikaisia ihmisiä, jotka vahvistavat sitä, että monesti on viisainta pysyä vaan kotona hengailemassa kissansa kanssa.

Vierailija
120/195 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on hyvää.

Varsin narsistista sinulta projisoida omat subjektiiviset tuntemuksesi kaikkiin muihin ihmisiin. Mutta tällaisia te vegaanit(?) usein olette. Omalta osaltani voin sanoa, että liha on erittäin hyvää ja totta kai eläin on teurastettu vasten tahtoaan. No shit. Ei niin, että eläimellä olisi kummoista tahtotilaa ihmisen näkökulmasta. Ei tämä estä minua kuitenkaan nauttimasta lihasta. Ihmiskunta on läpi historian arvostanut lihaa eniten kaikista ruuista, joten selvästi lihan syöminen nauttii laajaa suosiota, sanoit sinä omassa narsismissasi sitten mitä tahansa. 

Tee piruuttasi testi.

Postaa palstalle aloitus ja kysy mitä laittaisit tofusta ruoaksi. Saatat yllättyä kuinka tuo teoria osuu omaan nilkkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi