Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häätö kämpästä

Vierailija
19.08.2026 |

Avaudun hieman, koska en tiedä oikeen mitä muutakaan tehdä saadakseni ajatukset jotenkin tasoittumaan vaikka onhan tässä riski myös että ihmiset tuomitsee ja tulee vaan huonompi olo...no.

Oon jäämässä asunnottomaksi huomenna, eikä lisäaikaa tule. Ei se yllätyksenä tullut, koska tottakai se häätö tulee jos ei maksa vuokraa.

Ongelma on vain siinä, että oon aika vakavasti sairastunut masennukseen ja oma toimeenkyky on heikentynyt tän vuoden aikana niin että hädin tuskin edes pystyn käymään suihkussa tai ruokkimaan itteäni. Oon koittanut hakee apua ennenkin tähän, mutta pahasti tilanne on yleensä se, että sun pitää jaksaa hakea sitä aktiivisesti että saat sitä ja jos ongelma on alunperin se, ettei vaan jaksa enää, niin...no, ei pitäis olla yllätys mitä käy.

Soitin kriisiapuun ja sieltä kuului vaan "no mutta mikset hoitanut näitä asioita aikasemmin jo!!" Vaikka kerroin tilanteen.

Juu no...enköhän mä tiedä että olis pitänyt, ei oo kyse ettenkö tietäis tai haluais. Ymmärrän et masennusta pidetään edelleen vähän sellasena leikkisairautena jonka yhtäkkiä voi vaan päihittää jos oikein haluaa, mutta huhhuh...ei tarvis kriisiavussa nyt ihan tuollain syyttää asiakasta.

Noh, tällä hetkellä oon sossun kans tekemisissä kun läheinen teki huoli-ilmoituksen ja katotaan asiaa eteenpäin. Vähän vaan jännittää, koska mun osalta siivous on vielä aivan kesken, en oo kyennyt oikeastaan pakkaamaan mitään ja kämppähän pitää huomenna olla tyhjä. Kiva tässä jo valmiiksi voida pahoin ja siihen vielä tällänen stressi päälle, ei ainakaan lamaannuta tai mitään. Kaiken lisäksi (vaikka sitä häpeän myöntää) on mun sotkut verrattavissa lievään hamstraukseen.

Ja ei, en valitettavasti voi saada apua kavereilta, koska kaikki asuu muualla kuin Tampereella, sama vanhempien kanssa. 

Jos jollain vinkkiä tähän, niin saa antaa. Tiedän, että saan kyllä katon pään päälle, sitä en pelkää, mutta enemmänkin sitä, että aika alkaa loppua ja kans se, että miten edes pärjään tästä

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kamat mustiin jätesäkkeihin, ihan sama mitä siellä on mutta sen kun lataat vaan ne kamat sinne ja katsot sitten myöhemmin mitä sinne tuli laitettua, banaannkuoret ja pizzalaatikot laitat toiseen jätesäkkiin ettei ala haista. tampereella on väliaikavarastotja voit viiä sinne kamat.

Kukas sen välivaraston vuokran maksaa jos sitä ei ole varaa maksaa asunnostakaan?

Näytti Google äkkiä että kuukausi vuokra 35 euroa varastossa, epäilen ettet saa samaan hintaan asuntoa edes Tampereelta kun et tyrnävältäkään 

Vierailija
62/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jotkut ilkeitä. Ymmärrys puuttuu monelta. Toivottavasti läheinen voi auttaa sinua esim. äiti, miksi ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
64/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeat myymään huumeita niin monet ahkerat teinipojatkin tekee. Se on varsin tuottoisaa työtä. Näin jatkossa ei ole enää taloudellisia ongelmia 

Vierailija
65/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupeat myymään huumeita niin monet ahkerat teinipojatkin tekee. Se on varsin tuottoisaa työtä. Näin jatkossa ei ole enää taloudellisia ongelmia 

Saat myös varsin silkkihansikkais käsittelyt vaikka jäisit kiinni huumausbusinekistä. Mitään lamauttimia tai muuta voimakeinoja ei käytetä kun jäät kiinni 

Vierailija
66/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sukulaisten/vanhempiesi luo toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
67/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerää ainaki reppulline/laukulline tärkeimpiä/arvokkaimpia asioita, mitä omistat. Päivässä on paha alkaa tekemää enää mitää, etenki jos ei oo varallisuutta, että vois palkata apua, mutta ainaki yärkeimmät muistoesineet ja arvokkaimmat omaisuudet kasaan ja pakettiin, että saat huomenna ulos ja mukaan. Ulkona tarkenee vielä, että ei henki lähde, mutta onha toi harvinaise v-mäine tilanne

Tämä on hyvä ohje. Erityisesti henkkarit, maksuvälineet, puhelin, laturi. Lääkkeet. Mahdolliset valokuvat, tunnearvoa omaavat lahjat.

Peesaan. Pakkaa yksi kassi jonka jaksat kantaa, missä on kaikki se minkä välttämättä tarvitset.

Tuohon masennukseen: itse sairastin aikanaan vakavaa masennusta 7 vuotta putkeen. Olin osastollakin. En minä silti laskujani maksamatta jättänyt. Sylettää tämä että masennusta käytetään jonkinlaisena vapaudut vankilasta -korttina joka oikeuttaa minkä hyvänsä laiminlyönnin.

Olen tuntenut ihmisiä jotka saavat sähköshokkeja psykoottiseen masennukseen, ja nekin onnistuivat hoitamaan silti raha-asiansa. 

Jos on tottunut hoitamaan raha-asiansa, se on viimeinen asia joka alkaa luistaa. Yhdellä sukulaisellani on bipo, ja sekin onnistuu sentään vastikkeensa ja vakuutuksensa hoitamaan sekä maniassa että masentuneena.

Ja masennukseen saa kyllä apua, ja sosiaalihoitaja auttaa niiden käytännön asioiden kanssa jos ei itse kykene. Osastolla oli niitäkin tapauksia. 

Toistan: kliiniseen masennukseen saa kyllä hoitoa kun apua hakee, ihan sitä sähköhoitoa myöten. Mutta jos vaan "masentaa" koska se on niin kätevä tekosyy jättää velvoitteensa hoitamatta, ongelma ei ole lääketieteellinen. 

Vierailija
68/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tuollainen vastaus että mikset hoitanut näitä juttuja jo aikaisemmin.

Jos tädillä olis munat, niin...

Niin mitä?

Vierailija
69/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampere on kyllä kallis paikka. Muuta Lieksaan tai vastaavaan paikkaan. Sieltä voi ostaa muutamalla tonnilla asunnon. Niissä tosin on yhtiövastikkeet ja sen päälle vedet ja sähköt. 

Mistä hän pari tonnia saa, kun rahat ei edes vuokraan ole riittäneet?

Pikavippi, lainailu sieltä täältä esim.vanhemmilta, sosiaalinen laina kaupungilta. Oma kämppä on tavallaan sijoitus, jonka avulla maksaa lainat pois ja saavuttaa pienemmät asumiskulut. Vuokranmaksu on jokakuukautinen meno, jonka takia ei ole viisasta velkaantua, jos ei ole lähitulevaisuudessa tulossa rahaa esim.työstä.

Sosiaalinen laina ois kannattanut hoitaa jo aikoja sitten samoin tuskinpa saa pikavippi jos luottotiedot menneet maksamattomien vuokrien takia. 

Minua kiinnostaisi tietää, että minne ne luottotiedot menevät? Kaikki aina jankkaavat niiden menemisestä. Kertokaa MINNE? MIHIN?

Vierailija
70/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiiä miten sua voi auttaa.

Et ole maksanut vuokria ja nyt joudut pois asunnosta.

Ei varmaan tämä yllätyksenä tullut ?

Jos sulla on ok välit vanhempien kanssa, peukalo pystyyn ja yritä liftaa heidän luo

No niinpä tuo aloittaja kertoi jo ettei ole yllätys kun ei maksa vuokria että lähtö tulee. Mietin että nyt vain tärkeimmät mukaan, onko sen vertaa rahaa että saisi jonkun varaston mihin huonekalut saisi ? Sitten vain jos on masennus niin kysellä pääseekö johonkin mielenterveyskuntoutujien asuntolaan tai vaikka vähäksi aikaa psykiatriselle. Sitten vinkki asunnottomille on näitä paikkoja joissa voi ruokailla jne siellä on myös sosiaalityöntekijöitä paikalla, Oulussa suunta on Kenttätien palvelukeskus ainakin. 

Ap:n huonekalut tuskin ln niin arbokkaita että kannattaa kustantas varastoa.

Osastolle tai asuntolaan ei pääse siksi, että sotkee asiansa. Ap olisi osastolla jos masennus näyttäytyisi niin vaikea-asteisena että siksi osastohoito on tarpeen. 

Masennus on sairaus siinä missä muutkin, ja ei esim. Vyöruusupotilas pääse osastolle makoilemaan jos kämppä menee alta. Ihmeellinen ajatuskin.

Vierailija
71/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et maksanut vuokraa?

Ryyppäsin ne rahat vahingossa

ap

Vahingossa ei viinaa suuhusi kaadeta, ihmeen toimintakykyinen olet ollut juomisen kanssa. Ihan olet itse soppasi keittänyt. Joutaa nämä venkulat häätääkin.

Eikö sossu voi maksaa minun vuokravelkoja? Olen sairas joten ei kai minulla mitään  vastuuta pitäisi tässä asiassa olla?

ap

Mulla oli samankaltainen tilanne pari vuotta sitten.  Sossu ei auttanut.  

Aikuissosiaalityö Helsingissä. Kävin siellä kerran,  olivat tiukkoina.  Se oli kauhea paikka,  2 työntekijää kuulusteli.  Tosin pari kuukautta tuon käynnin jälkeen tuli postissa 3x 40e maksusitoumukset S-ryhmän kauppoihin.  Se oli tietenkin hyvä juttu,  mutta näköjään olivat seuranneet kuitenkin tilannetta,  että lopulta en saanut häätöä ja saattoivat lähettää nuo tähän osoitteeseen. 

Sain lopulta lainattua veljeltä 3kk vuokrarahat ja maksoin koko velan pois.  

Voitte arvata että tuon jälkeen ei ole ollut penniäkään vuokravelkaa.  

Mulla koko sotku lähti myös pahasta masennuksesta ja mies kai siihen kyllästyi ja jätti.  Mulle jäi yksin maksettavaksi yli 800e vuokra työmarkkinatuesta.  

Tämä ei nyt auttanut yhtään aloittajaa,  mutta ehkä voit ajatella että asiat kyllä järjestyy ja kohtalotovereita löytyy.  

Masennus on hirveä sairaus kun siihen ei välttämättä edes lääkärit usko.  

Metsässä kävely ei auta yhtään.  

Tsemppiä ap.

Vierailija
72/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jossain rupuisessa lähiöyksiössä olisi mukavampaa potea sitä masennusta kuin jossain sillan alla tai rappukäytävässä?

Elämä on valintoja.

Tämä. Valtaosa Suomen masentuneista onnistuu kyllä kämppänsä pitämään. 

Ap:lla taitaa olla ihan muita ongelma elämänhallinnan ja toiminnanohjauksen kanssa. Hamstraaminenkin viittaa siihen, masentunut ei jaksa kantaa kamaa sisään sitä tahtia että siitä tulisi ongelma. 

Olen itsekin ollut vakavasti masentunut ja tuntenut paljon samassa tilanteessa olevia, eikä ole yhtään hamstraajaa tullut vastaan. 

Vierailija
73/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jossain rupuisessa lähiöyksiössä olisi mukavampaa potea sitä masennusta kuin jossain sillan alla tai rappukäytävässä?

Elämä on valintoja.

Ap:lla taitaa olla ihan muita ongelma elämänhallinnan ja toiminnanohjauksen kanssa. Hamstraaminenkin viittaa siihen, masentunut ei jaksa kantaa kamaa sisään sitä tahtia että siitä tulisi ongelma. 

Olen itsekin ollut vakavasti masentunut ja tuntenut paljon samassa tilanteessa olevia, eikä ole yhtään hamstraajaa tullut vastaan. 

MIKÄ. V!TUN. AP:LLA?!?!? TAIVUTATKO AIVAN VAKAVISSASI P-KIRJAIMEN NÄIN: PEELLA, PEESTA?!?!?!? AALLA, BEELLA, CEELLA, DEELLA, EELLA?!?!?! En s@@tana jaksa tyhmiä ihmisiä!

Vierailija
74/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja.

MIKÄ. V!TUN. AP:LLA?!?!? TAIVUTATKO AIVAN VAKAVISSASI P-KIRJAIMEN NÄIN: PEELLA, PEESTA?!?!?!? AALLA, BEELLA, CEELLA, DEELLA, EELLA?!?!?! En s@@tana jaksa tyhmiä ihmisiä!

PS. Sana A:LLA (AALLA) ON TIETYSTI PÄIVÄNSELVÄSTI OIKEIN. Tarkoitus oli tehdä selväksi, että tarkoitan aakkosia.

Vierailija
75/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yrittävät maksimoida oman tilanteensa ja jättävät laskut maksamatta, koska toiset saavat niiden perusteella lisärahaa. Useimman kohdalla mitään apuja ei tule - ei edes sitä muille järjestyvää uutta asuntoa, joten maksakaan ensisijaisesti ne asumiskulunne, jos ette halua menettää kotianne.

...

On huomattavasti helpompaa olla nälissään asunnossaan kuin asunnottomana.

Vierailija
76/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omiin vanhempiin pitää voida tukeutua vanhempanakin. Oletko keskustellut muutosta takaisin lapsuuden kotiin, kunnes saat itsesi kuntoon?

Vierailija
77/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä omiin vanhempiin pitää voida tukeutua vanhempanakin. Oletko keskustellut muutosta takaisin lapsuuden kotiin, kunnes saat itsesi kuntoon?

Jos läheinen tekee huoli-ilmoituksen, niin eikö se tarkoita sitä, että yhteiskunnan kuuluu auttaa ...

Saattaa olla ongelmat sitä tasoa, että majoittaminen omiin nurkkiin tarkoittaa loppuiän riesaa omiksi vaivoiksi, joten helpompi ulkoistaa ongelmien ratkominen yhteiskunnalle. 

Vierailija
78/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos läheinen tekee huoli-ilmoituksen, niin eikö se tarkoita sitä, että yhteiskunnan kuuluu auttaa ...

Saattaa olla ongelmat sitä tasoa, että majoittaminen omiin nurkkiin tarkoittaa loppuiän riesaa omiksi vaivoiksi, joten helpompi ulkoistaa ongelmien ratkominen yhteiskunnalle. 

Kun uusivat perustuslakia, niin siellä nimenomaan on niin, että yhteiskunnalla on vastuu kansalaisistaan. Sitten on niin, että kukaan toinen aikuinen ei ole kenestäkään toisesta aikuisesta vastuussa, olkoon oma vanhempi tai lapsi. 

Miten se nyt sitten menee käytännössä? Aika paljon poliitikot ovat alkaneet korostamaan kansalaisen vastuuta - ihan ok sekin, mutta onhan se tekopyhää jättää yhteiskunnan rooli vähemmälle, kun ihan perustuslakiikin se on pitänyt saada.

Vierailija
79/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et maksanut vuokraa?

Ryyppäsin ne rahat vahingossa

ap

Miten voi ryypätä vahingossa? Kyllä se tölkki täytyy nostaa huulille ihan omin pikku kätösin.

Turha ainakaan muita syytellä!

En tajunnut että pitää itse maksaa vuokraa niistä rahoista, luulin että vuokranmaksu menee Kelalta automaattisesti vuokranantajalle

ap

Ne Kelan päätökset (asumistuki ja toimeentulotuki) kannattaa aina lukea. Jos saat yleistukea (entinen työmarkkinatuki/peruspäiväraha), yksinasuva joutuu aina maksamaan osan vuokrasta itse.

Vierailija
80/80 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi