Mitä haittaa on tai olisi siitä että ompelee kaikki lastenvaatteet itse?
Meillä on koneet ja laitteet ja aikaa panostaa tähän.
Kommentit (28)
Mitä ihmeen haittaa siitä nyt voisi olla??
Hieno suunnitelma. Toteuta se myös, saat juuri sellaisia kun haluat. T:ompelija🤗
Jos olet taitava ja on kangasta, niin miksei. Mutta aika äkkiä tulee se ikä, kun lapset haluaakin valita itte.
Ehkä parempi/helpompi säästö tulee kun käyt vaan jossain vaatteidenvaihtopäivillä tms. jos siis ajattelit siksi ettet halua maksaaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä tuli Wilmaan viesti että tulee käyttää ehjiä asianmukaisia vaatteita. Lapsella oli päällä minun kopioimat farkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä tuli Wilmaan viesti että tulee käyttää ehjiä asianmukaisia vaatteita. Lapsella oli päällä minun kopioimat farkut.
Kopioimat? Olisi kannattanut ommella kunnolliset. Kun lapseni olivat pieniä, ompelin heille paljon vaatteita. Nyt olisi saumuri myytävänä.
Mua kiusattiin itsetehdyistä vaatteista koulussa, vaikkei ne välttämättä olleet edes huonosti tehtyjä. Omituisia vaan, paljon erilaisia kuoseja ja värejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopioimat? Olisi kannattanut ommella kunnolliset. Kun lapseni olivat pieniä, ompelin heille paljon vaatteita. Nyt olisi saumuri myytävänä.
Ratkoin auki yhdet hyvät farkut, kaavoitin palojen perusteella ja ompelin viidet parit paremmasta kankaasta. Takapuolesta puuttuu Leviksen brändäys ja kangas on paksumpaa mutta muuten ainoa ulkoinen ero on vähän erilaiset takataskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut ei ole asianmukaiset esim sateessa tai liikuntatunnilla, ja niiden asianmukaisuus kylmässä tai lämpimässä säässä riippuu monesta asiasta, mutta ei mitenkään siitä, onko ne itse tehdyt vai kaupasta ostetut.
Niiden ehjyydestähän et myöskään sanonut mitään.
Itse teen paljon vaatteita sekä itselleni että lapsille (jotka tosin ei enää ole alakoululaisia), mutta en kaikkia. Just esim vedenpitävien takkien vaatteiden teko on turhauttavan monivaiheista ja urheiluvaatteet on usein aika ankeita tehdä.
(MItäänhän siinä ei säästä, usein päin vastoin, mutta maksaahan ihminen monista muistakin harrastuksista, niin miksi ei ompelusta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut ei ole asianmukaiset esim sateessa tai liikuntatunnilla, ja niiden asianmukaisuus kylmässä tai lämpimässä säässä riippuu monesta asiasta, mutta ei mitenkään siitä, onko ne itse tehdyt vai kaupasta ostetut.
Itse teen paljon vaatteita sekä itselleni että lapsille (jotka tosin ei enää ole alakoululaisia), mutta en kaikkia. Just esim vedenpitävien takkien vaatteiden teko on turhauttavan monivaiheista ja urheiluvaatteet on usein aika ankeita tehdä.
(MItäänhän siinä ei säästä, usein päin vastoin, mutta maksaahan ihminen monista muistakin harrastuksista, niin miksi ei ompelusta.)
Ne on ehjät ja puhtaat ja sinä päivänä ei ollut liikuntaa.
No omasta mielestäni haitta on siinä, että ompeleminen on tylsää ja aikaavievää.
Vierailija kirjoitti:
No omasta mielestäni haitta on siinä, että ompeleminen on tylsää ja aikaavievää.
Ja valmiina ostetut vaatteet on yleensä niin onnettomia rättejä.
Jotain lasten teknisempiä vaatteita, kuten talvi- ja sadehaalareita, voi olla vaikea tehdä itse, sillä niiden materiaalit, rakenteet ja saumat vaativat usein erityistä osaamista. Myös veden- ja tuulenpitävien ominaisuuksien saavuttaminen kotikonstein voi olla haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valmiina ostetut vaatteet on yleensä niin onnettomia rättejä.
No ei kukaan pakota ostamaan huonoja merkkejä, kyllä niitä löytyy hyviäkin. Toki minusta on hienoa jos joku viitsii tehdä itse, mutta itse en todellakaan siiheen puuhaan ryhtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi luulet, että opettaja laittoi viestin? Varmaan sinulla on jokin aavistus, tuskin ope pelkkien takataskujen vuoksi viestiä laittoi? Oliko ne huonosti istuvat tai huonosti leikattu ja ommeltu tms. kummalliset?
-eri
Hyviä kankaita voi olla nykyisin vaikea löytää, kun ihmiset ompelevat niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi luulet, että opettaja laittoi viestin? Varmaan sinulla on jokin aavistus, tuskin ope pelkkien takataskujen vuoksi viestiä laittoi? Oliko ne huonosti istuvat tai huonosti leikattu ja ommeltu tms. kummalliset?
-eri
Ensimmäisenä tulee mieleen, että ope oli laittanut muistutusviestin koko luokalle ihan siitä riippumatta, millaiset vaatteet kenelläkin oli päällä.
Eri
Voi tulla kalliiksi ja viedä paljon aikaa. Ja jos et osaa, niin voi tulla sutta ja sekundaa. Voi myös olla, ettei olekaan lapselle mieluisat. Tällaisia nyt ensiksi tuli mieleen kysymykseesi, mitä haittoja voisi olla.
Kyllä mä tein lapsille vaatteita vielä kouluikäisenä. En mä talvipukuja tms alkanut tekemään, mutta paljon mekkoja, hameita, paitoja, farkkuja tuunasin... eli tykkään kirjailla ja liimailla strasseja, koruommella.
Olihan ne erilaisia vaatteita kuin muilla. Joskus joku huomautteli, mutta enemmän lapset sai kehuja, että onpa nätti.
noin 11 - 15 vuosina ehkä enää niin kelvannut äidin tekemät.. Lapaset, villasukat, neuletakit kelpas.. Jotain kestokasseja ehkä käyttivät koulussa vaihteluksi ja läppäripussit tein kullekin, kun pyysivät. Lukiovaiheessa alkoi taas äidin tekemiset kelpaamaan. Parit vanhojen mekot tuunasin. En ole mikään huippuompelija, mutta puuvillakankaista selviän ja kaavoista. Alkohan jo mainitut sujumaan, kun treenasin. Tuunaaminen on enemmän mun juttu.
Se, että lapset kasvaa nopeasti. Saisi olla koko ajan koneen ääressä, jotta pysyisi vauhdissa mukana, tai tehdä sellaisia vaatteita, jotka kirkuu "tein-itse-ja-säästin". Joitain vaatteita voi kyllä ommella, mutta en koko vaatekaappia pistäisi sen varaan.
Mun äiti teki niin 70-80 luvulla. Häpesin niitä rääsyjä, kun äiti ei ollu terityisen taitava ja materiaalit alelaareista