Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki pyrkii lopettamaan autoilun kokonaan ja HS tukee.

Vierailija
19.08.2026 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012211034.html

Juttu on naurettavan asenteellinen. Autoilun mollaaminen, ja pyöräilyn lobbaaminen. Pikkulapseltakin oli jäänyt liikenteestä mieleen vain palava auto. 

Jalankulkijat eivät kiinnosta, autolijoista puhumattakaan, vain pyöräilijöiden sujuva liikkuminen kiinnostaa.

Vaikka sähköautoilu yleistyy vinhaa vauhtia, se ei vihervassaripäättäjiä kiinnosta. Autoilu halutaan lopettaa ja kuvitellaan että kaikki haluavat ja pystyvät liikkumaan pyörillä. Jalankaan ei heidän mielestään tarvitse päästä, ainoastaan pyörillä. 

Helsinkiä tuhotaan sellaista vauhtia ettei mitään rajaa. Tänne ilmeisesti halutaan vain nuoria, hyväkuntoisia, elitistisiä vihervassareita.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä että Helsingin ympärille pitää rakentaa "trumpin muuri". Ei autoja, vain helsinkiläiset keskenään iloisesti puistoissa istuvat ja linnunlaulua kuuntelevat monivärisenä yhteiskuntana. Muurin  ulkopuolelle ei saa tulla. Win-win.

Ja samoin toisinpäin, muurin sisäpuolelle ei saa tulla. Olisi todellakin win-win myös muurin sisäpuolella.

Pistetään muuri katkaisemaan myös  rahavirrat, ja maalaiset on viimeistään kuukauden päästä itse kaatamassa sitä muuriaan :D

Katkaistaanko myös elintarvikkeiden tuontivirta?

Senkun, saa niitä muualtakin kuin suomesta ja yleensä vielä halvemmallakin. 

Okei, syökää sitten puolalaista ruokaa, puolalaista vessapaperiakin varmaan löytyy.

Vierailija
62/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison lapsiperheen ostokset talvella polkupyörän koriin ja jäistä pimeää tietä pitkin kotiin räntäsateessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persu nousee takajaloilleen, kun joku kehtaa puuttua hänen saastuttamiseensa. 

Luonnolla ei hänen mielestään ole mitään arvoa, jolla voitaisiin perustella minkäänlaista ihmisen toiminnan rajoittamista!

Saastutus kuuluu yksilönvapauteen!

Vierailija
64/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä että Helsingin ympärille pitää rakentaa "trumpin muuri". Ei autoja, vain helsinkiläiset keskenään iloisesti puistoissa istuvat ja linnunlaulua kuuntelevat monivärisenä yhteiskuntana. Muurin  ulkopuolelle ei saa tulla. Win-win.

Ja samoin toisinpäin, muurin sisäpuolelle ei saa tulla. Olisi todellakin win-win myös muurin sisäpuolella.

Pistetään muuri katkaisemaan myös  rahavirrat, ja maalaiset on viimeistään kuukauden päästä itse kaatamassa sitä muuriaan :D

Mulle kelpaisi ruokatoimitukset sataman kautta. Maksaisin mielelläni ekstraa Ruotsin tuoniruoasta, koska se on suomalaista puhtaampaa ja Ruotsissa osataan ottaa ympäristötekijät huomioon. Myös baltialainen ruoka maistuisi oikein hyvin. En nytkään osta suomalaista ruokaa.

Aika jännä, että tällaisiakin ihmisiä jossain vihervasemmistokuplassa elää. 

Vierailija
65/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sitten valittaa, kun kaupunki autioituu, liikkeet häviävät, kaikki hiljenee.

Samaa mantraa hoettiin Oslossa, kun päätös autottomasta keskustasta tehtiin. Toisin kävi.

Kätevästi näissä kaltaistesi idioottivajakkien vinkunoissa vaikkapa Oslon keskustasta unohtuu se, että siellä on rakennettu sen kaupungin alle tunneli, jolla pääsee autolla keskustaan, parkkihalleihin ja vaikka sen keskustan läpi.

Vierailija
66/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persun olkiukko, osa 3965

Vierailija
67/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnolla ei hänen mielestään ole mitään arvoa, jolla voitaisiin perustella minkäänlaista ihmisen toiminnan rajoittamista!

Mitään saastuttavaa ei ole siinä, että ruoka tuodaan rekoilla ja laivoilla Suomeen ympäri maailman.

Vierailija
68/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"viiden kilometrin työmatkaan meni autolla jopa 75 minuuttia Työpajankadun ruuhkien takia."

Hyi.

Vierailija
69/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkun, saa niitä muualtakin kuin suomesta ja yleensä vielä halvemmallakin. 

Okei, syökää sitten puolalaista ruokaa, puolalaista vessapaperiakin varmaan löytyy.

Täähän se on suomalaisen maaseudun anti: perunaa ja paskapaperia. Siellä Suomi nousuun!

En muutenkaan ymmärrä, mitä vikaa on puolalaisessa ruoassa. Hyväähän se on. Ja ruotsalainen vessapaperi on ainakin tuotettu ilman mittavia raakkutuhoja. Eettinen valinta suomalaiseen verrattuna.

Vierailija
70/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAASTUTTAMINEN ON IHMISOIKEUS!!!!!!!

Vierailija
71/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kööpenhamina ja tukholma on ihan toisen kokoisia ja eri lailla suunniteötuja ja rakennettuja kaupunkeja kuin pieni helsinki

Tukhomassa on hyvät pyörätiet eikä ole arkisin parkkipaikkoja niinkuin hesassa. Hesassa on erikoisuutena pyöräteille levitetty punaista renkaita rikkovaa ja ajoa haittaavaa materiaalia. Olisi hyvä pyöräteitä suunnittelevat itse istuttaa pyörän selkään ja laittaa ajamaan kaupungin halki. Toisena miksi autot pitäisi kieltää? Päinvastoin pitää rakentaa enemmän parkkihalleja kaupungin 800 eur/v parkkimaksua vastaan.

Vierailija
72/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:ssa oli jo kiinnitetty niin paljon huomiota autojen päästövähennyksiin että modernien dieselien huomattiin puhdistavan kaupunki-ilmaa ajaessaan. Silti naiset kuvittelevat että sieltä pakoputkesta tulee edelleen vain kauheat saasteet kuten muinoin 80-luvulla.

Vierailija
73/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä odotan sitä päivää, kun vähintään Helsingin keskusta kiellettäisiin autoilijoilta. Suurin osa liikkuu siellä kävellen, ovat sitten tulleet sinne miten ovatkin. Kaikki paikat on niin paljon viihtyisämpiä kävelijöille, jos siellä ei liikkuisi autoja. Olisi turvallisempaakin ka terveellisempää ilman autojen saastutusta. Ei tarvitsisi jatkuvasti odotella valoissa. Ei tarvitsisi säilyttää tilaa autoille, vaan ihmisille. Autot myös rumentavat kadun varsia. Kaupunki olisi kauniimpi ilman niitä. 

Missä suvaitsevaisuus ja elämäntilanteiden monimuotoisuuden ymmärtäminen? Olisikin elämä tuollaista kepeää utopiaa kuin mitä kerroit, mutta toisten todellisuus voi olla hyvin erilainen. 

Suurin osa ihmisistä kyllä pääsee liikkumaan kävellen, pyörällä tai julkisilla. 

Ja sinä perustat tämän väitteesi mihin?

Oletko koskaan miettinyt sellaista, että jos päätökset tehtäisiin aina enemmistön ehdoilla, niin mitä se tarkoittaisi esim woke-maailmasi kannalta?

Mua ei kuule kiinnosta mitkään woket, vaan viihtyisä kaupunki. Autoilu tekee kaupungistä vähemmän viihtyisän. Jos joku joskus tarvitsee kuljetusta, voi ottaa taksin tai kuljetuspalvelun tavaroilleen. Mä olen asunut aika kauan kantakaupungissa, enkä ole ikinä tarvinnut autoa. Tavarat kyllä kulkee muutenkin. Liikkumisongelmia mulla ei ole, mutta ei ole myöskään suurimmalla osalla ihmisistä ja pystyvät siten käyttämään julkisia. Niille harvoille joilla on ongelmia, on sitten muut mahdollisuudet. Suurin osa autoilijoista oikeesti ajaa yksin lyhyen matkan, jonka olisi voinut hoitaa myös omilla jaloillaan. 

Ja koska itse pyörit sen kahden korttelin alueella koko elämäsi niin vaadit että koko kaupungin kaikkien muidenkin asukkaiden elämä rajoitetaan siihen mitä sinä itse olet itsellesi valinnut?

Taidat olla hyvin putkinäköinen etkä ymmärrä muita ollenkaan. Jostain syystä luulet että tuo putkinäkösi todistaa että olet oikeassa ja suurin osa muista helsinkiläisistä ihan erilaisine tarpeineen väärässä. 

Olen eri. Vain harvoilla on todellista tarvetta mennä keskustaan autolla. Mitä vähemmän siellä on tarpeetonta teiden tukkimista, sitä sujuvampaa meno on heille jotka kyytiä tarvitsevat.

Vasemmistolainen: keskustassa on ihan liikaa autoja joten niiden pääsy keskustaan on estettävä kaikin keinoin

Myös vasemmistolainen: kenelläkään ei ole mitään tarvetta käydä keskustassa autolla

Johtopäätös: vasemmistolainen ei tee päätöksiä nähtävissä olevien faktojen (ihmiset käy keskustassa autoilla) perusteella vaan keksii kokonaan oman mielikuvan (kenelläkään ei ole tarvetta käydä keskustassa autolla) ja sitten pakottaa kaikki noudattamaan tuota mielikuvaansa väkisin kenenkään vastaväitteitä kuuntelematta. Tätä yhden henkilön näkemyksen kuuntelua ja vastaväitteistä piittaamattomuutta vasemmistolainen kutsuu demokratiaksi. 

Vierailija
74/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ison lapsiperheen ostokset talvella polkupyörän koriin ja jäistä pimeää tietä pitkin kotiin räntäsateessa.

Tekosyitä! Ei ole välttämätöntä. Turhaa valitusta.Jäät vaan töistä kotiin elelemään cityelämää kelatuilla niin kuin me muutkin vihervasemmistoöyhöttäjät.

Vierailija
75/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU:ssa oli jo kiinnitetty niin paljon huomiota autojen päästövähennyksiin että modernien dieselien huomattiin puhdistavan kaupunki-ilmaa ajaessaan. Silti naiset kuvittelevat että sieltä pakoputkesta tulee edelleen vain kauheat saasteet kuten muinoin 80-luvulla.

Naiset? Riikka Purra ja Mari Rantanen kuvittelevat niin?

Vierailija
76/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsovat pakkasella että sieltä tulee "savua" eivätkä ymmärrä että se on vesihöyryä.

Vierailija
77/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaisi ruokatoimitukset sataman kautta. Maksaisin mielelläni ekstraa Ruotsin tuoniruoasta, koska se on suomalaista puhtaampaa ja Ruotsissa osataan ottaa ympäristötekijät huomioon. Myös baltialainen ruoka maistuisi oikein hyvin. En nytkään osta suomalaista ruokaa.

Aika jännä, että tällaisiakin ihmisiä jossain vihervasemmistokuplassa elää. 

En ole vihreä ja vielä vähemmän vasemmalla, mutta kepua inhoan.

Vierailija
78/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kööpenhamina ja tukholma on ihan toisen kokoisia ja eri lailla suunniteötuja ja rakennettuja kaupunkeja kuin pieni helsinki

Tukhomassa on hyvät pyörätiet eikä ole arkisin parkkipaikkoja niinkuin hesassa. Hesassa on erikoisuutena pyöräteille levitetty punaista renkaita rikkovaa ja ajoa haittaavaa materiaalia. Olisi hyvä pyöräteitä suunnittelevat itse istuttaa pyörän selkään ja laittaa ajamaan kaupungin halki. Toisena miksi autot pitäisi kieltää? Päinvastoin pitää rakentaa enemmän parkkihalleja kaupungin 800 eur/v parkkimaksua vastaan.

Hesassa pyörätiet on parkkipaikkoina arkisin. Sama kuin jättäisi pyörän parkkiin autoväylälle, voi sitä älämölöä. Vakuutuskilvettömiä sähkömopoilevia wolttikuskeja ei kukaan saa pois jalkakäytäviltä.

Vierailija
79/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen omaa logiikkaa soveltaen: Emme vastusta kaikkea autoilua. Ainoastaan haitallista sellaista.

Vierailija
80/134 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasuri rupesi taas spämmimään persuista kun argumentit taas kerran loppui. Tai no, ei niitä ollut edes alussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä