Miksi asuntojen pohjaratkaisut on nykyään aivan kaistapäisiä?
Nykyään on ihan työn ja tuskan takana löytää asunto jossa olisi toimiva pohjaratkaisu. Etenkin tämä ongelma korostuu pienien asuntojen kohdalla. Ne on nykyään kaikki semmosia putkimaisia opiskelijabokseja joita ei saa sisustettua mitenkään järkevästi. Asuntoja kun rakennetaan sijottajille eikä asukkaille niin käytännöllisyyttä ei ilmeisesti tarvitse ajatella lainkaan.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Määrittele kaistapää.
Järjetön. Eli tässä tapauksessa tehdään asuntoja joita on halpaa rakentaa mutta jotka on epäkäytännöllisiä.
- ap
Hyvä kysymys. Lisäksi asunnoista tehdään liian pieniä, ei 60 neliöön mahdu 3h, keittiö ja kph.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Lisäksi asunnoista tehdään liian pieniä, ei 60 neliöön mahdu 3h, keittiö ja kph.
No jep. Toisaalta välillä näkyy yksiöitä joissa neliöitä voi olla jopa 35 mutta se pohja on semmonen putkilo ettei siihen mahdu huonekaluja edes sen vertaa kuin vanhempiin 30 neliöisiin joissa se pohja oli järkevä.
- ap
Etsi asuntoa vanhemmista taloista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä suunnittelulla mahtuu tuohon neliömäärään avarankin oloinen kolmio. 60-luvun taloissa olen nähnyt aivan loistavia pohjia. Nykyään ei tehdä enää, kun pienissäkin asunnoissa pitää lain mukaan olla huoneen kokoinen kylppäri.
Uudiskohteet vanhojen talojen pohjaratkaisulla maksavat 30-50% enemmän kuin vastaavat kopperot. Ei löydy hirveästi ostajia näillä kornotasoilla
Helppoa, kun hankkii asunnon vanhemmasta talosta. Itse asun vuonna -62 rakennetussa kerrostalossa ja asunnon pohjaratkaisu on aikalailla täydellinen. Ei hukkaneliöitä ja kaikin puolin järkevä kokonaisuus.
Kävin kaverilla vuonna 2025 rakennetussa talossa. Ulko-ovesta oli suora käynti "keittiöön", joka oli yhdellä seinustalla olevat hellat jne. Sen läpi kävelemällä pääsi huoneeseen, jonka perällä oli kylppäri/wc. Idioottimainen kokonaisuus.
Ja kaikissa on keittiö olohuoneessa ja makkarissa ei ole ovea 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minulla on erillinen keittiö ja makkarissa ovi. Näin on lähes kaikissa vanhemmissa taloissa.
t. tuo -62 talossa asuva
Tästä syystä muutimme putki ja Julkkari rempattuun 70-luvun kämppään. Erillinen keittiö on must
Uudet talot ovat kustannussyistä paksurunkoisia. Se sitten pilaa kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Asuin melkein sata vuotta vanhassa talossa ja minun yksiö oli 48 neliötä.
Nykyisillä arkkitehdeillä ei näytä olevan järjen hiventäkäään päässään. Katselin kävelylenkillä kummissani uutta kerrostaloa, jossa rännien putket loppuvat puoleen väliin ensimmäisen kerroksen ikkunoita. Ei keskelle ikkunaa, mutta kivasti siitä roiskuu rapavedet ikkunoihin joka kerta kun sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minulla on erillinen keittiö ja makkarissa ovi. Näin on lähes kaikissa vanhemmissa taloissa.
t. tuo -62 talossa asuva
Tässä olikin kyse uudemmista asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
ja kylpyhuone on iso koska pitää olla esteetön mutta kun sinne makuhuoseen ei meinaa päästä esteettömästi
Vihaan uusien talojen vakiota eli avokeittiötä. Siksi asunkin vanhassa talossa, jossa on erillinen keittiö.
Hätäratkaisu on tuottaa maahan maan veronmaksajien rahoilla asujia jotak ymmärtävät.
Mulla on 80-luvun lopulla rakennettu kaksio ja tässä on mun mielestä liian iso makkari: Siellä kun käydään vaan nukkumassa tai muuten sänkyä käyttämässä, niin ei tarvisi siihen sellasta tilaa mikä siellä nyt on: Ennemmin sekin tila tähän olohuoneeseen. Ja olohuone taas on hankalan mallinen nykyaikaiselle isolle telkkarille, ei saa oikein mitenkään järkevästi sijoitettua ilman että laittaa sohvan poikittain keskelle olohuonetta (mulla on toinen typerä ratkaisu käytössä).
Että ei ne kaikki vanhemmatkaan asunnot mitenkään järkevän mallisia ole. Tässäkin olohuone saattaisi olla toimivampi, jos ei olis olohuoneen ja keittiön välillä saareketta: Sitten olis ehkä paremmin seinätilaa telkkarille.
Määrittele kaistapää.