Urpot koiranulkoiluttajat jotka ei tajua väistää toisia koiria
Mulla on kolme koiraa. Emme koiralenkeillä pysähdy tervehtimään kuin niitä muutamia entuudestaan tuttuja kaverikoiria omistajineen. Harjoittelemme ohittamista, joka yhdellä koirista sujuu pääosin hienosti koska on kiinnostuneempi hajuista kuin muut kaksi koiraa, jotka saattavat rähjätä vastaantulijalle, vähän tilanteesta ja minun ennakoinnistani riippuen. Yksi koiristani ei siedä vieraita uroksia.
Luonnollisesti kolmen koiran kanssa liikkuessa ja ohittamista harjoitellessa yritämme välttää sitä, että joudumme vieraiden koirien kanssa nokatusten esim. kapealla puistokäytävällä tai muuten ahtaissa paikoissa. Minusta tämä on arkijärkeä, ettei tungeta liian lähelle vieraita koiria.
Tätä eivät monet koiranulkoiluttajat tajua. Tänäkin aamuna puistossa näin, että vastaan on tulossa koirakko. Tein selkeän suunnan muutoksen ja käännyinkin toiseen suuntaan. Ulkoiluttajan oli pakko huomata se ja varmaan myös ymmärtää, että yritin välttää kohtaamista. Vaan mitä vielä. Hän tekee saman liikkeen ja tulee kohta meitä vastaan toisella polulla. Vaikka siis näki aivan varmasti, että minä koiralaumani kanssa haluan väistää! Niin ei, samalle kapealle polulle oli tungettava.
Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka pysähtyvät koiriensa kanssa ja antavat koiransa jäädä tuijottamaan meitä, jotka namien kanssa tms yritämme harjoitella ohittamista. Tämäkin tapahtui viimeksi tällä viikolla. Satuimme melkein vastatusten risteyksessä toisen koirakon kanssa ja molempien koirilla alkoi kierrokset vähän nousta, tuli parran pärinää. Hän jäi sinne risteykseen ikään kuin odottamaan meitä (!) ja antoi kahden rähisevän koiransa tuijottaa ja rähistä, sen sijaan että olisi jatkanut matkaansa. Minä vielä huutelin sitten, että "voiko tulla tutustumaan", kun näyttivät siis odottelevan meitä. "Ei" kuului ytimekäs vastaus, mutta siinäpä he vain seisoivat ja tuijottivat meitä.
Ihmiset on rasittavia. Koirat kivoja.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minulla taas on supersosiaalinen koira, joka tykkää tutustua muihin koiriin. Lenkillä usein jään vaihtamaan sanan pari koiranulkoiluttajien kanssa samalla kun koirat nuuskivat toisiaan. Asiassa ei ole mitään ongelmaa. Vastaan tulee myös niitä, jotka niska kyssässä painavat eteenpäin, etkä ole huomaavinaan. Heidät ohitamme vähin äänin. Tosin tulee mieleen, onko heillä kaikki OK. Jotenkin tulee mieleen, että ihmisellä on mentaalipuolen ongelmia, jos ei voi vieraita koiria ja ihmisiä edes tervehtiä nyökkäämällä. On toki myös fiksuja ihmisiä, jotka suoraan sanovat, että kouluttavat koiraa ohittamaan, tai että tilanne on muulla tavoin nyt niin kiireinen, että haluavat vain mennä ohitse, tämä on tottakai aivan oikein.
Mun velvollisuus ei kyllä ole raportoida vastaantuleville supersosiaalisten kolmekiloisten koirien taluttajille, että onko mulla ohitusharjoitus tai joku muu meneillään.
Ei kuulu kenellekään, miksi menen koirani kanssa reippaasti kulkuväylän reunaa, tuijotan mykkänä eteenpäin ja yritän pitää henkisen olemukseni tasaisena ja positiivisena koiran takia, vaikka joku paikallaan töröttävä fleksityyppi on koirineen pysähtynyt odottavasti tuijottamaan minua ja fleksi vaan naksuu.
En todellakaan ole velvollinen avaamaan keskustelua kenenkään kanssa.
Minä minä minä. Itsekkyys ja omistajan epäsosiaalisuus huokuu tästä viestistä.
😂 iik, epäsosiaalisuus, kamalaa!
No mites aloittajan minäminäminä asenne?
Niin ymmärrän aloittajaa. Minulla kaksi koiraa, joista toinen on rauhallinen haistelija, joka menee nätisti ohi jos kukaan ei jää seisomaan ja tuijottamaan ja toinen on epävarma ja reaktiivinen ja vaatinut vuosien koulutusta, että ohittaa nätisti, kunhan saa riittävästi tilaa. Jos kaikki vastaantulijat joko kulkisivat ohi jättäen tilaa ohitettavan koirakon ja itsensä väliin tai väistäisivät rähisevien/ vinkuvien/ haukkuvien koiriensa kanssa vastaantulijoita, elämä olisi ihanaa. Nyt saa olla silmät selässä ja skannata koko ajan, millainen tyyppi sieltä on tulossa vastaan, jotta voi tehdä pika-arvion kannattaako edes yrittää kulkea ohi vai väistää suosiolla puskaan/ vaihtaa reittiä.
Koira on koira, sosiaalinen laumaeläin. Miksi sitä pitäisi kouluttaa "ihmisen kaltaiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Kirput, täit ja nenäpunkit saa yleensä nämä muuttamaan suunitelmia, eivät haluakaan lähestyä. Tai jos oma on tarpeeksi uskottavan kokoonen ja näköinen, niin "tämä on kiltti ja haluaa leikkiä" -tutustujat katoaa kun kertoo että tämä syö sen.
Omani on ihan asiallinen, ei ääntele eikä riehu läheltäkään ohittaville, mutta jos joku tulee iholle asti niin tietää tulleensa.
Yksi mun kolmesta larppaa onnistuneesti dobermannia, vaikka on siis sekarotuinen. Se tykkää kovasti ihmisistä, mutta eipä näiden 13 vuoden aikana ole ollut montaa ihmistä, joka olisi halunnut sitä kadulla morjestella 😂 Tutut tietää, että on ihan vauva.
Vierailija kirjoitti:
Koira on koira, sosiaalinen laumaeläin. Miksi sitä pitäisi kouluttaa "ihmisen kaltaiseksi".
Koira ei ole varsinaisesti laumaeläin. Kaduilla elävät koirat eivät muodosta pysyviä laumoja, enemminkin "jengejä" jos mitään.
Koira on myös siitä poikkeuksellinen, että se preferoi ihmistä yli oman lajinsa. Johtunee koiran ja ihmisen yhteisestä tiiviistä historiasta.
Vierailija kirjoitti:
Labradorinnoutajani on liian innostunut. Opittu ohittaminen joskus unohtuu. Yleensä kävelee hyvin mutta joskus alkaa innolla kiskoa minua kohti toista koiraa. Vahva kaveri joten silloin maadoitan itseni sivuun ja viittoilen toista koiranulkoiluttajaa ohittamaan. Jotkut jäävät suu auki paikoilleen ihmettelemään. Varsinkin talvella liukkaalla kelillä pystyssä pysyminen ja koiran vierellä pitäminen ei aina helppoa. Menkää ohi vaan!
Nastakengät ja vedonestovaljaat ostoslistalle! Oikeiden varusteiden kanssa oppiminen on helpompaa ja kertaus on opintojen äiti.
Terkuin piruetteja pomppivan tykinkuulan omistaja
Meidän pikkukoira pysähtyy ja jäädään odottelemaan lähestyviä koiria. Tykkää kaikista ja miettii, pääseekö moikkaamaan. Ohitusta en ole saanut opetettua enkä viitsi väkisin kiskoa. En ollutkaan tajunnut, että on väärin seisoa jossain. Ilmeisesti siis koiran kanssa kuljetaan määrätietoisesti eteenpäin ja tarkkaillaan koko ajan ympäristöä ja mittaillaan tien leveyttä, jotta ei vain päädytä samalle reitille jonkun hermoilijaomistajan koirineen kanssa.
”Mun velvollisuus ei kyllä ole raportoida vastaantuleville supersosiaalisten kolmekiloisten koirien taluttajille, että onko mulla ohitusharjoitus tai joku muu meneillään.
Ei kuulu kenellekään, miksi menen koirani kanssa reippaasti kulkuväylän reunaa, tuijotan mykkänä eteenpäin ja yritän pitää henkisen olemukseni tasaisena ja positiivisena koiran takia, vaikka joku paikallaan töröttävä fleksityyppi on koirineen pysähtynyt odottavasti tuijottamaan minua ja fleksi vaan naksuu.
En todellakaan ole velvollinen avaamaan keskustelua kenenkään kanssa. ”
Täällä puhutaan koirien sosiaalistamisesta ja omistajan sosiaaliset taidot ovat tällä tasolla:). Mitäpä, jos seuraavalla kerralla kaikesta huolimatta kokeilisit pientä nyökkäystä tai jopa moikkausta vastaantulijoille. Saisit huomata, kuinka henkinen olemuksesi pysyisi vielä tasaisempana ja positiivisempana. Koirasikin huomaisivat, että vastassa on aivan tavallisia koiria ihmisineen eikä mitään kummajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: KUMMALLA PUOELLA MENETTE ??? OIKEA VAI VASEN ????? Pitää mennä aina kävelijät, MYÖS koiranulkoiluttajat huom !!!!!!!!! OIKEALLA PUOLELLA TIETÄ !!!!!! Ei koskaan vasenta laitaa !!!! Vasen puoli on tarkoitettu vastaan tuleville ihmisille ja pyöräilijöille, jotka menevät samaan suuntaan, kuin sä. On hävytöntä mennä väärin !!!!!!!! Ja jos tahtoo mennä väkisinkin väärin, on myös sen väärin meijän väistettävä oikein menijöitä. Lapsikin sen osaa !
Laki muuttunut. Kävellä saa kummallakin puolella.
Paskat pitää kerätä. 40 € sakko mahdollinen.
Suurin osa koiranomistajista on jollain tapaa urpoja koiriensa käytöksen ja laumahierarian ymmärryksen suhteen. Moni tekee isoja virheitä ihan omalla käytöksellä ja sillä että eivät osaa olla niitä LUONTAISIA LAUMANJOHTAJIA, vaan annetaan koiralle jo pennusta pitäen signaali että koira saa päättää, koiran pitää ottaa vastuu omistajan suojelemisesta esim hankalissa/ koiraa ja omistajaakin pelottavissa ohitustilanteissa.
Minulla ei ole ollut näissä haasteita sen jälkeen kun opin tajuamaan sen että minä olen aina se joka suojelee laumaa, olen lauman "alfa", koorien ei tarvitse rähistä vadtaantulijoille suojellakseen minua eikä itsehään. Minä händlään aina tilanteen kun tilanteen. Koirien ei tarvitse tehdä sitä. Kerron sen koirille elekielellä, ja omalla energiallani. Esimerkiksi aina kiin että kun nään jo kaukaa että vastaan tulee koira, pyöräytän koirat sille puolelle itseäni että MINÄ olen vastaantulijan puolella ja laumanjohtajana kohtaan vastaantulijan ensin, laumani on minun takana, siis turvassa. Tämä kertoo koirille siitä että heidän ei tarvitse suojella minua, minä hoidan tilanteen, koirat pysyvät rauhallisina. 95% koiranulkoiluttajista tekee sen virheen että kun koira vaikka lähtee vetämään vadtaantulijaa kohti, omistaja ihan siirtyy asioikseen koiran taakse.... what!!! Sehän antaa heti signaalin koiralle että "mun on puolustettava tota heikkoa yksilöä". Ei ei ei!!! Pitäkää itsenne vastaantulijan ja oman koiranne välissä.
"Ihmiset on rasittavia. Koirat kivoja."
Ihan viturallisen kivoja.
HAU HAU HAU HAU HAU HAU HAU HAU
RÄYH RÄYH RÄYH RÄYH RÄYH RÄYH RÄYH RÄYH
VUU VUU VUU VUU VUU VUU VUU VUU
RÄK RÄK RÄK RÄK RÄK RÄK RÄK RÄK
Tälläiset ketkut kummatuttaa. Aina kun joku valittaa irti olevista tai remmissä rähjäämään tulleista koirista on koiran omistajien puollustua aina, että se koira tottelee omistajansa käskyja ja on aina omistajan hallinnassa?
Miten tämän ketjunkin tapahtumat ovat edes mahdollisia?!
Tähän liittyen oli vasta yksi kuuma keskustelu naamakirjan puolella. Siellä syyllistettiin ihmisiä jotka eivät anna koirien moikata toisiaan lenkillä. Siis tuntemattomien koirien keskenään.
Älytön juttu, noista koirakohtaamisista voi tarttua koiralle kaiken maailman nenäpunkkejä ja muita tauteja
Tämäkin ketju osoittaa koiran liian ison statuksen, eli kaikki lemmiki koirat pitäisi hävittää ASAP.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pikkukoira pysähtyy ja jäädään odottelemaan lähestyviä koiria. Tykkää kaikista ja miettii, pääseekö moikkaamaan. Ohitusta en ole saanut opetettua enkä viitsi väkisin kiskoa. En ollutkaan tajunnut, että on väärin seisoa jossain. Ilmeisesti siis koiran kanssa kuljetaan määrätietoisesti eteenpäin ja tarkkaillaan koko ajan ympäristöä ja mittaillaan tien leveyttä, jotta ei vain päädytä samalle reitille jonkun hermoilijaomistajan koirineen kanssa.
Niin, sinun koirasi tykkää kaikista. Se vastaantuleva koira ei välttämättä tykkää kenestäkään. Tälläisen koiran kanssa kuljetaan määrätietoisesti eteenpäin eikä moikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinun koirasi tykkää kaikista. Se vastaantuleva koira ei välttämättä tykkää kenestäkään. Tälläisen koiran kanssa kuljetaan määrätietoisesti eteenpäin eikä moikkailla.
Jos joku opettaa omille koirilleen ohittamista ja tiukasti kävelee, niin eihän se mitään. Mutta aloittaja haukkui ne, jotka erehtyvät lenkillä pysähtymään johonkin tien reunaan tai jotka kehtaavat kääntyä juuri samalle reitille vielä uudestaan. Keskityn lenkillä meidän omaan yhdessäoloon, niin kauan kuin koirani ei tee kenellekään mitään eikä lähesty ketään ilman lupaa, kuljemme ja olemme ja pysähdymme aivan kuten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän aloittajaa. Minulla kaksi koiraa, joista toinen on rauhallinen haistelija, joka menee nätisti ohi jos kukaan ei jää seisomaan ja tuijottamaan ja toinen on epävarma ja reaktiivinen ja vaatinut vuosien koulutusta, että ohittaa nätisti, kunhan saa riittävästi tilaa. Jos kaikki vastaantulijat joko kulkisivat ohi jättäen tilaa ohitettavan koirakon ja itsensä väliin tai väistäisivät rähisevien/ vinkuvien/ haukkuvien koiriensa kanssa vastaantulijoita, elämä olisi ihanaa. Nyt saa olla silmät selässä ja skannata koko ajan, millainen tyyppi sieltä on tulossa vastaan, jotta voi tehdä pika-arvion kannattaako edes yrittää kulkea ohi vai väistää suosiolla puskaan/ vaihtaa reittiä.
Hienosti on sujunut vuosien koulutus, jos edelleen joudutte lenkillä hyppimään puskaan pakoon muita. Mitä jos säkin ottaisit joskus rennosti ja hyväksyisit, että nameilla ja naksuttimilla voit ehkä kouluttaa omaa koiraasi, mutta silti edelleen ulkona liikkuu ja tulee liikkumaan ihan tavallisia ihmisiä joille elämäntehtävä ei ole koira. Mulla on koira, mutta ei ole näistä kaikista nimityksistä edes tietoa mitä täällä on käytetty. (Ja tuli yksi sana lisää inhokkien listalle, koirakko, voiko ärsyttävämpää olla, samaa sarjaa kuin masuasukki!). Ja en ala opiskella mikä remmin väri tarkoittaa mitäkin. Jos sulla on asenne, että et ala selittelemään muille mitään, niin samalla tavalla mullakin on oikeus pysähtyä kadulle jos haluan, ilman selittelyjä. Muista, että omistaja on aina joka tilanteessa vastuussa omasta koirastaan. Joten jatka sinä harjoituksia ja puskiin piiloutumista.
Tuijottavat ja tulevat samalle polulle! Osta oma metsä ja kulkekaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
mulla on vain 1 koira, mutta superreaktiivinen, niin todellakin samaistun. Mikä ihme hinku on tunkea iholle taikka tulla seuraamaan nilkkoihin kiinni, muuten suomessa osataan pitää etäisyyttä mutta annas olla kun on koira niin kaikkien kuuluu moikata ja kuunnella jonkun random tyypin jorinoita jostakin. tähän vielä bonuksena ne jotka ohituksen jälkeen päästävät koiransa fleksissa persuksiin kiinni..ei ne muut koirat, mut omistajat käy kyllä säännöllisesti hermoon varsinkin täällä kaupunkiympäristössä.
Ehkä ihmiset hankkivat koiria nimenomaan yksinäisyyden takia?
Tai sit sun koira tervehtii hihnassa, koska sillä ei ole muita vaihtoehtoja, ja se vaan osaa suorittaa tarvittavat rauhoittavat eleet, jotta tappelua ei synny.
Vapaana ollessaan sitten tekee sen aidon, oman valinnan. Eikä tervehdi muita.
Monet aikuiset koirat ei välitä muista koirista. Ja esim. kadulla eläessään kaikki koirat ei todellakaan haistele saatikka leiki muiden koirien kanssa, ellei ne ole osa omaa laumaa. Tälläinen kohtaaminen kun voisi johtaa herkästi tappeluun.