Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urpot koiranulkoiluttajat jotka ei tajua väistää toisia koiria

Vierailija
18.08.2026 |

Mulla on kolme koiraa. Emme koiralenkeillä pysähdy tervehtimään kuin niitä muutamia entuudestaan tuttuja kaverikoiria omistajineen. Harjoittelemme ohittamista, joka yhdellä koirista sujuu pääosin hienosti koska on kiinnostuneempi hajuista kuin muut kaksi koiraa, jotka saattavat rähjätä vastaantulijalle, vähän tilanteesta ja minun ennakoinnistani riippuen. Yksi koiristani ei siedä vieraita uroksia.

Luonnollisesti kolmen koiran kanssa liikkuessa ja ohittamista harjoitellessa yritämme välttää sitä, että joudumme vieraiden koirien kanssa nokatusten esim. kapealla puistokäytävällä tai muuten ahtaissa paikoissa. Minusta tämä on arkijärkeä, ettei tungeta liian lähelle vieraita koiria.

Tätä eivät monet koiranulkoiluttajat tajua. Tänäkin aamuna puistossa näin, että vastaan on tulossa koirakko. Tein selkeän suunnan muutoksen ja käännyinkin toiseen suuntaan. Ulkoiluttajan oli pakko huomata se ja varmaan myös ymmärtää, että yritin välttää kohtaamista. Vaan mitä vielä. Hän tekee saman liikkeen ja tulee kohta meitä vastaan toisella polulla. Vaikka siis näki aivan varmasti, että minä koiralaumani kanssa haluan väistää! Niin ei, samalle kapealle polulle oli tungettava. 

Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka pysähtyvät koiriensa kanssa ja antavat koiransa jäädä tuijottamaan meitä, jotka namien kanssa tms yritämme harjoitella ohittamista. Tämäkin tapahtui viimeksi tällä viikolla. Satuimme melkein vastatusten risteyksessä toisen koirakon kanssa ja molempien koirilla alkoi kierrokset vähän nousta, tuli parran pärinää. Hän jäi sinne risteykseen ikään kuin odottamaan meitä (!) ja antoi kahden rähisevän koiransa tuijottaa ja rähistä, sen sijaan että olisi jatkanut matkaansa. Minä vielä huutelin sitten, että "voiko tulla tutustumaan", kun näyttivät siis odottelevan meitä. "Ei" kuului ytimekäs vastaus, mutta siinäpä he vain seisoivat ja tuijottivat meitä. 

Ihmiset on rasittavia. Koirat kivoja. 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vain 1 koira, mutta superreaktiivinen, niin todellakin samaistun. Mikä ihme hinku on tunkea iholle taikka tulla seuraamaan nilkkoihin kiinni, muuten suomessa osataan pitää etäisyyttä mutta annas olla kun on koira niin kaikkien kuuluu moikata ja kuunnella jonkun random tyypin jorinoita jostakin. tähän vielä bonuksena ne jotka ohituksen jälkeen päästävät koiransa fleksissa persuksiin kiinni..ei ne muut koirat, mut omistajat käy kyllä säännöllisesti hermoon varsinkin täällä kaupunkiympäristössä.

Vierailija
2/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minulla taas on supersosiaalinen koira, joka tykkää tutustua muihin koiriin. Lenkillä usein jään vaihtamaan sanan pari koiranulkoiluttajien kanssa samalla kun koirat nuuskivat toisiaan. Asiassa ei ole mitään ongelmaa. Vastaan tulee myös niitä, jotka niska kyssässä painavat eteenpäin, etkä ole huomaavinaan. Heidät ohitamme vähin äänin. Tosin tulee mieleen, onko heillä kaikki OK. Jotenkin tulee mieleen, että ihmisellä on mentaalipuolen ongelmia, jos ei voi vieraita koiria ja ihmisiä edes tervehtiä nyökkäämällä. On toki myös fiksuja ihmisiä, jotka suoraan sanovat, että kouluttavat koiraa ohittamaan, tai että tilanne on muulla tavoin nyt niin kiireinen, että haluavat vain mennä ohitse, tämä on tottakai aivan oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua huttua. Itselläni on 3 kg koira, joka vaan yksinkertaisesti pelkää muita koiria, koska on niin monesti jäänyt muiden jalkoihin ja alle. Jos joku tunkee liian lähelle, se varoittaa haukulla että toinen perääntyisi. Kun tilaa välissä on riittävästi, osaa koirani ohittaa muut nätisti ja tuntee olevansa turvassa. 

Mutta niin paljon on vuosien varrella osunut kohdalle näitä väkisin iholle tunkijoita, tuijottelijoita, tien tukkijoita, takaata yllärinä päästetään koira mun koiran persukseen kiinni. Viimeksi oma koira väänsi torttua, niin joku tuli meidän takaa ihan siihen viereen ja jäi tollottamaan. Ei voi käsittää. Edes p*skarauhaa ei osa tajua antaa. 

Vierailija
4/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, minulla taas on supersosiaalinen koira, joka tykkää tutustua muihin koiriin. Lenkillä usein jään vaihtamaan sanan pari koiranulkoiluttajien kanssa samalla kun koirat nuuskivat toisiaan. Asiassa ei ole mitään ongelmaa. Vastaan tulee myös niitä, jotka niska kyssässä painavat eteenpäin, etkä ole huomaavinaan. Heidät ohitamme vähin äänin. Tosin tulee mieleen, onko heillä kaikki OK. Jotenkin tulee mieleen, että ihmisellä on mentaalipuolen ongelmia, jos ei voi vieraita koiria ja ihmisiä edes tervehtiä nyökkäämällä. On toki myös fiksuja ihmisiä, jotka suoraan sanovat, että kouluttavat koiraa ohittamaan, tai että tilanne on muulla tavoin nyt niin kiireinen, että haluavat vain mennä ohitse, tämä on tottakai aivan oikein.

Mentaalipuolen ongelma jos ei tervehdi kaikkia vieraita koirakkoja? 

Kyllä se on sulla ihan itselläsi. Oletko kenties jotenkin vähän liian yksinäinen, kun sulle on noin tärkeää muodostaa ihmissuhteita sun koiran kautta? 

Vierailija
5/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan on helppo ratkaisu. Ei hanki koiraa ollenkaan. Aloituksesta näkee että koiria on jo liikaa. 

Vierailija
6/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo keino klaarata kaikki ongelmat koirien kanssa, nappi otsaan.

Vierailija
7/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi olla vaikeaa käsittää että muut ovat vain lenkillä eivätkä kaipaa joka ikiseltä vastaantulijalta vahvistusta omasta olemassa olosta..miksi pitäisi nyökätä muille koiraihmisille? sitten pitäisi nyökätä jo kaikille kanssakulkijoille? alkaisi olemaan täällä pk-seudulla ainakin aikamoista niskajumppaa ja saisi kyllä hyvin outoja katseita.

Vierailija
8/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myös ymmärtää, että aina koiran ulkoiluttaja ei ole koiran omistaja, vaan palkattu tai muu ulkoiluttaja. Kun ei tunne hyvin koiran käytöstä muita koiria kohtaan, yrittää vältellä koirakohtaamisia. 

Vierailija
9/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas itsekäs, kamala kommentti. Vieläkö vuonna 2026 otetaan mentaalipuolen ongelmat esille näin? Ei hyvä.

Vierailija
10/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo keino klaarata kaikki ongelmat koirien kanssa, nappi otsaan.

Ja taas keksit provon. Yhtä huonon vaan kuin ne edellisetkin...

Vierailija
11/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua huttua. Itselläni on 3 kg koira, joka vaan yksinkertaisesti pelkää muita koiria, koska on niin monesti jäänyt muiden jalkoihin ja alle. Jos joku tunkee liian lähelle, se varoittaa haukulla että toinen perääntyisi. Kun tilaa välissä on riittävästi, osaa koirani ohittaa muut nätisti ja tuntee olevansa turvassa. 

Mutta niin paljon on vuosien varrella osunut kohdalle näitä väkisin iholle tunkijoita, tuijottelijoita, tien tukkijoita, takaata yllärinä päästetään koira mun koiran persukseen kiinni. Viimeksi oma koira väänsi torttua, niin joku tuli meidän takaa ihan siihen viereen ja jäi tollottamaan. Ei voi käsittää. Edes p*skarauhaa ei osa tajua antaa. 

Oman kokemukseni mukaan juurikin pienten koirien pelkoa ymmärretään todella huonosti. Valitettavan usein myös pientenkoirien omistajan suusta kuulee "pieni koira, iso ego" kommentteja, kun oma pelkäävä pikkukoira tuodaan tilanteeseen missä sillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin purkaa tilanne pelkoaggressiivisuudella.

Meillä meni vuosi naapuriin muuttaneen pikkukoiran kanssa luottamuksen rakenteluun. Se pelkäsi ja sen myötä räyhäsi minun isohkoille koirille, joten annettiin sille kaikki sen tarvitsema tila. Nyt koirat ovat keskenään kavereita ja aidalla käyvät iloisesti moikkaamassa tosiaan aina kun yhtä aikaa ovat ulkona. 

Oli kiva työstää tuota tutustumista toisen koiralähtöisen ja yhteistyöhaluisen omistajan kanssa. Suurin osa koirien välisistä haasteista korjaantuisi ihan sillä, että ihmiset antaisivat lähtökohtaisesti tilaa ja opettelisivat ymmärtämään koirien elekieltä.

Vierailija
12/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aamu työmatkalla tulee koiran ulkoiluttaja (nainen ylätys, yllätys) koko pyörätien leveydeltä kuuden (6) eri kokoisen koiran kanssa. Nainen joutuu pysähtymään jokaisen vastaan tulijan kohdalla, koska koirat nousevat takajaloilleen ja nainen saa tosissaan pitää hihjnoista kiinni kun koirat haukkuvat vastaantulijoille. Pikkusen överiksi menee jollain, nautittavaa, ilmeisesti.

Vierailija
13/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:tä täysin. 

Oma lukunsa ovat ihmiset, jotka ulkoiluttavat koiraansa ja puhuvat samalla tauotta puhelimeen ihan omissa ajatuksissaan. Tai jopa selaavat puhelintaan, koiran remmi toisessa kädessä ja naama kiinni toisessa kädessä olevassa puhelimessa. Eivät huomioi millään lailla ympäristöään tai koiriensa tekemisiä, ja usein just meinaavat suurin piirtein päälle kävellä koiransa kanssa tai koiransa karkaa flexissä toisten koirien luo ilman, että omistaja huomaa mitään. Joskus mietin, että kuinka vakavasta riippuvuudesta on kyse, jos et voi tehdä vartin iltapissatusta koiran kanssa ilman, että SAMALLA selaat jotain vtun instaa puhelimesta?! 

Vierailija
14/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tuota tapahtuu muillekin. 

Muistan kun vuosia sitten ulkoilutin tuttavan koiraa ja suuntasin kapeahkolle puistotielle joka oli ainoa reitti takaisin päin. Molemmin puolin puistotietä asettui seisomaan viisikymppinen tantta hulluna räkyttävän pienehkön koiran kanssa ja molemmat tantat tuijotti jo kaukaa suoraan kohti, eikä tehneet elettäkään siirtyäkseen samalle puolelle toisen tantan kanssa. Oli siis pakko kävellä niiden jättämästä kapeasta välistä ison koiran kanssa. En ole koskaan ollut niin ylpeä huonosti koulutetusta tuttavan koirasta kuin silloin, koska se käveli vierelläni kuin täydellisesti koulutettu koira eikä kiinnittänyt mitään huomiota räkyttäjiin ja pysyi tyynen rauhallisena. Tanttojen juoni aiheuttaa kohtaus meni myttyyn. 

Vierailija
15/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koirani, joka on 10 kiloinen spanieli, pelkää vieraita koiria. Se siis joko pistää täysin jarrut päälle, kun skannaa toisen koiran tai väistää tarvittaessa vaikka autotielle, jotta välttäisi lähikohtaamisen. Niinpä minä siis yritän pitää koirani erossa näistä kohtaamisista ihan turvallisuussyistäkin ja arvostaisin, jos sitä voitaisiin kunnioittaa eikä tuotaisi niitä omia koiria tervehtimään. Koirani ei ole remmirähjääjä, se ei siis ulkoisesti välttämättä osoita, että hätä on, vaikka onkin. 

Tuttuja koirakavereita sitten tavataan muualla kuin lenkeillä.

Vierailija
16/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi lisäys tähän ajattelemattomien ulkoiluttajien joukkoon: Ihmiset, jotka lähtee seuraamaan koiransa kanssa toista koirakkoa!

Oma koirani osaa ohittaa sillai 8+ -arvoisesti eli yleensä menee hyvin, poislukien tietyt lyttykuonorodut tai yhtäkkiä kulman takaa eteen ilmestyvät vieraat koirat. 

Mutta on se kiinnostunut muista koirista niin, että jos joku lähtee kävelemään lenkillä meidän perässä, niin koko lenkki menee siihen, että koirani vahtaa taakseen, kiskoo ja inisee sen 20 metrin päässä tulevan koiran perään. Ei kauhean rentouttava lenkki minulle eikä koiralle. Eikö ole sillä perässä tulevalla järkeä kääntyä eri reitille seuraavasta kadunkulmasta / puiston polulta? No, usein hän on just tällainen puhelimeen puhuja, joka ei havainnoi ympäristöään millään lailla. 

Vierailija
17/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pieni koira, joka rähjää pelkoaan hihnassa, jos toinen koira pääsee liian lähelle. Koirani on kuuro, joten tämä räyhääminen on osin epävarmuutta ja osin sitä, että muut koirat saattavat päästä yllättämään, kun se ei kuule niiden tulevan. Me siis joudumme ohitustilanteessa istumaan ja odottamaan, koska ainoa asia, mikä rähjäämisen saa kuriin, on kosketus. Lienee selvää, että kävellessä en pysty koiraan koskettamaan, joten meidän on istuttava ja rauhoituttava pientareella. 

Vierailija
18/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: KUMMALLA PUOELLA MENETTE ??? OIKEA VAI VASEN ????? Pitää mennä aina kävelijät, MYÖS koiranulkoiluttajat huom !!!!!!!!! OIKEALLA PUOLELLA TIETÄ !!!!!! Ei koskaan vasenta laitaa !!!! Vasen puoli on tarkoitettu vastaan tuleville ihmisille ja pyöräilijöille, jotka menevät samaan suuntaan, kuin sä. On hävytöntä mennä väärin !!!!!!!! Ja jos tahtoo mennä väkisinkin väärin, on myös sen väärin meijän väistettävä oikein menijöitä. Lapsikin sen osaa ! 

Vierailija
19/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ja ihmiset, jotka kysymättä päästävät koiransa tervehtimään sanoilla "tää on ihan kiltti, tää niin tykkää toisista koirista".

Itselläni on aika isokokoinen uros, joka ei siedä muita uroksia eikä ole kovin kiinnostunut muista koiristakaan, ihmisistä kyllä. 

Mä olen ruvennut sanomaan ihan suoraan, että "tää ei ole kiltti eikä tykkää toisista koirista, en mene takuuseen että tulee toimeen". 

Koira siis on oikeasti kiltti, mutta ei vaan tosiaan ole mikään supersosiaalinen muita koiria kohtaan.

Vierailija
20/53 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan juurikin pienten koirien pelkoa ymmärretään todella huonosti. Valitettavan usein myös pientenkoirien omistajan suusta kuulee "pieni koira, iso ego" kommentteja, kun oma pelkäävä pikkukoira tuodaan tilanteeseen missä sillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin purkaa tilanne pelkoaggressiivisuudella.

Meillä meni vuosi naapuriin muuttaneen pikkukoiran kanssa luottamuksen rakenteluun. Se pelkäsi ja sen myötä räyhäsi minun isohkoille koirille, joten annettiin sille kaikki sen tarvitsema tila. Nyt koirat ovat keskenään kavereita ja aidalla käyvät iloisesti moikkaamassa tosiaan aina kun yhtä aikaa ovat ulkona. 

Oli kiva työstää tuota tutustumista toisen koiralähtöisen ja yhteistyöhaluisen omistajan kanssa. Suurin osa koirien välisistä haasteista korjaantuisi ihan sillä, että ihmiset antaisivat lähtökohtaisesti tilaa ja opettelisivat ymmärtämään koirien elekieltä.

Niin, itse ymmärrän oikein hyvin oman koirani pelkoagressiivisuuden. Tiedän hyvin myös miten toimia sen kanssa, olen luonut luottamusta ohituksiin sillä, että hänen ei tarvitse moikata ketään vieraita koiria. Silloin ohitukset sujuu ihan hienosti. Hänellä on muutama tuttu koirakaveri ja ne riittää hyvin. 

Ongelma on se, kun meidän tilaa ei kunnioiteta. Tullaan väkisin perään ja iholle, halutaan tutustua ja mitä ikinä. En aina edes ymmärrä joidenkin omistajien aivoituksia. Minä väistän aina, en odota että muut väistää. Silti välttämättä tilaa ei saa, kun tullaan perään tai tukitaan koko tie. 

Nykyään noissa tilanteissa vaan nostan sitten oman koiran syliin, jos tullaan liian lähelle tai ei anneta yhtään tilaa ohittaa. Se on koiralleni turvallinen paikka, eikä se koe että sen tarvitsee silloin itse tilaansa puolustaa. Monelle tämäkin tosin on sitten ongelma. Mutta aivan sama. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi