Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojan työstä

Vierailija
18.08.2026 |

Hei,

Onko kenelläkään kokemusta koululsiivoojan työstä? Mihin asioihin työsopimuksessa tulisi keskittyä? Ja jos on antaa vinkkiä muustakin, vaikka työasennoista, ravinnosta/ eväistä tai muista rajanvedoista, saa neuvoa. Nyt on kaikki neuvot tarpeen :)

Yst.

Työn 57-vuotiaana löytänyt

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa palkkaus, lomaoikeudet ja sairauspoissaolot yms. Firmoille työskentely ei kannata. Mieluiten kunta tai valtio.

Pidä huoli kunnosta. Työergonomia on tärkeä.

Minä en enää tee sitä työtä. Terveys on mennyttä.

56v.

Saanko kysyä, menikö terveys siivoojan työssä? Kauanko olit alalla? Selkä vai?

Vierailija
22/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite koulussa tälläkin hetkellä siivoojana, ollut jo monta vuotta. Tykkään paljon vaikka työ on välillä raskasta. Teen itse aamuvuoroa eli siivoan heti aamusta luokat ja muut tilat sitten päivän aikana. Me saamme aika pitkälti itse suunnitella missä järjestyksessä työmme teemme. Tossa olikin jo sanottu että pulpetit/pöytäpinnat paras pyyhkiä taulumopilla jonka varren saa säädettyä hyvin, pysyy selkä suorana. 
Muista juoda paljon päivän aikana, ja ota kunnon eväät töihin. Raskainta työ on mielestäni koulun loma-aikoina kun tehdään vuosihuoltotöitä. Lattioiden pesua, kalusteiden pesua jne. Kannattaa lukea palvelukuvaus tarkkaan jotta tiedät mitä työnkuvaasi kuuluu ja mitä ei, monesti asiakkaat pyytävät tekemään ylimääräisiä pikkujuttuja. Ei kannata niihin lähteä. 
Onnea työhön!

Kiitos =) Just googlailin, että juoda kannattaa vähintään pari litraa, ja laittaa sekaan merisuolan hitusia. Ja pitää muistaa pitää selkä suorana, säätää se moppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa palkkaus, lomaoikeudet ja sairauspoissaolot yms. Firmoille työskentely ei kannata. Mieluiten kunta tai valtio.

56v.

Selkä meni ensin kymmenen työvuoden jälkeen. On myös muita vaivoja. Siivosin yht. 30 vuotta. Viimeiset 12 vuotta meni kipujen kanssa. Kivut ei ole poistuneet. On parantumattomat sairaudet

Vierailija
24/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyy kouluissa menevän siivousrobotit käytävillä ja auloissa. Siivoojien työaikaa lienee vähennetty, koska luokat on siivottomampia kuin ennen. Kunnat säästää ja kilpailuttaa, ja robottien työn laatuun luotetaan, vaikkei syytä olisi.

Lehtipuhaltimet on muuten saatanan keksintö ja pitäisi lailla kieltää. Järjetöntä touhua vaikka olisi akkukäyttöinenkin.

Kuule tervetuloa haravoimaan/harjaamaan niitä lehtiä vaikka yhdeksi syksyksi 7 h päivässä ja viitenä päivänä viikossa sen pari kk. Todennäköisesti sinäkin tajuaisit, mikä luojan lahja pihojen, katujen ja viheralueiden kunnossapidolle se lehtipuhallin on! 

Vierailija
25/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhtaalla mopilla voi aloittaa pyyhkimään ensin pöydät, selkä suorassa. Sillä saa laajan pinta-ala kerrallaan. Sitten varsi vaan pidemmäksi ja sillä pyyhit lattiat. Ikä ja terveys menee,jos pöytäpinnat ovat itselle hieman matalalla ja joutuu selkä kyyryssä liina kädessä ne pyyhkimään. Muistaa vaan sen hygienian, että lattialla käynyttä moppia ei nosteta takas pöydälle. Ja pöydillä olevat muruset/roskat saa tippua lattialle,koska se lattia kuiten vielä pyyhitään. Ei tarvitse " kotityyliin" kerätä pöydältä roskia kämmenelle.

Yleensä kouluissa on kyllä käytössä erillinen pöytämoppi, siis pienempi ja lyhytvartisempi jolla pyyhitään pöydät, ja sitten lattiamoppi erikseen. Ei tarvitse koko ajan säätää samaa vartta pitemmäksi ja lyhyemmäksi. Joskus voi joutua myös hinkuttamaan jotain kohtaa liinalla, ainakin ruokalassa, jos on kunnon tahra pöydässä. Pääosin kuitenkin pöytämopilla.

Jos ei ole siivoustöistä aiempaa kokemusta, niin ehdottomasti pitäisi saada kunnon perehdytys. Tärkeää on työergonomia, hygieeninen järjestys ja ennen kaikkea aikataulun hallinta ja priorisointi. Eli pitää osata arvioida, kuinka kauan mihinkin asiaan menee aikaa ja jos tulee jotain yllättävää vastaan, niin mistä sen ylimääräisen ajan voi nipistää. Työohjeita esim. vessan pesun hygieniaan on joka firmalla hiukan omanlaisensa mutta perusidea on sama, puhtaasta likaisempaan mennään. Hanskoja kannattaa käyttää ettei kädet kuivu, ja ehdottomasti kannattaa opetella käyttämään valmiiksi kostutettuja välineitä, se helpottaa elämää paljon.

Vierailija
26/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

56v.

Selkä meni ensin kymmenen työvuoden jälkeen. On myös muita vaivoja. Siivosin yht. 30 vuotta. Viimeiset 12 vuotta meni kipujen kanssa. Kivut ei ole poistuneet. On parantumattomat sairaudet

Oletko sairaseläkkeellä nyt vai kevyemmissä hommissa?

Vierailija
27/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhtaalla mopilla voi aloittaa pyyhkimään ensin pöydät, selkä suorassa. Sillä saa laajan pinta-ala kerrallaan. Sitten varsi vaan pidemmäksi ja sillä pyyhit lattiat. Ikä ja terveys menee,jos pöytäpinnat ovat itselle hieman matalalla ja joutuu selkä kyyryssä liina kädessä ne pyyhkimään. Muistaa vaan sen hygienian, että lattialla käynyttä moppia ei nosteta takas pöydälle. Ja pöydillä olevat muruset/roskat saa tippua lattialle,koska se lattia kuiten vielä pyyhitään. Ei tarvitse " kotityyliin" kerätä pöydältä roskia kämmenelle.

Ei helevetti! Noinko sulle opetettiin koulussa? Onko sulla laitoshuoltajan amnattitutkinto? Onko työnantaja perehdyttänyt?

Vierailija
28/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

56v.

Oletko sairaseläkkeellä nyt vai kevyemmissä hommissa?

Opiskelin kevyempää työtä ja olen työtön. Lääkäri ehdotti eläkettä mutta silloin en halunnut sitä. Nyt on myös suolistosairaus.

Vierailija
29/29 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

56v.

Ok, olen pahoillani. Haluaisitko neuvoa, mitkä virheasennot esim. saattavat vaikuttaa selkään? Itse ajattelen nostoja sun muita - varmaan kyykyn kautta? Ja kiertoliikkeet siten että vain yläselkä kääntyy, niitä varmaan vältettävä? Kyllä sinä pitkään jaksoitkin, 30 vuotta. Olet nyt leposi ansainnut. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi