4v lapsen viihdyttäminen
Alan olla aika pulassa lapseni kanssa. 4 vuotias vaatii jatkuvaa viihdyttämistä eikä minulla meinaa kestää mielenterveys enää. Tiedän, itse halusin lapsia, mutta vuosien saatossa oma mielenterveys on mennyt todella huonoksi enkä meinaa selvitä enää. 5-6h arkipäivisin ja yli 10h viikonloppuisin. En keksi enää tekemistä, isosiskoonsa ei kiinnosta viettää hetkeäkään aikaa pikkusiskonsa kanssa, 6 vuoden ikäero niin ymmärtäähän sen.
Ei vain itselläni kestä kuunnella sitä valitusta ja itkua kun kukaan ei halua tehdä mitään hänen kanssaa, päiväkoti pelastaa paljon.
Kommentit (13)
Tästä syystä olen pienien ikäerojen kannalla. Isolla erolla tai ainokaiset ovat koko ajan kinuamassa huomiota ja seuraa aikuiselta.
Miksi pitää viihdyttää jatkuvasti? Ota mukaan normaaliin arkiseen puuhailuun. Tämä ei tietysti toimi, jos itse makaat sohvalla tuijottamassa puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää viihdyttää jatkuvasti? Ota mukaan normaaliin arkiseen puuhailuun. Tämä ei tietysti toimi, jos itse makaat sohvalla tuijottamassa puhelinta.
Otankin, mutta ei mulla ole niin paljoa arjessa puuhaa. Ruuanlaitto, pyykkienpesu ja siivous. Siihen saa sen 2h menemään. Siinä on päivää jäljellä todella paljon.
Meidän 4v saattaa joskus sanoa noin, mutta sitten menee ja keksii itse jonkun leikin.
Jotkut lapset on sosiaalisesti hyvin intensiivisiä, ei sitä ymmärrä jos ei itse ole kokenut. Pian helpottaa kun lapsellasi alkaa toivottavasti olla pihakavereita ym. Siihen asti, päätä minkä verran jaksat leikkiä lapsen kanssa päivässä, esim 15-30min rauhallista leikkiä yhdessä arkisin. Muun ajan teet kotihommia ja muita asioita joihin lapsen voi ottaa mukaan. Esim leipominen, kukkien istutus, pyöräily, kaupoilla käynti, metsälenkki, saunominen. Ehkä pelit olisi sullekin mielekkäämpiä kuin leikkiminen? Ja muovailu, askartelu ym.
Tabelitilla meidän tenava leikkii.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä olen pienien ikäerojen kannalla. Isolla erolla tai ainokaiset ovat koko ajan kinuamassa huomiota ja seuraa aikuiselta.
Olin ainoa lapsi ja viihdyin oikein hyvin itsekseni niin kuin nykyäänkin. Luin paljon, tykkäsin rakennella Legoilla jne.
M55
Äiti on maailman kaunein sana. Varsinkin, kun kuulet sen 47 kertaa ennenkuin saat aamulla ensimmäisen kahvin kuppiin.
Onko lapsella aina ollut tylsää ja vaatinut aikaa? Mitä teet, kun lapsi kinuaa 'viihdytystä'?
Siriina kirjoitti:
Äiti on maailman kaunein sana. Varsinkin, kun kuulet sen 47 kertaa ennenkuin saat aamulla ensimmäisen kahvin kuppiin.
Onko lapsella aina ollut tylsää ja vaatinut aikaa? Mitä teet, kun lapsi kinuaa 'viihdytystä'?
Pakotan itseni ulos pyöräilemään tai vaan kävelemään. En pysty leikkimään kovin pitkiä aikoja. Toivoisin, että saisin apua mielenterveyspuolelta tähän jaksamiseen, ei mulla ole pitkään aikaan ollut mieli terveenä. Olisi hirveän kiva vielä joskus tuntea muitakin tunteita, kuin väsymystä ja sitä loputonta ahdistusta.
Ap, voimasi ovat selvästi loppu. Kuormittiko loma ja se ainainen tekemisen keksiminen? Onko lapsella toinen vanhempi tai muita aikuisia? Pyri löytämään keinoja ottaa itsellesi aikaa, on se sitten lapsiperheiden kotiavun, omien verkostojen, työajan lyhentämisen, sairasloman tms avulla. Että saisit resurssitilanteen paremmaksi. Ei ole kenenkään etu jos vanhemmuus tuntuu vankilalta. Seuraavan loman yhteydessä, varaa päivä tai pari omaa lomaa itsellesi. Lapsen kanssa vapaapäiviä viettäessä etsiydy toisten aikuisten seuraan. Itse tiedät parhaiten miten lataudut, mitä kaipaat. Voimia!
Sellainen vinkki vielä ap että jos päiväkoti on hyvä, älä hae lasta liian aikaisin. Tai jos haet, ulkoilkaa rauhassa ennen kotiin syömään menoa jos mahdollista. Sitten ruokailu ja kylpy. Ei ole iltaa paljoa jäljellä. Kylvyssä ainakin omat lapseni ovat viihtyneet. Listaa tekemisiä, joiden kanssa molemmat viihdytte ja aika kuluu. Esim satujen lukeminen?
Pitäisi osata jo leikkiä yksikseenkin.