Tutkimus: Suojaosat näyttävät parantaneen osa-aikatyötä tekevien työttömien toimeentuloa
Tutkimus: Hallituksen poistamat sosiaaliturvan suojaosat lisäsivät osa-aikatyön tekemistä
Tutkimuksesta selviää, että työttömyysetuuksien ja asumistuen suojaosat lisäsivät selvästi osa-aikatyön tekemistä työttömyyden aikana.
Laboren, Tampereen yliopiston ja VATT:n tutkimuksen mukaan suojaosat eivät vaikeuttaneet myöhempää kokoaikaisen työn saamista.
Entinen työministeri Arto Satonen ei palauttaisi suojaosia takaisin sellaisenaan.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012210870.html
Työttömiä pitää kiusata, se on kokoomuksen, persujen, RKP:n ja KD:n tahtotila. Muille kuin tälle porukalle tutkimuksen tulos ei ollut millään tavalla yllätys ja siitä kertoo myös koko Orpon oikeistohallituskauden ajan kasvanut työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys. Työttömyys 2000-luvun ja EU/OECD-maiden korkein, pitkäaikaistyöttömyys lama-ajan tasoa.
Kommentit (87)
Aloittajalle taas kerran muistutukseksi, että joka ainoa työkkärin kyykytys ja muu pelleilyleikki on demarien sinne keksimä. Myös tää aktivointipelleily.
Jännä miten nää palstalla spämmivät demarit unohtaa tuon joka ainoa kerta kun nuo rupeaa paasaamaan siitä miten muka kokoomus tai persut kyykyttää työtöntä. Tuosa työttömän kyykytyksessä kokoomus, persut ja kepukin on pelkkää harrastelijaliigaa demarien täysammattilaisjoukkueeseen verrattuna.
Mutta tää palsta"keskusteluhan" on käytännössä ammattimaisten vasemmistoporukoiden systemaattista valehtelua aamusta iltaan, ollut jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan osa-aikatyötä tekevistä työttömistä, puhutaanko seuraavaksi kokopäiväisesti työtä tekevistä työttömistä?
Puhutaan vaan, mä teen kahta osa-aikatyötä päivittäin, näistä yhteensä mun työaika on vain vartin vähemmän kuin kokoaikaisella mutta mulla ei ole esim.ruokatuntia ja virallisesti olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tossa ajateltiin kaupan alojen hyväksikäyttävän valtiota osittaisena palkanmaksajana. Siinä voisi olla vaikka ehdot ettei kaupan kassalle makseta suojaosan perusteella.
Ei suojaosaa valtio maksa. Työnantaja maksaa normaalipalkkaa ja siitä palkasta 300 euroa on suojaosa josta ei vähennetä etuutta, osa-aikaiselle siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan osa-aikatyötä tekevistä työttömistä, puhutaanko seuraavaksi kokopäiväisesti työtä tekevistä työttömistä?
Puhutaan vaan, mä teen kahta osa-aikatyötä päivittäin, näistä yhteensä mun työaika on vain vartin vähemmän kuin kokoaikaisella mutta mulla ei ole esim.ruokatuntia ja virallisesti olen työtön.
Sama. Teen kahta keikkatyötä joista joskus kertyy täydet viikkotunnit.
Silti minut lasketaan työttömäksi ja joudun hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta. Jos tienaa saman minkä pienipalkkainen työntekijä muutaman tunnin työpanoksella, niin onhan se nyt todella ihmeellistä, että toimeentulo on parantunut.
Suojaosa toi ihmiselle 150 euron edun. Senkö pienipalkkainen tienaa?
Vierailija kirjoitti:
300 e x 12 kk. Se on vuodelta jo 3600 e pois kulutuksesta. 3600 eurolla olisi saanut jo monta ravintolakäyntiä, kuntosalikäyntiä, ostanut paikalliselta suomalaiselta kauppiaalta ruokaa.
Tämäpä juuri. Meillä molemmilla miehen kanssa oli tämä osatyömahdollisuus aiemmin. Ja sen turvin 6-henkinen perheemme käyttikin hieman näitä palveluita. Suojaosa poistettiin niin nyt on todella tiukassa raha eikä ole enää juurikaan varaa käyttää näitä palveluita. Kokoaika työtä haetaan vimmatusti koko ajan, mutta ikää on jonkin verran ja koulutus molemmilla on se mikä on, se ei käy kaikkialle.
Ennen kaikkea osaikatöillä oli vaikutusta myäs omaan hyvinvointiin, arkeen, jaksamiseen, sosiaalisiin ympyröihin ja että voi olla edes jotenkuten avuks tässä yhteiskunnassa.
Kuka tästä sit loppupeleissä hyätyy kun suojaosa poistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika surkea päätös oli suojaosan poisto, mutta sen nyt jokainen tiesi jo silloin kun päätös tehtiin.
Ei tuossakaan ollut päättäjillä siitä kyse että poiston jälkeen kaikki hakis kokopäivätyötä ja tuo säästäisi jotain euroja. Kyllä he tiesivät mitä tekivät eli ottivat rahat köyhiltä rikkaille. Arvovalintoja. Jollakin piti ne veroalet kustantaa ja köyhät on hyvä kohde koska sille saa helposti manipuloimalla kaikkien tuen ja hyväksynnän. Niin kuin kävikin. Tälläkin palstalla alkoi (ja vahvana jatkuu) jokapäiväinen syyllistäminen ja kuoleman toivominen työttömille. Näin helppoa on propaganda ja manipulointi. Maailman helpoin tapa vaikuttaa yksinkertaisiin ihmisiin.
Suuri osa ihmisistä on valitettavan yksinkertaisia.
No, oikeiston tarkoitushan on ohjata kaikki varallisuus rikkaille. Siinä mielessä ovat saaneet jo osan tavoitteistaan läpi. Loput kansasta sitten tekevät alipalkattuna töitä eivätkä pysty kerryttämään varallisuutta.
Kohta Suomessa ei pienituloisella ole enää oikeutta omistaa mitään, nyt jo ohjataan siihen että pitää myydä asunto jos on sellaisen onnistunut hankkimaan ja siirtyä vuokralle. Aina sanotaan ettei asumistukea ole tarkoitettu omistusasumisen kuluihin, mutta kummasti yksityiseltä vuokrattuun asuntoon sitä saa vaikka se menee yhtä kaikki jonkun asunto-omistajan kuluihin. Pääasia ettei ihminen omista itse asuntoaan, vaan ne ohjataan kaikki sijoittajille.
Tätä olen ihmetellyt myös.
Naapurin Pera myy asunto-osakkeensa pois sijoittajalle koska ei pysty maksamaan vastiketta esim. 400 e.
Pera jää vuokralle samaan asuntoon jonka vuokra on nyt 800 e ja saa siihen asumistukea ja sijoittaja saa vähentää kulut verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tossa ajateltiin kaupan alojen hyväksikäyttävän valtiota osittaisena palkanmaksajana. Siinä voisi olla vaikka ehdot ettei kaupan kassalle makseta suojaosan perusteella.
Ei kaupassa voi silti olla koko riviä täysipäiväisiä myyjiä esim illan hiljaisina tunteina. Suojaosat vaan tukisi senkin alan yrittäjiä löytämään sopivaa työvoimaa.
No höpö höpö. Nämä suoja-osatkin oli vain noin kymmenen vuotta voimassa. Kyllä kaupan ja muun alan yrittäjillä oli työvoimaa ennen sitäkin. Jokaisesta tienatusta eurosta työtön saa pitää 50 snt, ennen kuin tulojen nousu syö koko tuen. Se on minusta ihan reilua. Ahne pitää olla, jos työssäkäynnistä huolimatta halutaan myös täydet tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta. Jos tienaa saman minkä pienipalkkainen työntekijä muutaman tunnin työpanoksella, niin onhan se nyt todella ihmeellistä, että toimeentulo on parantunut.
Sillä suojaosallako ne tuilla elävät elää?
Vierailija kirjoitti:
Kiusatkaa vaan työttömiä viemällä suoja-osa pois ja me työttömät kiusataan yrittäjiä kun emme osta heidän tuotteitaan tai käytä heidän palveluitaan. Kiusataan oikein selän takaa ja kunnolla niin että loputkin yrittäjät menevät konkkaan :D Jees, tällä suomi nousuun!! T. Työtön joka aikaisemmin käytti mm kampaajan ja kuntosalin palveluita mutta joihin ei nykyisin ole varaa.
Todella surullista. Hei tehdään niin, että otetaan mun palkasta vielä vähän lisää sulle, niin pääset kampaajalle? En mäkään ole käynyt pariin vuoteen, mutta sulla on toisaalta enemmän aikaakin, kun ei tarvitse töissä käydä, niin menee kivasti noin. Saat samalla tekemistä päivääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä suojaosallako ne tuilla elävät elää?
Ei, vaan sillä pskalla mitä sun suusta tulee joka päivä
Tähän voi antaa ensi keväänä eduskuntavaaleissa haisevan vastalauseen äänestämällä. Muistakaa että nukkuva äänestäjä antaa äänensä kokoomuksen ja RKP:n ääniosuuden kasvuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupassa voi silti olla koko riviä täysipäiväisiä myyjiä esim illan hiljaisina tunteina. Suojaosat vaan tukisi senkin alan yrittäjiä löytämään sopivaa työvoimaa.
No höpö höpö. Nämä suoja-osatkin oli vain noin kymmenen vuotta voimassa. Kyllä kaupan ja muun alan yrittäjillä oli työvoimaa ennen sitäkin. Jokaisesta tienatusta eurosta työtön saa pitää 50 snt, ennen kuin tulojen nousu syö koko tuen. Se on minusta ihan reilua. Ahne pitää olla, jos työssäkäynnistä huolimatta halutaan myös täydet tuet.
Eikö ole fiksumpaa sanottavaa kuin tuota höpö höpöä? Suojaosat on auttaneetkin kaupanalan muuttumista 24/7 palvelevaan suuntaan. No työnantajien sekä tekijöiden edun mukaisesti päästään varmaan vielä palaamaan lyhennettyihin aukioloihin ja arkipainotteisiin töihin, ehdottomasti se pyhälisä kannattaa vielä poistaa sunnuntailta, mitä hallitus jo kiimoissaan suunnitteleekin. Ahne pitää olla ellei tehdystä työstä pitäisi saada korvausta, kun useimmille se työssäkäyntikin maksaa mm. ateria-, vaate, ja työmatkakulujen muodossa. Mutta turha on tulpalle selittää, tulokset näkyy jo taululla! :D
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle taas kerran muistutukseksi, että joka ainoa työkkärin kyykytys ja muu pelleilyleikki on demarien sinne keksimä. Myös tää aktivointipelleily.
Jännä miten nää palstalla spämmivät demarit unohtaa tuon joka ainoa kerta kun nuo rupeaa paasaamaan siitä miten muka kokoomus tai persut kyykyttää työtöntä. Tuosa työttömän kyykytyksessä kokoomus, persut ja kepukin on pelkkää harrastelijaliigaa demarien täysammattilaisjoukkueeseen verrattuna.
Mutta tää palsta"keskusteluhan" on käytännössä ammattimaisten vasemmistoporukoiden systemaattista valehtelua aamusta iltaan, ollut jo vuosia.
Tämä pitää paikkansa. Demari ei ole koskaan ollut työttömän puolella. Kuinka voisikaan. Sehän on SAK:n poliittinen siipi. Itseasiassa on suurelta osin demareiden syytä että Suomessa on ollut valtava työttömyys 90 luvusta asti.
Orpohan totesi haastattelussa että suomi ei tule varsinaisesti olemaan enää hyvinvointivaltio.
Haluaako suomalaiset tosiaankin romuttaa hyvinvointivaltion josta jokainen suomalainen on hyötynyt?
Minä en. Sen sijaan haluan että matalapalkka-alojen m##h#nmuutto lopetetaan kokonaan ja matalapalkka-alojen työpaikat jää suomalaisille itselleen. Olen ehkä ihan sika ajatuksineni, mutta tämä nyt vaan on minun mielipiteeni.
tarvitsiko tähänkin miljoonan maksanut tutkimus että rahan saamisen tukien päälle parantaa toimeentuloa. Leikattavaa on vielä paljon.
Ja tupakointi ei tutkimusten mukaan ollutkaan epäterveellistä t. tupakkatehtaiden tutkimukset
Ihan yhtä luotettavaa propagandaa tää ay-liikkeen oman tutkimuslaitoksen tutkiminen on.