Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen muodostaminen, kumpaan asuntoon muuttaa?

Vierailija
17.08.2026 |

Millaisia kokemuksia teillä on, kun olette perustaneet uusperheen, jossa on jo kouluikäisiä lapsia? Kumman asuntoon olette muuttaneet ja millä perusteella vai oletteko ostaneet/vuokranneet uuden asunnon? Onko lasten täytynyt vaihtaa koulua muuton takia?

Itselläni on siis 2. luokalla oleva lapsi vuoroviikoin exän kanssa. Miesystäväni, joka on lapseton, asuu samalla paikkakunnalla reilun 10km päässä asunnoltani. Hän asuu omakotitalossa, johon olisi siinä mielessä helppo muuttaa, että se on niin tilava, että lapselleni olisi siinä myös oma huone. Toisaalta tällöin lapseni joko pitäisi vaihtaa koulua tai sitten koulumatka pitenisi reilusti niinä viikkoina, kun hän on luonani. Tai sitten miesystävän pitäisi muuttaa minuna asuntooni kerrostaloon. Helppoa olisi jos lapsi olisi niin pieni, että ei ole vielä aloittanut koulunkäyntiä tai jos lapsi kävisi vain viikonloppuisin isällään, mutta kouluikäinen on jo vähän sidottu siihen nykyiseen kouluun.

Millaisia ratkaisuja te olette tehneet ja olitteko tyytyväisiä valintaanne?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että joku mies myisi omakotitalonsa ja muuttaisi luoksesi kerrostaloon.

Kuinka paljon sinulla olisi laittaa rahaa, jos ostaisitte omakotitalon lähempää?

Minulla ei ehkä tällä nykyisellä asuinalueella olisi varaa ostaa ainakaan puoliksi omakotitaloa. Ehkä joku 30%:n omistuksella voisin ostaa omakotitalon.

ap

Entä sieltä miehen asuinalueelta? Mies mahdollistaa paremman asumisen ja lapsi menee sen edelle?

Mun äiti oli tällainen omakotitalohuora. Hän oli paikkakunnalla ihan yleinen vitsin aihe, kun kahdesti kierrätettiin samalla kadulla ja kolmas oli sitten vähän kauempana keskustasta. 

Itse muutin 12 vuotiaana isälle.

Vierailija
82/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muutti omakotitalosta minun ja lapseni kerrostaloasuntoon. Miehellä oli viikonloppulapsia.

Kävi kuitenkin niin, että en kestänyt niitä miehen lapsia ja muutimme takaisin erilleen.

Uusperheet harvoin toimivat, sitä vaan ei omalla kohdallaan kukaan usko rakastumisen alkuhuumassa.

Ei siis kannata muuttaa yhteen niin kauan kuin on lapsia kotona ja siinä vaiheessa, kun ne ovat aikuisia ja loppuu lapsiperheellisen kotityörumba, tuskin enää haluaa muuttaa yhteen kenenkään miehen kanssa ja alkaa siivota vuorostaan sen miehen sotkuja ja kuunnella kuorsausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että joku mies myisi omakotitalonsa ja muuttaisi luoksesi kerrostaloon.

Kuinka paljon sinulla olisi laittaa rahaa, jos ostaisitte omakotitalon lähempää?

Minulla ei ehkä tällä nykyisellä asuinalueella olisi varaa ostaa ainakaan puoliksi omakotitaloa. Ehkä joku 30%:n omistuksella voisin ostaa omakotitalon.

ap

kyllä sen noinkin saa tasattua, että mies ottaa sinun lisäksi toisen rakastajan ja maksatte jokainen kolmanneksen talosta

Vierailija
84/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt lapsilta, niitähän se koskee ja muuttaa elämää eniten.

Vierailija
85/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tilauksessa/tulossa?

Vierailija
86/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vietti vie, järki vaikenee. 

Vierailija
87/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tilanne niin päin, että itse asuin keskustassa kerrostalossa ja mies syrjemmällä omakotitalossa 16v poikansa kanssa. Ei edes harkittu muuta vaihtoehtoa, kuin se että minä muutan sinne.

Oliko sinulla alaikäisiä lapsia tuolloin?

Vierailija
88/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt lapsilta, niitähän se koskee ja muuttaa elämää eniten.

Lapset otin vain saadakseni exmieheltä elatusmaksuja. Ei lasten mielipiteet minua liikuta.

Vierailija
89/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi tilanne on parempi lapselle?

Vierailija
90/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä pistäisi lastani vaihtamaan koulua tai muuttamaan kauas kavereista oman uuden suhteeni takia! Etenkin noin pienten on tosi tärkeää voida juosta soittamaan kaverin ovikelloa tms. kun siltä tuntuu.

Uusperhe on ylipäätään riski lapsille. Seurustelkaa omista asunnoista käsin.

Täysin samaa mieltä! 

Ja muutto yhteen, kun lapsi vaihtaa yläasteelle.

Sivusta seurannut paria uusperhettä, ihmettelen jos lapset selviää loppuelämänsä ilman terapiaa. 

Mitä näissä perheissä on sitten tapahtunut, kun epäilet lasten tarvitsevan terapiaa aikuisena?

Vierailija
91/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tilanne niin päin, että itse asuin keskustassa kerrostalossa ja mies syrjemmällä omakotitalossa 16v poikansa kanssa. Ei edes harkittu muuta vaihtoehtoa, kuin se että minä muutan sinne.

Oliko sinulla alaikäisiä lapsia tuolloin?

Ei ollut, mutta miehellä oli. Omani oli jo aikuisia. 

Vierailija
92/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi vaihtaa jo kotia vuoroviikoin. Tarvitseeko siihen päälle vielä muuton uuden ihmisen luo ja vaihdon uuteen kouluun?

Mikset sinä voi asua vuoroviikoin uudella miehellä ja nykyisessä kodissa? 

Kumppanini haluaa parisuhteen,jossa asutaan yhdessä ja lisäksi hän haluaa oman biologisen lapsen. Itsekin toivon lisää lapsia lähitulevaisuudessa (ikä alkaa tulla vastaan), vaikka se ei olisikaan katastrofi, jos en enää lisää lapsia saa, kun minulla on jo yksi lapsi.

Ap

Vierailija
93/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt lapsen ja miehen mielipiteitä? Koska jos mies ei ole valmis toimimaan lapsen edun ja toiveiden mukaisesti, hänen kanssaan ei ole mitään syytä muuttaa yhteen.

Vierailija
94/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpaankaan. Jos haluaa antaa suhteelle edes jonkinlaiset mahdollisuudet kestää, niin asutte omissa osoitteissa omien lapsienne kanssa. Ja jotta varmistat lastesi hyvinvoinnin, niin et todellakaan muuta yhtään kauemmas heidän isästään.

Miehellä ei ole lapsia. 

Ei muuta tilannetta mitenkään. Omat osoitteet, ainoa järkevä vaihtoehto.

Vierailija
95/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt lapsen ja miehen mielipiteitä? Koska jos mies ei ole valmis toimimaan lapsen edun ja toiveiden mukaisesti, hänen kanssaan ei ole mitään syytä muuttaa yhteen.

Ei palstamamma kysele lasten tai miesten mielipiteitä. Vain palstan kommenteilla ja omilla mielihaluilla on painoarvoa.

Vierailija
96/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi vaihtaa jo kotia vuoroviikoin. Tarvitseeko siihen päälle vielä muuton uuden ihmisen luo ja vaihdon uuteen kouluun?

Kumppanini haluaa parisuhteen,jossa asutaan yhdessä ja lisäksi hän haluaa oman biologisen lapsen. Itsekin toivon lisää lapsia lähitulevaisuudessa (ikä alkaa tulla vastaan), vaikka se ei olisikaan katastrofi, jos en enää lisää lapsia saa, kun minulla on jo yksi lapsi.

Ap

Ja siellä sun luukussa olisi tilaa kasvavalle perheelle?

Vierailija
97/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä miehen kannattaa myydä tai vuokrata oma asuntonsa ja joko muuttaa sun nykyiseen asuntoon tai sitten ostatte nykyiseltä asuinalueelta yhteisen asunnon. Näin lapsen ei tarvitse vaihtaa koulua, jos se nykyinen koulu on ollut hyvä.

Vierailija
98/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kumppanisi löytää varmasti hieman nuoremman lapsettoman naisen jonka kanssa perustaa ydinperhe eikä mitään entisten suhteiden raunioille lasten hyvinvoinnin kustannuksella rakennettua uutta yritystä.

Vierailija
99/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö sujuvasti kuskaamaan tuon 10km

Harva työssä käyvä pystyy kuskaamaan lasta koulupäivien ajan, kun se koulu voi alkaa klo 8-10 välillä ja päättyä klo 13-14 välillä.

Vierailija
100/109 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai toisilla tai kolmansilla tms kierroksilla enää muuteta saman katon alle vaikka ei olisi edes lapsia? Omat tuvat ja omat luvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan