Päiväkodit teki järkipäätöksen ja poisti kaurajuoman lasten ruokavaliosta, toivottavasti kodeissa seurataan esimerkkiä
Kotkalaisissa päiväkodeissa ei enää tarjota kaurajuomaa lapsille yhtenä ruokajuomavaihtoehtona. Se sisältää maitoa enemmän hiilihydraatteja ja vapaata sokeria, sen proteiinipitoisuus on alhainen, ja sen sisältämät sokerit voivat edistää hampaiden reikiintymistä. Se ei sovi myöskään keliaakikoille
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvismaito on myrkyllistä ja hidastaa mm. Lasten pituuskavua.
Esimerkiksi 3-vuotias, joka joi kolme kuppia kasvipohjaista maitoa päivässä, oli 1,5 senttimetriä keskivertoa lyhyempi.
Tutkija painottaa, ettei lehmänmaidon juomisen todettu edistävän pituuskasvua. Sen sijaan tutkimuksessa havaittiin kasvipohjaisten maitojen hillitsevän pituuskasvua.
- Kyse ei ole siitä, että jos et juo lehmänmaitoa, olisit hieman muita lyhyempi. Sen sijaan, jos lapsi juo säännöllisesti kasvipohjaisia maitoja, on hän hieman keskivertoa pienempi ja lyhyempi jokaista päivittäin juomaansa lasia kohden. Se on hieman yllättävää.
Tuo linkki ei vie mihinkään uutiseen. Koko väite on erikoinen, koska suurin osa ihmisistä on eri mittaisia kuin ikäisensä keskimäärin. Lainatun osuuden perusteella tuollainen 1,5 sentin ero on merkityksetön ja kokonaan jää osoittamatta miten tuollainen ero olisi selitetty johtuvan kauramaidosta.
Niin, kerrotaanko tutkimuksessa miksi kolmivuotias joi kauramaitoa? Oliko esim moniallerginen? Onko kaikki muuttujat otettu huomioon? Koska tämä väite kuulostaa todella erikoiselta. Että jos kauraa liotetaan veteen ja lisätään öljyä (jonka ei ole todettu vähentävän pituuskasvua) ja vitamiineja (näidenkään ei ole todettu vaikuttavan noin) niin tuo juoma vaikuttaa pituuskasvuun, mutta pituuskasvu ei vähene jos et juo tuota komboa vaan joisit vaikkapa vettä? Ja saisit kauraa puurosta, öljyä ruoasta ja vitamiinia purkista?
Ympäristösyistähän tuo äippä vouhotti, väliäkö lapsen terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuraa koko tuote. En tajua kuinka joku voi laittaa sitä edes kahviin.
Maun vuoksi sitä laitetaan kahviin. On monen, minä mukaanlukien, paljon parempaa kahvissa kuin lehmänmaito.
Opettele juomaan kahvisi mustana, niin loppuu tuo maidoista vouhottaminen.
En halua, kun kahvi kauramaidolla on niin hyvää. Miksi ihmeessä mun pitäisi siitä luopua?
Mitään kauramaitoa ei ole olemassakaan. Se on kauraJUOMA, ultraprosessoitu seos, jota kahviisi laitat. Ja laita vaan, jos kerran tykkäät.
Mä olin käyttänyt kauramaitoa varmaan jo 15 vuotta siinä vaiheessa, kun EU kielsi niiltä maito -sanan käytön myyntipakkauksessa. Se kaurajuoma on keksitty vaan sanaksi myyntipakkaukseen, puhekielessä tuote on pysynyt kauramaitona niin kuin ennenkin.
Mulle se on aina ollut kaurajuoma.
Se oli kuitenkin ennen myyntinimeltäänkin kauramaito, samoin soijamaito oli soijamaito jne. Se on ihan sen perinteinen nimi.
Mun mielestä kuulostais typerältä kaataa juomaa kahviin. En mä kotona kutsu sitä edes kauramaidoksi, vaan ihan vaan maidoksi tai kahvimaidoksi.
Saat leikkiä, että se on maitoa. Mutta ei se siitä maitoa tee, vaan JUOMAA. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirja *"Investigation of toxic chemicals in plant-based milk alternatives"* tutkii kasvipohjaisissa maitojuomissa (esim. manteli-, soija- ja hamppumaito)
Niissä esiintyy myrkyllisiä aineita, kuten raskasmetalleja ja torjunta-aineita.
Tutkimuksessa havaittiin, että näytteissä oli myrkyllisiä aineita, torjunta-aineiden pitoisuudet ylittivät turvallisuusrajoitukset.
Tämä herättää huolta terveysriskeistä.
Lue lisää väitöskirjasta:
https://digitalscholarship.tsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1020&con…
Tuotetta kehitellään koko ajan ja tuo väitekirja on vuoden päästä jo vanhaa tietoa, ellei ole jo. jäämiä on ja niistä pyritään eroon tavalla tai toisella.
Samaa kehitystä esim käydään lehmänmaidon kanssa, lihan ja etenkin possun lihan kanssa, kun pitää saada kehtettyä vähärasvaisia possuja. sillähän ne nyt näitä viljapossu tuotteita myy, menee vuosi muutama eteenpäin, niin tarjolla on jotain muuta, kun asiaa on taas tutkittu.
esim kanamunien kolesterolia pyritään koko ajan poistamaan, koska muuten se olisi lähes täydellinen tuote (ei allergisille). Ovat saaneet jopa lisättyä omega3sta yms. samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onpas järkky tää Kotimaista-tuotemerkin kaurajuoman tuoteseloste:
Vesi, kaura(10 %), rapsiöljy, kalsium, suola, jodi.
Pahinta mahdollista laatua olevaa rapsiöljyä käytetty jotta on saatu tuotteen hinta mahdollisimman alas. Ultraprosessoitua kauraa kymmenen prosenttia veden seassa. Namskis ja maiskis.
Kaiken lisäksi rapsi kasvaa Ruotsissa, meillä rypsi.
Rapsi on rypsin ohella toinen Suomen pääasiallisista öljykasveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maun vuoksi sitä laitetaan kahviin. On monen, minä mukaanlukien, paljon parempaa kahvissa kuin lehmänmaito.
En halua, kun kahvi kauramaidolla on niin hyvää. Miksi ihmeessä mun pitäisi siitä luopua?
Mitään kauramaitoa ei ole olemassakaan. Se on kauraJUOMA, ultraprosessoitu seos, jota kahviisi laitat. Ja laita vaan, jos kerran tykkäät.
Mä olin käyttänyt kauramaitoa varmaan jo 15 vuotta siinä vaiheessa, kun EU kielsi niiltä maito -sanan käytön myyntipakkauksessa. Se kaurajuoma on keksitty vaan sanaksi myyntipakkaukseen, puhekielessä tuote on pysynyt kauramaitona niin kuin ennenkin.
Se oli kuitenkin ennen myyntinimeltäänkin kauramaito, samoin soijamaito oli soijamaito jne. Se on ihan sen perinteinen nimi.
Mun mielestä kuulostais typerältä kaataa juomaa kahviin. En mä kotona kutsu sitä edes kauramaidoksi, vaan ihan vaan maidoksi tai kahvimaidoksi.
Saat leikkiä, että se on maitoa. Mutta ei se siitä maitoa tee, vaan JUOMAA. Sori siitä.
Ja mitenhän kukaan lääkäri voi määrätä sitä kenellekään ? Eihän se ole mitään NS lääkettä, jota lääkärit määräävät ! Musta se kura pjaska pitäisi poistaa kokonaan kaikista kaupoista ja kioskeista. Täysin. Sitä pjaskooo ei kukaan normaalijärkinen ihminen osta ! Mitä vikaa on normaalissa maidossa, laktoosittomassakin tai piimässä, laktoositon sekin ? Tai normaali vesi ? Sitä kun penskat on tottuneet niihin roskajuomiin..........etteivät osaa enää muuta juodakaan. Se on kokonaan kotikasvatuksen ja vanhempien syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs paljon sitä ylipainoa onkaan ja miten paljon menee muuta makeaa? Yleensä tuota kaurajuoman hyvää makua kahvissa esittävät jo ennestään sokerikoukussa olevat ihmiset, monesti ovat vielä överiläskejä.
Älä suolla paskaa.
Omalla työpaikalla kahviossa tuota litkua työnsivät kahviinsa nimenomaan överipullukat ihmiset, normaalikokoiset ihmiset eivät.
Eikö lapsille voi päiväkodissa antaa vettä ja kotona voidaan sitten lisäksi juoda mitä maitoa tai juomaa halutaan?
Vierailija kirjoitti:
Kasvismaito on myrkyllistä ja hidastaa mm. Lasten pituuskavua.
Esimerkiksi 3-vuotias, joka joi kolme kuppia kasvipohjaista maitoa päivässä, oli 1,5 senttimetriä keskivertoa lyhyempi.
Tutkija painottaa, ettei lehmänmaidon juomisen todettu edistävän pituuskasvua. Sen sijaan tutkimuksessa havaittiin kasvipohjaisten maitojen hillitsevän pituuskasvua.
- Kyse ei ole siitä, että jos et juo lehmänmaitoa, olisit hieman muita lyhyempi. Sen sijaan, jos lapsi juo säännöllisesti kasvipohjaisia maitoja, on hän hieman keskivertoa pienempi ja lyhyempi jokaista päivittäin juomaansa lasia kohden. Se on hieman yllättävää.
Myrkkyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kutsutaan juomaksi.
Vierailija kirjoitti:
CNN: kasvis maitoa juovat lapset ovat lyhyempiä kuin lehmän maitoa juovat lapset
Drinking non-cow milk linked to shorter kids, study suggests
Children who drink dairy alternatives like soy, almond or rice milks are slightly shorter than their peers who drink cow's milk, according to a new study
CNN:
Hyh hyh
Ei terveellistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Kauramaito poistettiin yleisestä käytöstä ja sen, kuten muidenkin erikoisruokavaliotuotteiden saaminen edellyttää lääkärin lausuntoa.
Hyvä vaan että poistettiin mutta saihan siitä joku viherpiiperö hirvittävät kilarit kun heidän mössömussu miltei nepsy syö vain kasvisperäisiä kun äiti on niin päättänyt.
Kauramaitokahvi on aivan hirveää kuraa vähän kun se juustoton Creme Bonjour..
KAURAJUOMAKAHVI
En ala käyttää tuollaisia keinotekoisia uudissanoja kuin kaurajuoma.
Ei ole keinotekoinen, kaurasta ei saada maitoa, lehmästä saadaan.
On keinotekoinen, kun kauramaito niminen tuote on EU-säädoksellä pakotettu keksimään uusi nimi itselleen.
Vähän niinkuin voimariini muutettiin oivariiniksi. Voimariinissa oli ihan pointti nimessä, oivariini on tuollainen keinotekoisesti keksitty nimi.
Silti aika kauan tuon Oivariinin nimenvaihdon jälkeen samalla firmalla oli myynnissä Voileviä, jossa oli voita mukana vain pieni ripaus.
Vierailija kirjoitti:
Voice:
Tutkimuksesta selvisi, että säännöllisesti kasvipohjaisia maitotuotteita juovat lapset olivat lyhyempiä kuin ikätoverinsa keskimäärin. Mitä enemmän lapset kuluttivat kyseisiä tuotteita, sitä lyhyempiä he olivat verrattuna saman ikäisiin tenaviin, joiden ruokavalioon kasvipohjaiset maidot eivät kuuluneet.
Tutkimus on julkaistu American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä
En voisi
Enkä antaisi lasten juoda
Vierailija kirjoitti:
Miksi öyhöttäjät ei jostain syystä ikinä osaa laittaa lähteitä väittämiinsä..? 🤔
Tämän kysyminen osoittaa vain ja ainoastaan kuinka vähän sinä ja (ja muut) luette ja seuraatte uutisia. Minä asun ulkomailla ja tiesin heti, mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CNN: kasvis maitoa juovat lapset ovat lyhyempiä kuin lehmän maitoa juovat lapset
Drinking non-cow milk linked to shorter kids, study suggests
Children who drink dairy alternatives like soy, almond or rice milks are slightly shorter than their peers who drink cow's milk, according to a new study
CNN:
Maguire said the most surprising finding was "that the amount children were shorter depended on how much they were consuming."
🤢🤢🤢💀💀💀
Tämä
Maito vs juoma
Alunperinkin juoma sana on markkinaporukalta ollut väärä lisä. Maito on väärä sana myös, kun ei maitoa ole. Eihän tiettyjä maitojohdanneisia nesteitäkään saa enää maidoksi sanoa, kun ovat juomia nekin. Vaikka harva niitäkään sellaisenaan nauttii.
Ehkä joku kauraneste olisi ollut oikeampi, vaikkei mitenkään myyvä ja mielikuvia herättävä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Kauramaito poistettiin yleisestä käytöstä ja sen, kuten muidenkin erikoisruokavaliotuotteiden saaminen edellyttää lääkärin lausuntoa.
Hyvä vaan että poistettiin mutta saihan siitä joku viherpiiperö hirvittävät kilarit kun heidän mössömussu miltei nepsy syö vain kasvisperäisiä kun äiti on niin päättänyt.
Kauramaitokahvi on aivan hirveää kuraa vähän kun se juustoton Creme Bonjour..
KAURAJUOMAKAHVI
En ala käyttää tuollaisia keinotekoisia uudissanoja kuin kaurajuoma.
Ei ole keinotekoinen, kaurasta ei saada maitoa, lehmästä saadaan.
On keinotekoinen, kun kauramaito niminen tuote on EU-säädoksellä pakotettu keksimään uusi nimi itselleen.
Vähän niinkuin voimariini muutettiin oivariiniksi. Voimariinissa oli ihan pointti nimessä, oivariini on tuollainen keinotekoisesti keksitty nimi.
Silti aika kauan tuon Oivariinin nimenvaihdon jälkeen samalla firmalla oli myynnissä Voileviä, jossa oli voita mukana vain pieni ripaus.
Tuo oli ihan älytön juttu, kun Voimariinissahan oli voita, eli nimi oli ihan passeli ja informatiivinen.
Nykyäänhän se Voilevi on Kevytlevi sekin.
Tänään näyttää olevan kaurajuoma-hullu vauhdissa.
CBS: Kaurajuomaa juovat lapset sitä lyhyempiä, mitä enemmän juovat juomaa.
Drinking Non-Cow Milk Linked To Shorter Kids, Study Suggests
https://www.cbsnews.com/philadelphia/news/non-cow-milk-shorter-kids/
Mistähän teitä i di ootteja aina löytyy.