Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodit teki järkipäätöksen ja poisti kaurajuoman lasten ruokavaliosta, toivottavasti kodeissa seurataan esimerkkiä

Vierailija
17.08.2026 |

Kotkalaisissa päiväkodeissa ei enää tarjota kaurajuomaa lapsille yhtenä ruokajuomavaihtoehtona. Se sisältää maitoa enemmän hiilihydraatteja ja vapaata sokeria, sen proteiinipitoisuus on alhainen, ja sen sisältämät sokerit voivat edistää hampaiden reikiintymistä. Se ei sovi myöskään keliaakikoille

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuraa koko tuote. En tajua kuinka joku voi laittaa sitä edes kahviin. 

Maun vuoksi sitä laitetaan kahviin. On monen, minä mukaanlukien, paljon parempaa kahvissa kuin lehmänmaito. 

Opettele juomaan kahvisi mustana, niin loppuu tuo maidoista vouhottaminen. 

En halua, kun kahvi kauramaidolla on niin hyvää. Miksi ihmeessä mun pitäisi siitä luopua? 

Vierailija
42/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvissa ehkä menee just ja just, mutta eihän sitä hullukaan ruokajuomana juo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai saa sentään olla ilman mitään maitoa. Meillä ei ole semmoisia ikinä juotu, ei lehmän- eikä kauramaitoja. Ei ihminen tarvitse imeväisiän jälkeen maitoa mihinkään.

Vierailija
44/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi öyhöttäjät ei jostain syystä ikinä osaa laittaa lähteitä väittämiinsä..? 🤔 

Sinähän se tässä öyhötät.

Vierailija
45/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maun vuoksi sitä laitetaan kahviin. On monen, minä mukaanlukien, paljon parempaa kahvissa kuin lehmänmaito. 

En halua, kun kahvi kauramaidolla on niin hyvää. Miksi ihmeessä mun pitäisi siitä luopua? 

Tässä onkin kyse päiväkoti-ikäisistä jotka eivät vielä pysty itse päättämään ja valitsemaan mitä juovat ja syövät.  Kotkassa oltiin viisaita ja poistettiin haitalliset kaurajuomat kokonaan.

Vierailija
46/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään kauramaitoa ei ole olemassakaan. Se on kauraJUOMA, ultraprosessoitu seos, jota kahviisi laitat. Ja laita vaan, jos kerran tykkäät.

Vierailija
47/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitapa linkki, ap!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012203310.html

Vierailija
48/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää tunkea siihen kahviisi ylipäätään mitään? Kun saat ah niin trendikkään latten siitä helpommin?

Vierailija
49/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitapa linkki, ap!

AIKUISENA ihmisenä OSAAT etsiä ihan ITSE!

ALOITTAJA LAITTAA LINKIN, ÄÄLIÖ.

Vierailija
50/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Kauramaito poistettiin yleisestä käytöstä ja sen, kuten muidenkin erikoisruokavaliotuotteiden saaminen edellyttää lääkärin lausuntoa.

Hyvä vaan että poistettiin mutta saihan siitä joku viherpiiperö hirvittävät kilarit kun heidän mössömussu miltei nepsy syö vain kasvisperäisiä kun äiti on niin päättänyt.

Kauramaitokahvi on aivan hirveää kuraa vähän kun se juustoton Creme Bonjour..

KAURAJUOMAKAHVI

Vierailija
51/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmänmaito on vasikoiden juoma. Sitä ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi. Vaatii geenipoikkeaman että sitä voi käyttää. Suurin osa maapallon väestöstä ei voi sitä käyttää. 

Vierailija
52/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvismaito on myrkyllistä ja hidastaa mm. Lasten pituuskavua.

Esimerkiksi 3-vuotias, joka joi kolme kuppia kasvipohjaista maitoa päivässä, oli 1,5 senttimetriä keskivertoa lyhyempi.

Tutkija painottaa, ettei lehmänmaidon juomisen todettu edistävän pituuskasvua. Sen sijaan tutkimuksessa havaittiin kasvipohjaisten maitojen hillitsevän pituuskasvua.

- Kyse ei ole siitä, että jos et juo lehmänmaitoa, olisit hieman muita lyhyempi. Sen sijaan, jos lapsi juo säännöllisesti kasvipohjaisia maitoja, on hän hieman keskivertoa pienempi ja lyhyempi jokaista päivittäin juomaansa lasia kohden. Se on hieman yllättävää.

https://www.radionova.fi/uutiset/koti/a-145466

404

Sivua ei löydy.

KASVISJUOMA, EI MAITO.

Vierailija
53/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas järkky tää Kotimaista-tuotemerkin kaurajuoman tuoteseloste:

Vesi, kaura(10 %), rapsiöljy, kalsium, suola, jodi. 

Pahinta mahdollista laatua olevaa rapsiöljyä käytetty jotta on saatu tuotteen hinta mahdollisimman alas. Ultraprosessoitua kauraa kymmenen prosenttia veden seassa. Namskis ja maiskis.

Vierailija
54/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään kauramaitoa ei ole olemassakaan. Se on kauraJUOMA, ultraprosessoitu seos, jota kahviisi laitat. Ja laita vaan, jos kerran tykkäät.

Mä olin käyttänyt kauramaitoa varmaan jo 15 vuotta siinä vaiheessa, kun EU kielsi niiltä maito -sanan käytön myyntipakkauksessa. Se kaurajuoma on keksitty vaan sanaksi myyntipakkaukseen, puhekielessä tuote on pysynyt kauramaitona niin kuin ennenkin. 

Vierailija
55/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Kauramaito poistettiin yleisestä käytöstä ja sen, kuten muidenkin erikoisruokavaliotuotteiden saaminen edellyttää lääkärin lausuntoa.

Hyvä vaan että poistettiin mutta saihan siitä joku viherpiiperö hirvittävät kilarit kun heidän mössömussu miltei nepsy syö vain kasvisperäisiä kun äiti on niin päättänyt.

Kauramaitokahvi on aivan hirveää kuraa vähän kun se juustoton Creme Bonjour..

KAURAJUOMAKAHVI

En ala käyttää tuollaisia keinotekoisia uudissanoja kuin kaurajuoma. 

Vierailija
56/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako mun 75-vuotias isä yhä laittaa sitä kahviinsa vai pitääkö se poistaa hänen ruokavaliostaan?

Onko 75-vuotias isäsi vielä päiväkodissa? Onko hänen lapsellaan lukihäiriö?

Vierailija
57/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää tunkea siihen kahviisi ylipäätään mitään? Kun saat ah niin trendikkään latten siitä helpommin?

Sinäkö päätät juoko joku kahvinsa mustana, maidolla vai kaurajuomalla höystettynä?-eri

Vierailija
58/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin päiväkodeista on tullut päätöksentekijöitä?

Vierailija
59/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs paljon sitä ylipainoa onkaan ja miten paljon menee muuta makeaa? Yleensä tuota kaurajuoman hyvää makua kahvissa esittävät jo ennestään sokerikoukussa olevat ihmiset, monesti ovat vielä överiläskejä.

Vierailija
60/114 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin käyttänyt kauramaitoa varmaan jo 15 vuotta siinä vaiheessa, kun EU kielsi niiltä maito -sanan käytön myyntipakkauksessa. Se kaurajuoma on keksitty vaan sanaksi myyntipakkaukseen, puhekielessä tuote on pysynyt kauramaitona niin kuin ennenkin. 

Mulle se on aina ollut kaurajuoma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän