HS: 12 000 ihmisen perusosaa oli alennettu, nyt tuli selitys: nuoret miehet ovat liian sairaita työnhakijoiksi
Sosiaalityöntekijä Minna Heimolan mukaan moni toimeentulotukea saava nuori mies on niin huonossa kunnossa, etteivät he pysty ilmoittautumaan työttömiksi työnhakijoiksi.
Heimola on työskennellyt pitkään mielenterveys- ja päihdekuntoutujien parissa. Monet hänen asiakkaistaan elävät valmiiksi hyvin niukasti perustoimeentulotuella. Nyt osalla tuki on puolittunut, ja rahat riittävät hädin tuskin edes ruokaan.
työttömäksi ilmoittautuminen edellyttää riittävää arjen hallintaa: pitää pystyä vastaamaan työllisyyspalvelujen yhteydenottoihin, hoitamaan sovitut asiat ajallaan ja asioimaan viranomaisten kanssa tarvittaessa.
”Nuori mies voi olla niin päihdeongelmainen, niin masentunut tai ahdistunut, ettei pääse työllisyyspalveluiden vastaanotolle. Hän ei välttämättä pääse ylös sängystä määräaikaan"
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Ei tipu myötätuntoa narkkareille, kyllä jokainen ei päihdeongelmainen pystyy hoitamaan sen 10 minuutin tapaamisen työkkärissä ja laittamaan ne pari työhakemusta kuukaudessa.
Päihdeongelmaista kiinnostaa se seuraava annos. Jos tuki on puolitettu, niin se osuus todennäköisesti varastetaan. Eikä siihe mene kymmentäkään minuuttia.
Sitten jos jää kiinni, niin sekin on mahdollisuus päästä vieroitukseen. Voi saada asiat hetkeksi parempaan kuntoon. Ei välttämättä edes negatiivinen asia tälle yksilölle.
Hallitus ei oikeasti ymmärrä sitä, että tuet ovat yhteiskuntarauhan tae. Se tt-tuki on pieni hinta siitä. Leikkausten seuraukset alkavat nyt näkyä ja yhteiskunnallinen levottomuus voi tulevaisuudessa olla kova.
Ovatko kokkaripersut oikeasti valmiita asumaan lopulta jossain aidatuilla asuinalueilla? Sitä sopii jokaisen miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tipu myötätuntoa narkkareille, kyllä jokainen ei päihdeongelmainen pystyy hoitamaan sen 10 minuutin tapaamisen työkkärissä ja laittamaan ne pari työhakemusta kuukaudessa.
Ei ne välttämättä kyllä pysty, jos on kova putki päällä. Mutta miksi sitä pitäisi Kelan rahoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko nämä kaikki 12000 nuoria miehiä? Toivottavasti rahoittavat toimeentulonsa rikollisuudella. Järkyttävää mite pihalla Kela ja hallitus voi olla asiakkaidensa tilanteesta.
Narkkareita ja tämä siitä hövelistä huumepolitiikasta ja mmuuttopolitiikasta on seurannut. Narkkeja maa täynnä, jotka eivät muka pysty hoitamaan edes kerran kolmessa kuukaudessa yhteydenottoa työvoimavirkailijan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi otat kantaa asiaan, josta et selvästikään tiedä mitään.
Esim. minun tietämäni tällainen narkomaani on skitsofreenikko, joka ei elä tässä todellisuudessa, vaan siinä, missä äänet hänen päässään puhuvat hänelle.
Sitten hän hankkii asianmukaisen lääkityksen siihen, mutta skitsot yleensä kieltäytyy lääkkeistä ja haluaa itse jatkaa siinä harhamaailmassaan.
Voi jumavitunlauta nyt oikeesti... Älä jaksa, kun et mistään mitään tiedä. Harhainen ihminen ei nauti harhoistaan, niitä yleensä pelätään. Skitsofrenia on sairaus, jota ei kannata kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei oikeasti ymmärrä sitä, että tuet ovat yhteiskuntarauhan tae. Se tt-tuki on pieni hinta siitä. Leikkausten seuraukset alkavat nyt näkyä ja yhteiskunnallinen levottomuus voi tulevaisuudessa olla kova.
Ovatko kokkaripersut oikeasti valmiita asumaan lopulta jossain aidatuilla asuinalueilla? Sitä sopii jokaisen miettiä.
Tässä tapauksessa, kun päihderiippuvaisen rahat menevät lyhentämättöminä huumeitten myyjille, en olisi valmis maksamaan yhtään mitään. Ei senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että kiristämme puukotuksen uhalla rahat pois veronmaksajilta. Hienoa sakkia olette. Kerta kaikkiaan
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua hakea yleistukea, koska siinä on velvoitteita. Haluavat vain hakea toimeentulotukea, koska sen saa, vaikka ei hae töitä.
Jos olisivat sairaita ja olisi sairauslomatodistus, niin silloinhan ensisijainen etuus olisi sairauspäiväraha, eikä olisi mitään ongelmaa. Mutta esim. päihteiden käytöstä ei saa sairauslomaa.
Ei sitä sairauspäivärahaakaan saa välttämättä, vaikka olisi lääkärintodistus sairaudesta. Tai saa muutaman viikon ja sen jälkeen on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi, vaikka olisi edelleen sairas/työkyvytön. Jatkohakemus hylätään tosi usein.
Näiden nuorten miesten tilanne on kyllä aika järkyttävä. Varmaan useimmilla monen tekijän summa, mutta kiinnostaako ketään riittävästi, että lähdettäsiiin auttamaan ja ratkaisemaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen puolittaminen tuskin auttaa noita miehiä.
Samaa ajattelin. Päähän potkimalla kukaan ei vielä ole kuntoutunut.
Siksi tarvitaan leirejä.🙋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. minun tietämäni tällainen narkomaani on skitsofreenikko, joka ei elä tässä todellisuudessa, vaan siinä, missä äänet hänen päässään puhuvat hänelle.
Sitten hän hankkii asianmukaisen lääkityksen siihen, mutta skitsot yleensä kieltäytyy lääkkeistä ja haluaa itse jatkaa siinä harhamaailmassaan.
Hänellä on lääkitys.
Tietenkään noin sairas ihminen ei pysty itse edes hakeutumaan hoidon pariin.
Tiedätkö, miten vaarallista on jättää tällaiset ihmiset heitteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumavitunlauta nyt oikeesti... Älä jaksa, kun et mistään mitään tiedä. Harhainen ihminen ei nauti harhoistaan, niitä yleensä pelätään. Skitsofrenia on sairaus, jota ei kannata kadehtia.
Olen seurustellut 5 vuotta skitsofreenikon kanssa, ja puhun vain omista kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että kiristämme puukotuksen uhalla rahat pois veronmaksajilta. Hienoa sakkia olette. Kerta kaikkiaan
En sanonut noin, mutta en ole myöskään niin tyhmä että kuvittelisin ihmisten kuolevan kiltisti nälkään. Niinkö sinä luulet, että kävisi jos tuet loppuisivat eikä kaikille ole töitä? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, mutta toisaalta aineet myös aiheuttavat psykoosia. Nuo kaksois- ja kolmoisdiagnoosit ovat hankalia. Ehkäpä nälkä kuitenkin lopulta ajaa hoidon pariin?
Vierailija kirjoitti:
Kun perusduunari saa päivän palkallaan ostettua tunnin omaa työtään niin siinä on riittävästi syytä heittää hanskat pysyvästi naulaan ja ryypätä itsensä hengiltä.
Kommunistivaltiolla on ylläripylläri kommunistivaltion ongelmat.
Ei kukaan täysipäinen ryyppää itseään hengiltä. Oli rahaa kuinka paljon tai vähän tahansa. Kyllä silloin ongelmat ovat yksilötasolla, sekä itse täysin sokeutunut niille.
Miksi nuoret miehet ei jää kotiin tekemään lapsia?
Näköjään toi logged in on edelleen areenassa, et jos ei ole katsonut niin suosittelen katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa jauhaa. Suomessa on nuoria masentuneita iso määrä sairaseläkkeellä, skitsofreniasta eläke heltiää vielä helpommin. Huumeet taas eivät ole syy jäädä eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen kyttäysbyrokratian ylläpito on aivan turhaa simputusta, joka maksaa enemmän kuin hyödyttää. Ei välttämättä suoraan, mutta esim. rikollisuuden lisääntyminen maksaa, samoin omaisten ja läheisten hukkaanheittämä aika on pois muusta hyödyllisestä. Sairauskulut lisääntyy.
Oikeistolaiset putkiaivot eivät tietenkään osaa laskea kuin suorat kulut. Toivottavasti joutuvat itse sitten esim. huumekaupan tai ryöstön uhreiksi, kun tilanne lähtee lapasesta.
Jos olet itse epätoivoisessa tilanteessa, niin muistathan katsoa alueet, millä äänestetään eniten perskokkareita, ennen kuin lähdet ryöstöretkelle.
Minusta on aivan oikein, että ei makseta täyttä toimeentulotukea sitä varten, että saa olla rauhassa kotona ja juopotella tai narkata. Eihän se nyt oikeasti voi olla vaihtoehto!
Tuollainen avokätinen toimeentulotuen maksaminen vain mahdollistaa syrjäytymisen ja päihteiden käytön, ihan yhteiskunnan tuella.
En kyllä sanoisi puolitettua toimeentulotukea mitenkään avokätiseksi. En itse pärjäisi mitenkään sillä summalla, vaikka Kelan tuilla olen itsekin. Jo se täysimääräinen tt-tuki on pidemmän päälle aivan liian pieni. Menee väliaikaisesti joo, ja sellaiseksihan se on alun perin tarkoitettukin. Mutta kun ns. ensijaiset tuet ovat jääneet pahasti hintakehitykestä jälkeen, niin tosi moni joutuu sitä tt-tukea pakosta hakemaan vuodesta toiseen, eli ei tosiaan ole enää monillekaan väliaikainen tuki. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut noin, mutta en ole myöskään niin tyhmä että kuvittelisin ihmisten kuolevan kiltisti nälkään. Niinkö sinä luulet, että kävisi jos tuet loppuisivat eikä kaikille ole töitä? Oikeasti?
Olen eri. Huomautan vain, että edelleen on vaihtoehtona ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Vaikka ei täysin työkykyinen olisi, eikä töitä saisi, niin sitä kautta pääsee myös muiden tukipalvelujen piiriin.
Eihän ne päihdekäyttäjien rahat kuitenkaan ruokaan mene.
Ei hylkää sairauspäivärahahakemuksia. Vaan Kela hylkää sairauseläkehakemuksia. Siinä on iso ero.