Mitä ajattelette tilanteesta, jossa maalasin parhaalle ystävälleni taulun mutta hän ei ole laittanut sitä seinälle?
Taulun tarvikkeet olivat suht kalliit ja sen tekemiseen meni aikaa useita päiviä. Siitä ei ole kiinni, etteikö taulu ole hyvin tehty sillä olen ihan kouluja käynyt ja taitava taiteiliija. Olen kysynyt häneltä, että miksi ei ole seinällä mutta on kertonut että ei ole vielä keksinyt sille sopivaa paikkaa, mitä pidän valheena.
Kommentit (35)
Katsoitko vessasta ja perunakellaristakin?
Vierailija kirjoitti:
Ilman jatkuvaa ylläpitoa taiteilijan taidot rapistuvat nopeasti. Ylläpitoon tarvitaan niitä tarvikkeita, eikä täydennys yhtä taulua varten paljoa maksa. Joten jos vaadittavien tarvikkeiden hinta on mainitsemisen arvoinen asia, niitä ei ole käytetty aikoihin. Lopputuloskin on sen mukainen.
Anteeksi vaan, mutta pelkät kehykset maksoivat 120 euroa ja canvas noin 30 euroa. Tähän päälle vielä värit ym. jotka löytyivät toki itseltä, mutta niitäkin tuohon työhön kului. Joten ei ole mistään ilmaisesta jutusta kyse, vaikka niin voisi joku luulla.
Ap
Maalasitko taulun peräsuolen laskeumasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman jatkuvaa ylläpitoa taiteilijan taidot rapistuvat nopeasti. Ylläpitoon tarvitaan niitä tarvikkeita, eikä täydennys yhtä taulua varten paljoa maksa. Joten jos vaadittavien tarvikkeiden hinta on mainitsemisen arvoinen asia, niitä ei ole käytetty aikoihin. Lopputuloskin on sen mukainen.
Anteeksi vaan, mutta pelkät kehykset maksoivat 120 euroa ja canvas noin 30 euroa. Tähän päälle vielä värit ym. jotka löytyivät toki itseltä, mutta niitäkin tuohon työhön kului. Joten ei ole mistään ilmaisesta jutusta kyse, vaikka niin voisi joku luulla.
Ap
Tauluhan voi olla hyvä, jos olet opiskellut, me ei voida tietää. Ja saattaa olla, että hän oikeasti ei ole vielä löytänyt paikkaa sille.
Mutta kylmästi sanottuna, jos annat taulun lahjaksi, se on kuin ostaisit verhot tai maton, eli jotain minkä hän taatusti haluaa valita itse. Siksi sitä ei täällä suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aktiivinen taiteilija osaa rakentaa kiilakehyksen puurimoista ja ostaa kankaan pakassa, jolloin yhteishinta on korkeintaan parin kympin luokkaa. Valmiina ostaminen on ihan ymmärrettävää aloittelijalta.
Kerran eräs saaja oli vaihtanut antamaani taulun kehyksiin oman työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs saaja oli vaihtanut antamaani taulun kehyksiin oman työnsä.
Oikein!
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan maalannut taulua mistään tuollaisesta, vaan itsestäni omakuvan. Kuka haluaisi maalata tuollaista saati laittaa seinälle?
Ap
Liian latautunut lahja sekä kysymys.
Jos haluat välttämättä itse maalaamasi taulun ystäväsi seinälle, niin tee ensi kerralla ennalta sovittu ja harkittu tilaustyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tauluhan voi olla hyvä, jos olet opiskellut, me ei voida tietää. Ja saattaa olla, että hän oikeasti ei ole vielä löytänyt paikkaa sille.
Mutta kylmästi sanottuna, jos annat taulun lahjaksi, se on kuin ostaisit verhot tai maton, eli jotain minkä hän taatusti haluaa valita itse. Siksi sitä ei täällä suositella.
Varsinkin kun taiteilija vielä ketjun lopussa paljastaa lahjoittaneensa omakuvansa. Se muuttaa ainakin omaa käsitystäni koko lahjanantoasetelmasta ihan täysin. En itsekään välttämättä haluaisi seinälleni kuvaa kuin lapsista, puolisosta, itsestäni, lapsuudenperheestäni, tai rakkaasta lemmikistä. Enkä ihan välttämättä kyllä niitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varsinkin kun taiteilija vielä ketjun lopussa paljastaa lahjoittaneensa omakuvansa. Se muuttaa ainakin omaa käsitystäni koko lahjanantoasetelmasta ihan täysin. En itsekään välttämättä haluaisi seinälleni kuvaa kuin lapsista, puolisosta, itsestäni, lapsuudenperheestäni, tai rakkaasta lemmikistä. Enkä ihan välttämättä kyllä niitäkään.
Epäilen, että se omakuvasta puhunut oli joku provo.
Mutta jos se oli ap, silloin myös ap on provo. Ei KUKAAN anna omakuvaansa lahjaksi.
Minulla on ollut vähän päinvastainen ongelma. Tuttu kaveripariskunta näkivät töitäni ja innostuivat niistä niin että ilmoittivat tilaavansa olohuoneesensa taulun tai kaksi minulta ja maksavat taiteesta ihan taiteen hinnan mielellään, kun yleensä kuulee että taidealan töitä pyydellään kaiken maailman kahvipaketteja vastaan yms. Olin vähän puulla päähän lyöty kun en koe olevani niin lahjakas ja toistaiseksi on taulut jääneet tekemättä koska olen ollut niin vaikeasti masentunut ja kuormittunut että en ole yhtään jaksanut maalata oikein mitään. Hävettää vähän kun jäi tekemättä mutta toisaalta en itse mitenkään oma-aloitteisesti tuputtanut ja sitten jättänyt tekemättä. Silti harmi homma.
En usko että koskaan pyytämättä alkaisin tekemään kenellekään taulua ja jos tekisin niin en todellakaan loukaantuisi jos ei päätyisi seinälle. Ei kannata ottaa loukkauksena, taulu voi olla objektiivisesti tarkasteltuna useimpien mielestä tosi hieno mutta kodin sisustus on kodin sisustus ja ihmisillä on niin eri tyylit ja on oma asia miten haluaa oman kotinsa koristaa. Voisin listata mielestäni upeaa taidetta pienen kirjaston verran mutta en siltikään yhtäkään mainituista töistä haluaisi omalle seinälle. Jos haluat itse tekemäsi taulun kaverin seinälle niin silloin kannattaisi kommunikoida etukäteen asiasta kaverin kanssa ja tarkkaan kuunnella tilaus että minkä tyyppistä värimaailmaa ja tyyliä ja minkä kokoisen kuvan hän haluaisi ja mihin paikkaan. Taulu yllärilahjana on riski joka mitä todennäköisimmin menee pieleen.
Ylipäätänsä lahjojen antaminen menee niin että lahjan saaja ei ole sinulle mitään velkaa ja tämä pätee kaikkeen. Kun päättää antaa jotain lahjaksi niin se on silloin sille toiselle ihmiselle omaksi annettu ja hän erillisenä olentona voi tehdä lahjalla ihan mitä haluaa ja pitää tai olla pitämättä siitä. Lahjan saajana ei ole kohteliasta osoittaa pettymystä tai haukkua lahjaa suoraan tai käyttäytyä jotenkin kiittämättömästi. Kun lahja vastaanotetaan, siitä kiitetään kauniisti, pääasia on että toinen on halunnut antaa jotain ja se on aina kiva. Mutta samalla tavalla ei ole kohteliasta lahjan antajana kytätä että menikö astiasto tai taulu käyttöön vai kaapin pohjalle tai kirpparille ja loukkaantua siitä että lahjaa käytetään jotenkin "väärin" tai ei ollenkaan tai olla vaatimassa jotain ylistystä. Antamisen ja vastaanottamisen taito vaatii vähän nöyryyttä kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan maalannut taulua mistään tuollaisesta, vaan itsestäni omakuvan. Kuka haluaisi maalata tuollaista saati laittaa seinälle?
Ap
Oletan että tämä on trolli ja ei ap. Kukaan ei tosissaan maalaa itsestään pyytämättä omakuvaa ja vaadi sitä ystävän seinälle:DD Ei voi olla totta tää
En ole saanut lahjaksi mutta eräs tuttuni/puoliystäväni/miksikähän kutsuisin kehui kuinka on hyvä piirtämään ja on lapsesta asti piirtänyt. Minä innostuin koska niin minäkin, voitin lähes kaikki piirustuskilpailut joihin osallistuin, menin kuvisluokalle ja olen ikäni harrastanut taiteita ja opiskellut enemmän ja vähemmän alaa.
Menin aivan sanattomaksi enkä tiennyt mitä sanoa, piirustukset olivat ihan (peruskoulu) tokaluokkalaisen tasoa ja hyvin kömpelöitä, mittasuhteet ja perspektiivi täysin pielessä ja itse kuvakin miten sen nyt sanoisi, no ei mitenkään taidoilla tehty. Jotain ympäripyöreätä yritin kohteliaisuudesta sanoa mutta hän taisi huomata etten ollut kovin otettu koska asiaan ei koskaan edes palattu. Mutta pointti on että kauheaa jos tuollaiset itsetyytyväiset taiteilijat antavat noin vain vaivalla tekemiään tauluja lahjaksi ja olettavat että innosta hihkuen seinälle ne ripustetaan.
Ps uskalsin kertoa tuon piirustusjutun koska henkilö on jo edesmennyt, ei voi loukkaantua asiasta kun ei tätä tekstiä näe enkä usko että kukaan häntä tuosta tunnistaa.