Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten voi jäädä eläkkeelle 10 vuotta ennen eläkeikää

Vierailija
16.08.2026 |

Käytännön neuvoja eikä mitään halveksuntaa kiitos!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne syyt on joilla pääsee eläkkeelle jos vakava masennus ei ”riitä”? Veljeni oli vakavasti masentunut nuorempana eikä siihen auttanut mikään. 

Vierailija
22/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettu työkyvyttömyys, työtapaturma, hullun paperit.

Itseaiheutettu työkyvyttömyys???

Kirveellä käsi poikki.

Eipä oo kirvestä, mites jos käden survos oksasilppuriin, pystys säätämään käden pituutta. Jou.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se työsopimus on joskus lopettaa, mikäli työntekijä ei ole työkykyinen. Sitten voidaan palkata uusi paremmin jaksava työntekijä. 

Vierailija
24/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos onnistut feikkaamaan sairaseläkkeen, niin se on hyvä tapa. Erityisesti jos on velat jo maksettu ja vähän sukanvarressa, niin eläkkeellä kyllä pärjää. Tosin minusta noita ehtoja on kiristetty. Vielä 15 vuotta sitten pääsi eläkkeelle ihan teeskentelemälläkin mm. mielenterveysongelmaista. Se oli hyvä ratkaisu, jos puoliso oli jo vaikka eläkkeellä tai oli pelkoa, ettei työt riitä eläkeikään, niin kukapa haluaa työttömäksi 58-vuotiaana ja ihmetellä sitten siinä eläkkeen leikkaantuessa. Tällöin sairaseläke oli hyvä ratkaisu. 

Mutta lähdetään siitä, että miten muuten. Kannattaa huomioida seuraavat asia:

- loppueläkkeesi jää selvästi pienemmäksi eli tilanne ei ole välttämättä hirveän ruusuinen edes, kun se oikea eläkeikä sitten tulee

Näkisin, että realistinen vaihtoehto on riittävä sijoitusvarallisuus, ellei laske sosiaalitukien varaan. Oma suunnitelmani on seuraava:

- kaikki velat pois, nyt asuntolainaa on vielä reilu 20 tonnia ja ikää 48.

- Sijoitusvarallisuutta vähintään 500 000 Euroa ja sekin tarkoittaa ihan peruselämää vain, mieluummin 700 000 vähintään. Tällä hetkellä minulla on 400 000 Euroa ja siitä noin 100 tonnia on omia säästöjä ja 300 olen saanut hiljakkoin perintönä. Toiset 300 tullee perintöä tässä lähivuosina, koska toinen vanhempi on jo 84 ja aika heikkooon kuntoon menossa.

- mahdollisuus tehdä keikkatöitä omalla allalla suht helposti rahapulan tai fiiliksen mukaan

Mutta tosiaan rahaa pitää olla. Joko tienannut erinomaisesti (minä en ole, olen keskituloinen) tai sitten tullut satumaisia sijoitusnapakymppejä tai sitten tosiaan voittanut jossain rahapelissä ja ehkä helpoin tapa on kuitenkin periä. Aika monessa keskiluokkaisessakin perheessä tulee yllättävän isoja perintöjä. 

Vierailija
25/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se työsopimus on joskus lopettaa, mikäli työntekijä ei ole työkykyinen. Sitten voidaan palkata uusi paremmin jaksava työntekijä. 

Onko lain mukaan joku raja?

Vierailija
26/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jäädä pois virasta neljän vuoden päästä. Olen silloin 55v. Teen jatkossa satunnaishommia puolison firmassa sekä omaa taidetta eli täysin ilman tekemistä en jää, mutta tulotaso toki pienenee. Tulen toimeen vähällä. Talo ja sijoituskämppä on siihen mennessä työnteolla maksettu ja lapset maailmalla. Oma aika ja unelmat ovat toteuttamisvuorossa. 

Vierailija
27/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perseilyä koneiden ja laitteiden kanssa ilman mitään suojavälineitä. 

Vierailija
28/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikymppisenä sijoitetut tonnit on viiskymppisenä kymppitonneja. Mutta kukapa sitä eläkehommia miettisi nuorena :)

Vierailija
29/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla viisvitosilla on hyvät perinnöt luvassa varsinkin jos molemmat vanhemmat ovat olleet työelämässä. Tuon sukupolven ihmiset ovat hämmästyttävän nuukia ja heillä on metsää, kaupunkiasuntoja ym. omaisuutta vaikka ovat nk tavallisia tallaajia. Muinoin duunariammateissakin sai paikoin korkeampaa palkkaa kuin nk valkokaulustöissä ja osa puljasi pimeänä kuten edesmennyt setäni. Omat vanhemmat olivat työelämässään opistotasoa ja minulle jää yli miljoonan perintö mistä maksan perintöveron.

Vierailija
30/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos onnistut feikkaamaan sairaseläkkeen, niin se on hyvä tapa. Erityisesti jos on velat jo maksettu ja vähän sukanvarressa, niin eläkkeellä kyllä pärjää. Tosin minusta noita ehtoja on kiristetty. Vielä 15 vuotta sitten pääsi eläkkeelle ihan teeskentelemälläkin mm. mielenterveysongelmaista. Se oli hyvä ratkaisu, jos puoliso oli jo vaikka eläkkeellä tai oli pelkoa, ettei työt riitä eläkeikään, niin kukapa haluaa työttömäksi 58-vuotiaana ja ihmetellä sitten siinä eläkkeen leikkaantuessa. Tällöin sairaseläke oli hyvä ratkaisu. 

- loppueläkkeesi jää selvästi pienemmäksi eli tilanne ei ole välttämättä hirveän ruusuinen edes, kun se oikea eläkeikä sitten tulee

Näkisin, että realistinen vaihtoehto on riittävä sijoitusvarallisuus, ellei laske sosiaalitukien varaan. Oma suunnitelmani on seuraava:

- Sijoitusvarallisuutta vähintään 500 000 Euroa ja sekin tarkoittaa ihan peruselämää vain, mieluummin 700 000 vähintään. Tällä hetkellä minulla on 400 000 Euroa ja siitä noin 100 tonnia on omia säästöjä ja 300 olen saanut hiljakkoin perintönä. Toiset 300 tullee perintöä tässä lähivuosina, koska toinen vanhempi on jo 84 ja aika heikkooon kuntoon menossa.

- mahdollisuus tehdä keikkatöitä omalla allalla suht helposti rahapulan tai fiiliksen mukaan

Mutta tosiaan rahaa pitää olla. Joko tienannut erinomaisesti (minä en ole, olen keskituloinen) tai sitten tullut satumaisia sijoitusnapakymppejä tai sitten tosiaan voittanut jossain rahapelissä ja ehkä helpoin tapa on kuitenkin periä. Aika monessa keskiluokkaisessakin perheessä tulee yllättävän isoja perintöjä. 

700.000e sijoitusvarallisuutta?? Aika kovat kulut sulla jos tuon verran pitää olla 10 vuodeksi ennenkuin eläke alkaa juosta. Vuosituottokin on helpisti 50.000e ilman että tarvii pääomaa syödä. Ja pääomaakin on lupa käyttää itseensä, vink, vink. Paljonko sun menot on nyt, joilla pärjäät

Vierailija
31/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion jäädä pois virasta neljän vuoden päästä. Olen silloin 55v. Teen jatkossa satunnaishommia puolison firmassa sekä omaa taidetta eli täysin ilman tekemistä en jää, mutta tulotaso toki pienenee. Tulen toimeen vähällä. Talo ja sijoituskämppä on siihen mennessä työnteolla maksettu ja lapset maailmalla. Oma aika ja unelmat ovat toteuttamisvuorossa. 

Ihana suunnitelma!

Vierailija
32/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ennen vanhaan siis ruotusotilasaikaan kun ukot oli aivan kehäraakkeja kovasta työstä ja piti lähteä sotimaan niin ne iski kirveellä jalkaansa.

Vierailija
33/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla viisvitosilla on hyvät perinnöt luvassa varsinkin jos molemmat vanhemmat ovat olleet työelämässä. Tuon sukupolven ihmiset ovat hämmästyttävän nuukia ja heillä on metsää, kaupunkiasuntoja ym. omaisuutta vaikka ovat nk tavallisia tallaajia. Muinoin duunariammateissakin sai paikoin korkeampaa palkkaa kuin nk valkokaulustöissä ja osa puljasi pimeänä kuten edesmennyt setäni. Omat vanhemmat olivat työelämässään opistotasoa ja minulle jää yli miljoonan perintö mistä maksan perintöveron.

Minulla ja siskolla on vastaava tilanne. Vanhukset ovat tosi säästäväisiä, 40-luvun lopulla syntyneitä pula-ajan kasvatteja.

Vierailija
34/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

700.000e sijoitusvarallisuutta?? Aika kovat kulut sulla jos tuon verran pitää olla 10 vuodeksi ennenkuin eläke alkaa juosta. Vuosituottokin on helpisti 50.000e ilman että tarvii pääomaa syödä. Ja pääomaakin on lupa käyttää itseensä, vink, vink. Paljonko sun menot on nyt, joilla pärjäät

Siis miten pääomaa voi käyttää itseensä ?

Vierailija
35/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako rahat jättää kuolinpesään jakamatta jos kaikille sopii ja perintöä ei heti tarvita? 

Vierailija
36/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten pääomaa voi käyttää itseensä ?

Oletko edunvalvonnassa tms?

Vierailija
37/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. päihdeongelma joka estää työnteon. Ihan sama mikä päihde väärinkäytön kohteena on.

Vierailija
38/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasaralla polvilumpiot säpäleiksi.

Vierailija
39/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako rahat jättää kuolinpesään jakamatta jos kaikille sopii ja perintöä ei heti tarvita? 

Perintöverot tulevat kuitenkin perukirjan perusteella jo maksuun vaikkei pesää olisi vielä jaettu.

Vierailija
40/40 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintöverot tulevat kuitenkin perukirjan perusteella jo maksuun vaikkei pesää olisi vielä jaettu.

Mutta milloin kannattaa jättää pesään? Yksi tuttuni hallinnoi monia isoja kuolinpesiä mutta lienee sitten käytännön syy koska pesissä on kiinteistöjä ja osakkeita, joita osaa hoitaa ja muut osakkaat eivät. Ovat myös sopuisaa väkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi