Onko täällä muita, jotka joutuivat jakamaan makkarin vanhempien kanssa?
Tämä asia lapsuudesta tuli taas mieleen kun etusivulla pyörii keskustelu asioista, joita lapsena häpesi. Mietin, olenko ainut kenen perheessä oli tällainen järjestely. En tiedä miksi vanhemmat eivät halunneet muuttaa, olivat ihan hyvätuloisia. Eivätkä nukkuneet olkkarissa ja tosiaan jouduin nukkumaan heidän kanssa samassa huoneessa kunnes muutin pois. Asuttiin siis kaksiossa. Häpesin tätä varsinkin teininä, yökylässä ei ollut koskaan ketään enkä muutenkaan kutsunut mielelläni kavereita kylään. Nyt kun olen äiti itsekin, olen alkanut miettiä miten väärin minua kohtaan tuo järjestely oli. En voisi tehdä noin lapsilleni enkä kyllä itsellenikään. Heillä olisi ollut rahaa muuttaa, tosin pelkäsivät asuntolainaa ja taisivat olla kiintyneitä asuntoon. Olisivat voineet nukkua olkkarissa, mutta ei. Mietin johtuiko osittain tästä, että itsenäistyminen oli todella hankalaa ja edelleen häpeän kotiani herkästi jos kaikki ei ole tiptop.
Mitä mieltä olette, onko tällainen teistä väärin? Puhun tosiaan koko lapsuudesta ja teini-iästä enkä kaipaa kommentteja miten jonkun 6v haluaa nukkua samassa huoneessa.
Kommentit (58)
Väärin sinua kohdeltiin. Vanhempasi eivät tainneet yhtään ajatella. Aivotoiminta heillä aika tööt. Itsekin tiedän tapauksen, että äiti ja tytär nukkuivat samassa huoneessa parisängyssä siihen asti, kunnes tytär muutti reilusti päälle 20-vuotiaana kotoa pois.
Olin lapsena heillä yökylässä ja nukuttiin sitten kaikki kolme samassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Väärin sinua kohdeltiin. Vanhempasi eivät tainneet yhtään ajatella. Aivotoiminta heillä aika tööt. Itsekin tiedän tapauksen, että äiti ja tytär nukkuivat samassa huoneessa parisängyssä siihen asti, kunnes tytär muutti reilusti päälle 20-vuotiaana kotoa pois.
Olin lapsena heillä yökylässä ja nukuttiin sitten kaikki kolme samassa huoneessa.
Asunnossa olisi ollut olohuonekin, mutta siellä ei nukuttu.
Siis mitä. Ei kukaan joudu tai pidä joutua tekemään niin. Ällöttävä ajatus.
Oo siinä sitte likkakaverin kanssa sillai, ku ukko kuorsaa toisessa sänkyssä.
Ja heräilee ja vilkuilee välillä potta tietysti täynnä.
Jaettu on. Ihan liian pitkään joutu kuuntelee puhetta " joko se on kova" , sängyn nitkutusta kun vanhemmat nai.
Meillä oli kyllä viisi makkaria mutta kun oli 6 lasta niin pikku siskon kanssa oltiin vanhempien makkarissa. En ymmärrä miksi esim kaksi siskoani ei voinut jakaa yhtä huonetta ja näin minä olisin saanut huoneen myös. 5v nuorempi sisko olisi varmasti pärjännyt vanhempien makkarissa siihen asti kunnes vanhin veli lähti opiskelee
Entä kuinka sun vanhemmat käyttäytyi kun heillä kävi omia vieraita? Eikö asia nolottanut heitä yhtään? Kyllä mä ainakin vieraana ihmettelisin silmät päästäni jos selviäis että 16vuotias tai vanhempikin teini nukkuu vanhempiensa kanssa. Sanoisinkin kyllä jotakin, tyyliin että onpa teillä erikoinen järjestely, eikö teidän ErkkiLeenalle olisi hyvä järjestää yksityisyyttä. Tekisin jopa lasun tällasesta. Hyvin epänormaalia.
En huomannut aiemmista viesteistä, että onko joku jo kysynyt, että ootko sä puhunu vanhemmilles tästä nyt aikuisena? Suosittelen kysymään jos ovat vielä elossa. Ja suosittelen sitten tulemaan kertomaan vastauksen tänne, koska olen utelias.
Vierailija kirjoitti:
Entä kuinka sun vanhemmat käyttäytyi kun heillä kävi omia vieraita? Eikö asia nolottanut heitä yhtään? Kyllä mä ainakin vieraana ihmettelisin silmät päästäni jos selviäis että 16vuotias tai vanhempikin teini nukkuu vanhempiensa kanssa. Sanoisinkin kyllä jotakin, tyyliin että onpa teillä erikoinen järjestely, eikö teidän ErkkiLeenalle olisi hyvä järjestää yksityisyyttä. Tekisin jopa lasun tällasesta. Hyvin epänormaalia.
En huomannut aiemmista viesteistä, että onko joku jo kysynyt, että ootko sä puhunu vanhemmilles tästä nyt aikuisena? Suosittelen kysymään jos ovat vielä elossa. Ja suosittelen sitten tulemaan kertomaan vastauksen tänne, koska olen utelias.
Ei meillä oikeastaan käynyt koskaan yövieraita. Eikä kylässäkään koskaan heidän sellaisia ystäviä, jotka asuivat samalla paikkakunnalla. Joskus jossain muualla asuvat saattoivat käydä kahvilla jos olivat ohikulkumatkalla. Olen kysynyt ja ei kuulemma vaan tullut muutettua ja eivät isompaa asuntolainaa halunneet, eihän sitä kuulemma koskaan tiedä jos tulisi vaikka ysärin alun korot. Ovat siis tätä ikäpolvea, jotka säästävät hysteerisenä kaiken tilille eikä mihinkään rahastoihin uskalla koskea pitkällä tikullakaan. Todellisuudessahan he maksoivat heidän tuloillaan aika vikkelään lainansa pois kun pieni paikkakunta niin eipä siellä kallista ole. Eivät vaan halunneet ottaa uutta lainaa. Luulen, että toinen vanhemmistani ”kielsi” muuton, ei siis suostunut ajatellakaan. Hän on vähän sellainen, että luopuminen kaikesta on tosi vaikeaa. Roikutti perintömökkiäkin mukana 15v eikä koskaan edes halunnut sinne mennä, koska se on liian kipeää. Äitini myös sanoi, että kyllähän hekin 60-luvulla asuivat niin että nukkui 3 lasta samassa huoneessa. Ei tajua millään, että tämä on edelleenkin aivan eri asia. Suurperhe, oikeasti köyhää ja 40-vuotta aiemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaettu on. Ihan liian pitkään joutu kuuntelee puhetta " joko se on kova" , sängyn nitkutusta kun vanhemmat nai.
Meillä oli kyllä viisi makkaria mutta kun oli 6 lasta niin pikku siskon kanssa oltiin vanhempien makkarissa. En ymmärrä miksi esim kaksi siskoani ei voinut jakaa yhtä huonetta ja näin minä olisin saanut huoneen myös. 5v nuorempi sisko olisi varmasti pärjännyt vanhempien makkarissa siihen asti kunnes vanhin veli lähti opiskelee
Apua ihan kamalaa, minun ei onneksi tarvinnut tuollaista kuunnella. Nukuitko siis kotoa muuttamiseen asti heidän kanssaan samassa?
Ap
Anteeksi nyt vaan mutta ap kuulostaa hivenen kummalliselta ja rasittavalta. Lapsi vaatii remontteja tai muuttoa, kun olisi voinut siirtyä nukkumaan olohuoneeseen. Kai pyysit aikanaan vanhempiasi siirtymään sinne? Mitä he sanoivat syyksi sille, etteivät tehneet niin?
No, pitää muistaa että suurella osalla ihmisistä oli Suomessa ja on maailmalla nykyäänkin pakko jakaa huone koko perheen kanssa. Tilaa ei vain ollut, työläiskodeissa illaksi pedattiin sängyt jotka siivottiin päiväksi pois tieltä, torpissa isäntäväellä saattoi olla oma kamari mutta sittenpä lasten kohdalla sänky jaettiin muiden kanssa ja pirtin seinustan penkeillä saattoi nukkua vieraitakin…
Tässä oli välissä aika että tilaa oli varaa hankkia enemmän, mutta kaikilla siihen ei ollut mahdollisuutta. Ja suunta mihin ollaan nyt menossa alkaa puoltaa taas kimppa-asumista. Ei ole enää varaa hankkia lapsille omia huoneita eikä yksityisiä ensiasuntoja.
Mun sukulaisten perheessä lapset nukkuivat vanhempien kanssa teiniksi asti, siis ihan viime vuosiin asti. Lapset on itse tykänneet tästä järjestelystä kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin nukkumaan samassa huoneessa ja kuuntelemaan nussimisääniä. Vihaan heitä tämän vuoksi.
Tämä 👎 Verrattavissa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Yllättävän paljon kuitenkin suomalaisia taitaa olla, joiden mielestä täysin ok, jos lapsi joutuu todistamaan vanhempiensa seksin harrastamista. Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tosiaan en tiedä onko tämä ollut aiemmin tavallista, oma kokemukseni on 2000-luvulta. En tiennyt ketään (enkä tiedä vieläkään ketään), kenellä olisi ollut sama tilanne.
Ap
Kyllä lapsille periaatteessa haluttiin 80-90-luvuillakin omaa tilaa, mutta kaikissa asunnoissa ja varsinkin vanhemmissa ei vain ollut pieniä huoneita siihen käyttöön. Omassa lapsuudessa oli toki niitäkin joilla oli iso asunto ja kaikilla omat huoneet, mutta vanhemmat olivat kaupungeissa pääsääntöisesti varakkaampia tai sitten asuivat maaseudulla omakotitalossa jossa tilaa oli. Tiedän esim tapauksen jossa lapsi on nukkunut eteisessä jonne on tehty se ns oma tila. Kaikenlaiset parvisängyt olivat suosittu ratkaisu siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä oikeastaan käynyt koskaan yövieraita. Eikä kylässäkään koskaan heidän sellaisia ystäviä, jotka asuivat samalla paikkakunnalla. Joskus jossain muualla asuvat saattoivat käydä kahvilla jos olivat ohikulkumatkalla. Olen kysynyt ja ei kuulemma vaan tullut muutettua ja eivät isompaa asuntolainaa halunneet, eihän sitä kuulemma koskaan tiedä jos tulisi vaikka ysärin alun korot. Ovat siis tätä ikäpolvea, jotka säästävät hysteerisenä kaiken tilille eikä mihinkään rahastoihin uskalla koskea pitkällä tikullakaan. Todellisuudessahan he maksoivat heidän tuloillaan aika vikkelään lainansa pois kun pieni paikkakunta niin eipä siellä kallista ole. Eivät vaan halunneet ottaa uutta lainaa. Luulen, että toinen vanhemmistani ”kielsi” muuton, ei siis suostunut ajatellakaan. Hän on vähän sellainen, että luopuminen kaikesta on tosi vaikeaa. Roikutti perintömökkiäkin mukana 15v eikä koskaan edes halunnut sinne mennä, koska se on liian kipeää. Äitini myös sanoi, että kyllähän hekin 60-luvulla asuivat niin että nukkui 3 lasta samassa huoneessa. Ei tajua millään, että tämä on edelleenkin aivan eri asia. Suurperhe, oikeasti köyhää ja 40-vuotta aiemmin.
Ap
Olet siis varsin hyvin perillä vanhempiesi ajatusmaailmasta. Heillä ei jostain syystä ollut ymmärrystä nuoren henkilökohtaisen tilan tarpeisiin nähden, mikä on ikävää. Mitä nyt toivot tai odotat? Menneisyyttä ei voi muuttaa. Jos koet kehityksellisten olojesi vaikuttaneen siten, että et ole ihan kunnossa, hakeudu psykoterapiaan. Tuo makuuhuonejärjestely ei tietenkään ole voinut olla ainoa ongelma, joka perheessänne on ollut, luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tosiaan en tiedä onko tämä ollut aiemmin tavallista, oma kokemukseni on 2000-luvulta. En tiennyt ketään (enkä tiedä vieläkään ketään), kenellä olisi ollut sama tilanne.
ApKyllä lapsille periaatteessa haluttiin 80-90-luvuillakin omaa tilaa, mutta kaikissa asunnoissa ja varsinkin vanhemmissa ei vain ollut pieniä huoneita siihen käyttöön. Omassa lapsuudessa oli toki niitäkin joilla oli iso asunto ja kaikilla omat huoneet, mutta vanhemmat olivat kaupungeissa pääsääntöisesti varakkaampia tai sitten asuivat maaseudulla omakotitalossa jossa tilaa oli. Tiedän esim tapauksen jossa lapsi on nukkunut eteisessä jonne on tehty se ns oma tila. Kaikenlaiset parvisängyt olivat suosittu ratkaisu siihen aikaan.
Lapset joutuivat jakamaan huoneen ja sisko ja veli tappelivat siitä kumpi saa yläsängyn, sitten tuli draama jos vanhemmat päättivät hankkia isomman asunnon että lapset saavat omat huoneet koska se tarkoitti muuttoa jonnekin jumalan selän taa. Näin stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin nukkumaan samassa huoneessa ja kuuntelemaan nussimisääniä. Vihaan heitä tämän vuoksi.
Tämä 👎 Verrattavissa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Yllättävän paljon kuitenkin suomalaisia taitaa olla, joiden mielestä täysin ok, jos lapsi joutuu todistamaan vanhempiensa seksin harrastamista. Oksettavaa.
No ei meillä kyllä vanhemmat todellakaan sekstailleet silloin kun nukuttiin koko porukka samassa sängyssä. Aika harvinaista moinen varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet siis varsin hyvin perillä vanhempiesi ajatusmaailmasta. Heillä ei jostain syystä ollut ymmärrystä nuoren henkilökohtaisen tilan tarpeisiin nähden, mikä on ikävää. Mitä nyt toivot tai odotat? Menneisyyttä ei voi muuttaa. Jos koet kehityksellisten olojesi vaikuttaneen siten, että et ole ihan kunnossa, hakeudu psykoterapiaan. Tuo makuuhuonejärjestely ei tietenkään ole voinut olla ainoa ongelma, joka perheessänne on ollut, luulen.
Halusin vaan kuulla onko muilla ollut samaa, mitkä syyt taustalla ja onko vaikuttanut mitenkään. Täällä saa ihan vapaasti aloittaa keskusteluita.
Ap
50- luvulla oli aika yleistä. Alle 50 neliön kämpässä saattoi asua puolikin tusinaa ihmistä. Kerrostaloasuminen yleistyi 60 ja 70 luvuilla kun tuli ns aravataloja.
Olen pahoillani AP! Minä pelkäsin nukkua yksin omassa huoneessa, ja olisin halunnut juuri tuommoisen järjestelyn. Vanhemmat nauroivat ääneen moiselle. Nyt tietysti ymmärrän että he olivat oikeassa.
Toivottavasti pääset yli tuosta. Kaikkea hyvää sinulle!
Miksi tulette tänne kertomaan miten nukuitte sisaruksen kanssa tai nukuitte vanhemman kanssa, mutta saitte oman huoneen myöhemmin? Nämä asiat ovat ihan eri eivätkä liity aiheeseen mitenkään! On täysin eri asia jakaa siskon kanssa huone lapsena kuin nukkua 16v:nä äidin ja isän kanssa samassa huoneessa! Minulla ei sisaruksia ollut ja on ihan eri lähtökohta vanhemmilla muuttaa olkkariin nukkumaan tai kolmioon vs.jotkut suurperheet, joissa käy aikasmoisen hinnakkaaksi tarjota jokaiselle oma huone. Tosin ei niissäkään taida vanhemmat nukkua kenenkään lapsen kanssa niin, että se sama lapsi nukkuu aikuiseksi asti heidän huoneessa.
Ap