Vinkkejä työnhakuun: miten saada ensimmäinen työpaikka?
Nyt nuorilla on hankalaa saada jalkaa oven väliin ja saada sitä ensimmäistä työpaikkaa. Antakaahan hyviä vinkkejä siihen, miten sen ensimmäisen työpaikan voisi saada.
Kommentit (41)
Asenne ei tarkoita tyrkyllä olemista vaan ahkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Käytin rekrytointifirmoja. Otin, minkä tahansa työn vastaan, saadakseni CV: hen maininnan. Olettaessani haastattelijan olevan tulevan esimieheni, en kertonut, ylenemis toiveista, koska hän olisi pelännyt syöväni hänen paikkansa. Vastasin vain työn hallintaan liittyviin kysymyksiin. Useat määräaikaiset, loivat kokemusta. Määräaikaisuudet pitenivät. Kun työn teki hyvin kyseltiin vakituiseksi useampaan firmaan, jopa edes konsultoimaan. Sitten olikin varaa valita.
Eli vinkkisi ensimmäisen työpaikan saamiseen on ”ottaa työ vastaan”. No sepä auttaakin paljon, pitää vain ottaa työpaikka vastaan! Kas kun ei tullut itse mieleen!
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko töihin sellaisen joka on ollut työttömänä esim. 3 vuotta, mutta on sillä ajalla vaikka käynyt koulutuksen ja muuten harrastanut (vaikkei työhön liittyisi)? Ns. ei ole laiska. Vai ottaisitko sen tilalle toisen, joka juuri lähti toisesta firmasta tai on lähdössä ja osoittaa täten että töitä on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin rekrytointifirmoja. Otin, minkä tahansa työn vastaan, saadakseni CV: hen maininnan. Olettaessani haastattelijan olevan tulevan esimieheni, en kertonut, ylenemis toiveista, koska hän olisi pelännyt syöväni hänen paikkansa. Vastasin vain työn hallintaan liittyviin kysymyksiin. Useat määräaikaiset, loivat kokemusta. Määräaikaisuudet pitenivät. Kun työn teki hyvin kyseltiin vakituiseksi useampaan firmaan, jopa edes konsultoimaan. Sitten olikin varaa valita.
Eli vinkkisi ensimmäisen työpaikan saamiseen on ”ottaa työ vastaan”. No sepä auttaakin paljon, pitää vain ottaa työpaikka vastaan! Kas kun ei tullut itse mieleen!
No mä vähän ajattelin, että onko mulla jotain jäänyt huomaamatta kun niitä töitä vaan satelee eteen isoilla kirjaimilla: OTA MUT VASTAAN! :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään nykymaailmassa, töihin pääsee vain jos on sukulainen/ystävä/tuttava töissä ja suosittelee, työpaikat toimivat hyväveli systeemillä toinen on jos olet kielitaidoton ulkomaalainen silloin sut palkataan heti.
Niin sanoi Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko töihin sellaisen joka on ollut työttömänä esim. 3 vuotta, mutta on sillä ajalla vaikka käynyt koulutuksen ja muuten harrastanut (vaikkei työhön liittyisi)? Ns. ei ole laiska. Vai ottaisitko sen tilalle toisen, joka juuri lähti toisesta firmasta tai on lähdössä ja osoittaa täten että töitä on tehty?
Miksi teet tuollaisen vastakkain asettelun? Ap:n kysymys oli, miten saada ensimmäinen työpaikka. Jos ei voi tuoda esiin aikaisempaa työkokemusta, kannattaa tuoda esiin muuta ahkeruutta. Silloin vaikka talkootyöt harrastusten parissa voi tuoda esille tai mitä vaan aktiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenne ratkaisee, se on kaikkein tärkein soveltuvan koulutuksen tai työkokemuksen jälkeen. Joskus jopa kokemusta tärkeämpi
Miten näytät asenteen?
Ole virkeä ja kiinnostunut ja valmis tekemään töitä
Entä jos on ujo ja hiljaisempi, mutta silti olisi hyvä työntekijä? Pitäisi aina olla niin ekstrovertti ja eläväinen että kelpaa.
Tämä. Pitää olla ulospäinsuuntautunut ja hyvin osata puhua ja pölöttää päät pyörryksiin. Sitten tuoda esiin että on mukava työkaveri, vaikka kuten tiedämme, jokainen myrkky työpaikalla on esittänyt mukavaa. Eli ihan sama. Sitten olet oma itsesi ja ystävällinen, pitävät heikkona ja liian turvallisena kun halutaan se paikan uus moottoriturpa sinne... mahdotonta introvertille joka on ahkera ja osaa oppia kerrasta, mutta ei osaa myydä itseään sillä tavalla ilman noloa näyttelemistä.
Juuri näin.
Suhteilla. Jo alakoulussa pitää verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenne ratkaisee, se on kaikkein tärkein soveltuvan koulutuksen tai työkokemuksen jälkeen. Joskus jopa kokemusta tärkeämpi
Miten näytät asenteen?
Entä jos on ujo ja hiljaisempi, mutta silti olisi hyvä työntekijä? Pitäisi aina olla niin ekstrovertti ja eläväinen että kelpaa.
Itse asiassa ei tarvitse olla hirveän ekstrovertti. Minä olen itse varmaan sieltä toisesta ääripäästä, mutta olen saanut kaikki hakemani työpaikat. Kyllä se asenne siellä haastattelussa näkyy
Minä taas olisin kyllä hyvä ja luotettava työntekijä, mutta viimeksi kävi niin, että jo haastattelussa tunsin, että olisi pitänyt olla paljon ekstrovertimpi. Paikka meni sivu suun. Kaipa jotkut sitten osaavat olla luontevia, kun 4 ihmistä tykittää omituisia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu minä minä -asenne.
Ajattelepa olevasi työnantajan asemassa. Paikkaa hakee kaksi nuorta, toinen istuu vetelänä tuolilla ja vilkuilee puhelinta, toinen vaikuttaa kiinnostuneelta ja innokkaalta aloittamaan työt. Kumman palkkaat, ja kyllä nuo ovat ehkä ääripäitä mutta tarkoituksella
Onko sulla mitään käsitystä hakemusten tulvasta nykyaikana? Siellä on aika monta muutakin, jotka osaa istua innokkaana ilman kännykkää.
Esim. levykauppaan tuli tuhat hakemusta. Yritys vaikeroi, että "ei pliis enää yhtää hakemusta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näytät asenteen?
Itse asiassa ei tarvitse olla hirveän ekstrovertti. Minä olen itse varmaan sieltä toisesta ääripäästä, mutta olen saanut kaikki hakemani työpaikat. Kyllä se asenne siellä haastattelussa näkyy
Entä jos ei pääse edes haastatteluun? Kun tosiaan yleensä vain n. 5-10 parasta pääsee haastatteluun ja rannalle ruikuttamaan jää kymmeniä tai satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tuollaisen vastakkain asettelun? Ap:n kysymys oli, miten saada ensimmäinen työpaikka. Jos ei voi tuoda esiin aikaisempaa työkokemusta, kannattaa tuoda esiin muuta ahkeruutta. Silloin vaikka talkootyöt harrastusten parissa voi tuoda esille tai mitä vaan aktiivisuutta.
Ööööö juurihan sitä tässä kysyin, että kumman ottaisit? Harrastelijan joka ollut työttömänä ja tarvitsee vaikka sitten sen ekan työpaikan vai sen joka on on tai juuri ollut töissä? Täysin realistinen tilanne monen hakijan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönhän ei saa käydä mitään koulutuksia tai tehdä vapaaehtoistyötä, muuten työkkäri katsoo että olet liian puuhakas ja menee tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönhän ei saa käydä mitään koulutuksia tai tehdä vapaaehtoistyötä, muuten työkkäri katsoo että olet liian puuhakas ja menee tuet.
Voi opiskella omaehtoisesti tuella jos se katsotaan että edesauttaa työllistymistä, tai sitten mennä työvoimakoulutukseen. Nyt saa opiskella avoimessakin ilman että tarvitsee edes ilmoittaa työkkäriin enää. Mutta.... monet eivät katso kuitenkaan hyvällä jos CV on vain yhtä koulutusta, mikä on vähän hassua kun olisiko se aika pitänyt istua vain kotona tuijottaen seinää. Asennehan tässä ratkaisee niinkuin moni sanonut, ei koulutus tai tittelit. Tosin itse koen että erittäin syvällä on ennakkoluulot eikä asenne sitä korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näytät asenteen?
Jos hakemuksia on tuhat, kuten nykyään helposti on yhteen paikkaa, niin miten osoitat olevasi virkeämpi, kiinnostuneempi ja valmiimpi tekemään töitä kuin ne muut?
Kannattaa katsoa, olisiko kunnalla töitä tai nuorten työseteleitä tarjolla. Yleensä niitä on tarjolla keväisin. Nyt voi olla huono aika saada eka työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näytät asenteen?
Jos hakemuksia on tuhat, kuten nykyään helposti on yhteen paikkaa, niin miten osoitat olevasi virkeämpi, kiinnostuneempi ja valmiimpi tekemään töitä kuin ne muut?
Kyllä se ratkaisee tarviseeko käyttää aikaa perehdyttämiseen, eli jos ei ole kokemusta lennät ulos heti. Nyt haetaan sadoittain samoihin paikkoihin niin mukavia ihania piipertäjiä riittää, valitsevat sitten jos heität vaikka juuri osuvan vitsin kesken haastattelun että jäät mieleen. Itse ainakin kokeilen tätä "suprise" efektiä jos ja kun pääsen taas haistatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööö juurihan sitä tässä kysyin, että kumman ottaisit? Harrastelijan joka ollut työttömänä ja tarvitsee vaikka sitten sen ekan työpaikan vai sen joka on on tai juuri ollut töissä? Täysin realistinen tilanne monen hakijan kannalta.
Työtön varmaan tarvisi sitä työtä enemmän.
Vanhat sedät ottavat nuoria tyttöjä töihin. Joku innokkaammin kuin toinen. Se luo vähän epätasa-arvoa tietysti. Tädit ottavat komeita miehiä? Tai sitten voit todistaa että otat vanhoja, rajoitteisia tai vaatimattomia.
Totta, tässä ei olekaan kyse enää siitä että kelpaatko töihin vaan tuurista. Kaikille sitä tuuria ei riitä ja putoaa kelkasta. Epäreilua on vain se, että siitä rangaistaan ja pidetään pohjasakkana sitten.