Raskaus ja imetys?????
Hei!
Olen viikollaa 36 ja minulle ensimmäistä kertaa lääkäri tokaisi, että ei raskausaikana saa imettää, lapsi saa siitä vaarallisiavhormooneita!
Samainen tyttö syö jo toista raskauttani rintaa. On pirteä kuin peipponen, saanut ternimaidot siis jo kahteen kertaan. Ei sairastele, kehittyy täysin normaalisti!
Miksi raskausaikana ihan oikeasti ei saisi imettää??? Saahan se vauva mahassakin minun hormoonini? Vai onko kyse täysin eriasiasta? Olen ihan äimänkäkenä. Aikaisemmin neuvo on ollut vain se, että jos itse vain jaksat! Ja pidä huoli, että syöt tarpeeksi jne...
Ollaan vaihdettu neuvolaa muuton vuoksi ja olen huomannut että uudessa neuvolassa muutenkin imetys tuntuu olevan ennemmin huono kuin hyvä juttu. MInulle on mm. sanottu, että vauva ei tarvitse rintaa kuin sen puoli vuotta, sen jälkeen imetys on ihan turhaa. Itse olen hieman erimieltä asiasta...
Entä te muut?? Nyt tarvitsen kiperästi molemmin suuntaisia mielipiteitä sekä ihan oikeaa tietoa!!!!
Lapset 4,3 ja1 ja rv nyt 36
Kommentit (7)
Tuskin luonto olisi järjestänyt asiaa niin, että on mahdollista imettää ja tulla raskaaksi yhtäaikaa jos se olisi imetettävälle jotenkin haitallista. Pyydä lääkäriäsi perustelemaan asia, eikä vaan heittelemään kommentteja ilmaan. Kai tuo sitten osaa kertoa mistä asian on lukenut ja mitkä ne vaaralliset hormonit on...
Itse imetän vielä maitoallergista taaperoa ja olen raskaana, viikkoja 20+ . Neuvolan terkkari vihjaili kyllä lopettamisen suuntaan ja perusteli sitä et imetys on raskausaikana mahassa olevalta pois. Sitäkään en usko, sillä hyvin on vauva kasvanut ja mulla paino noussut. Jos joku vitamiinin tms puutoksen saa niin minä, eikä kehittyvä vauva. Se kyllä ottaa omansa.
Imetyksestä raskauden aikana on enemmän tietoa englanniksi, joten googlen kautta löytyy. Imetystukisivuilla on muistaakseni linkkejä suoraan.
Näitä samoja ajatuksia itsellänikin on. Ihmeen vähän neuvolasta saa tietoa, jos tekee jotain " massasta poikkeavaa" . Yleensä saa juuuri jonkun oman mielipiteen ei niinkään mitään oikeaa tietoa. Olen koittanut haalia kaiken mahdollisisen tieton pitkään imettämisestä,koska sitä itse harrastan. Tytär täytti juuri 3v. Sen sijaan poika 1v4kk lopetti itse imemisen kuukausi sitten. Koitan muutenkin usein kuunnelle " luontoa" ja toimia vaiston ja sydämen mukaan. Enkä ole mitään pahaa näillä toimilla ennenkään saanut aikaiseksi. Jos käytän kestovaippoja, teen lyhennettyä työpäivää(nyt äippälomalla) miehentyöajoista poiketen ihan vaan siksi, että koen lapsen parhaaksi kasvualustaksi oman kodin, syötän luomuruokaa enkä käytä mikroa ym ym...Ja kuinka paljon onkaan lasteni hyvää käytöstä ihmeteltykään ja motorisesta kehityksestä puhumattakaan tai hyvästä terveydestä, en suostu/ jaksa uskoa, että olisin luonnollisuudella saanut mitään pahaa aikaiseksi on se siiten pitkään imetys tai muu listalta luettelemani asia.
Harmi kun en voinut kysyä asiaa lääkäriltä tarkemmin, sillä hän juoksi perääni, kun olimme jo poistuneet ja poistui yhtä nopeasti huoneeseensa jatkamaan töitään asian sanottuaan.
tuskinpa siltä lääkäriltä mitään perusteluja olisit saanutkaan kun ei sellaisia taida olla olemassa ;) tietääkseni ainoat syyt miksi raskauden aikana ei saisi imettää on jos jostain syystä supistuksista olisi haittaa. eli siinä vaiheessa jos seksi kielletään niin sitten pitäisi imetyskin lopettaa.
itse imetin esikoista raskauden puoliväliin asti ja kakkonen käy yhä rinnalla (rv:t 6+ jotain nyt) eikä ole aikomustakaan lopettaa. lopettaa sitten itsekseen (kuten esikoinenkin teki) kun on lopettaakseen.. eikä noissa mitään vikaa ole ollut ;)
En oikein tiennyt itkeäkö vai nauraa kun luin viestisi. Vai vaarallisia hormooneita...
Sama lääkäri kirjoittaa silmää räpäyttämättä e-pillerireseptin imettävälle äidille eikä kukaan puhu vaarallisista hormooneista. Tuo kommentti voidaan lisätä palstalle omituiset imetys-uskomukset.
Ensi viikolla tulee muuten joku 4d-dokumentti pitkästä imetyksestä. Onkohan taas tätä 4d-kamaa. Toivottavasti muistan katsoa kuitenkin.
Niin paljon asia jäi vaivaamaan...
Täytynee nähdä tuo 4Ddokumentti!
http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php
Varmaan ehkä olet lukenutkin tämän artikkelin, mutta varuilta laitan. Aiheena siis Imetys ja raskaus. Tätä voi vaikka vilauttaa neuvolassa jos täteillä on jotain raskaudenaikaista imettämistä vastaan:) Niin minä aion tehdä, jos sanomista tulee. Ensimmäinen neuvolakäynti vielä edessä mulla, enkä tiedä tämän th:n suhtaumista. Toisaalta samapa se minulle. Aion joka tapauksessa imettää esikoistani (pian 2v.) niin pitkään se sopii meille molemmille, ulkopuolisten mielipiteet eivät siihen vaikuta.
Jaana (rv. 6+5)
Minä olen 10 viikolla raskaana ja imetän esikoista, 1v. Neuvolassa ei sanottu mitään imetyksen haitoista raskauden aikana, enkä niistä sen enempää kysellytkään. Terveydenhoitaja kehoitti vaan pikku hiljaa sitten vähentämään ja lopettamaan imetyksen, mutta ei siis mitään negatiivista sanonut. Itselläni on tarkoitus vielä hetkisen imetystä jatkaa, mutta lopettaa kuitenkin niin, että esikoinen ehtii hyvin " päästä kuiville" ennen kuin uusi tulokas syntyy...
Olen tällä palstalla kysynyt itsekin samaa asiaa ja en saanut kyllä mitään vastauksia, jossa imetystä raskauden aikana olisi vaaralliseksi sanottu.
Joten etköhän voi imetellä ihan rauhassa kunhan tosiaan omasta jaksamisesta ja syömisestä pidät huolen. :)
hmar