Onko muita joilla rytmihäiriön kaltaisia tuntemuksia?
Mulla on ollut muutamana päivänä sellasia sydämen muljahduksia. Jää niinkuin yksi lyönti väliin ja sit ikävän tuntuinen muljahdus. Mulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta tälläisestä. Olisko jollakin muulla tietoa mitä vois olla? Onko vaarallista?
Kommentit (10)
Tällaiset lisälyönnit on yleensä vaarattomia ja ovat myös yleisiä. Kuulemma hoikat ihmiset tuntee ne paremmin:) Itselläni ne lisääntyy jos oon stressaantunut tai jännittynyt. Jos kovasti hankaloittavat elämää, lääkäriltä voi pyytää beetasalpaajareseptin.
Huolestua kannattaa vasta silloin, jos alkaa rintaa puristaa ja ahdistaa esim. liikunnan yhteydessä. Silloin onkin kyse eri asiasta.
Mutta heti kun pysähtyy ja vaikka istahtaa koneelle niin tuntuu välillä muljahduksia.
Kipua ei tunnu, mutta inhoittavilta noi tuntuu... En varmaankaan sit vielä ole lääkärille menossa, vasta jos tilanne tästä pahenee.
-ap
Mulla on ollut jo vuosia. Tutkitutin ekg:llä. Tuttuni otatutti oikein vuorokausi-ekg:n. Ei mitään vaarallista ollut. Multa otettiin vielä sydämen uä:kin.
Nykyään mulle tulee sen jälkeen semmoinen olo, että on pakko yskähtää kerran.
Mulla on nyt ollut about viikon ja tunnen lähes aina kun pysähdyn, pari iltana oli vähemmän, eilen illalla taas enemmän.
-ap edelleen
ja sitten istahdat tai menet makuulle. Sydän etsii tavallaan " uutta" rytmiä. Ja kuten kakkonen sanoi, tulee se yskähdyksen tunne:) Se on muuten hyvä keino, jos sydän takoo sarjatulta, yskäise, niin kohtaus loppuu. Mullakin on aikoinaan otettu sydänfilmi, mutta oli ihan normaali.
Välillä ovat poissa pitkäänkin, ja joskus raskaassa elämäntilanteessa niitä on päivittäin, kerran niitä tuli parin päivän ajan melko tiheästikin. Tutkittu on ja kaikki ok, ihan normaalia ja melko yleistäkin kuulemma, ja vaaratonta.
Tosiaan jos kivuttomia eivätkä liity nimenomaan vaikkapa juoksulenkkiin en olisi ollenkaan huolissani. Voit käydä lääkärissä juttelemassa, mutta tosiaan tuo mitä tässä kuvasit on ihan harmitonta.
Eli olisko niin, että joku sen laukaisee? Joka tapauksessa, mulla saattaa olla pitkiä aikoja, ettei niitä ole ollenkaan. Viikkoja, kuukausi. Sitten taas yhtäkkiä tulee useammin, muutaman kerran viikossa. Vaikea sanoa muuta kuin että epäsäännöllisesti.
t. nelonen
Oli kiinnostavaa kuulla, että teilläkin on se yskähdys. Se oli mulle uutta, että sen saa loppumaan yskähtämällä. Täytyy kokeilla. Mulla se on tullut automaattisesti kohtauksen jälkeen.
Mulla ei ole noita nykyään enää edes yhtä kertaa päivässä. Aikoinaan oli muutama kerta päivittäin.
Käy ap varmuuden vuoksi sinäkin ekg:ssä, vaikka sulla ei luultavasti ole mitään hankalaa tautia, mutta kumminkin oireesi on uusi.
että sydän lähtee takomaan yhtäkkiä kauheeta vauhtia ja päässä sumenee samantien. Kun yritän tuon " kohtauksen" aikana tunnustella pulssia en tunne sitä lainkaan.
Lisäksi minulle tulee noita muljahduksia, jotka aiheuttavat hieman kipua.
Olen käynyt tutkimuksissa. On tehty rasituskoe, holter-nauhoituksia, ultraääni, magneettikuvaus. Todettu olevan sekä eteis- että kammioperäsiä rytmihäiriöitä.
Tuo tiheälyöntisyys johtui eteisperäisistä rytmihäiriöistä. Tehtiin sydämen ablaatio, eli ylimääräisen johtoradan polttaminen. Auttoi ehkä kuukauden, ja sitten taas palasivat. Voi kuulema käydä niin.
Kammioperäisille rytmihäiriöille ei ole saatu selkeää syytä kiinni. Holternauhoituksissa ennen ja jälkeen ablaation on tulee varsinkin levossa ja nukkuessa pitkäkestoisia kammiotakykardioita jotka luojan kiitos vielä itsestään ovat lähteneet pois. Aamuisin on usein sellainen olo että ei olisi nukkunut lainkaan ja hengästyttää, tai joskus herään öisin sellaiseen tunteeseen että pitää oikein haukkoa ja vetää syvään henkeä. Johtuu noista rytmihäiriöistä.
kammion lisälyöntejä, jotka eivät vaarallisia.