Työkkäri katsoo että minulla on jo riittävästi koulutusta ja työkokemusta
En siis saa opiskella uutta ammattia. Alallani on massiivinen työttömyys ja avoimiin paikkoihin on useita satoja hakijoita. Maakunnan sisällä ei ole ollut paikkoja auki yhtään yli vuoteen.
Miksi minun halutaan pysyvän alalla jossa ei ole töitä?? Minun on mahdoton ymmärtää.
Kommentit (162)
Rahoitusvastikkeen lainaosuus ei ole meno tt-tuessa, vain sen pelkät korot on.
Jos kaikki työttömät saisi toimeentulotukea niin tuskin kukaan työtön valittaisi. Mutta kun ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki työttömät saisi toimeentulotukea niin tuskin kukaan työtön valittaisi. Mutta kun ei saa.
Moni saa pelkän 595 yleistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Niin minulla oli kokopäivätyö opiskeluaikana. Opiskelin 4 vuotta iltaisin
Täähän se aika hullua on. Olen ollut pitkään työelämässä ja opiskellut työn ohessa käytännössä koko ajan. Mutta nyt tästä rangaistaan, kun katsotaan että koulutusta on jo varmaan liikaakin.
Millainen rangaistus? Vankilaan? Tyrmään? Ráipparangaistus?
Menettää ainoan toimeentulon lähteen eli työttömyyskorvaukset, joiden eteen on tosiaan tehnyt vuosia töitä, maksanut veroja, työttömyysvakuutusmaksuja ja kassamaksuja. Siltä varalta, että joutuu joskus työttömäksi.
Ei niitä työttömyyskorvauksia menetä, ne jää vaan opintojen ajaksi tauolle. Opintojen jälkeen on taas oikeus työttömyyspäivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää hakemasta kouluun ja opiskelemaan? Opiskele opintotuella ja lainalla niin kuin muutkin.
Ootko ihan vähän yksinkertainen? Kun on koulutetusta alanvaihtajasta kyse niin sitä opintotukea ja lainaa harvemmin saa.
Vaihtoehtona tehdä duunii ohella kuten monet tekee. Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa.
Töihin ei ole helppo päästä eikä oppisopimukseen. Sitä ei voi muuta kuin hakea paikkoja ja toivoa että paikan saa esim. täällä missä asun ei taida tällä hetkellä edes olla määrärahoja oppisopimukselle.
Sun pitää nyt hyväksyä tosiasiat ja toimia sen pohjalta. Jos haluat opiskella, kukaan ei kiellä.
Lainaa saa pankista. Jos et saa niin sit sun pitää vaan hyväksyä tilanne
Luuletko, että työtön saa lainaa pankista? Et taida olla kovin fiksu.
Myy rahastosi, panttaa talosi tai pyydä äitiäsi ottamaan lainaa.
Monella ei ole ollut rahaa tehdä mitään rahastoa, eikä ole ollut varaa taloon sen paremmin. Rasita äitiä lainalla? Mitä nämä neuvot oikein ovat..
Oletko oikeasti käyttänyt KAIKKI opintotukikuukaudet?
Mulla on yksi tutkinto, mutta opintotukikuukausia jäljellä silti ihan reilusti ja aloitan monimuoto-opinnot vaikka ne ei koko tutkintoon riitäkään. Opintorahan päälle saa tienatakin ihan reilusti ja on mahdollista tehdä osa-aikatyötä (toisin kuin työttömänä).
Mutta miksi harmittelit aikuiskoulutustuen poistumista, kun se ei koskaan ollut työttömille tarkoitettu etuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ai saa asumistukeakaan. Eli mikään muutaman sadan lisätienisti ei hirveästi auta. Lähes kokoaikainen työ pitäisi olla.
Täähän se aika hullua on. Olen ollut pitkään työelämässä ja opiskellut työn ohessa käytännössä koko ajan. Mutta nyt tästä rangaistaan, kun katsotaan että koulutusta on jo varmaan liikaakin.
Menettää ainoan toimeentulon lähteen eli työttömyyskorvaukset, joiden eteen on tosiaan tehnyt vuosia töitä, maksanut veroja, työttömyysvakuutusmaksuja ja kassamaksuja. Siltä varalta, että joutuu joskus työttömäksi.
Ei niitä työttömyyskorvauksia menetä, ne jää vaan opintojen ajaksi tauolle. Opintojen jälkeen on taas oikeus työttömyyspäivärahaan.
Miten sitten eletään, jos opintotuet on käytetty? Osalla on myös lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan lukenut työttömyysetuudella tuetun koulutuksen ehtoja? Ei riitä, että sinulla on puuttuva koulutus tai osaaminen tai alallasi ei ole työpaikkoja, myös sen opiskeltavan ammatin/ammattialan suhteen on tiukat ehdot. Lähihhoitaja harvemmi voi opiskella floristiksi.
Kyllä voi opiskelka floristiksi. Ei tää Suomi sentään P-Korea ole.
Toki voi, mutta ei työttömyysetuudella tuettuna, koska floristien työllisyystilanne ei ole sellainen, että työttömien koulutus olisi kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan 628 euroa netto neljän viikon jaksoissa. 807 euroa brutto kuukautta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokra-asuntoa voi pantata.
No shit sherlok. Ootko apukoulun läpäissyt?
Kuinka paljon opintotukikuukausia ylipäätään on? Minä olen näköjään käyttänyt 51 ensimmäiseen tutkintooni. Olisiko siis vielä mahdollista saada opintotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan lukenut työttömyysetuudella tuetun koulutuksen ehtoja? Ei riitä, että sinulla on puuttuva koulutus tai osaaminen tai alallasi ei ole työpaikkoja, myös sen opiskeltavan ammatin/ammattialan suhteen on tiukat ehdot. Lähihhoitaja harvemmi voi opiskella floristiksi.
Kyllä voi opiskelka floristiksi. Ei tää Suomi sentään P-Korea ole.
Toki voi, mutta ei työttömyysetuudella tuettuna, koska floristien työllisyystilanne ei ole sellainen, että työttömien koulutus olisi kannattavaa.
Ei se tuen puuttuminen johdu floristien työllisyystilanteesta.
Tuen puuttuminen johtuu muusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten eletään, jos opintotuet on käytetty? Osalla on myös lapsia.
Lapsilisillä ja toimeentulotuella
Perustoimeentulotukea voi saada ilman työttömänä olemistakin, mutta Kela voi alentaa tuen perusosaa 50 prosentilla, jos et ilmoittaudu työllisyyspalveluihin kokoaikatyön hakijaksi ilman hyväksyttävää syytä. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja pääsääntöisesti sinun pitää hakea muita ensisijaisia etuuksia.
"Miten sitten eletään, jos opintotuet on käytetty? Osalla on myös lapsia."
Tos kohtaa toinen vanhempi makselee kuluja
Vierailija kirjoitti:
"Miten sitten eletään, jos opintotuet on käytetty? Osalla on myös lapsia."
Tos kohtaa toinen vanhempi makselee kuluja
Voi olla pieni palkka.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua tai venettä. Vantaa irtisanoo 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan 628 euroa netto neljän viikon jaksoissa. 807 euroa brutto kuukautta kohden.
Olet laskenut veroprosenttia. Minä laskin joskus niin, että veroa meni 17 % ja sain mätkyt.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua tai venettä. Vantaa irtisanoo 200.
Kesämökki pitää myydä ja ostaa niillä rahoilla ruokaa ja lääkkeitä lapsille.
Se on täysin yksilöllistä eli täysin tapauskohtaisesti katsotaan ja lasketaan että onko oikeutettu toimeentulotukeen mutta työtön työnhakija täytyy kuitenkin olla jotta sitä saa. Päätoiminen opiskelija ei voi olla työtön työnhakija mutta sivutoiminen opiskelija voi olla.