Lapseni 2,6v puhuu odella hyvin ja paljon sanoja, sitten
yhtäkkiä alkoi kova änkytys. Olen huolesta sekaisin. Onko muilla pienillä lapsilla samoin? Mistä voisi johtua?
Kommentit (9)
Pienellä ei pysy suu perässä, kun on niin paljon asiaa.
Parhaiten menee ohi, kun ei kiinnitä siihen lapsen huomiota.
vauvan vastaan esikoinen. Puhuu nopeasti kun kovasti asiaa ja sitten tulee se änkytys. En ole huomaavinaan tietenkään sitä että niin tekee, ei siihen saakkaan kiinnittää huomiota. Olen huolissani kun lapsi puhuu todella hyvin ja sitten kun salama kirkkaalta taivaalta tulee änkytys. Pelottaa
Ei siinä ole (todennäköisesti) mitään pelkäämistä. Änkyttäminen on ihan tavallista lapsilla, kuten tuossa aiemminkin jo sanottiin. Liikaa asiaa, ei ehdi sanoa, kun ajatukset laukkaa sellaista vauhtia. Todennäköisesti menee pian ohi. Oma lapseni änkytti myös yhdessä vaiheessa, se ei tainnut kestää kauaa, koska en edes muista koska se loppui :)
Mutta kysy asiasta vaikka neuvolassa, jos olet huolissasi.
Pelästyin. Mut inhottavinta oli muiden ihmisten huomauttelu asiasta. Meillä se kesti noin puoli vuotta, jonka jälkeen hävisi. Voi johtua lapsen stressaantumisestakin.
Meillä sama homma alkoi 2v1kk kohdalla. Poika omasi jo laajan sanavaraston, osasi puhua pitkiä lauseita, käyttää synonyymeja ja taivuttaa melkein kaikki sanat oikein. Sitten alkoi tosi ärsyttävä änkytys. Mi-mi-mi-mi-minä jne. Usein se on lauseen ensimmäinen sana johon jäädään kiinni ja loppu lauseesta tulee ihan kätevästi perästä. Meillä ei ole suvussa änkyttäviä, kun kuulemma tämä voi periytyä.
Hoidossa kysyin ovatko siellä huomanneet saman homman ja kertoivat, että ryhmässä on kaksi änkyttävää isompaa lasta. Joskus voi käydä niin, että lapsi alkaa änkyttämään kun matkii isompia.
Toivottavasti tämä on vaan jokin vaihe. Mitään isompia muutoksia meidän perheessä ei ole tapahtunut, joten lukemani selitys stressistä ei sovi tähän tapaukseen. Katsotaan korjaantuuko homma kesällä kun poika on kotona kaksi kuukautta ja näin ei ainakaan päivittäin saa mallia änkyttämiseen.
Änkytystä on myös se, kun toistaa lauseessa jotain sanaa monta kertaa. Kouluikään mennessä änkytyksen pitäisi loppua. Eli sit ei oo enää normaalia, jos koululainen änkyttää.
on 2v 6kk se ilmaistaan desimaalina 2,5v.
Vauva syntynyt perheeseen? Avioero? Muutto? Uusi hoitopaikka? Tms?