Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimeentulotuelle päästään?

Vierailija
13.08.2026 |

Olen ollut työtön reilusti yli vuoden. Minulla oli alussa jonkin verran säästöjä tilillä ja reissailin joten en luonnollisesti saanut tt-tukea. Jossain kohtaa tili tyhjeni ja tein tt-hakemuksen. Tuli päätös, et 200e ylimääräistä vaikka olin säästänyt tuon työmarkkinatuesta vuokran maksuun joka on 2.päivä. Sitten odotin taas pari kuukautta, että voisin tehdä tt-hakemuksen. Seuraavan kerran tilillä olikin 70e ylimääräistä. No elokuussa nyt en taas ole saanut kun tuli 400e veronplautus. Mistä tiedän milloin voin nyt tehdä toimeentulotukihakemuksen? Ja miksi pitää olla tili täysin tyhjä jos joudun säästämään vuokran maksuun yleistuesta koska en ole saanut toimeentulotukea siihen? Eli nykyisin mulla elämiseen vain joku 400e, koska asuun asumistuen ja yleistuen, (200e menee ylestuestani vuokraan)

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit saada apteekkiin maksusitoumuksen resepti lääkkeisiin jos pyytää. älä säästä tilille rahaa koska se vähentää tai estää tuen saamisen.kannattaa maksaa vuokra ja laskut ja sitten hake sitä tukea ,pankkitiliotteella näkyy ne laskut ja mitä jää.

Vierailija
22/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotuelle päästä. Sitä haetaan jos yleistuki ja asumistuki on jo myönnetty eikä ne riitä elämiseen. Kela tosin ei hyväksy kaikkia menoja, joten mikään automaatio toimeentulotuen saaminen ei ole.

Kelan sivuilta voit perehtyä asiaan paremmin, tai vaikka käydä Kelassa neuvottelemassa.

Se on sitten valetta, että jokaiselle kuuluu 595? Kuukausi. Itse olen saanut nyt vain siis 400e ja siitä myös maksanut laskuja

Etkö kuitenkin saa yleistukea? Ja ilmeisesti asumistukeakin? Kyllähän siitä jo tulee yli 595 e/kk.

Tuosta menee se noin 200e vuokran maksuun. Vuokra on 500e ja saan asumistukea 299e

Mutta siis saat kuitenkin kuukaudessa reilusti yli 595 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa laskut ajoissa, etenkin vuokra. Älä säästä rahaa siihen 2. päivään vaan maksa edellisen kuukauden lopussa. Jos et voi maksaa kokonaan, niin maksa sen mitä voit ja loput sitten myöhemmin - vuokran saa maksaa osissa. Sama sähkölaskun kanssa. Ala käyttää käteistä kohtuullisessa määrässä, yritä saada joka kuukausi käteistä säästöön 20 - 100 euroa, jotta sinulle jää rahaa ruokaan tai muuten pahan päivän varalle, kun laskut on maksettu ja odottelet toimeentulotukea.

Ei ainakaan yksityisellä odoteta et vuokra maksellaan osissa

Asian voi helposti sopia vuokranantajan kanssa. Kukaan järkevä vuokranantaja ei kieltäydy vastaanottamasta rahaa ennen eräpäivää.  Soitto vaan: *Onko ok että maksan puolet vuokrasta viikko ennen eräpäivää ja loput sitten eräpäivänä/pari päivää eräpäivän jälkeen?'

Nimenomaan näin. 

Jos rahaa on kuukauden vaihtuessa jäämässä tilille seuraavan kuun vuokran maksua varten, niin tili kannattaa tyhjentää maksamalla osa seuraavan kuun vuokrasta jo etukäteen, ennenkuin kuukausi vaihtuu.

Näin tiliotteessa ei näy "säätöjä" kuun lopussa.

Vierailija
24/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela vähentää kaiken mitä on tilillä niin ne vähennetään toimeentulotuesta. Kannattaa nostaa yllimääräiset rahat kotiin säästöön. Jos tarvii vaikka lääkkeitä niin ei saa säästään jiihin tilille rahaa seuraavaa kuuta varten. Eikä vuokraan rahaa saa säästää.

Älä puhu pas*aa! Ei mitään järjetöntä pelottelua. Hakea voi vaikka olisi tonni tilillä, tosin siinä tapauksessa tukea tuskin tulee. Päätöksen saamiseen voi mennä kymmenenkin arkipäivää, eli hakea voi, saa, ja Kela suositteleekin hakemaan kaksi viikkoa ennen kuin toimeentulotukea tarvitsee.

Tässähän on se hauskuus, että tilillä saa olla tonni, jos on jo toimeentulotukiasiakas ja rahat on tulleet ns. Normaaleista lähteistä. Mutta jos uutena asiakkaana hakee tukea tonni tilillään, niin tuota rahaa pidetään siinä tapauksessa talletuksena, jonka turvin pitää pystyä elämään parikin kuukautta. Siis siinäkin tapauksessa, että on pitkään elänyt vaikkapa pienellä ansiosidonnaisella ja asumistuella, ja ollut koko ajan siinä toimeentulotuen saamisen rajamailla.

Tämä o ihan totta. Uusia hakijoita rankaistaan urakalla

Kyllä. Mulle kävi just näin ja yhtenä kuukautena en sitten saanutkaan muuta kuin asumistuen, kun oli jäänyt ansiosidonnaisesta niin valtavasti talletusta. Olisivat varmaan vyöryttäneet tuota ylijäämää vielä toisellekin kuukaudelle, mutta sain sitten veronpalautuksen ja totesin, että on parempi siirtyä koko härdellistä opintotuelle. Yhtään en tiedä millä maksan opintolainan takaisin, kun valmistun, mutta ei jaksa enää kiinnostaakaan. Valtio kai sen lopulta maksaa.

Vierailija
25/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö siis toimeentulotukihakemus tehdä elokuulle vaikka sain veronpalautksen(400e)? Maksoin kuitenkin tässä kuussa myös laskuja jotain 120e, eli miten tuo menee?

Vierailija
26/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö siis toimeentulotukihakemus tehdä elokuulle vaikka sain veronpalautksen(400e)? Maksoin kuitenkin tässä kuussa myös laskuja jotain 120e, eli miten tuo menee?

Olisi ehkä kannattanut, mutta eipä tuolla suurta merkitystä taitaisi olla, sillä minun veropalautukseni oli huomattavasti pienempi, ja se esti tuen saamisen. Hae nyt kuitenkin ensikuulle, kuten sanottua hakea voi, vaikka sitten eivät maksaisikaan, helpottaa sitten jatkohakemusten tekemistä.

Vierailija
27/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap suuri määrä pikavippejä ja jätä ne maksamatta. Näin pääset toimeentulotuelle niin ei tarvitse kadehtia toimerntuloasiakkaita.

Vierailija
28/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä kannattanut, mutta eipä tuolla suurta merkitystä taitaisi olla, sillä minun veropalautukseni oli huomattavasti pienempi, ja se esti tuen saamisen. Hae nyt kuitenkin ensikuulle, kuten sanottua hakea voi, vaikka sitten eivät maksaisikaan, helpottaa sitten jatkohakemusten tekemistä.

Mutta e i siis kannata hakea elokuulle ja sanoa et maksoi ne laskut myös siitä?

Vierailija
29/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästään????????????????

sinne joudutaan, ei päästä

Vierailija
30/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää! Ja katso että hakemuksessa on mukana kaikki mahdolliset laskut ja menot. Itse laittaisin vasta kuun lopussa, jos tulee joku yllättävä lääkeosto tai kela-taksiajelu vielä elokuulle.

Vierailija
31/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela vähentää kaiken mitä on tilillä niin ne vähennetään toimeentulotuesta. Kannattaa nostaa yllimääräiset rahat kotiin säästöön. Jos tarvii vaikka lääkkeitä niin ei saa säästään jiihin tilille rahaa seuraavaa kuuta varten. Eikä vuokraan rahaa saa säästää.

Älä puhu pas*aa! Ei mitään järjetöntä pelottelua. Hakea voi vaikka olisi tonni tilillä, tosin siinä tapauksessa tukea tuskin tulee. Päätöksen saamiseen voi mennä kymmenenkin arkipäivää, eli hakea voi, saa, ja Kela suositteleekin hakemaan kaksi viikkoa ennen kuin toimeentulotukea tarvitsee.

Tässähän on se hauskuus, että tilillä saa olla tonni, jos on jo toimeentulotukiasiakas ja rahat on tulleet ns. Normaaleista lähteistä. Mutta jos uutena asiakkaana hakee tukea tonni tilillään, niin tuota rahaa pidetään siinä tapauksessa talletuksena, jonka turvin pitää pystyä elämään parikin kuukautta. Siis siinäkin tapauksessa, että on pitkään elänyt vaikkapa pienellä ansiosidonnaisella ja asumistuella, ja ollut koko ajan siinä toimeentulotuen saamisen rajamailla.

Tämä o ihan totta. Uusia hakijoita rankaistaan urakalla

Kyllä. Mulle kävi just näin ja yhtenä kuukautena en sitten saanutkaan muuta kuin asumistuen, kun oli jäänyt ansiosidonnaisesta niin valtavasti talletusta. Olisivat varmaan vyöryttäneet tuota ylijäämää vielä toisellekin kuukaudelle, mutta sain sitten veronpalautuksen ja totesin, että on parempi siirtyä koko härdellistä opintotuelle. Yhtään en tiedä millä maksan opintolainan takaisin, kun valmistun, mutta ei jaksa enää kiinnostaakaan. Valtio kai sen lopulta maksaa.

Jos sinulla on ansiosidonnaista tilillä, mihin muka tarvitset toimeentulotukea?

Mulla oli ansiosidonnaista jäljellä kesäkuussa, koska silloin sain viimeisen erän sitä. Heinäkuussa en saanut muuta kuin asumistuen, koska yleistuen käsittelyssä kesti 5 viikkoa. Ei tuo anssi ollut mitään ekstraa, vaan noin tuhat euroa kesäkuulle.

Vierailija
32/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemuksen voi laittaa vaikka kuun viimeisenä päivänä.

Vierailija
33/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotuelle päästä. Sitä haetaan jos yleistuki ja asumistuki on jo myönnetty eikä ne riitä elämiseen. Kela tosin ei hyväksy kaikkia menoja, joten mikään automaatio toimeentulotuen saaminen ei ole.

Kelan sivuilta voit perehtyä asiaan paremmin, tai vaikka käydä Kelassa neuvottelemassa.

Se on sitten valetta, että jokaiselle kuuluu 595? Kuukausi. Itse olen saanut nyt vain siis 400e ja siitä myös maksanut laskuja

Tietysti se on valetta.

Vierailija
34/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en hakisi elokuulle enää tässä vaiheessa. Ja vähän tuntuu, ettei Kelassa välitetä laskuistasi. Ensimmäistä kertaa hakiessa Kela vaatii kai kahden tai kolmen kuukauden tiliotteet, joten tulosi ja menosi he kyllä näkevät niistä. 

Ensikuulle voit oikeastaan tehdä hakemuksen vaikka tänään, tai huomenna kaikessa rauhassa. Byrokratia ei Kelassa ole pikaista sorttia eli päätöstä saat odottaa ehkä kuun loppuun, tuki maksetaan tilille ensi kuun ensimmäinen päivä.

Äläkä murehdi noita "tili pitää olla tyhjä," kommentteja, tiliotteista Kela saa kuitenkin tulosi ja menosi selville.

No tuskinpa ens kuullekaan saan jos veronpalautusta tupsahti

Vierailija
35/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää! Ja katso että hakemuksessa on mukana kaikki mahdolliset laskut ja menot. Itse laittaisin vasta kuun lopussa, jos tulee joku yllättävä lääkeosto tai kela-taksiajelu vielä elokuulle.

Huomioidaanko toimeentulotuessa JO itse maksetut laskut?

Vierailija
36/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta käsittelyyn menee seitsemästä kymmeneen arkipäivää, eli kaksi viikkoa. Ja ne vaativat kuitenkin tiliotteet, joista näkevät tulot ja menot arvioidakseen tarvitsetko ja saatko toimeentulotukea.

Vierailija
37/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioidaanko toimeentulotuessa JO itse maksetut laskut?

Kaikki hyväksyttävät menot, joiden eräpäivä on kyseisessä kuussa huomioidaan. Tietenkin. Ja kun haet elokuulle, niin saat paremmin tietää kuinka pitkälle ajalle veronpalautusta vyörytetään. 

Omakelassa lukee, että hakemusta ei "saa" tehdä, jos tietää ettei ole oikeutettu tukeen, mutta mun oman kokemuksen perusteella hakemus kannattaa jättää ihan joka kuukausi, jos lähitulevaisuudessa on oikeasti saamassa toimeentulotukea. Muuten joutuu tuohon talletusansaan, joka on täällä jo mainittu. Sori vaan Kela, mutta itse olette rakentaneet noin tyhmän systeemin.

Vierailija
38/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta käsittelyyn menee seitsemästä kymmeneen arkipäivää, eli kaksi viikkoa. Ja ne vaativat kuitenkin tiliotteet, joista näkevät tulot ja menot arvioidakseen tarvitsetko ja saatko toimeentulotukea.

Mitä väliä sillä käsittelyajalla nyt on? Tuossa on jo tiedossa, ettei elokuulle ole tulossa toimeentulotukea. Vai ajattelitko, että hakemusta ei hyväksytä elokuulle, kun se käsitellään vasta syyskuun puolella? En ihan nyt tajua kommenttiasi.

Vierailija
39/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en hakisi elokuulle enää tässä vaiheessa. Ja vähän tuntuu, ettei Kelassa välitetä laskuistasi. Ensimmäistä kertaa hakiessa Kela vaatii kai kahden tai kolmen kuukauden tiliotteet, joten tulosi ja menosi he kyllä näkevät niistä. 

Ensikuulle voit oikeastaan tehdä hakemuksen vaikka tänään, tai huomenna kaikessa rauhassa. Byrokratia ei Kelassa ole pikaista sorttia eli päätöstä saat odottaa ehkä kuun loppuun, tuki maksetaan tilille ensi kuun ensimmäinen päivä.

Äläkä murehdi noita "tili pitää olla tyhjä," kommentteja, tiliotteista Kela saa kuitenkin tulosi ja menosi selville.

No tuskinpa ens kuullekaan saan jos veronpalautusta tupsahti

Älä sitä pohdi suotta. Parhaimmillaan saat kuitenkin jotain. Sitten lisäksi sinulla on hakemus siellä valmiina ja jatkohakemuksen teko on vaivattomampaa. Toimeentulotukea haetaan pääsääntöisesti joka kuulle erikseen ja ensimmäinen haku on työläin.

Vierailija
40/46 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä käsittelyajalla nyt on? Tuossa on jo tiedossa, ettei elokuulle ole tulossa toimeentulotukea. Vai ajattelitko, että hakemusta ei hyväksytä elokuulle, kun se käsitellään vasta syyskuun puolella? En ihan nyt tajua kommenttiasi.

Jollei rahalle tarvetta miksi hakea ollenkaan?

Kaksi viikkoa on pitkä aika odottaa, jollei ole rahaa.