Miten toimeentulotuelle päästään?
Olen ollut työtön reilusti yli vuoden. Minulla oli alussa jonkin verran säästöjä tilillä ja reissailin joten en luonnollisesti saanut tt-tukea. Jossain kohtaa tili tyhjeni ja tein tt-hakemuksen. Tuli päätös, et 200e ylimääräistä vaikka olin säästänyt tuon työmarkkinatuesta vuokran maksuun joka on 2.päivä. Sitten odotin taas pari kuukautta, että voisin tehdä tt-hakemuksen. Seuraavan kerran tilillä olikin 70e ylimääräistä. No elokuussa nyt en taas ole saanut kun tuli 400e veronplautus. Mistä tiedän milloin voin nyt tehdä toimeentulotukihakemuksen? Ja miksi pitää olla tili täysin tyhjä jos joudun säästämään vuokran maksuun yleistuesta koska en ole saanut toimeentulotukea siihen? Eli nykyisin mulla elämiseen vain joku 400e, koska asuun asumistuen ja yleistuen, (200e menee ylestuestani vuokraan)
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis toimeentulotukihakemus tehdä elokuulle vaikka sain veronpalautksen(400e)? Maksoin kuitenkin tässä kuussa myös laskuja jotain 120e, eli miten tuo menee?
Pitää! Ja katso että hakemuksessa on mukana kaikki mahdolliset laskut ja menot. Itse laittaisin vasta kuun lopussa, jos tulee joku yllättävä lääkeosto tai kela-taksiajelu vielä elokuulle.
Huomioidaanko toimeentulotuessa JO itse maksetut laskut?
Kaikki hyväksyttävät menot, joiden eräpäivä on kyseisessä kuussa huomioidaan. Tietenkin. Ja kun haet elokuulle, niin saat paremmin tietää kuinka pitkälle ajalle veronpalautusta vyörytetään.
Omakelassa lukee, että hakemusta ei "saa" tehdä, jos tietää ettei ole oikeutettu tukeen, mutta mun oman kokemuksen perusteella hakemus kannattaa jättää ihan joka kuukausi, jos lähitulevaisuudessa on oikeasti saamassa toimeentulotukea. Muuten joutuu tuohon talletusansaan, joka on täällä jo mainittu. Sori vaan Kela, mutta itse olette rakentaneet noin tyhmän systeemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis toimeentulotukihakemus tehdä elokuulle vaikka sain veronpalautksen(400e)? Maksoin kuitenkin tässä kuussa myös laskuja jotain 120e, eli miten tuo menee?
Olisi ehkä kannattanut, mutta eipä tuolla suurta merkitystä taitaisi olla, sillä minun veropalautukseni oli huomattavasti pienempi, ja se esti tuen saamisen. Hae nyt kuitenkin ensikuulle, kuten sanottua hakea voi, vaikka sitten eivät maksaisikaan, helpottaa sitten jatkohakemusten tekemistä.
Hakemuksen voi laittaa vaikka kuun viimeisenä päivänä.
Voi, mutta käsittelyyn menee seitsemästä kymmeneen arkipäivää, eli kaksi viikkoa. Ja ne vaativat kuitenkin tiliotteet, joista näkevät tulot ja menot arvioidakseen tarvitsetko ja saatko toimeentulotukea.
Mitä väliä sillä käsittelyajalla nyt on? Tuossa on jo tiedossa, ettei elokuulle ole tulossa toimeentulotukea. Vai ajattelitko, että hakemusta ei hyväksytä elokuulle, kun se käsitellään vasta syyskuun puolella? En ihan nyt tajua kommenttiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ehkä kannattanut, mutta eipä tuolla suurta merkitystä taitaisi olla, sillä minun veropalautukseni oli huomattavasti pienempi, ja se esti tuen saamisen. Hae nyt kuitenkin ensikuulle, kuten sanottua hakea voi, vaikka sitten eivät maksaisikaan, helpottaa sitten jatkohakemusten tekemistä.
Mutta e i siis kannata hakea elokuulle ja sanoa et maksoi ne laskut myös siitä?
Sinuna en hakisi elokuulle enää tässä vaiheessa. Ja vähän tuntuu, ettei Kelassa välitetä laskuistasi. Ensimmäistä kertaa hakiessa Kela vaatii kai kahden tai kolmen kuukauden tiliotteet, joten tulosi ja menosi he kyllä näkevät niistä.
Ensikuulle voit oikeastaan tehdä hakemuksen vaikka tänään, tai huomenna kaikessa rauhassa. Byrokratia ei Kelassa ole pikaista sorttia eli päätöstä saat odottaa ehkä kuun loppuun, tuki maksetaan tilille ensi kuun ensimmäinen päivä.
Äläkä murehdi noita "tili pitää olla tyhjä," kommentteja, tiliotteista Kela saa kuitenkin tulosi ja menosi selville.
No tuskinpa ens kuullekaan saan jos veronpalautusta tupsahti
Älä sitä pohdi suotta. Parhaimmillaan saat kuitenkin jotain. Sitten lisäksi sinulla on hakemus siellä valmiina ja jatkohakemuksen teko on vaivattomampaa. Toimeentulotukea haetaan pääsääntöisesti joka kuulle erikseen ja ensimmäinen haku on työläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta käsittelyyn menee seitsemästä kymmeneen arkipäivää, eli kaksi viikkoa. Ja ne vaativat kuitenkin tiliotteet, joista näkevät tulot ja menot arvioidakseen tarvitsetko ja saatko toimeentulotukea.
Mitä väliä sillä käsittelyajalla nyt on? Tuossa on jo tiedossa, ettei elokuulle ole tulossa toimeentulotukea. Vai ajattelitko, että hakemusta ei hyväksytä elokuulle, kun se käsitellään vasta syyskuun puolella? En ihan nyt tajua kommenttiasi.
Jollei rahalle tarvetta miksi hakea ollenkaan?
Kaksi viikkoa on pitkä aika odottaa, jollei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei rahalle tarvetta miksi hakea ollenkaan?
Kaksi viikkoa on pitkä aika odottaa, jollei ole rahaa.
On selitetty jo useampaankin otteeseen miksi. Miksi intät asiasta, josta et selkeästi ymmärrä riittävästi?
Teen joka kuukausi hakemuksen, vaikka tiedän, että hakemus tulee toisinaan olemaan kielteinen. Silloin joutuvat nimittäin tekemään laskelman, jossa näkyy, onko ylijäämää ylipäätään ja paljonko sitä on. Silloin eivät voi myös vierittää ylijäämää loputtomiin. Kelan on nimittäin pikkupakko uskoa omiin laskelmiinsa, joihin päätös perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotuelle päästä. Sitä haetaan jos yleistuki ja asumistuki on jo myönnetty eikä ne riitä elämiseen. Kela tosin ei hyväksy kaikkia menoja, joten mikään automaatio toimeentulotuen saaminen ei ole.
Kelan sivuilta voit perehtyä asiaan paremmin, tai vaikka käydä Kelassa neuvottelemassa.
Toimeentulotuelle joudutaan ja kela käyttää kaikki keinot ettei maksa tt-tukea. Esimerkiksi puhelin ja netti eivät ole kelan mukaan pakollisia menoja. Oikeasti et pysty hoitamaan mitään asioita ilman niitä.
Puhelin ja netti kuuluvat perustoimeebtulotuen perusosalla katettaviin meboihin, ei niihin saa erikseen tukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, mutta mitä hyötyä tai iloa siitä on laittaa vasta kuun viimeinen päivä?
Sairastumalla pitkäaikaisesti niin, että sairauspäivärahat loppui, mutta et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tai opiskelemalla itsellesi ammatin, mutta et pääse töihin ja, koska sinulla ei ole vielä työkokemusta, joudut yleistuen lisäksi hakemaan perustoimeentulotukea.
Tuossa muutama kikka kokeiluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, mutta mitä hyötyä tai iloa siitä on laittaa vasta kuun viimeinen päivä?
"Silloin joutuvat nimittäin tekemään laskelman, jossa näkyy, onko ylijäämää ylipäätään ja paljonko sitä on. Silloin eivät voi myös vierittää ylijäämää loputtomiin."