Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta on hyvä ja oikein että nollamaksuluokka poistuu. Pettymys on että osapäivähoidosta se ei poistu.

Vierailija
25.05.2007 |

Sehän tarkoittaa vain sitä, että siirrytään kokopäivähoidosta osapäiväiseen. Minusta sekin pitäisi olla maksullista. Tuskin kenenkään talous siihen romahtaa, että jotain joutuu lapsensa hoidosta maksamaan. Ainoana poikkeuksena ovat varmaan yh-opiskelijat, heille soisin sen maksuttomuuden. He sentään yrittävät kohentaa elämäänsä.

Samalla poistaisin subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Jos jompikumpi vanhemmista on kotona, lapsi ei kuulu päivähoitoon. Kyllä lapsen ensisijainen hoitovastuu on vanhemmilla, ei yhteiskunnalla. On törkeätä, että äiti on esim hoitovapaalla ja sitten vielä odottaa yhteiskunta hoitaa eskoisen, kun ei itse JAKSA! Jos ei jaksa, pitäisi jättää toinen lapsi tekemättä. Kyllä vanhempien tulee itse ottaa vastuu lastensa hoidosta ja kustannuksista.

Kun nämä " turhat" lapset olisivat pois kuormittamasta päivähoitoa, hoitopaikan saisi nopemmin kun työtön työllistyy. Eli ei tarvitsisi käyttää sitä tekosyytä päivähoidon tarpeeseen, että päivähoitopaikan puutteen takia työllistyminen estyy. Yleensä työnantaja kyllä pystyy odottamaan jonkun aikaa ja siinä ajassa hoitopaikka järjestyy, kun sosiaalipummien lapset ovat kotihoidossa.

Vielä toivoisin rohkeata puuttumista työttömyyskorvauksiin. Minusta sen maksamisen edellytyksenä pitäisi olla aktiivisuutta. Jos ei hae töitä eikä tee mitään oman asemansa parantamiseen, ei pitäisi saada korvauksia tai sosiaalitoimiston tukeakaan.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että tuo osapäivähoidon maksuttomuus poistuisi myös!

Meidän päiväkodissa paljon lapsia joiden vanhemmat kotona ja tuuppaavat silti lapsensa hoitoon. Samoin kun tehdään toinen lapsi vanhempi onkin sitten jo tiellä ja eikun hoitoon vaan. En voi ymmärtää sellaista toimintaa. Miksi sitten tehdä lapsia jos kotona ollessa ei niitä pystytä hoitamaan. Asiaa!

Vierailija
22/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi aina avun tarvitsijan oma syy. Mitä tahansa voi sattua, ja sinäkin, joka tänne olet kirjoitellut voisit tippua äkillisesti tilanteeseen, jossa tartvitset tukea.

Yhteiskunnan moraalin tunnistaa vain ja ainoastaan siitä miten se kohtelee huono-osaisimpiaan. Kaikki muu koristelu on paskapuhetta. Tätäkin hallitusta mitataan tällä samalla yleispätevällä mittatikulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteen onnistumisesta ole kellään, mutta nykyään erotaan liian helposti. Tutkimuksen mukaan lapsen kannalta riitaisat vanhemmat ovat parempi kuin eronneet vanhemmat. (Ihan Aamulehdestä luin pari vuotta sitten tutkimuksesta)

Nykyään erotaan tyyliin: en saa tarpeeksi seksiä.

Vierailija
24/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutteesta, ettei olisi valmis hyväksymään vaikkapa viisivuotiaalle osapäivähoitoa. Tässä on kyse kuitenkin lapsen edusta eikä vanhempien keskinäisestä kateudesta. Suurimmassa osassa Euroopankin valtioista varhaiskasvatusta pidetään itsestään selvänä, ja toki se tukee lapsen myöhempääkin menestystä elämässä, ihan tutkitusti.

Vierailija
25/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat (äiti) ei sitten kykenekään hoitamaan lapsiaan, on LAPSELLE parasta päästä hoitoon. Se, että kotona on nääntynyt sekopää äiti, ei ole ainakaan lapselle parhaaksi.

Meille syntyi vauva kun esikoinen oli 2,5v. Raskaus oli täysi shokki, sillä mulla oli kierukka. Aborttia en kuitenkaan tehnyt. Mies ei tahtonut lasta, ja ero tuli kun vauva oli 3 kk, vaikka yritimmekin.

Sain esikoiselle päiväkotipaikan kun hän oli melkein 3v. En ollut virallisesti masentunut tms, mutta todella puhki vaativan moniallergikkovauvan ja uhmaikäisen, isän lähdöstä protestoineen lapsen kanssa. Voin ihan rehellisesti sanoa, että tuo päiväkotipaikka pelasti minut. Nyt esikoinen on hoidossa 4 päivää viikossa 5 tuntia kerrallaan, ja jaksan paljon paremmin olla hänenkin kanssaan, kun haen hänet tarhasta kotiin.

En sitten tiedä, pitäisikö minun ryömiä vajan taakse ja ampua itseni, kun en jaksanutkaan yksin vaikka yritin.

Jos päivähoito maksaisi, lapseni olisi kotona, olisin väsynyt, ja koko perheemme voisi huonosti.

Vierailija:

Meidän päiväkodissa paljon lapsia joiden vanhemmat kotona ja tuuppaavat silti lapsensa hoitoon. Samoin kun tehdään toinen lapsi vanhempi onkin sitten jo tiellä ja eikun hoitoon vaan. En voi ymmärtää sellaista toimintaa. Miksi sitten tehdä lapsia jos kotona ollessa ei niitä pystytä hoitamaan. Asiaa!

Vierailija
26/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tutkimuksen mukaan lapsen kannalta riitaisat vanhemmat ovat parempi kuin eronneet vanhemmat. (Ihan Aamulehdestä luin pari vuotta sitten tutkimuksesta)

Vierailija
27/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olisi aina avun tarvitsijan oma syy. Mitä tahansa voi sattua, ja sinäkin, joka tänne olet kirjoitellut voisit tippua äkillisesti tilanteeseen, jossa tartvitset tukea.

Yhteiskunnan moraalin tunnistaa vain ja ainoastaan siitä miten se kohtelee huono-osaisimpiaan. Kaikki muu koristelu on paskapuhetta. Tätäkin hallitusta mitataan tällä samalla yleispätevällä mittatikulla.

T: eräs, joka vielä 3 v sitten eli avioliitossa, tuli hyvin taloudellisesti toimeen, ja oli onnellinen. Sitten jäin leskeksi, masennuin, ja työpaikka meni alta.

Vierailija
28/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-opiskeleva 3 lapsen yh, eli yhteiskunnan pohjasakkaa?-

Miten päädyit tuohon tilanteeseen?

Vierailija
29/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nykyään erotaan tyyliin: en saa tarpeeksi seksiä.

Vierailija
30/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos vanhemmat (äiti) ei sitten kykenekään hoitamaan lapsiaan, on LAPSELLE parasta päästä hoitoon. Se, että kotona on nääntynyt sekopää äiti, ei ole ainakaan lapselle parhaaksi.

Meille syntyi vauva kun esikoinen oli 2,5v. Raskaus oli täysi shokki, sillä mulla oli kierukka. Aborttia en kuitenkaan tehnyt. Mies ei tahtonut lasta, ja ero tuli kun vauva oli 3 kk, vaikka yritimmekin.

Sain esikoiselle päiväkotipaikan kun hän oli melkein 3v. En ollut virallisesti masentunut tms, mutta todella puhki vaativan moniallergikkovauvan ja uhmaikäisen, isän lähdöstä protestoineen lapsen kanssa. Voin ihan rehellisesti sanoa, että tuo päiväkotipaikka pelasti minut. Nyt esikoinen on hoidossa 4 päivää viikossa 5 tuntia kerrallaan, ja jaksan paljon paremmin olla hänenkin kanssaan, kun haen hänet tarhasta kotiin.

En sitten tiedä, pitäisikö minun ryömiä vajan taakse ja ampua itseni, kun en jaksanutkaan yksin vaikka yritin.

Jos päivähoito maksaisi, lapseni olisi kotona, olisin väsynyt, ja koko perheemme voisi huonosti.

Vierailija
31/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, avioero tuli kun mies petti ja muuttui kusipääksi. Joku olisi sen voinut ehkä ennustaakin, mutta minä en: luulin tuntevani mieheni, olimmehan olleet yhdessä jo 6 vuotta ennen naimisiin menoa, ja reilu 7 v ennen ensimmäistä lasta. Ehei, en lihonnut muodottomaksi tai alkanut pihtaamaan ja siten ajanut miestäni vieraisiin.

Työpaikkani (vakituinen sellainen) lopetti, uutisista olet varmaan joskus kuullut puljusta nimeltä Leaf? Oman alan työtä ei löytynyt, lisäksi raskaudet (?) olivat kuluttaneet selkäni siihen kuntoon, että seisomatyö ei enää ollut hyväksi. Joten menin uudelleenkoulutukseen, koska en halunnut olla loppuikäni ajan työtön. Työvuosia on kuitenkin vielä monta kymmentä jäljellä. Uuden ammatin palkkakin on sitten sen verran hyvä verrattuna edelliseen, että sillä pystyy elättämään lapset ilman tukia.

Elatusmaksut toki saan, minimisellaiset, mutta 3 lasta myös kuluttaa: vaatteet, ruoka, vakuutukset (korvakierteessä oleville allergikoille elintärkeät, onneksi ne tuli aikoinaan otettua!). Opintotuki on pieni, tiedoksi vaan, se ei riitä juuri mihinkään.

Kaikesta huolimatta olen hyvin tyytyväinen tämänhetkiseen elämääni. En nuorempana todellakaan kuvitellut olevani kolmekymppisenä tässä tilanteessa, mutta ei elämä aina mene suunnitelmien mukaan.

-opiskeleva 3 lapsen yh-

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
32/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro pliis, miten itse olisit menetellyt samassa tilanteessa? Teettänyt abortin? Pakottanut miehen jäämään? Päättänyt, että sinä jaksat? Ollut niin hyvä äiti, ettei sinulla olisi moniallergista vauvaa?

Kaikki ei ole yhtä täydellisiä kuin sinä.

Vierailija:

Omia valintojasi siis.

Vierailija:

Vierailija
33/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No, avioero tuli kun mies petti ja muuttui kusipääksi. Joku olisi sen voinut ehkä ennustaakin, mutta minä en: luulin tuntevani mieheni, olimmehan olleet yhdessä jo 6 vuotta ennen naimisiin menoa, ja reilu 7 v ennen ensimmäistä lasta. Ehei, en lihonnut muodottomaksi tai alkanut pihtaamaan ja siten ajanut miestäni vieraisiin.

Työpaikkani (vakituinen sellainen) lopetti, uutisista olet varmaan joskus kuullut puljusta nimeltä Leaf? Oman alan työtä ei löytynyt, lisäksi raskaudet (?) olivat kuluttaneet selkäni siihen kuntoon, että seisomatyö ei enää ollut hyväksi. Joten menin uudelleenkoulutukseen, koska en halunnut olla loppuikäni ajan työtön. Työvuosia on kuitenkin vielä monta kymmentä jäljellä. Uuden ammatin palkkakin on sitten sen verran hyvä verrattuna edelliseen, että sillä pystyy elättämään lapset ilman tukia.

Elatusmaksut toki saan, minimisellaiset, mutta 3 lasta myös kuluttaa: vaatteet, ruoka, vakuutukset (korvakierteessä oleville allergikoille elintärkeät, onneksi ne tuli aikoinaan otettua!). Opintotuki on pieni, tiedoksi vaan, se ei riitä juuri mihinkään.

Kaikesta huolimatta olen hyvin tyytyväinen tämänhetkiseen elämääni. En nuorempana todellakaan kuvitellut olevani kolmekymppisenä tässä tilanteessa, mutta ei elämä aina mene suunnitelmien mukaan.

-opiskeleva 3 lapsen yh-

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
34/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kerro pliis, miten itse olisit menetellyt samassa tilanteessa? Teettänyt abortin? Pakottanut miehen jäämään? Päättänyt, että sinä jaksat? Ollut niin hyvä äiti, ettei sinulla olisi moniallergista vauvaa?

Kaikki ei ole yhtä täydellisiä kuin sinä.

Vierailija
35/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä tämä uudistus siis oikeasti koskee?

Vierailija
36/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Keitä tämä uudistus siis oikeasti koskee?

Vierailija
37/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aika että ollaan haluttu mahdolliseksi subjektiivinen päivähoito-oikeus ja nyt sitä ollaan ajamassa pois. Minä olen aina ajatellut niin että saavutettuja etuja ei pitäisi niin helpolla luovuttaa pois. Ikinä ei tiedä jos tarve vaikka sattuisi omalle kohdalle, mutta eipä sitä ajattele ennen kuin niin käy. Kovin on mustavalkoista ajattelutapaa täälä. Toivon teille ihmisille vähän enemmän uusia kokemuksia ja ehkäpä jopa vastoinkäymisiäkin että vähän avartuisi ajatusmaailma monella.

Vierailija
38/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissamme asuu perhe, jossa isä ja äiti työttömiä. Lapsia on nyt 4, joista 3 päiväkodissa, tietenkin ilmaiseksi. Vanhin lapsi on jo koulussa. Juuri kuulin että 5. lapsi on tulossa. Sossu maksaa vuokran ja antaa maksusitoumusta milloin mihinkin. Kumpikaan ei edes hae töitä, itse ovat kertoneet että ei työnteko kiinnosta. Kotona maataan päivät pitkät kun lapset on viety hoitoon.

Vierailija
39/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että etuja ajetaan rikkaille ja köyhien köyhyys lisääntyy. Tulee suurempia eroja ihmisten elintason välille. Kohta on selvästi rikkaat ja köyhät ei ole keskivertoihmisiä enää. Rikkailta poistettiin varallisuusvero. Ja nyt on puhuttu perintöveron poistamista, ja se koskisi heitä keillä on osakkeita ja paljon metsää. Mutta tavallisen ihmisen lapset jolla on jäädä perinnöksi vain esim. talo niin maksaa kyllä perintöveroa. Mutta sellaisen ihmisen lapset joilla on jättää osakkeita ja metsää niin eipä maksakaan veroa.

Itse en kuulu rikkaisiin enkä köyhiin vaan hyvin toimeen tuleviin, mutta kun katsoo mihin suuntaan ollaan menossa niin varmaan tulevaisuudessa olemme niitä köyhiä.

Vierailija
40/93 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Naapurissamme asuu perhe, jossa isä ja äiti työttömiä. Lapsia on nyt 4, joista 3 päiväkodissa, tietenkin ilmaiseksi. Vanhin lapsi on jo koulussa. Juuri kuulin että 5. lapsi on tulossa. Sossu maksaa vuokran ja antaa maksusitoumusta milloin mihinkin. Kumpikaan ei edes hae töitä, itse ovat kertoneet että ei työnteko kiinnosta. Kotona maataan päivät pitkät kun lapset on viety hoitoon.