Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö sossuun tehdä huoli-ilmoitus, kun kaksi 80v eläkeläistä ei kykene enää kotitöihin. Syövät lähinnä mikrossa lämmitettävää einesruokaa

Vierailija
13.08.2026 |

en enää jaksa heitä auttaa, kun on oma koti jota hoitaa, työt ja lapsenlapset.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrossa lämmitettävässä einesruuassa ei ole mitään vikaa. Ihan kelpo ravintoa.

Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.

Ultraprosessoitu ruoka ei ole kelpo ruokaa. Lisäaineita ja muuta paskaa.

Olkoot. Eihän 80-vuotiaana tarvitse enää miettiä, että saako syövän myöhemmin yms. Itse aloitan taas polttamaan tupakkaa siinä iässä. (Lopetin sen alta 30- vuotiaana.) 

Vierailija
22/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tekee sinun lapsista ja lastenlapsista lasut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

👴🏻👵🏻

Vierailija
24/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että syö eineksiä, ei ole paha. Se, jos ei päiväkausiin muista syödä, on paha. 

Jos elävät likaisessa asunnossa mieluummin kuin siivoavat tai maksavat siivouksesta, sekin on oma valinta.

Vierailija
25/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumiehistä varmaan 80 % syö kotonaan einesruokia. Huoli-ilmoitus? 

tätä misandriaa pitää tukea joka paikkaan, koska?

Vierailija
26/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.

Samaa mikrossalämmitettävää ne ruokapalvelun ruuat on. No jokuhan ne tekee, mut sit ne jäähytetään ja viedään vanhuksille odottamaan mikroa. 

Vierailija
27/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuon ikäisille ole ihan sama mitä syövät, pääasia että eivät ainakaan nälkään kuole.

Vierailija
28/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valjasta koko perhe yhdeksi päiväksi kokkaamaan sellaista ruokaa, jonka voi pakastaa. Siitä sitten parin viikon ruoat vanhuksille pakkaseen. Kun on useampi tekijä, ei mene kuin pari tuntia.

Vierailija
29/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin syön usein ruuaksi kokkikartanon valmislaatikoita. Yksin asun ja oon laiska tekemään ruokaa.

Samoin. Osaan tehdä ruokaa ja leipoa, en vain viitsi.

Vierailija
30/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä mitä 80-v syö. Kunhan ylipäätään jotain syö. Ja pystyy lämmittämään ruokansa ja itse sen syömään.

Vierailija
31/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, minun tätini eli 5 vuotta pelkällä kaurapuurolla ja punaisella nortilla. Sitten tuli lähtö vanhainkotiin. Se karkasi sieltä kymmenkunta kertaa, kun tuopakointia ei sallittu.  Lopulta hän tappoi itsensä leipäveitsellä. Näitä jääräpää-hoitajien päätöksiä on satoja, kukaan ei niistä vain uskalla sanoa mitään ääneen. 

Jos hoitaja ei ole mitenkään osallisena, uutisoidaan jonkun papparaisen raiskausyrityksestä nais-potilaaseen. Muuten pidetään suut supussa syytteiden pelossa. Ja jatketaan kiduttamista.

Välitetäänkö me edes siitä, että hoitolaitoksissa kidutetaan?

Vierailija
32/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Siis se on ihan ookoo elää mikrossa lämmitetyllä einesruoalla. Tai tilausruoalla, esim. kunnan ateriapalvelusta saatavalla tai sitten jos on varaa, itse tilatulla. 

Ja tämä kommentti on huvittava "Ultraprosessoitu ruoka ei ole kelpo ruokaa. Lisäaineita ja muuta paskaa.". Olkoon sitten, valitettavasti luonnonlaki on, että 80-vuotiailla on sen verran vähän enää elinikää jäljellä, ettei se ehdi vaikuttaa mihinkään. Kuolevat aikanaan ihan muuhun syyhyn kuin lisäaineisiin ja epäoptimaaliseen ravintoon. Ja mitä jos huoli-ilmoituksen seurauksena nämä ihmiset päätyisivät esim. hoivayksikköön, meinaatko että siellä heille annetaan tuoreista raaka-aineista rakkaudella tehtyä vähäprosessoitua ruokaa? No ei, se on prosessoitua einestä mitä sieltä keskuskeittiöiltä tulee.

Vierailija
33/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80. Jonkun verran ostan valmisruokaa, yhdelle niin turha tehdä kaikkia ruokia.

80 on vielä yleensä ihan toimintakykyinen jos pääsee kauppaankin niitä eineksiä ostamaan. Ja tietää tarvitseeko mihin apua.

Vierailija
34/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen aloittajan alle 80-vuotiaat ovat apua tarvinneet?  Olen 80, en vielä ole tarvinnut

Vierailija
35/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa niitä ilmoituksia tehdä. Onpahan mustaa valkoisella että asiaa on koetettu viedä eteenpäin. Tiedän tapauksia missä vanhukselle ei ole mitään apua saatu vaikka omaiset asuvat satojen kilometrien päässä ja vanhus liikkunut ulkona alusvaatteilla, jääkaapissa vanhat ruuat homeessa ja lääkitys syömättä. Että tämmöistä. Hyvinvointi valtiossa ollaan todella.

Vierailija
36/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestäkään ei ole pakko tehdä yhden yhtä ilmoitusta

Vierailija
37/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoot. Eihän 80-vuotiaana tarvitse enää miettiä, että saako syövän myöhemmin yms. Itse aloitan taas polttamaan tupakkaa siinä iässä. (Lopetin sen alta 30- vuotiaana.) 

Olen jo 76v ja minulla on verenpainelääkitys, lievä keuhkoahtauma ja astma sekä sokeriarvo vähän koholla, En saisi käyttää suolaa enkä sokeria  enkä ainakaan tupakoida.

Mutta haluan elää viimeiset vuoteni ihan kuin ennenkin, syön mikä suussa hyvälle maistuu ja tietty ruokasavut kuuluu asiaan, omapa on elämäni.

Vierailija
38/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einesruoka voi olla ravitsemuksellisesti ihan hyvää. Tuskin tuon ikäiset pelkkiä mikropitsoja syö. 

Täh ? On minun äitikin syönyt mikropizzaa vaikka on 86 vuotias. Ostaa nykyisin palvelutiskiltä ruokansa, välillä eineksiä jne kun ei enää viitsi tehdä itse, on jopa tilannut pizzaa itselleen 

Vierailija
39/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihmeessä huoli-ilmoitus. Hyvinvointialue tekee palvelukartoituksen ja tarjoaa palvelua, hinta on jossain välillä 500 - 800 e/kk, mutta käytännössä heidän luonaan kävisi sairaanhoitaja kerran kuukaudessa, kaikki muut siivouksesta pyykinpesuun pitäisi silti tehdä itse. Ruokapalvelu toisi ruokaa, mutta esim. omakotitalossa ei ovelle asti, vaan jättävät portille.

Vierailija
40/42 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👴🏻👵🏻

Puppa 👴🏻 ja Mumma 👵🏻

🧺🧺🥰🥰🥳🥳👍🏻👍🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän