Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä aivovamma on ihmisellä, joka kopioi tekoälyn vastauksen tänne keskustelupalstalle?

Vierailija
13.08.2026 |

Kertokaapa. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuus. Persuilta puuttuvat aivot.

Tekoäly ei vahvistanut tuota olettamusta, vaan kertoi että myös persuilla on aivot.

Vierailija
22/24 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn tuottaman tekstin kopioiminen keskustelupalstoille kertoo vain siitä, että ihminen ei osaa enää ajatella asioita omilla aivoillaan puhumattakaan siitä, että osaisi ne ajatuksensa kirjoittaa itse. Ja kun medialukutaito (ehkä lukutaito muutenkin) on vajavaista, niin sitä sitten kuvitellaan että kaikki tekoälyn tuottama tieto on totta.  

Mutta niissä on sentään totuuden siemen. Uskotko sinä tänne omaa teksitä kirjoittanutta? 90 %:lla palstalaisista on hämärtynyt medialukutaito, koska paltailevat. Moni linkittää tännekin X:n kirjoituksia totuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuus. Persuilta puuttuvat aivot.

Tämä lause toimii erinomaisena käytännön esimerkkinä huonosta rölläyksestä eli trollaamisesta, mutta huonosta provokaatiosta. Se on suora ja aggressiivinen loukkaus tiettyä ihmisryhmää tai Perussuomalaiset-puolueen kannattajia kohtaan. Se herättää kyllä vastareaktion, mutta se ei täytä laadukkaan ja keskustelua synnyttävän provon kriteereitä.

Vierailija
24/24 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloituskysymys on laaja niin harvoin siihen voi parilla sanalla vastata. Tekoälyvastauksesta on helppo referoida sopiva vastaus.

Mutta keskustelufoorumit on ainakin periaatteessa sitä varten, että vaihdetaan omia kokemuksia tai tietoja aiheesta. Tekoälyvastauksen voi jokainen mennä hakemaan itse tekoälyltä. Lisäksi tekoälyvastauksen yleensä tunnistaa sellaiseksi, joten se ei anna sen postaajasta fiksua kuvaa, päinvastoin.

Ja jos on kyse tunne-  ihmissuhde- tms. elämä-aiheesta, niin eihän siinä ole mitään järkeä kysyä asiasta tekoälyltä ja kysyjä tuskin tekee mitään tekoälyvastauksella, senhän hän olisi tosiaan voinut hakea itsekin. Ja jos on kyse asiatiedosta, niin itse ainakin vastaan sellaisiin kysymyksiin vain jos kyse on ammattiosaamisestani, jolloin minun itse muotoilema vastaukseni on parempi kuin tekoälyn. Jos on kyse asiasta, josta en tiedä paljoa, niin en vastaa lainkaan. 

En siis ymmärrä minäkään motiiveja tuohon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän