Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun naisten vaivoja ei lääkärissä kuunnella

Vierailija
12.08.2026 |

Menin lääkäriin pitkään jatkuneen väsymyksen, voimattomuuden ja esivaihdevuosioireiden vuoksi. Otettiin labrat joiden mukaan ferritiini (taas) 20, mutta se on kuulemma normaalia. Esivaihdevuosioireita minun ikäisellä ei voi olla ollenkaan (38v). 

Ehdotin itse että saisin e-pillerit esivaihdevuosioireiden hoitoon, mm. runsaat kuukautiset ja kovat pms-oireet. Ne vähentäisi vuotoa ja tasaa mielialaoireita. 

Sain ne kyllä, mutta reseptissä lukee tietenkin ”1 pilleri ehkäisyn hoitoon”. Mit vi**ua taas. Minulla ei ole ehkäisyn tarvetta. Vaan liian runsaat kuukautiset, epäsäännöllinen kierto, väsymys ja voimattomuus. 

Tulinko kuulluksi? En. 

Saanko vakuutuksesta korvauksen kun pillerit on kirjoitettu ehkäisyn hoitoon, eikä runsaiden kuukautisten hoitoon? No en. 

Saanko mitään apua tähän pitkittyneeseen väsymykseen ja voimattomuuteen, joka uhkaa pian kääntyä uupumukseen? No tuskin. 

Miksi tää on tämmöistä? Ja tiedän, että sama kokemus on niin monella minun ikäisellä naisella. 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aika monta rautavalmistetta läpi ja itsellä toimii kaksi nestemäistä: FerrolinC (saa suomalaisista nettiapteekeista) ja Ferrotone (tilasin ranskalaisesta apteekista). Tsemppiä kaikille joilla sama ongelma!

Vierailija
62/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuullut mitä ap kirjoitti, mutta kai sillä on jotain ongelmia ehkäisyn kanssa.

Haha, tää kiteytti kyllä just oman fiiliksen tästä lääkärikäynnistä. Että lääkäri ei yhtään kuunnellut mitä sanoin, mutta e-pilleriresepti EHKÄISYYN on aina helppo kirjoittaa! Seuraavana tulee burana, sen jälkeen varmaan se masennuslääke.

Minulla on ollut ferritiinit alhaalla jo vuosia ja väsymysoireet. Olen syönyt rautaa, mutta vatsa menee siitä sekaisin. Mahtaako paljon siis edes imeytyä/ jäädä varastoon kun vatsa menee ripulille ja päälle ne runsaat kuukautiset. Siksi pyysin nyt e-pillerit, aion syödä niin monta laattaa putkeen kuin pystyy. Mahdollisimman vähän menkkoja ja vuotoja toivon. 

Sehän vaan että kun tää ei ole ”vaan naistenvaiva”. Vaikuttaa oleellisesti mm. omaan työkykyyn ja varmasti myös terveydentilaan. Jatkuvasti raudanpuutteessa oleminen ei varmasti ole pitemmän päälle elimistölle hyvä asia. Vaikuttaa myös mm. siihen liikkumiseen, kun vaikeaa harrastaa runsaasti liikuntaa, kun olo on koko ajan sellainen että on käsijarru päällä, ei ole voimaa, voimat ei kasva vaan päinvastoin. Heikottaa, pyöryttää. Olen valkoinen kuin kalkkilaivan kapteeni ja hiukset tippuu päästä. 

Liikakiloja minulla ei vielä ole, mutta hormonitoiminnan muutokset huomaa; vatsa se ekana pömpöttää jos joku. Siihen kun yhdistetään koko ajan lähempänä oleva uupumus, niin en yhtään ihmettele jos ne kilotkin jossain kohtaa alkaa kertyä. 

- aloittaja 

Jos e-pillerit ei toimi, kannattaa kokeilla vielä minipillereitä (ellet ole jo kokeillut). Minulla ei tule niiden kanssa kuukautisia ollenkaan, mutta e-pillereillä tulee (en kyllä kokeillut syödä putkeen). Tämäkin toki yksilöllistä ja osalla minipillerit aiheuttaa jatkuvaa tiputtelua.

Itselläni on anemisoiva vuoto ja nyt vihdoin ja viimein yli vuoden menkattoman ajan jälkeen ja rautalisällä ferritiini yli 100. Rautalisistä voisit kokeilla SiderALia tai sitä kaupasta saatavaa liuosta, jos tavalliset rautalisät ärsyttää. Nämä perinteiset on minusta kyllä tehokkaampia. Sisätautilääkärit suosittelevat 100 mg joka toinen päivä. On kuulemma tehokkain näin ja ei ärsytä niin paljon vatsaa. Oireesi kyllä kuulostaa varsin tyypillisiltä alhaiselle ferritiinille. Kilppariarvot olisi myös hyvä tutkia, koska siinä samoja oireita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kylläkin mies, enkä ap:n kysymykseen tiedä vastausta.

Mutta noista muista: Syöpäepäily otetaan aina tosissaan: lähete tulee/tuli niin äkkiä, että hyvä kun kerkisin käydä kotona (suihkussa/pesulla).

En osaa sanoa, panikoiko joku sitä lääkärille menoa ja "ei oteta tosissaan". Äidin kunto meni vähän turhan alas aikoinaan: Otin sen kannan, et menen sinne lääkärille mukaan, ihan siihen hoitohuoneeseen, ettei äiti vaan taas vähättele vaivojaan.

Olen sanonut/kertonut tuon saman naisille - menkää sen puolison mukaan ja ihan sinne huoneeseen asti. Mitä sitten jos tuseeraus; paska haisee niin haiskoon vaan; kunhan vaan saa selvyyden. Ja sama toisinpäin.

Nolotukset sikseen.

Se vähän riippuu mikä oire on kyseessä. Esim. naisilla juuri mahakivut, väsymys, runsaat tai epäsäännölliset kuukautiset yms. laitetaan aina tavallisiksi  "naistenvaivoiksi". Meillä työterveys on aina rajannut naistentaudit kokonaan pois. Monella yksityiselläkin yleislääkärillä lukee ettei hoida naistentauteja. Julkisen kautta ei juurikaan saa apua naistentauteihin, vaan lähete on haettava yksityiseltä naistentautien polille. Yksityinen maksaa n. 400-500 e. Runsaat tai epäsäännölliset kuukautiset, väsymys, mahakipu tms. voi myös olla oire syövästä. Ei kovin reilua.

Tämä on kyllä ihan käsittämätöntä. Itselläni on ollut jo melkein VUODEN kestänyttä alavatsakipua, mutta kun julkisella ei vaan pääse tutkimuksiin. Kipuilu on pistetty sen syyksi kun joskus 5-7v sitten munasarjoissa näkyi pienenpieni kysta, joka ei tuolloin oireillut mitenkään. Siis en oikeasti vaan pääse tutkimuksiin, olen päässyt nyt kahdesti yleislääkärille josta on lähtenyt lähete gynekologille, ja viikon, parin päästä on tullut viesti että lähete on peruttu.

Olen tällä hetkellä pitkäaikaistyöttömänä joten yksityiselle menemiseen ei oikeasti ole vaan euroakaan rahaa. Jos en seuraavan lääkärikäynnin jälkeen pääse gynelle julkisella, on oikeasti vaan pakko maksaa yksityinen luottokortilla ja katsella miten käy. Jos joku tuttu valittaisi tästä en varmaan uskoisi, mutta tällä hetkellä kuukausittain "ota buranaa ja katso paheneeko" neuvoja terveydenhuollosta saavana ei naurata yhtään.

Vierailija
64/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa settiä. Tein hiljattain Aavaan valituksen yhdestä tällaisesta lääkäristä. Käsittelevät nyt sitä ja lähettävät aikanaan vastineen postitse. 

Jos se ei tyydytä eikä anteeksipyyntöä heru, Valviran ja kuluttaja-asiamies ovat seuraavat vaiheet.

Vierailija
65/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pillunkantotelinettä pitäis kuunnella? Miehet tätä maata pyörittää, ei pillut.

Vierailija
66/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks pillunkantotelinettä pitäis kuunnella? Miehet tätä maata pyörittää, ei pillut.

Maiset tätä pyörittää, miehet ei pärjää koulussa, ei opinnoissa, ei töissä, ei parisuhteissa..

Itse olen löytänyt älykkään miehen, mutta harvinaisia ovat.

Vierailija
67/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta noista muista: Syöpäepäily otetaan aina tosissaan: lähete tulee/tuli niin äkkiä, että hyvä kun kerkisin käydä kotona (suihkussa/pesulla).

En osaa sanoa, panikoiko joku sitä lääkärille menoa ja "ei oteta tosissaan". Äidin kunto meni vähän turhan alas aikoinaan: Otin sen kannan, et menen sinne lääkärille mukaan, ihan siihen hoitohuoneeseen, ettei äiti vaan taas vähättele vaivojaan.

Olen sanonut/kertonut tuon saman naisille - menkää sen puolison mukaan ja ihan sinne huoneeseen asti. Mitä sitten jos tuseeraus; paska haisee niin haiskoon vaan; kunhan vaan saa selvyyden. Ja sama toisinpäin.

Nolotukset sikseen.

Se vähän riippuu mikä oire on kyseessä. Esim. naisilla juuri mahakivut, väsymys, runsaat tai epäsäännölliset kuukautiset yms. laitetaan aina tavallisiksi  "naistenvaivoiksi". Meillä työterveys on aina rajannut naistentaudit kokonaan pois. Monella yksityiselläkin yleislääkärillä lukee ettei hoida naistentauteja. Julkisen kautta ei juurikaan saa apua naistentauteihin, vaan lähete on haettava yksityiseltä naistentautien polille. Yksityinen maksaa n. 400-500 e. Runsaat tai epäsäännölliset kuukautiset, väsymys, mahakipu tms. voi myös olla oire syövästä. Ei kovin reilua.

Tämä on kyllä ihan käsittämätöntä. Itselläni on ollut jo melkein VUODEN kestänyttä alavatsakipua, mutta kun julkisella ei vaan pääse tutkimuksiin. Kipuilu on pistetty sen syyksi kun joskus 5-7v sitten munasarjoissa näkyi pienenpieni kysta, joka ei tuolloin oireillut mitenkään. Siis en oikeasti vaan pääse tutkimuksiin, olen päässyt nyt kahdesti yleislääkärille josta on lähtenyt lähete gynekologille, ja viikon, parin päästä on tullut viesti että lähete on peruttu.

Olen tällä hetkellä pitkäaikaistyöttömänä joten yksityiselle menemiseen ei oikeasti ole vaan euroakaan rahaa. Jos en seuraavan lääkärikäynnin jälkeen pääse gynelle julkisella, on oikeasti vaan pakko maksaa yksityinen luottokortilla ja katsella miten käy. Jos joku tuttu valittaisi tästä en varmaan uskoisi, mutta tällä hetkellä kuukausittain "ota buranaa ja katso paheneeko" neuvoja terveydenhuollosta saavana ei naurata yhtään.

Ymmärrän niin tämän. Itse en ole päässyt naistentautien polille, kun yksityisen kautta. Naisten polilla on hoito ollut todella hyvää, mutta heille ei sitten pääse uudelleen kuin max. 6 kk ajan, jos on samaan vaivaan liittyviä oireita. Itselläni on sairaus jota tulisi seurata säännöllisesti ultralla ja niinpä sitten maksan vuoden välein yksityiselle gynelle ja sieltä aina tarvittaessa lähete takaisin polille. Tätä samaa on ollut nyt yli 5 vuotta. Naisten polilla sanovat, että seuranta pitää olla, mutta se tapahtuu kuulemma terveyskeskuksen kautta. Terveyskeskukseen en ole saanut aikaa, koska omakannassa ei lue seurantatarvetta ja työterveys taas ei hoida. 

Vierailija
68/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
69/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta saa selitellä kuinka joudun käyttämään pillereitä ettei tulisi kuukautisia kun on niin voimakkaat kuukautiskivut ...terveyskeskuksissa ei ymmärretä että endometrioosi tai adenomyoosi voi olla vaikka ultra on puhdas. Kovasti näin kivuliaat kuukautiset herättää ihmetystä. Kuukautisten aikaan en esim pysty nukkua ollenkaan. 

Vierailija
70/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et pyöritä edes pikkurilliäsi.

Vierailija
71/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin lohduttaa sillä ettei monet miehetkään saa lääkäristä apua. Kun niiltä saa nykyään vain buranaa ja mielialalääkkeitä niin paljon jää hoitamatta ja osan hoitaa katukauppa.

Tarjotaanko miehillekin muka kaikkeen mielialalääkkeitä?

Kyllä esimerkkeinä selkä ja nivelkipuihin on tyrkytetty mielialalääkettä.

Vierailija
72/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa settiä. Tein hiljattain Aavaan valituksen yhdestä tällaisesta lääkäristä. Käsittelevät nyt sitä ja lähettävät aikanaan vastineen postitse. 

Jos se ei tyydytä eikä anteeksipyyntöä heru, Valviran ja kuluttaja-asiamies ovat seuraavat vaiheet.

Lisään vielä, ettei kyse ollut työterveyskäynnistä, vaan maksoin itse käynnistä, jossa tulin nöyryytetyksi, yli kävelyksi ja haukutuksi. Tämä ei tietenkään käy ja vien asian eteenpäin.

Ko. yksityinen terveysasema meni meidän osalta boikottiin ja olemme kertoneet kaikille minkälaista kohtelua sain.

Vierailija
73/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko näin. Ilman kohdullisia. Ei olisi ihmiskuntaa. Ja sekös toisia sapettaa. 

Vierailija
74/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolotukset sikseen.

Harmi että tuo oikeasti toimii. En vähätellyt mutta silti masennukseksi diagnosoi. Kävin useamman kerran ja sama homma.

Kun mies mukana niin crps 1 jalassa ja selkärankareuma löytyi kun viitsivät tutkia. 

Vierailija
75/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko näin. Ilman kohdullisia. Ei olisi ihmiskuntaa. Ja sekös toisia sapettaa. 

Eiväthän "voimaantuneet" naiset edes halua hankkia lapsia. Suunnilleen ainoat jotka lapsia enää synnyttävät ovat ne jotka pukeutuvat mustaan kaapuun ja viettävät 99% ajasta kodin seinien sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi