Kun naisten vaivoja ei lääkärissä kuunnella
Menin lääkäriin pitkään jatkuneen väsymyksen, voimattomuuden ja esivaihdevuosioireiden vuoksi. Otettiin labrat joiden mukaan ferritiini (taas) 20, mutta se on kuulemma normaalia. Esivaihdevuosioireita minun ikäisellä ei voi olla ollenkaan (38v).
Ehdotin itse että saisin e-pillerit esivaihdevuosioireiden hoitoon, mm. runsaat kuukautiset ja kovat pms-oireet. Ne vähentäisi vuotoa ja tasaa mielialaoireita.
Sain ne kyllä, mutta reseptissä lukee tietenkin ”1 pilleri ehkäisyn hoitoon”. Mit vi**ua taas. Minulla ei ole ehkäisyn tarvetta. Vaan liian runsaat kuukautiset, epäsäännöllinen kierto, väsymys ja voimattomuus.
Tulinko kuulluksi? En.
Saanko vakuutuksesta korvauksen kun pillerit on kirjoitettu ehkäisyn hoitoon, eikä runsaiden kuukautisten hoitoon? No en.
Saanko mitään apua tähän pitkittyneeseen väsymykseen ja voimattomuuteen, joka uhkaa pian kääntyä uupumukseen? No tuskin.
Miksi tää on tämmöistä? Ja tiedän, että sama kokemus on niin monella minun ikäisellä naisella.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kukaan saa apua. Jos satut olemaan n. 50 v, kaikki vaivasi on vaihdevuosia. Jos sairastut masennukseen, ei fyysisiä vaivoja sen jälkeen ole olemassakaan, vaikka olisit ollut terve ja ilman lääkkeitä vuosia. Jos satut olemaan nuori ja armeijassa, koko vuoden olet heitteillä ilman, että kukaan ottaa hoidosta vastuuta. Vanhana se vasta kamalaa onkin. Ihan sama onko vanhuksella syöpä, als vai alzhaimer, kun kaikki on vain normaalia vanhenemista. Buranaa nuorille ja Panadolia vahuksille, se olkoon hoitomme.
Sinuna aloittaisin rautakuurin. Ferritiini nousee hyvin hitaasti, mutta olo alkaa helpottumaan pikku hiljaa, jos väsymyksen syynä rauta. Mitään vahinkoa puolen vuoden kuuri ei tee ihmiselle, jolla ferritiini on 20. Sen jälkeen olisi toki hyvä mitata arvot uudelleen.
Jos raudasta on puutetta niin kannattaa lisätä lihansyöntiä.
Liha on kallista. Sen takia laitoksissa ja kouluissakin painotetaan kasvisruokaa. Myös Suomen ylenmääräinen suvaitsevaisuus vieraita kansoja näkyy liharuuissa. Eli pelätään suorastaan sianlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisia ja muita vähemmistöjä ei kuunnella. Elämä naisena on todella turvatonta. Kukaan ei puolusta naistenoikeuksia paitsi me naiset itse.
Tässä patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisten terveydenhoitoon käytetään joka vuosi yli 1000 miljoonaa euroa enemmän yhteisiä rahoja kuin miesten terveydenhoitoon. Faktat on faktoja, akkojen uhriutuminen sitä itseään.
Ei ne rahat mene naisten hyväksi vaan syntyvän lapsen, urpo.
En kuullut mitä ap kirjoitti, mutta kai sillä on jotain ongelmia ehkäisyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisia ja muita vähemmistöjä ei kuunnella. Elämä naisena on todella turvatonta. Kukaan ei puolusta naistenoikeuksia paitsi me naiset itse.
Tässä patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisten terveydenhoitoon käytetään joka vuosi yli 1000 miljoonaa euroa enemmän yhteisiä rahoja kuin miesten terveydenhoitoon. Faktat on faktoja, akkojen uhriutuminen sitä itseään.
Sinä et tiedä mistä puhut mutta edellinen keskustelija tietää.
T: Eri
Ei jeesus! taas joku keski ikää lähestyvä akka valittaa. Ketään ei kiinnosta teidän naistenvaivat. Ensin te ulisette niinstä ja sen jälkeen ulistaan kun ne loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Se alhainen ferritiini taitaa olla nyt se huonoimman olon aiheuttaja. Se aiheuttaa juurikin kaikkea kuvailemaasi. Ferritiinin pitäisi olla lähemmäs 100, sun rautavarastot on ihan tyhjät. Ala ottaa rautalisää, se vaikuttaa jaksamiseen ja voimattomuuteen ja mahdollisiin uniongelmiin sekä lämmönsäätelyongelmiin. Alhainen ferritiini runsastuttaa myös kuukautisvuotoja ja voi aiheuttaa vaihdevuosioireiden tyyppistä oireilua.
Mulle lääkäri sanoi ettei sellaista kuin ferritiini tarvii mitata. No, kuurina omin lupineen otettu rautalisä auttoi levottomiin jalkoihin, joka on yksi alhaisen ferritiinin oire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Eri
T: Toinen Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei jeesus! taas joku keski ikää lähestyvä akka valittaa. Ketään ei kiinnosta teidän naistenvaivat. Ensin te ulisette niinstä ja sen jälkeen ulistaan kun ne loppuvat.
Mahtuipa kahteen riviin paljon virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti monet naiset kannattavat maahan muuttoa maista, jossa naisen asema on mitätön.
Ei siinä enää pari uutta ukkoa alistamassa naisia tunnu missään, kun omat tekee sitä koko ajan. Just taas näin jutun, jossa nainen oli kertonut rais*kauksesta ja ihan valkoinen mies siellä kommenteissa kertoi tälle naiselle mitä hänestä ajattelee. Tuskin kuulemma tuolla naamalla kukaan enää erehtyy toista kertaa rais*kaamaan (oli ihan kaunis nainen) Tai sait mitä kerjäsit/ kai sai isoa moloa jne.
Ja miten sitten tämä kultamitallisti nainen. Miehet sai tietää, että seurustelee naisen kanssa ja sekös ukkoja harmittaa. Hirveän viharyöpyn sai ihan suomiukoilta niskaansa.
Ja ainakin vauvapalstan suomalaisten ukkojen mielestä suomalainen nainen on valas, spe*rmaviemäri/-ränni, lehmä, suojatyöpaikassa työskentelevä mitättömyys. Joten ihan kotimaista mitätöintiä kuulee kyllä eniten. Joten vaikka täällä ei olisi yhtään ulkomaalaista miestä, naiset kuulisivat silti kunniansa, eikä heitä arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi avaat keskustelun, joka ei sinua kiinnosta?
Mutta olet kyllä kouluesimerkki siitä, miten naisten vaivoihin suhtaudutaan, eli mitätöivästi.
Muistan kerran, kun yksi ukko raivosi, kun hänen kipuihinsa oli määrätty kipulääke jota käytettiin myös kuukautiskipuihin. Miehisyyshän siinä kärsi, kun hänen "oikeisiin" kipuihin määrätään akkojen lääkeitä. Eihän n e nyt akkojen vaivat ole mitään verrattuna siihen, että miehen pikkurilliin sattuu, kun sitä vääntää ympäri. Kunnon lääkeet siihen pitää saada.
Miehisyys kyllä kärsii niin vähästä. Miehellä pitää olla kipuunkin paremmat lääkkeet, kuin naisella, muuten miestä syrjitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, kun enemmistö lääkäreistä kuitenkin naisia, mutta patriarkiaa sekin kai on.
Nainen on naiselle susi, oli lääkäri tai ei. Mieslääkärin saattoi puhua ympäri mutta naista ei. Käyttävät valtaa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostihan sinuakin. Avasit ketjun ja jopa kommentoit, se on kiinnostuksen merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, kun enemmistö lääkäreistä kuitenkin naisia, mutta patriarkiaa sekin kai on.
Nainen on naiselle susi, oli lääkäri tai ei. Mieslääkärin saattoi puhua ympäri mutta naista ei. Käyttävät valtaa väärin.
Höpöhöpö. Tämä ei ole sukupuolesta kiinni, koska lääkärikin on vain oma persoonansa ja käyttäytyy sen mukaisesti. Vaihdevuosi-ja kuukautisvaivoissa naislääkäri voi olla parempi, koska on omakohtaista kokemusta asioista.
Liity Facebookin raudanpuute-ryhmään. Meitä on siellä yli 60 000 jäsentä. Yleinen vaiva.
Caprilon on myös hyvä apu runsaaseen vuotoon, jos e-pillerit ei käy.
Jos vatsa kestää rautaa, niin varaudu syömään vuosi annoksella 100-200mg/pv. C-vitamiinia kylkeen. Ferritiini yli 100 on hyvä.
Jos vatsa ei ala kestää tai kestä rautaa, niin lämmin suositus infuusiolle. Jos julkinen ei auta, niin Ferrivian kautta esim pääsee.
Tutkituta myös d-vit, folaatti ja B12-tc2.
Vierailija kirjoitti:
En kuullut mitä ap kirjoitti, mutta kai sillä on jotain ongelmia ehkäisyn kanssa.
Haha, tää kiteytti kyllä just oman fiiliksen tästä lääkärikäynnistä. Että lääkäri ei yhtään kuunnellut mitä sanoin, mutta e-pilleriresepti EHKÄISYYN on aina helppo kirjoittaa! Seuraavana tulee burana, sen jälkeen varmaan se masennuslääke.
Minulla on ollut ferritiinit alhaalla jo vuosia ja väsymysoireet. Olen syönyt rautaa, mutta vatsa menee siitä sekaisin. Mahtaako paljon siis edes imeytyä/ jäädä varastoon kun vatsa menee ripulille ja päälle ne runsaat kuukautiset. Siksi pyysin nyt e-pillerit, aion syödä niin monta laattaa putkeen kuin pystyy. Mahdollisimman vähän menkkoja ja vuotoja toivon.
Sehän vaan että kun tää ei ole ”vaan naistenvaiva”. Vaikuttaa oleellisesti mm. omaan työkykyyn ja varmasti myös terveydentilaan. Jatkuvasti raudanpuutteessa oleminen ei varmasti ole pitemmän päälle elimistölle hyvä asia. Vaikuttaa myös mm. siihen liikkumiseen, kun vaikeaa harrastaa runsaasti liikuntaa, kun olo on koko ajan sellainen että on käsijarru päällä, ei ole voimaa, voimat ei kasva vaan päinvastoin. Heikottaa, pyöryttää. Olen valkoinen kuin kalkkilaivan kapteeni ja hiukset tippuu päästä.
Liikakiloja minulla ei vielä ole, mutta hormonitoiminnan muutokset huomaa; vatsa se ekana pömpöttää jos joku. Siihen kun yhdistetään koko ajan lähempänä oleva uupumus, niin en yhtään ihmettele jos ne kilotkin jossain kohtaa alkaa kertyä.
- aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on aika paljon elimiä, mitä miehellä ei ole ja nämä kaikki liittyvät lisääntymiseen. Uuden ihmisen syntymiseen tarvitaan monen monta neuvolakäyntiä ja lääkärissä käyntiä + kaikenlaisia kokeita ja testejä.
Naisilla on myös monia syöpiä, mitä miehillä ei esiinny lainkaan:
-munasarjasyöpä
-kohdunrungonsyöpä
-kohdunkaulansyöpä
-ulkosynnytinsyöpä
-emätinsyöpä
-munanjohdinsyöpä
Ja rintasyöpäkin on lähinnä vain naisilla.
Muttaa makkaraa sanoisi lapsenlapsi kun on raudan puute.Vähärasvaista 10-12% rasvaa ja auttaa silloin tällöin syöden voimattomuuteen.E-pillerit eivät auta siihen mitään jos on raudan puute ja väsymys.
Lääkäri on tyhmä. Kolmekasilla hormonitoimintaa muuttuu jo erilaiseksi ennakoiden vaihdevuosia. Voi hyvin esiintyä kummallisia oireita, jopa niin, että esiintyvät vain vasemmalla puolella oikeakätisellä. Luonto säästää kätisyyspuolta, sanoi läääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kukaan saa apua. Jos satut olemaan n. 50 v, kaikki vaivasi on vaihdevuosia. Jos sairastut masennukseen, ei fyysisiä vaivoja sen jälkeen ole olemassakaan, vaikka olisit ollut terve ja ilman lääkkeitä vuosia. Jos satut olemaan nuori ja armeijassa, koko vuoden olet heitteillä ilman, että kukaan ottaa hoidosta vastuuta. Vanhana se vasta kamalaa onkin. Ihan sama onko vanhuksella syöpä, als vai alzhaimer, kun kaikki on vain normaalia vanhenemista. Buranaa nuorille ja Panadolia vahuksille, se olkoon hoitomme.
Sinuna aloittaisin rautakuurin. Ferritiini nousee hyvin hitaasti, mutta olo alkaa helpottumaan pikku hiljaa, jos väsymyksen syynä rauta. Mitään vahinkoa puolen vuoden kuuri ei tee ihmiselle, jolla ferritiini on 20. Sen jälkeen olisi toki hyvä mitata arvot uudelleen.
Jos raudasta on puutetta niin kannattaa lisätä lihansyöntiä.
Toki terveellinen ruokavalio on hyvä tuki. Valitettavasti se ei yksin riitä, jos syynä runsaat kuukautiset.
Runsaat kuukautiset ei ole normaali asia, joten pitäisi varmaan selvittää mikä sen vian aiheuttaa.
Minulla selviteltiin. Lopputulos oli "ei me tiedetä, ota kierukka". Tiedä sitten mitä apua siitäkin selvittelystä oli.
Käydäänköhän me samalla polilla. Mun kohdalla gynekologi oli konsultoinut endokrinologia ja lopputulema oli "your guess is as good as mine". Adenomyoosi sieltä sitten löytyi. Ennen tuota vuosin 3 vuotta suurimman osan kuusta kun privalla arvailtiin ja kokeiltiin.
Tirsk*.