Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun naisten vaivoja ei lääkärissä kuunnella

Vierailija
12.08.2026 |

Menin lääkäriin pitkään jatkuneen väsymyksen, voimattomuuden ja esivaihdevuosioireiden vuoksi. Otettiin labrat joiden mukaan ferritiini (taas) 20, mutta se on kuulemma normaalia. Esivaihdevuosioireita minun ikäisellä ei voi olla ollenkaan (38v). 

Ehdotin itse että saisin e-pillerit esivaihdevuosioireiden hoitoon, mm. runsaat kuukautiset ja kovat pms-oireet. Ne vähentäisi vuotoa ja tasaa mielialaoireita. 

Sain ne kyllä, mutta reseptissä lukee tietenkin ”1 pilleri ehkäisyn hoitoon”. Mit vi**ua taas. Minulla ei ole ehkäisyn tarvetta. Vaan liian runsaat kuukautiset, epäsäännöllinen kierto, väsymys ja voimattomuus. 

Tulinko kuulluksi? En. 

Saanko vakuutuksesta korvauksen kun pillerit on kirjoitettu ehkäisyn hoitoon, eikä runsaiden kuukautisten hoitoon? No en. 

Saanko mitään apua tähän pitkittyneeseen väsymykseen ja voimattomuuteen, joka uhkaa pian kääntyä uupumukseen? No tuskin. 

Miksi tää on tämmöistä? Ja tiedän, että sama kokemus on niin monella minun ikäisellä naisella. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on kovia keksimään luulotauteja itselleen ja siten kuormittamaan terveydenhoitoa. 

Ei se niin mene, vaan naiset eivät saa sitä hoitoa mitä sairaus edellyttäisi.

Ei ole mistään luulotaudista kyse.

Vierailija
22/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on kovia keksimään luulotauteja itselleen ja siten kuormittamaan terveydenhoitoa. 

Ei se niin mene, vaan naiset eivät saa sitä hoitoa mitä sairaus edellyttäisi.

Ei ole mistään luulotaudista kyse.

Nainen tietää kyllä itse mikä tauti hänellä on. Ei lääkärin pidä tulla siihen miesselittämään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisia ja muita vähemmistöjä ei kuunnella. Elämä naisena on todella turvatonta. Kukaan ei puolusta naistenoikeuksia paitsi me naiset itse.

Tässä patriarkaalisessa yhteiskunnassa naisten terveydenhoitoon käytetään joka vuosi yli 1000 miljoonaa euroa enemmän yhteisiä rahoja kuin miesten terveydenhoitoon. Faktat on faktoja, akkojen uhriutuminen sitä itseään.

Vierailija
24/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sieltä kukaan saa apua. Jos satut olemaan n. 50 v, kaikki vaivasi on vaihdevuosia. Jos sairastut masennukseen, ei fyysisiä vaivoja sen jälkeen ole olemassakaan, vaikka olisit ollut terve ja ilman lääkkeitä vuosia. Jos satut olemaan nuori ja armeijassa, koko vuoden olet heitteillä ilman, että kukaan ottaa hoidosta vastuuta. Vanhana se vasta kamalaa onkin. Ihan sama onko vanhuksella syöpä, als vai alzhaimer, kun kaikki on vain normaalia vanhenemista. Buranaa nuorille ja Panadolia vahuksille, se olkoon hoitomme.

Sinuna aloittaisin rautakuurin. Ferritiini nousee hyvin hitaasti, mutta olo alkaa helpottumaan pikku hiljaa, jos väsymyksen syynä rauta. Mitään vahinkoa puolen vuoden kuuri ei tee ihmiselle, jolla ferritiini on 20. Sen jälkeen olisi toki hyvä mitata arvot uudelleen.

Jos raudasta on puutetta niin kannattaa lisätä lihansyöntiä.

Toki terveellinen ruokavalio on hyvä tuki. Valitettavasti se ei yksin riitä, jos syynä runsaat kuukautiset. 

Runsaat kuukautiset ei ole normaali asia, joten pitäisi varmaan selvittää mikä sen vian aiheuttaa.

Minulla selviteltiin. Lopputulos oli "ei me tiedetä, ota kierukka". Tiedä sitten mitä apua siitäkin selvittelystä oli.

Vierailija
25/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalisän saa apteekista ostettua ilman reseptiä. Ei ole mitään ihan hirveän hintaisia tuotteita. Sulla on ap erittäin matala ferritiini. Oireina useimmilla mm. väsymys. Rautajutut leimataan ihan hiton helposti naisten hömpötykseksi, muotijuttuja, joita ei tartte mitenkään hoitaa.

Vierailija
26/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalisän saa apteekista ostettua ilman reseptiä. Ei ole mitään ihan hirveän hintaisia tuotteita. Sulla on ap erittäin matala ferritiini. Oireina useimmilla mm. väsymys. Rautajutut leimataan ihan hiton helposti naisten hömpötykseksi, muotijuttuja, joita ei tartte mitenkään hoitaa.

Ei leimata. Ap:n ferritiini on viiterajojen sisällä.

Vierailija
27/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on menossa trendi, että syökää paskaa. Ihmisten ruokavalio on nykyään paljon huonompi kuin ennen ja suurena syynä siinä on lihan vähentäminen.

Vierailija
28/28 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut esivaihdevuosioireita 36-vuotiaasta. Eli tuossa iässä voi hyvinkin olla niitä. Itselläni kaikki käynnistyi raskausmyrkytyksestä. Sen jälkeen en ole nähnyt tervettä päivää, vaikka tuo kuopukseni on jo koulussa. Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää, koska se nostaa verenpaineen liian korkeaksi.