Kyynerpää, rönkten, jäätelötöttörö, boxerit
Mitä muita ärsyttäviä väärinkirjoituksia tulee mieleen?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Olen ärsyyntynyt siittä että: turun murteessa käytetään konditionaalia imperfektin korvikkeena.
Mä osusin hei. (osuin). tai kaksoiskonditionaalia jota ei oikeasti ole olemassa. Turku: i give you micro-fone.
Sen tajuaa, jos on kuullut turunmurretta: oudot sanaväännökset solahtaa murteeseen ja murre kuulostaa oikein puhuttuna soinnikkaalta, aaltolevalta puheelta, jota on itse asiassa helpompi seurata kuin joitain muita suomen murteita. Olen syntynyt Turussa, mutta en osaa enää luontevasti puhua murretta, silti kuulostaa aina ihanalta, kun kuulee lounaismurteita ja pääsee ns. lepuuttamaan korviaan. Toinen yhtä soinnkas murre on eteläkarjalaismurteet. Niissäkin on eräänlainen sävelkulku, jonka oppimalla avautuu koko murre paljon helpommin.
Sellatti. Luulin että on salaatti. Ryydman. Olikis bätmän
Täsmäyttäminen kun puhutaan täsmäämisestä
Vierailija kirjoitti:
Täsmäyttäminen kun puhutaan täsmäämisestä
Eri verbit.
Täsmätä = olla samansuuruiset, yhtäpitävät, pitää paikkansa johonkin muuhun nähden jne.
Täsmäyttää = saada laskemalla, vertaamalla, korjaamalla jne. oikeaksi eli täsmäämään (täsmäyttää taitaa olla lähinnä kirjanpidollisessa käytössä organisaatioissa)
Jokohan mainittu:
selvännäkijä
Vastakohta lienee esim. juoneennäkijä tai kännisennäkijä.
Pitää paikkaansa.
Ei pidä paikkansa.
Viellä
Esmes
Teranssi
Nukkua ponniin
Vierailija kirjoitti:
Ulkolainen
Ihan ok, jos vastakohta olisi kotilainen😅
Tippui. Kivi tippui. Lentokone tippui. Henkilö tippui.
Rengas kun tarkoitetaan pyörää. Autosta irtosi rengas. Renkaat olivat käännetty oikealle. Renkaiden pultit pitää kiristää momenttiavaimella. Renkailla varustettu työpöytä.
Vierailija kirjoitti:
Rengas kun tarkoitetaan pyörää. Autosta irtosi rengas. Renkaat olivat käännetty oikealle. Renkaiden pultit pitää kiristää momenttiavaimella. Renkailla varustettu työpöytä.
Kyllä renkaidenvaihto on ihan normaalia kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ärsyyntynyt siittä että: turun murteessa käytetään konditionaalia imperfektin korvikkeena.
Mä osusin hei. (osuin). tai kaksoiskonditionaalia jota ei oikeasti ole olemassa. Turku: i give you micro-fone.
Sen tajuaa, jos on kuullut turunmurretta: oudot sanaväännökset solahtaa murteeseen ja murre kuulostaa oikein puhuttuna soinnikkaalta, aaltolevalta puheelta, jota on itse asiassa helpompi seurata kuin joitain muita suomen murteita. Olen syntynyt Turussa, mutta en osaa enää luontevasti puhua murretta, silti kuulostaa aina ihanalta, kun kuulee lounaismurteita ja pääsee ns. lepuuttamaan korviaan. Toinen yhtä soinnkas murre on eteläkarjalaismurteet. Niissäkin on eräänlainen sävelkulku, jonka oppimalla avautuu koko murre paljon helpommin.
Samoin ruotsalaisten sointuva kieli kuulostaa kivalta. Suomenruotsalaisilla kamalaa tönkköä.
-ohis
Itse. Itse en syö kalaa. Itse kuljen polkupyörällä töihin.
Isäsi hosut (housut) olivat ehkä joskus hyväksytty