Kyynerpää, rönkten, jäätelötöttörö, boxerit
Mitä muita ärsyttäviä väärinkirjoituksia tulee mieleen?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Analisointi.
Tätä käytän itse silloin kun vituttaa mukatietäjien analyysit :)
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän Iltasanomista:
Svensk Damntidningin mukaan kuningattaren on arveltu olevan ... 😄
Oh damn! 😄
kraateri (pitää olla kraatteri, joskin tuo oikea tapa on vähän outo, kun yleensä muissa kielissä kirjoitetaan ja lausutaan vain yksi t)
Vierailija kirjoitti:
kraateri (pitää olla kraatteri, joskin tuo oikea tapa on vähän outo, kun yleensä muissa kielissä kirjoitetaan ja lausutaan vain yksi t)
(ot): Tuosta tuli mieleen kielenhuollon luennot yliopistolla. Oli meillä tenttikysymyksenäkin. Piti tietää, että kraateri tarkoitti sekoitusastiaa, jossa viiniin lisättiin vettä. Sittemmin se on muuttunut (puhekielessä) tarkoittamaan kraatteria. Se nimittäin lausutaan yleisesti "kraateri" eikä "kraatteri". Eli sinällään ei ole virhe, mutta varmasti voi ärsyttää monia.
Itse kutsun kantarelleja kanttarelleikesi, joka ärsyttää monia, mutta on silti ihan hyväksytty muoto keltavahverosta. Kirjoituskielessä käytän usein keltavahveroa, puhuttuna omalla murteella, kanttarelli soljuu paremmin puheessa.
Olikos siintä mitään apua, jos alan miettimään virhe-sanoja. Kaliaa tietysti nuoriso juo kokoajan. Vanhemmat eläkelläiset ei tee kumminkaan mitään nuorten elättinä (elatiiviattribuutti). Mutta jos jotain haluaa jossain sanuva niin sen sanon, notta ryhtiä, alokkaat. Nytten ruoto suoraksi ja töihin siintä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(ot): Tuosta tuli mieleen kielenhuollon luennot yliopistolla. Oli meillä tenttikysymyksenäkin. Piti tietää, että kraateri tarkoitti sekoitusastiaa, jossa viiniin lisättiin vettä. Sittemmin se on muuttunut (puhekielessä) tarkoittamaan kraatteria. Se nimittäin lausutaan yleisesti "kraateri" eikä "kraatteri". Eli sinällään ei ole virhe, mutta varmasti voi ärsyttää monia.
Itse kutsun kantarelleja kanttarelleikesi, joka ärsyttää monia, mutta on silti ihan hyväksytty muoto keltavahverosta. Kirjoituskielessä käytän usein keltavahveroa, puhuttuna omalla murteella, kanttarelli soljuu paremmin puheessa.
Minä olen käsittänyt, että kantarelli äännetään normaalisti aina kanttarelli. Kirjoitusasuun vaan ei tule kuin yksi t.
palalaikka soi. pelkialaiset uimarit voittaa. pritannian kuninkas. konkinkankas. mää ottasisi töit' hei. jaa mää vai. (bää bää). kimple. kolffin pellailijat. tuuxte teelle hei (maajoukkuevoimistelija nainen huutelee parvekkeelta). nysse tulee. nuo lienivät murheellisimpia esimerkkejä kielen rappetutumisesta. Mutta: sitä saa mitä tilaa. somessa 2 riviä postataan, kieltä ei osatakkaan!
"Onko tuo mikä väri?"
"En mene ulos koska sade."
Vierailija kirjoitti:
Olikos siintä mitään apua, jos alan miettimään virhe-sanoja. Kaliaa tietysti nuoriso juo kokoajan. Vanhemmat eläkelläiset ei tee kumminkaan mitään nuorten elättinä (elatiiviattribuutti). Mutta jos jotain haluaa jossain sanuva niin sen sanon, notta ryhtiä, alokkaat. Nytten ruoto suoraksi ja töihin siintä!
Siintä! Sehäm pittää ola siittä!
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan ALEKKAIN
No miten lasket?
Urheiluselostajien käyttämä olumppialaiset.
Nythän kieli lyhenee. kieli lyhenee. lyhenee. syy: vähän tillaa. vähän järkee. vähän aikaa. pitää reakoida nopeasti. vähän niin kuin kuuttenperk aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuita, nuissa, nuista, nuihin, nuilla, nuilta jne.
Murre
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan ALEKKAIN
No miten lasket?
Allekkain.
Vierailija kirjoitti:
Möin
Murre
No niin, eiköhän jo aleta pikkuhiljaa rupeemaan...