Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet eivät olekaan epäterveellisiä

Vierailija
10.08.2026 |

Naurattaa entistä enemmän kauramaitoa kahviin laittavat hysteeriset akat:

Oletko karttanut täysrasvaisia maitotuotteita? Tuoreen tutkimuksen mukaan vähärasvaisia tuotteita suosivat ravitsemusohjeet ovat saattaneet johtaa ihmisiä vääriin ruokailutottumuksiin.

Toronton yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että kolme annosta täysrasvaisia maitotuotteita päivässä ei lihottanut testihenkilöitä eikä huonontanut heidän kolesteroliarvojaan. Osa henkilöistä jopa hyötyi rasvaisemmista maitotuotteista.

The Journal of Nutrition -lehdessä julkaistussa 12 viikon tutkimuksessa tarkasteltiin yli 70:n aikuisen ruokavaliota eri olosuhteissa. Tulosten mukaan täysrasvaisten maitotuotteiden syöminen ei vaikuttanut haitallisesti kehon painoon, rasvaprosenttiin tai veren rasva-arvoihin.
https://seura.fi/kunnon-juttuja/uusi-tutkimus-kyseenalaistaa-vallitseva…

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin tämän jo. En koskaan osta kevyttuotteita ja olen terve ja hoikka. Kahvin juon mustana tai kuohukermalla.

Vierailija
2/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös, ylös, ylös!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau, ihan 74 osallistujaa. Nyt voidaan heittää ne kymmenillä tuhansilla ihmisillä tehdyt tutkimukset roskiin.

Vierailija
4/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau, ihan 74 osallistujaa. Nyt voidaan heittää ne kymmenillä tuhansilla ihmisillä tehdyt tutkimukset roskiin.

Ja vain 12 viikkoa. Ei oikein anna mitään tietoa pitkäaikaisista vaikutuksista. 

Vierailija
5/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau, ihan 74 osallistujaa. Nyt voidaan heittää ne kymmenillä tuhansilla ihmisillä tehdyt tutkimukset roskiin.

Ai mitkä?

Vierailija
6/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomumaito on terveellistä koska maitorasvaa ei olla homogenoitu turhan takia tereveyshyödyttömäksi. Perinteinen viili missä on rasvakerros päällä on megaterveysruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa on ruotsalaistutkimus joka kesti 16 vuotta. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rasvattomat-vai-rasvaiset-maitotuot…

Laajassa aineistossa pienimmät sydänriskit olivat henkilöillä, joiden veressä oli eniten runsaasta maitorasvojen saannista kertovia rasvahappoja. Ravinnosta saadut suuret määrät maitorasvaa eivät tutkimuksen perusteella olleet yhteydessä lisääntyneeseen kuolleisuuteen. 

Vierailija
8/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wau, ihan 74 osallistujaa. Nyt voidaan heittää ne kymmenillä tuhansilla ihmisillä tehdyt tutkimukset roskiin.

Ja vain 12 viikkoa. Ei oikein anna mitään tietoa pitkäaikaisista vaikutuksista. 

Ei tuo ole edes tutkimuksen ainoa puute, niitä on paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita tutkimuksia on tehty asiasta vuosien aikana  ja maitorasva on terveellistä. Maitoa en juo, mutta syön viilin rasvaisena. Aamuisin juon rasvakahvin eli kimpale voita kahvin  sekaan. 

Vierailija
10/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaitoahan pidetään nykyään pahana vaihtoehtona sokeripitoisuuden vuoksi. Juon silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wau, ihan 74 osallistujaa. Nyt voidaan heittää ne kymmenillä tuhansilla ihmisillä tehdyt tutkimukset roskiin.

Ja vain 12 viikkoa. Ei oikein anna mitään tietoa pitkäaikaisista vaikutuksista. 

Ei tuo ole edes tutkimuksen ainoa puute, niitä on paljon. 

Sinusta ei ole niitä arvioimaan

Vierailija
12/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuossa on ruotsalaistutkimus joka kesti 16 vuotta. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rasvattomat-vai-rasvaiset-maitotuot…

Laajassa aineistossa pienimmät sydänriskit olivat henkilöillä, joiden veressä oli eniten runsaasta maitorasvojen saannista kertovia rasvahappoja. Ravinnosta saadut suuret määrät maitorasvaa eivät tutkimuksen perusteella olleet yhteydessä lisääntyneeseen kuolleisuuteen. 

Juu, assosiaatio. Tutkimuksen puutteet mainitaan itse tutkimuksessa, ei ole parhaimmistoa tuokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin tämän jo. En koskaan osta kevyttuotteita ja olen terve ja hoikka. Kahvin juon mustana tai kuohukermalla.

Sitä on jo tottunut kevytmaitoon. Kermavaahto pelittää. 

Vierailija
14/14 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa on ruotsalaistutkimus joka kesti 16 vuotta. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rasvattomat-vai-rasvaiset-maitotuot…

Laajassa aineistossa pienimmät sydänriskit olivat henkilöillä, joiden veressä oli eniten runsaasta maitorasvojen saannista kertovia rasvahappoja. Ravinnosta saadut suuret määrät maitorasvaa eivät tutkimuksen perusteella olleet yhteydessä lisääntyneeseen kuolleisuuteen. 

Juu, assosiaatio. Tutkimuksen puutteet mainitaan itse tutkimuksessa, ei ole parhaimmistoa tuokaan.

Se, että rasvaisen maidon hyödyistä ei mielestäsi löydy täydellistä tutkimusta on toissijaista sen rinnalla, että et löydä sen haitoista mitään näyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi