Diabetes 2 diagnoosi
Mikä teillä on ollut verensokeri kun diagnoosi tuli?
Itsellä oli 23.9 tänään, ei ylipainoa. Mutta prednisolon, Arava ja biologinen aloitettiin tammikuussa. Eivät ole purreet tulehduksiin vielä.
Lähdin reumatologilta suoraan endokrinologille josta kaksi eri insuliinireseptiä. Ja verensokeri sensori käsivarressa.
Kommentit (154)
Paastosokeri oli 7,9 ja pitkä normaalin rajoissa, kolmekymmentä ja jotain, en tarkemmin muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypin 2 diagnoosia ei poisteta. Sairaus ei poistu vaan voi mennä remissioon elämäntapamuutosten myötä. Ihan turha tuon yhden jankuttaa, että diagnoosi poistettu. Jos diagnoosi on poistettu, niin siinä on kyllä tehty virhe.
Lisäksi on täysi typerys tuo on joka on kieltäytynyt lääkityksestä.
https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/totta-vai-tarua-voiko-tyypin-…
https://www.kaypahoito.fi/tyypin-2-diabetes-voidaan-hoitaa-remissioon
https://diabetes.fi/2024/03/20/paivitetty-kaypa-hoito-suositus-tyypin-2…
Ihme, että pitää haukkua toisia ihmisiä. Taidat itse olla se typerys.
En ole typerys enkä jauha paskaa täällä vaan kerroin vain tosiasioita. Katse peiliin jos menee tosiasiat tunteisiin.
Typerys on se joka syö lääkkeitä vaikkei niitä tarvitse. Sinäkin olet typerys.
Ei luoja. En kirjoittanut, että pitää syödä lääkkeitä jos ei niitä tarvitse. Täällä yksi kirjoittaa, että ei ole ottanut lääkkeitä käyttöön vaikka paastosokeri ollut jatkuvasti liian korkea.
Kannattaa oikeasti opetella ymmärtämään lukemansa. En ole typerys vain sen vuoksi, että kerron tosiasioita jotka ei teitä joitakin miellytä.Olet typerys, koska haukut toisia. Jos haukut toisia, sinun tulee ymmärtää, että joskus saat sitten takaisin. Silloin ei parane alkaa kitistä.
Voi että kun on niin kamalaa kun oikein typerys-sanaa käytin. Melkoisen överireaktio sulta. Sähän tässä kolo ajan kitiset ja rähiset. Ei ole kyllä sulla kaikki päässä kunnossa ja typeryys on ongelmista pienin. Totaaliset kilarit vedit kun kerroin tosiasioita. Diabeteksesta ei parane vaan taudin voi saada remissioon painonpudotuksella ja elintapojen muutoksella. Ihan turhaan mulle raivoat tosiasioista.
Korostat vain omaa typeryyttäsi, tietämättömyyyttäsi ja selvää mielenterveysongelmaa.Mikä on esidiabeteksen ja todetun sairauden välinen ero?
Ero on sokeriarvoissa. Tietyn rajan ylitettyään saa diagnoosiksi esidiabeteksen, tietyn rajan ylitettyään diabeteksen. Kumpikaan ei välttämättä ole elinikäinen tila. Siihen liittyy voimakkaasti diabeteksen geneettiset tyypit, potilaan oma motivaatio, kyky ja jaksaminen elintapahoidossa ja muutamat muut seikat.
Tuo diabetesrajan ylittymisen täytyy tulla useampi kerta, vasta sitten tulee diagnoosi ja se on ikuinen. Ei yhdestä arvon ylittymisestä vielä mitään diagnoosia tule. Lisäksi ennen diagnoosia tehdään sokerirasituskokeet.
Kyllä tulee, jos arvot ovat riittävän korkealla. Silloin ei tarvita muuta kuin kertaylitys. Normaalisti toki monet käyvät läpi kaksi ylitystä - radan. Kaikki eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä mitä kannattaa tehdä:
a) hanki jatkuvatoiminen glukoosimonitori (Freestyle Libre, Dexcom)
b) aloita vhh-/keto-ruokavalioc) syö lääkärin määräämiä lääkkeitä kunnes verensokerit ovat normaaleilla tasoilla
d) jätä lääkkeet pois ja hoida ruokavaliolla loppuun
Kun syö oikein ei verensokerit nouse tappiin ja tauti on remissiossa. Diabetesliiton, ravitsemusterapeuttien ja lääkärien ohjeilla voi viskata sitä kuuluisaa vesilintua.
Ap:lla on sensori, sanoo jo sen aloituksessa. Lukemat ovat vaan tolkuttomia, joko inskat eivät toimi niin kuin pitää tai sensori on viallinen.
Samat lukemat itse kun mittaan. Sensori on Libre 3 joka toimii siis niinkuin pitääkin.
Isuliinia nostetaan 2 pvän välein niin pitkää kuin lyhyttä.
Aamulla oli 12,6 mikä alin ikinä. Päivällä taas 22,8. Kun aamulla otan pakollisen kortisonin niin siitä se sitten nousee parissa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä mitä kannattaa tehdä:
a) hanki jatkuvatoiminen glukoosimonitori (Freestyle Libre, Dexcom)
b) aloita vhh-/keto-ruokavalioc) syö lääkärin määräämiä lääkkeitä kunnes verensokerit ovat normaaleilla tasoilla
d) jätä lääkkeet pois ja hoida ruokavaliolla loppuun
Kun syö oikein ei verensokerit nouse tappiin ja tauti on remissiossa. Diabetesliiton, ravitsemusterapeuttien ja lääkärien ohjeilla voi viskata sitä kuuluisaa vesilintua.
Ap:lla on sensori, sanoo jo sen aloituksessa. Lukemat ovat vaan tolkuttomia, joko inskat eivät toimi niin kuin pitää tai sensori on viallinen.
Tolkuttomilla lukemilla toki ei kannata tehdä mitään typeryyksiä eli lääkettä naamaan ja ketoa peliin kunnes on lukemat kunnossa. Jatkuvatoimisen sensorin avulla näkee sitten helposti mikä on ruokavalion vaikutus ja kuinka tiukka sen pitää olla että pysyy ne lukemat mallillaan ilman lääkkeitäkin.
Minulla ei ole mitään pillerimuotoista lääkettä tähän. Pelkät insuliinit. Syömäni ruoka ei vaikuta nostavasti edes ilman ateria insuliinia. Olen syönyt vähähiilarista ilman e koodeja jo useamman vuoden reuman vuoksi.
Minulla on db eikä koskaan ole tehty sokerirasituskokeita. Dg:n sain arvoilla 7,9. Sen jälkeenkään ei ole tehty sokerirasituskokeita. Ei kuulemma ole nykyisin välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä se sinun sensorisi on nyt näyttänyt parina viime päivänä? Lokikirjasta sinä näet vanhat merkinnät aika pitkälle.
Keskimääräinen glukoosi on 20.2
ylin 27 se oli eilen päivällä. En ollut syönyt ennen sitä. Tänä aamuna oli 12.6 nyt on taas 22.3 olen tänään syönyt purkillisen tonnikalaa 3keitettyä kananmunaa ja parsakaalia keitettynä. Harmi kun mun syömiset ei tunnu missään. Olen syönyt näin jo kohta 3 vuotta enkä jaksaisi opetella mitään yksi peruna aterialla juttuja kun en ole niin syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä se sinun sensorisi on nyt näyttänyt parina viime päivänä? Lokikirjasta sinä näet vanhat merkinnät aika pitkälle.
ylin 27 se oli eilen päivällä. En ollut syönyt ennen sitä. Tänä aamuna oli 12.6 nyt on taas 22.3 olen tänään syönyt purkillisen tonnikalaa 3keitettyä kananmunaa ja parsakaalia keitettynä. Harmi kun mun syömiset ei tunnu missään. Olen syönyt näin jo kohta 3 vuotta enkä jaksaisi opetella mitään yksi peruna aterialla juttuja kun en ole niin syönyt.
Koita lisätä ruokavalioon liukenevia kuituja enemmän ja sitten syömisten jälkeen 10-15 minsan lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen neuvoo: Kovin proteiinipitoiselle aterialle kannattaa laittaa vähän pikainsuliinia. Itse laitan leipäpälaswn kokoiselle palalle yhden yksikön. Monesti syön kolmen leipäpalasen kokoisen kirjolohipalan ja kasviksia enkä muuta, joten laitan kolme yksikköä. Jos en pistäisi, sokerit olisivat kahdesakympissä puolentoista tunnin päästä. Kun pistän, sokerit ovat kasissa. Sama juttu muuten tukevassa pihviateriassa, kunnon pihvi vaatii ainakin yhden yksikön, jos ei kaksikin. Jos arvo on yli viidentoista, laitan korjausta kaksi yksikköä.
Vierailija kirjoitti:
En muista/tiedä. Olin 28, melkein 29, kun se tuli, ei ylipainoa. Nyt olen 50-v nainen. Mun pitää mitata v-sokerini joka ke aamulla ennen aamiaista ja illalla n. klo 19, Inhoan sitä yli kaiken. Ja nyt, yli 4-v, olen joutunut käyttämään myös trulicity-pistoksia joka ke. Ja vielä pitää taas tilata verikokeet. Muuten se on ok, mutta se ainainen kyseleminen !!!!! Mistä vi****a mäkin muka tiiän mistään meidän suvun sairauksista ? Mulle ei mitään kerrota. Me asiakkaat EMME ole missään poliisikuulustelussa !!! Meidän asiat EIVÄT kuulu kellekään muulle ulkopuoliselle ! On hävytöntä kysellä esim nimeä, synt. aikaa yms, jotka ovat näkyvillä nenän edessä henk. kortissa ! Ovatko ne sokeita vai mistä tämä typerä kysely ????????? Vai ovatko ne vaan TYHMIÄ ?????? Mikään laki ei määrää mitään kysymyksiä ! Ei esim 20 v sitten ollut mitään kysymyksiä.
Onko mielenterveysongelmat tutkittu? Et vaikuta kovin vakaalta viestin perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista/tiedä. Olin 28, melkein 29, kun se tuli, ei ylipainoa. Nyt olen 50-v nainen. Mun pitää mitata v-sokerini joka ke aamulla ennen aamiaista ja illalla n. klo 19, Inhoan sitä yli kaiken. Ja nyt, yli 4-v, olen joutunut käyttämään myös trulicity-pistoksia joka ke. Ja vielä pitää taas tilata verikokeet. Muuten se on ok, mutta se ainainen kyseleminen !!!!! Mistä vi****a mäkin muka tiiän mistään meidän suvun sairauksista ? Mulle ei mitään kerrota. Me asiakkaat EMME ole missään poliisikuulustelussa !!! Meidän asiat EIVÄT kuulu kellekään muulle ulkopuoliselle ! On hävytöntä kysellä esim nimeä, synt. aikaa yms, jotka ovat näkyvillä nenän edessä henk. kortissa ! Ovatko ne sokeita vai mistä tämä typerä kysely ????????? Vai ovatko ne vaan TYHMIÄ ?????? Mikään laki ei määrää mitään kysymyksiä ! Ei esim 20 v sitten ollut mitään kysymyksiä.
Onko mielenterveysongelmat tutkittu? Et vaikuta kovin vakaalta viestin perusteella
Lopeta toisten haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tais olla 7,9
tuli heti metformin resepti ja muut tutkimukset. Minulla ei todettu minkäänlaisia muita db-oireita, joten otin itse vastuun hoidostani ja ilmoitin etten lähde vielä lääkitykselle. Siitä arvot nousi pahimmillaan 9 (puhun nyt aamun paastarvosta, en muista ulkoa pitkän sokerin arvoja), mutta parin kuukauden huolellisen ruokavaliomuutoksen jälkeen alkoi arvot tippua ja nyt 1,5 vuoden jälkeen aamulla paastoarvot on jo 7,5 pintaa. Lääkäri oli ainakin tyytyväinen ja sanoi, että kannattaa jatkaa samalla lailla mitä nyt on tehnyt. Olen edelleen toki seurannassa, koska tuo 7,5 arvo juuri ja juuri ylittää diagnoosirajan ja pitää olla ainakin pari vuotta normaalit arvot ennenkuin edes harkitaan diagnoosin poistoa.
Se diagnoosi tulee olemaan sinulla lopun ikääsi. Ainoa mitä voit tehdä, on taudin saaminen lääkkeettömästi hoidettavaksi, mutta diagnoosi on ja pysyy.
Antaako lääkäri tosiaan arvojesi olla aina noin korkealla yli 7. Tai tietysti antaa jos et suostu lääkitykselle.
Oletko miettinyt hoitamattoman diabeteksen seurauksia?
Diabetekseni ei ole hoitamaton.
Onhan se jos aamuarvot jatkuvasti 7, 5 tietämillä. Terveellä ihmisellä alle 6.
Korkeat sokeriarvot paksuntavat verisuoniasi, rasittavat munuaisia, maksaa, silmänpohjia
Tuo antamasi arvo on kymmenen tunnin paaston jälkeen.
"Jatkuvasti" terveelläkin ihmisellä aamun mittaus voi olla 9 - 10
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin pitää varmistaa tarpeeksi hyvin potilaan henkilöllisyys. Siksi kyselevät osoitteet nimet ja syntymäajat vaikka ne siellä koneilla lukeekin. Kaikki ne parantaa potilasturvallisuutta.
Sukulaisten tietoja kysellään siksi, koska iso osa sairauksista on perinnöllisiä ja sukulaisten sairauksista ja niiden kuluista voi saada tärkeää tietoa potilaan hoitamiseen ja tutkimiseen ja jos sattuu tietämään ja haluaa ne jakaa, niin siitä voi olla hyötyäkin joskus.
Tuo diabetesrajan ylittymisen täytyy tulla useampi kerta, vasta sitten tulee diagnoosi ja se on ikuinen. Ei yhdestä arvon ylittymisestä vielä mitään diagnoosia tule. Lisäksi ennen diagnoosia tehdään sokerirasituskokeet.