Diabetes 2 diagnoosi
Mikä teillä on ollut verensokeri kun diagnoosi tuli?
Itsellä oli 23.9 tänään, ei ylipainoa. Mutta prednisolon, Arava ja biologinen aloitettiin tammikuussa. Eivät ole purreet tulehduksiin vielä.
Lähdin reumatologilta suoraan endokrinologille josta kaksi eri insuliinireseptiä. Ja verensokeri sensori käsivarressa.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä päästä sisätautien osastolle, jossa mittaavat sokereita enemmänkin. Noilla paastoilla voi jopa olla ykköstä, kakkoselle tuo on tolkuton luku. Itsekin kerkisin saada kaksi diagnoosia, ensin iän perusteella kakkonen ja kun lääkkeet ei purreet, db-hoitaja laittoi lähetteen eteenpäin. Viikon olin osastolla ja monien verikokeiden jälkeen selvisi, että ykkönenhän se on. Ykkönen on muuten autoimmuunitauti kuten reumakin, joten aivan hyvin autoimmuunitautiselle voi helposti iskeä muitakin ai-tauteja. Kokemuksesta tiedän, että kortisoni nostaa helposti sokereita, inskaa vaan pitää laittaa silloin enemmän. Minulla nostaa sokereita jo pelkkä kortisonivoide iholla.
Tämä oli hyvä tietää. Eiole aiemmin edes raskaana noussut sokerit. Kortisonia sanoivat syyksi. Ennen olen syönyt 20-40mg eikä sokereissa mitään. Nyt on 10mg ja pitkäsokeri 37% mitä lie tarkottaakaan.
Pitkäsokeri HbA1c voidaan ilmaista prosentteina mutta 37% ei ole mahdollinen. Nykyisin käytetään toisia yksiköitä ja viitearvo on alle 42 mmol/mol ja diabeteskriteeri on yli 48 lukema. Pitkäsokeri kertoo mitä luokkaa verensokeri on ollut parin edellisen kuukauden aikana. Linkin takana on terveyskirjaston laskuri https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00014/hba1c-muuntolaskuri.
Nyt näkyi kirjaus ja tiesin mitä oikeasti etsiä. Pitkäsokeri on 19.8
No, insuulinit aloitettu eilen aamupäivällä. 22 on sensorin mukaan alin ja nyt 24h mennyt. Olen syönyt pelkästään vihreitä kasviksia ja kananmunia.
Ei tunnu kivalta kun syöminen noin ei näy missään. Eipä sillä, en muutenkaan syö sokeria tai juo mehuja yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain db diagnoosini pois 5 vuotta sitten. Eikä ole palannut. En tosin ole palannut entisiin elintapoihinkaan. Geeni minulla on, joten se varmasti aktivoituu, mutta pidän huolta siitä ettei.
Oliko esidiabetes eli entiseltä nimeltään heikentynyt sokerinsieto? Sen kyllä saa pois diagnooseista. Jos on DM2, sitä diagnoosia et ihan oikeasti saa pois, kyllä se sinun tiedoissasi kulkee lopun ikääsi. Jos se muka on poistettu, lääkärisi on tehnyt virheen.
Ihan oikeasti db2 diagnoosi ja se on poistetettu. Saan sen kyllä takaisin, jos arvot nousee rajan yli.
Suomeksi sinun viestisi on se, että diagnoosi on ja pysyy, asia ei muuksi muutu. Olet saanut vaan taudin lääkkeettömästi hoidetuksi.
diagnoosini on poistettu, vaikka miten yrität viestiäni vääristellä. Ehkä se sattuu, kun jotkut kykenevät parantamaan itsensä.
Se, että diabeteksesi on remissiossa, ei poista sitä diagnoosia. Siitä kertoo myös se, että diagnoosi tulee takaisin, jos tietty vs-raja ylittyy. Kyllä se diagnoosi siellä terveydenhuollon papereissa pyörii maailman tappiin, vaikka muuta kuvitteletkin. Ei minua sinun diagnoosisi satu, mulla on ollut parikymmentä vuotta ykkönen ja olen tottunut lukemaan kaikki jutut Diabetes-lehdestä ja netistäkin, tiedän satavarmaksi tämän Suomen käytännön. Onneksi tämä ykkönen on helpompihoitoinen kuin kakkonen, sokerit hoidetaan pelkällä inskalla, ei tarvitse syödä useampaa eri tablettia vain sokereiden takia.
Älä nyt jaksa vängätä.
Itse sinä vänkäät tosiasioita vastaan. Yksi mahdollisuus myös on se, että sinä olet käynyt valelääkärillä tai puoskarilla. Tutki nämä terve.fi, kaypahoito.fi ja diabetes.fi suomalaiset sivustot, jotta saat ajankohtaista tietoa Suomen diabetesasioista, ulkomaalaisilla sivustoilla saattaa olla ties mitä muuta sivujen kirjoittajien maiden infoa, mikä ei päde täällä ollenkaan.
Tietty olen noilla sivustoilla käynyt. Niiden ohjeilla ei kyllä 2tyypin diabetesta hoideta.
Silti tuo diagnoosiasia sinulta on jäänyt näemmä lukematta tai ymmärtämättä. Tiedoksesi: vaikka nyt ilmeisesti syöt hyvin, tuo tauti saattaa ylen helposti uusiutua myös piinaavassa stressissä yms, sokeriaineenvaihdunnan vaihtelu kun on myös yksi elimistön puolustuskeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä päästä sisätautien osastolle, jossa mittaavat sokereita enemmänkin. Noilla paastoilla voi jopa olla ykköstä, kakkoselle tuo on tolkuton luku. Itsekin kerkisin saada kaksi diagnoosia, ensin iän perusteella kakkonen ja kun lääkkeet ei purreet, db-hoitaja laittoi lähetteen eteenpäin. Viikon olin osastolla ja monien verikokeiden jälkeen selvisi, että ykkönenhän se on. Ykkönen on muuten autoimmuunitauti kuten reumakin, joten aivan hyvin autoimmuunitautiselle voi helposti iskeä muitakin ai-tauteja. Kokemuksesta tiedän, että kortisoni nostaa helposti sokereita, inskaa vaan pitää laittaa silloin enemmän. Minulla nostaa sokereita jo pelkkä kortisonivoide iholla.
Kyllä se paastoverensokeri nousee usein kakkostyypin diabeteksessa yli 20, jos diabetes on ollut pitkään hoitamatta.
Niin, täysin hoitamattomalla. Ap on hoidossa, koska on saanut Librenkin. Meidän hva:lla se annetaan kakkosille vain, jos on laitettu monipistoshoito eli pitkäaikainen insuliini sekä ateriainsuliini. Muuten, myös liian pitkä paasto nostaa sokereita, itse tiedän tuon ykkösenä täysin varmana tietona.
On tää ollut ns hoitamattoman kesän yli eli edellinen labra oli toukokuun lopulla jolloin oli koko sarja. Silloin pitkäsokeri oli 7.1
Reumatologi oli ne katsonut että kaikki ok.
Hoitaja vaan soitti että jatketaan lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain db diagnoosini pois 5 vuotta sitten. Eikä ole palannut. En tosin ole palannut entisiin elintapoihinkaan. Geeni minulla on, joten se varmasti aktivoituu, mutta pidän huolta siitä ettei.
Oliko esidiabetes eli entiseltä nimeltään heikentynyt sokerinsieto? Sen kyllä saa pois diagnooseista. Jos on DM2, sitä diagnoosia et ihan oikeasti saa pois, kyllä se sinun tiedoissasi kulkee lopun ikääsi. Jos se muka on poistettu, lääkärisi on tehnyt virheen.
Ihan oikeasti db2 diagnoosi ja se on poistetettu. Saan sen kyllä takaisin, jos arvot nousee rajan yli.
Suomeksi sinun viestisi on se, että diagnoosi on ja pysyy, asia ei muuksi muutu. Olet saanut vaan taudin lääkkeettömästi hoidetuksi.
diagnoosini on poistettu, vaikka miten yrität viestiäni vääristellä. Ehkä se sattuu, kun jotkut kykenevät parantamaan itsensä.
Se, että diabeteksesi on remissiossa, ei poista sitä diagnoosia. Siitä kertoo myös se, että diagnoosi tulee takaisin, jos tietty vs-raja ylittyy. Kyllä se diagnoosi siellä terveydenhuollon papereissa pyörii maailman tappiin, vaikka muuta kuvitteletkin. Ei minua sinun diagnoosisi satu, mulla on ollut parikymmentä vuotta ykkönen ja olen tottunut lukemaan kaikki jutut Diabetes-lehdestä ja netistäkin, tiedän satavarmaksi tämän Suomen käytännön. Onneksi tämä ykkönen on helpompihoitoinen kuin kakkonen, sokerit hoidetaan pelkällä inskalla, ei tarvitse syödä useampaa eri tablettia vain sokereiden takia.
Älä nyt jaksa vängätä.
Itse sinä vänkäät tosiasioita vastaan. Yksi mahdollisuus myös on se, että sinä olet käynyt valelääkärillä tai puoskarilla. Tutki nämä terve.fi, kaypahoito.fi ja diabetes.fi suomalaiset sivustot, jotta saat ajankohtaista tietoa Suomen diabetesasioista, ulkomaalaisilla sivustoilla saattaa olla ties mitä muuta sivujen kirjoittajien maiden infoa, mikä ei päde täällä ollenkaan.
Tietty olen noilla sivustoilla käynyt. Niiden ohjeilla ei kyllä 2tyypin diabetesta hoideta.
Silti tuo diagnoosiasia sinulta on jäänyt näemmä lukematta tai ymmärtämättä. Tiedoksesi: vaikka nyt ilmeisesti syöt hyvin, tuo tauti saattaa ylen helposti uusiutua myös piinaavassa stressissä yms, sokeriaineenvaihdunnan vaihtelu kun on myös yksi elimistön puolustuskeinoja.
Voi että sä jaksat vääntää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä minä luulin että ykköstyyppi rasittaisi enemmän ainakin aluksi/nuorena mutta hauska kuulla jos koet asian noin. Ehkä on tosiaan simppelimpi ja oppii tietämään mikä toimii.
Tämähän on netissä tämä koulukunta joka hoitaa kakkosta just toisin kuin mitä nämä käypä hoidot ynnä muut. Ruokasuosituksia myöten. Ei lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
tais olla 7,9
tuli heti metformin resepti ja muut tutkimukset. Minulla ei todettu minkäänlaisia muita db-oireita, joten otin itse vastuun hoidostani ja ilmoitin etten lähde vielä lääkitykselle. Siitä arvot nousi pahimmillaan 9 (puhun nyt aamun paastarvosta, en muista ulkoa pitkän sokerin arvoja), mutta parin kuukauden huolellisen ruokavaliomuutoksen jälkeen alkoi arvot tippua ja nyt 1,5 vuoden jälkeen aamulla paastoarvot on jo 7,5 pintaa. Lääkäri oli ainakin tyytyväinen ja sanoi, että kannattaa jatkaa samalla lailla mitä nyt on tehnyt. Olen edelleen toki seurannassa, koska tuo 7,5 arvo juuri ja juuri ylittää diagnoosirajan ja pitää olla ainakin pari vuotta normaalit arvot ennenkuin edes harkitaan diagnoosin poistoa.
Riippuu iästäni. Jos ole vanhus, 7,5 -sokeritaso on ihan OK aamupaastona. Jos ole nuorempi, sitten tietenkin sokerilääkitys päälle. Mikä ihme siinä sokerilääkityksen aloittamisessa pelottaa? ”En saanut lääkettä, siispä en ole sairaskaan”? Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prednisolon nostaa sokereita ja se on osasyy korkeisiin arvoihin. Tapana on kyllä seurata sokereita heti ja vähän ihmetyttää jos puoli vuotta on mennyt ilman seurantaa. Entiseen aikaan oli tapana käyttää Protaphan insuliinia kun se keskipitkävaikutteisena tasasi mukavasti sokeriarvoja. Vähän vaikuttaa siltä että joudut aloittamaan insuliinit alkuun kun on aika korkea paastosokerilukema. Oliko pitkäaikaissokeri HbA1c taivaissa?
Enpä huomannut että olit jo saanut insuliinireseptit. C-peptidi kertoo onko 1 vai 2 tyypin diabeteksesta kyse.
En löytänyt labroista c-peptidiä.
Tuo otetaankin yleensä vasta osastohoidossa.
c-peptidi voidaan ihan hyvin mitata Tk: n pyynnöstä. Aamulla runsas hiilihydraattipitoinen ateria ja tunnin kuluttua aterian jälkeinen c- peptidi labrassa. Mitä pienempi tulos viiterajan alapuolella on, sitä vähemmän omaa insuliinieritystä on jäljellä. Ja jos tulos on viiterajoja korkeampi, silloin insuliinia erittyy liikaa ( insuliiniresistenssi), mutta elimistö ei sitä pysty kunnolla käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on netissä tämä koulukunta joka hoitaa kakkosta just toisin kuin mitä nämä käypä hoidot ynnä muut. Ruokasuosituksia myöten. Ei lääkkeitä.
Ei pelkästään netissä. Ketodieetit ovat esimerkiksi Ruotsin käypähoidossa ja onhan mm. VirtaHealth saavuttanut todella merkittäviä tuloksia jenkeissä. Suomessa tämä ei onnistu, koska täällä lääkärikunta ja ravitsemustiede on kiedottu yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä minä luulin että ykköstyyppi rasittaisi enemmän ainakin aluksi/nuorena mutta hauska kuulla jos koet asian noin. Ehkä on tosiaan simppelimpi ja oppii tietämään mikä toimii.
Moni vanhempi ykkönen toteaa noin, koska on kokemusta enempi. Itse sairastuin päälle nelikymppisenä ja joillakin yli viisikymmpisillä työkavereilla oli tuo sama vaiva, joku saanut dg lapsena ja osa aikuisena. Kaikki lohduttivat, että hoito tulee olemaan helpompaa kuin kakkosilla ja ihan oikeassa olivat. Nämä mahdolliset liitänäissairaudet piinaavat molempia tyyppejä, eli niistä ei kukaan diabeetikko pääse satavarmasti pois.
Mun miehellä on D2.
Diagnoosi on ja pysyy, vaikka tauti on ollut remissiossa jo vuosia (ruokavalio, insuliinit ja Libre käytössä).
Ihme vänkääjö tuo yksi, joka väittää että diagnoosi poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkösessä pitää mitata verensokeria jatkuvasti ja insuliiniannosta pitää muutella tarpeen mukaan. On hengenvaarallista, jos pistää vahingossa liikaa insuliinia. D2:ssa riittää kun kiskoo nappeja huuleen ja harrastaa säännöllisesti liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tais olla 7,9
tuli heti metformin resepti ja muut tutkimukset. Minulla ei todettu minkäänlaisia muita db-oireita, joten otin itse vastuun hoidostani ja ilmoitin etten lähde vielä lääkitykselle. Siitä arvot nousi pahimmillaan 9 (puhun nyt aamun paastarvosta, en muista ulkoa pitkän sokerin arvoja), mutta parin kuukauden huolellisen ruokavaliomuutoksen jälkeen alkoi arvot tippua ja nyt 1,5 vuoden jälkeen aamulla paastoarvot on jo 7,5 pintaa. Lääkäri oli ainakin tyytyväinen ja sanoi, että kannattaa jatkaa samalla lailla mitä nyt on tehnyt. Olen edelleen toki seurannassa, koska tuo 7,5 arvo juuri ja juuri ylittää diagnoosirajan ja pitää olla ainakin pari vuotta normaalit arvot ennenkuin edes harkitaan diagnoosin poistoa.
Riippuu iästäni. Jos ole vanhus, 7,5 -sokeritaso on ihan OK aamupaastona. Jos ole nuorempi, sitten tietenkin sokerilääkitys päälle. Mikä ihme siinä sokerilääkityksen aloittamisessa pelottaa? ”En saanut lääkettä, siispä en ole sairaskaan”? Vai?
Olen vanhus. Kyllä minulla on pyritty saamaan aamupaastot ja pitkäaikaiset alas. 80, 10 vuotta lääkitys. Tänään aamupaasto 5.3 . Pitkäaikainen viimeksi 41. Eli juuri vielä terveen viitearvoissa.
Tämä siis lääkkeillä ja syömisillä, ei parantumisella.
Minulta ainskin otetaan aina myös kolesterolit. Verenpaineet, munuaisarvot. Mitä lie tuo suolainen ketoruokavalio tekisi niille?
Vierailija kirjoitti:
Minulta ainskin otetaan aina myös kolesterolit. Verenpaineet, munuaisarvot. Mitä lie tuo suolainen ketoruokavalio tekisi niille?
Miten niin suolainen? Vähemmän siinä suolaa on kuin suositusruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraillut yhtä ketoneuvojaa. Suolaa on runsaasti, lisäksi suolakurkkuja yms suolaisia lisäkkeitä. Tosin kasviksia myös. Juomaveteen lisätään suoloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraillut yhtä ketoneuvojaa. Suolaa on runsaasti, lisäksi suolakurkkuja yms suolaisia lisäkkeitä. Tosin kasviksia myös. Juomaveteen lisätään suoloja.
Keto johtaa natriumin hupenemiseen. Tuo suolatankkaus ei auta mitään kun insuliinitasot ovat matalat. Munuaiset eivät saa oikeaa signaalia ja päästävät natriumin lävitse. Tämä sekoittaa muiden kivennäisaineiden tasot. Siksi ihmisiä kramppaa ketolla.
En ainakaan itse lähtisi kokeimemaan mitään ääriruokavalioita. Kohtuullinen hiilihydraatin välttäminen on ruokavaliossani.
Kun 80 v olen elänyt melko terveenä sekaruualla en lähtisi suolistoani, munuaisiani, sydäntäni rasittamaan kovilla rasvoilla ja 900 gramman liha-annoksilla päivässä. 3 x 300 gr.
Sit vältellään jotain meijerituotteita kun käsitelty mutta lapataan makeutukseen erytritolia.
Sukurasite on ja sokerit aina viitearvojen ylärajoilla, kunnes pitkä sokeri oli kerran 7,3 ja lääkäri antoi diagnoosin. Nyt ihmettelen että mitä sitten, lääkitystäkään ei ole.
Millainen ruokavaliosi oli ennen kuin teit siihen muutoksia ja millainen se on nyt?