Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon omillaan olevan nuoren (aikuisen) pitää mielestänne kertoa menoistaan vanhemmille?

Vierailija
10.08.2026 |

19-v tytär syytti kyttäämisestä kun sanoin että olisi pitänyt kertoa ulkomaanmatkasta. Perustelin ihan turvallisuudella, että jos sattuu jotain niin tiedetään edes suunnilleen missä hän menee.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitää lähteä ulkomaille ja jättää kertomatta lapselleen. Ehkä herää, ehkä ei.

Vierailija
42/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot on välit, jos ei kerro. Normaalisti soitetaan kerran päivässä kuulumiset.

Eikä soiteta normaalisti. Tuohan on riippuvuutta. Sehän se just on, että kun lomalle ähtee niin eipä ole mukavaa, kun se mamma pommittaa soitoin ja viestein koko ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei kerro isoja asioita niin äidillä/isällä peiliin katsomisen paikka. Kannattaa muuttaa asennetta ja pyrkiä korjaamaan välit. 19v on vasta lapsi ja tarvitsee vanhempia mutta ei sitä itse enää myönnä. 

Vierailija
44/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kyttää, tytär saa elää ihan miten haluaa, mutta turvallisuussyistä olisi hyvä kertoa noin isoista asioista. Jos matkakohteessa sattuu jotain, tyyliin tsunami, terrori-isku tms. niin osattaisiin huolestua ja selvittää onko lapsi kunnossa. Tai jos hän yhtäkkiä hiljenisi kokonaan, niin tiedettäisiin edes mistä päin maailmaa pitäisi alkaa etsiä.

ap

Aika vanhaksi on ehtinyt tyttö kasvaa, ennenkuin tullut puheeksi oman turvallisuuden takia menoista ilmoittaminen läheisille. 

Vierailija
45/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi ei kerro isoja asioita niin äidillä/isällä peiliin katsomisen paikka. Kannattaa muuttaa asennetta ja pyrkiä korjaamaan välit. 19v on vasta lapsi ja tarvitsee vanhempia mutta ei sitä itse enää myönnä. 

Paitsi ettei välttämättä tarvitse niitä vanhempia. Taas ihme vähättelyä ja aliarvioimista iän perusteella. 

Usein se on. Niin, että se äiti tarvii sitä lasta ja vaatii lasta ilmoittautumaan päivittäin. 

Vierailija
46/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapaako se ulkomaista miestä

Vierailija
47/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei ole, mutta äitimuorina on kiva kuulla lasten kuulumisia. Alkuvaiheen hiljaisuus voi liittyä itsenäistymiseen ja irtiottoon. 

Vierailija
48/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään

Vierailija
49/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ohis,

Mutta onko kukaan muu huomannut tätä kehitystä

Joku alle 25 on ihan "lapsi"..

25-35 on aikuinen.

Sitten onkin jo keski-ikäinen "markkinat" ohittanut vanhus tms.

Eli 10 vuotta on muka ns priima aikuista elämää.

Vierailija
50/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipuloivat tai läheisriippuvaiset vanhemmat vaativat asioiden kertomista. Toki verhoavat sen "Kun olen vain huolissani". T. Dominoivan JA läheisriippuvaisen 34v poika

Vierailija
51/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manipuloivat tai läheisriippuvaiset vanhemmat vaativat asioiden kertomista. Toki verhoavat sen "Kun olen vain huolissani". T. Dominoivan JA läheisriippuvaisen 34v poika

Millä tavalla dominoivat.. 

Vierailija
52/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, mutta Älä projisoi

Ihan normaaliin  ihmissuhteisiinkin kuuluu kuulumisten vaihtoa etc.  Sekin on välittämistä.

Ihmisillä on onhan tapana projisoida omia kokemuksiaan tilanteeseen kuin tilanteeseen vaikka mitään sellaista ei ole tässä tullut ilmi että ap olisi dominoiva ja läheisiriippuvainen. 

Vierailija
53/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos normaalit välit niin itse kyllä haluaisin tietää.. ihan vanhempienkin menemisistä. Meillä ei kukaan hypi ulkomaille kenellekään kertomatta. 

Viimeinen virkkeesi kertoo järkyttävästä kontrolloinnintarpeesta lapseesi.

Vierailija
54/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kuin itse kokee tarpeelliseksi.

Vierailija
55/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähän tekemisissä muutenkn niin Mitäpä sitä menoja raportoimaan. Jos näkee viikottain niin on vähän omituista Jos ei tule puheeksi että on lähdössä. Tulee mieleen että siihen kertomatta jättämiseen on joku erityinen syy. Vaikka ylisuuojelevat tai mollaavat vanhemmat.

Vierailija
56/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos normaalit välit niin itse kyllä haluaisin tietää.. ihan vanhempienkin menemisistä. Meillä ei kukaan hypi ulkomaille kenellekään kertomatta. 

Viimeinen virkkeesi kertoo järkyttävästä kontrolloinnintarpeesta lapseesi.

? Minulla ei ole lapsia.

Viestisi kertoo sisälukutaidon puutteestasi. Se oli toteamus. Meillä ei kukaan hypi ulkomaille kertomatta ei ole käsky vaan toteamus. 

Vierailija
57/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan opiskelijana kertonut vanhemmilleni lähteväni vaikka risteilylle.

Miksikö? Jos olisin kertonut, mutsi olisi aloittanut nalkuttamisen siitä, että taasko olet menossa ryyppäämään, onko sitä viinaa pakko juoda niin paljon, eikö teillä ole muuta tekemistä kuin kännätä. En jaksanut kuunnella nalkutusta, joten jätin kertomatta.

Jos siis nuori ei kerro, syy saattaa löytyä peilistä.

Vierailija
58/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki nollarilla elämä oli kaikin puolin erilaista, mutta en minä ainakaan vanhemmilleni omia menojani raportoinut sen koommin, kun omaan asuntoon muutin. Tietty jos muuten vaikka puhelimessa puhuttiin ja asia tuli siinä esiin, niin en salaillutkaan, mutta en todellakaan asiakseni ilmoitellut mitään. No joo, kun lähdin kesätöihin ulkomaille, niin kerroin erikseen, mutta siihen liittyikin myös jotakin asioiden hoitamista yms.

Vierailija
59/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hän kerro? Minä voin kertoa omalta osaltani. Eli olen 53-vuotias ja tytär 22-vuotias. Tytär kertoo kaikki tuollaiset reissut heti ja laittelee aina kuvia. Jopa laivareissuilta laittaa viestiä, että "täällä laivalla ollaan", jos nyt ei muistanut etukäteen kertoa tai tuli ex tempore -matka. Mutta toisaalta minä suhtaudun positiivisesti. Olen kiinnostunut kuvista yms, mutten huokaile, panikeeraa, utele yksityiskohtia, raha-asioita jne. Sitten taas minä, 53-vuotias, salailen omia menojani 81-vuotiaalta äidiltäni, koska hän oikeasti on niin rasittava. Ensin alkaa se päivittely rahasta, sitten kamala paheksunta siitä, että "nooo.. sinnekö nyt sitten menette? Kannattaako, pettymys tulee olemaan. Ei siellä mitään ole" jne. Ja koko reissun tulee kyselyitä siitä, että onko huono ja paljonko mikin maksoi ja kamala päivittely, jos laitan rehellisesti, että syötiin 30 Euron pippuripihvit. Tuntuu sellaiselta, että joudun salaamaan äidiltä kaikki menoni edelleen kuin teinityttö ja samalla oma nuoreni kertoo avoimesti menonsa. Ehkä tässä on sitä kompensaatiotakin, että en halua todellakaan olla kuin äitini ja lisäksi ei ole tarvettakaan. Jotta tilanne olisi vielä huvittavampi, niin äiti aina nuorempana valitteli omasta äidistään, joka haluaa aina tietää kaiken ja latistaa kaiken ja jankuttaa vaan rahasta kaikkien menojen kanssa. Piti rasittavana ja piti salata häneltä kaikki jutut. Se olikin helppoa silloin, kun ei ollut kännyköitä. 

Vierailija
60/62 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän reissusta tulee ihan yleisellä tasolla keskustelua. Toki, jos on ylireagointiin taipuvainen vanhempi, niin miettii tarkkaan mitä kertoo ja miten kertoo.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme