Miten saa vanhuksen lopettamaan häiriköinnin?
Toisessa keskustelussa joku kyselee neuvoja miten saa lapset lopettamaan ovikellon soittelun ja oven hakkaamisen. Minulla sama tilanne mutta häirikkö on yli 80 vuotias vanhus. Soittelee ovikelloa ja häipyy ennen kuin ehdin ovea avaamaan. Siirtelee tavaroita pihassa, kantaa omia tavaroitaan minun pihaan. Syyttelee milloin mistäkin. Vaeltelee pihallani keskellä kirkasta päivää, yöstä en tiedä kun itse nukun. Aamulla ensimmäisenä katson mitä on viety ja tuotu. Kaupungin kotihoito käy hänellä kaksi kertaa päivässä. Eihän hekään voi yötä päivää päivystää ja valvoa. Miten saan häiriköinnin loppumaan kun häirikkö on vanha ilmeisesti muistisairas?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kunnolla turpaan niin muistaa, jos ei muista niin sitten uudestaan kunnes oppii.
Hae itsellesi apua. Selkeästi tarvitset päälääkettä.
Sillä täytyy olla edunvalvoja, joten tee tälle reklamaatio, suoraan ilmeisen oikeustoimikelvottomalle ei hyödytä, mutta toki voi varovaisuutta noudattaen ohjata pois tai soittaa ambulanssin, mieluusti joku toinen siinä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Meidän häiriköivä dementikkonaapurimme on nyt menehtynyt, mutta piinaa kesti kaksi vuotta.
Aloittajalle tsemppiä. Ilmoittele vain kotihoidolle miten tuo vanhus häiriköi, niin eiköhän hänellä ole paremmat mahdollisuudet päästä laitoshoitoon. Ota selville onko hänellä omaisia ja ole myös heihin yhteydessä.
Ota ovikello irti. Niin itse tein. Silloin dementikko tosin pyöri ympäri taloamme, mutta en avannut ovea, jos olin yksin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Sillä täytyy olla edunvalvoja, joten tee tälle reklamaatio, suoraan ilmeisen oikeustoimikelvottomalle ei hyödytä, mutta toki voi varovaisuutta noudattaen ohjata pois tai soittaa ambulanssin, mieluusti joku toinen siinä mukana.
Ambulanssia nyt ei häiriköinnin vuoksi soiteta vaan todelliseen hengenhätään. Poliisiakin on turha vaivata. Kokemusasiantuntijoita kyllä löytyy, muistisairaita vanhuksia asuu kodeissaan satojatuhansia. Heiltä kuulisin mielelläni vinkkejä. Päänaukomiset voitte laittaa muihin keskusteuihin. Onneksi tänään sataa rankasti niin ei ole häirikkö ulkona.
Ilmoitat niille kotihoitajille tai kunnan/kaupungin kotihoidon toimistoon! Niin monta kertaa kuin naapuri häiriköi! Meillä oli samanlainen riesa kerrostalossa samassa kerroksessa. Varasti aamun lehdet, soitteli ovikelloa öisin, varasti päiväpostia jos jakaja vain jätti huolimattomasti luukkuun, kävi yläkerrassa soittelemassa jalkainvalidin ovikelloa öisin, teki varkausilmoituksia miten kellarikomerostaan oli varastettu tavaraa( hänen kellarikomeronsa oli täysin tyhjä, ei siellä ollut ollut mitään vuosikymmeniin, kuulemma) kurkisteli postiluukuista, ja näki käytävässä vieraita ihmisiä. Herttainen pieni mummo. Vuokraemäntänsä vihdoin sai hänet vanhusten taloon hommattua. En tiedä mitä siellä asunnossa oikein oli tapahtunut mutta siitä se lähti etenemään.
Täytyy jossain sopivassa välissä jututtaa kotihoidon ihmisiä. Että tietävät tilanteesta.